11 روش بازاریابی اپلیکیشن و اپ مارکتینگ

۱۱ روش بازاریابی اپلیکیشن و اپ مارکتینگ (فوق العاده عالی)

بعد از اینکه ساعت ها صرف طراحی، ایجاد، راه اندازی و بهینه سازی اپلیکیشن خود کردید، فقط یک سوال مطرح می‌شود: چگونه اپلیکیشن خود را معرفی کنم؟ پاسخ به این سوال ساده است. بازاریابی اپلیکیشن یا اپ مارکتینگ.

راه های بسیاری برای این کار وجود دارد. میزان اثر بخشی استراتژی که برای تبلیغ اپلیکیشن خود انتخاب کرده اید، در تعیین موفقیت اپلیکیشن شما اثر گذار است. بنابراین در مورد شیوه های معرفی اپ تحقیق کنید.

ما معتقد هستیم که تیم های بازاریابی باید از شیوه های مختلفی که برای معرفی اپلیکیشن وجود دارد، آگاه باشند. ممکن است برخی از این شیوه ها آشنا و برخی دیگر جدید به نظر بیایند. با این حال، بهتر است که انواع تبلیغات را بررسی کرده و آن هایی که با بودجه و هدف شرکت شما هم خوانی دارند را امتحان کنید.

آشنایی با 11 شیوه برتر بازاریابی اپلیکیشن

در ادامه با این 11 روش برتر بازاریابی اپلیکیشن یا اپ مارکتینگ آشنا خواهید شد. توصیه می کنیم موارد زیر را با دقت مطالعه نمائید تا بتوانید از این اطلاعات برای بهبود کسب و کار خود استفاده نمائید.

1. استفاده از برنامه های ریفرال مارکتینگ (Referral Marketing)

برنامه های ریفرال مارکتینگ

یکی از بهترین راه ها برای جلب مشتریان بیشتر و کسب رضایت مشتریان فعلی، استفاده از برخی برنامه های ریفرال است. در ساده ترین شکل می توان در غالب کادری که بر روی صفحه ظاهر می شود از کاربر بخواهید تا این اپلیکیشن را به دوستان خود معرفی کند.

همچنین می توان برای ترغیب کاربران به معرفی اپلیکیشن شما، نوعی اعتبار درون برنامه ای به آن ها اختصاص دهید. تیم های بازاریابی می توانند در این رابطه خلاقیت به خرج بدهند.

برای اینکه کاربران ترغیب شوند تا اپ شما را به دیگران پیشنهاد بدهند، برنامه شما باید حس عالی و مطلوب در آن ها ایجاد کند. به این منظور باید تجربه کاربر را بهبود ببخشید. وقتی کاربر از اپلیکیشن شما رضایت داشته باشد، به صورت داوطلبانه آن را به سایرین معرفی خواهد کرد.

2. فیسبوک – بزرگ ترین و پربازدید ترین شبکه اجتماعی

برای بازاریابی اپلیکیشن خود می توانید از شبکه اجتماعی فیسبوک استفاده کنید. به این منظور در ابتدا باید یک پروفایل برای اپ خود در فیسبوک ایجاد کنید و از آن در سیستم تبلیغات ویدئویی فیسبوک استفاده نمائید.

از همین طریق، اپلیکیشن هایی مانند “کندی کراش” در همان روز اول راه اندازی، بیش از 100 میلیون بازدید از سراسر جهان داشته اند. با این حال تبلیغات ویدئویی فیسبوک ممکن است برای کسانی که بودجه بازاریابی محدودی دارند، مناسب نباشد.

3. توئیتر

به عنوان جایگزین برای سرویس های پر هزینه فیسبوک، می توان از تبلیغات توئیتر برای افزایش تعداد کاربران اپلیکیشن استفاده کرد.

با بهبود تجربه کاربر از اپلیکیشن خود و تشویق آن ها به معرفی اپ شما، و جلب این طرفداران به سمت صفحه تویئتر خود، می توانید پایگاهی از طرفداران برای خود در توئیتر ایجاد کنید که می توانند در آینده کاربرانی بالقوه برای اپلیکیشن های بعدی یا آپدیت های شما باشند. همچنین هزینه این شیوه بسیار پایین است.

4. بهینه سازی برای اپ استور (ASO)

بهینه سازی برای اپ استور

بهینه سازی اپ استور به فرایندی گفته می شود که در طی آن اپلیکیشن های موبایلی سعی در بهینه سازی توضیحات و صفحه مربوط به خود در گوگل پلی استور و اپ استور دارند.

این کار را معمولا یک متخصص تولید محتوا انجام می دهد که به خوبی می تواند با به کارگیری کلیدواژه های صحیح کاربران را از طریق ابزارهای جستجو به سمت نرم افزار مدنظر جلب کند. این تولید کنندگان محتوا همچنین باید کلیدواژه ها را به گونه ای به کار ببرند که هدف اپلیکیشن و قابلیت های آن را نشان دهند و در عین حال کاربران را مجاب به دانلود کردن اپ کنند.

یک بهینه سازی موثر، با استفاده از متد های مختلف از جمله کلیدواژه ها، عناوین، تصاویر و نظرات کاربران، می تواند جایگاه اپلیکیشن شما را در صفحه نتایج بهبود ببخشد.

5. دانلود اپلیکیشن در ازای دریافت هزینه یا اعتبار (Cost Per Install)

از دیدگاه برخی، CPI موثر ترین راه کوتاه مدت برای افزایش میزان دانلود اپلیکیشن شما است. کاربران در ازای دانلود اپ شما نوعی اعتبار درون برنامه ای دریافت می کنند. این مسئله می تواند ارزش مادی در دنیای واقعی داشته یا نداشته باشد.

تنها ویژگی منفی این روش بازاریابی اپلیکیشن این است که برخی از کمپین های CPI می توانند منجر به افزایش حجم دانلود غیر واقعی شوند، زیرا برخی از کاربران در دراز مدت دیگر پایبندی به برنامه شما نخواهند داشت.

این کاربران ممکن است به این خاطر نرم افزار شما را دانلود کرده باشند که از اعتباری که برای آن در نظر گرفته اید، استفاده کنند و ممکن است هیچ گاه تبدیل به کاربر وفادار به اپلیکیشن شما نشوند.

6. اپ مارکتینگ از طریق موتور جستجو (گوگل ادز)

استفاده از اپ مارکتینگ از طریق موتور جستجو، یعنی جایی که اپلیکیشن شما برای جستجو های مرتبط به نمایش در خواهد آمد، می تواند یک تکنیک کارآمد باشد. برای تبلیغات در اپلیکیشن ، کلیدواژه های شما به سرچ هایی که به طور معمول در موتور جستجو گوگل می‌شوند مرتبط می‌شود.

کاربران شما را در بالای لیست نتایج خواهند دید و به صفحه دانلود اپلیکیشن هدایت خواهند شد. کمپین های مختلفی در گوگل ادز وجود دارد، بنابراین بازاریاب ها باید به دقت این موارد را بررسی کنند تا مطمئن شوند موثر ترین کمپین را برای محصول خود انتخاب خواهند کرد.

7- بازاریابی اپلیکیشن با کمپین یونیورسال

اخیرا گوگل ادز یک کمپین جدید با نام یونیورسال معرفی کرده که به عنوان اپ کمپین نیز شناخته می شود. بازاریابی اپلیکیشن شما در شبکه های Display، یوتیوب، سرچ و گوگل پلی نمایش داده می شوند. این روش تبلیغاتی برای افرادی که اپلیکیشن های مشابه با اپ شما را نصب کردند یا به آن علاقه مند هستند، نمایش داده می شوند.

در این روش هزینه تبلیغات اپلیکیشن به ازای هر نصب با توجه به انتخاب شما و رقیبتان تعیین می شود. برای شروع بازاریابی با کمپین یونیورسال اپ می توانید از طریق جی ادز اکانت گوگل خود را تهیه نموده و فعالیت خود را آغاز نمائید.

8. اپ مارکتینگ در تلویزیون

بسیاری از مدیران بازاریابی ممکن است نتوانند از پس هزینه های این شیوه پربازدید بربیایند. اما برای کسانی که بودجه کافی در اختیار دارند، بازاریابی در تلویزیون می تواند حرکتی هوشمندانه باشد. بسیاری از کاربران هنوز به صورت روزانه تلویزیون نگاه می کنند.

در سال 2015، بازی هایی مانند Game of War و Clash of Clans به تبلیغات تلویزیونی در زمان پخش مسابقات فوتبال آمریکایی (Super Bowl) پرداختند. از آن زمان اپلیکیشن های بیشتری دست به استفاده از این روش، به عنوان بخشی از سیستم بازاریابی خود زدند. اگر چه تبلیغات در تلویزیون بسیار گران است، اما حجم مخاطب آن بسیار بالا است.

9. تبدیل شدن به اپلیکیشن برتر در استورها

تبدیل شدن به اپلیکیشن برتر در استورها

این شیوه بازاریابی اپلیکیشن می تواند باعث موفقیت چشمگیر برنامه شود. با این حال تلاش زیادی را می طلبد.

مدیران بازاریابی باید مدام آخرین تغییرات اپل و گوگل را پیگیری کنند و تلاش کنند کیفیت اپلیکیشن خود را ارتقاء ببخشند، از تکنولوژی های جدید بهره ببرند و یا اپلیکیشن هایی ایجاد کنند که با فصل یا موضوعی خاص مطابقت داشته باشد. (مثلا همزمان با فراخوان مالیاتی یک اپلیکیشن مالیاتی معرفی شود).

هزاران اپلیکیشن بر سر این جایگاه با هم رقابت دارند چون باعث موفقیت سریع آن ها می شود و بازگشت سرمایه زیادی به همراه دارد. تیم اپ همچنین باید در نظر داشته باشند به منظور دستیابی به این مزیت و برتری، باید دائما تجربه کاربر خود را بهبود ببخشند.

10. تبلیغ از جانب سلبریتی ها

یکی دیگر از روش های بازاریابی اپلیکیشن که می تواند هزینه زیادی داشته باشد، تبلیغ از جانب سلبریتی ها یا همان اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing) است.

بسیاری از این افراد سرشناس، شبکه ای بزرگ از طرفداران در فضای مجازی دارند که مخاطب پیام های آن ها هستند. اپلیکیشن Mobile Strike از بازیگر نقش ترمیناتور (آرنولد) برای معرفی خود به علاقه مندان بیشترین بهره را برد.

استفاده از این روش بازاریابی می تواند برای معرفی برنامه شما به میلیون ها کاربر اندروید و iOS بسیار مفید باشد؛ در صورتی که سلبریتی مناسبی را برای این کار انتخاب نمائید.

11. بازاریابی افیلیت یا افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش)

بازاریابی افیلیت

از آنجایی که بازاریابی افیلیت می تواند ریسک پذیر باشد، معمولا به عنوان یک شیوه مارکتینگ موثر شناخته نمی شود. اما پتانسیل آن را دارد که تبدیل به مولفه ای موثر از استراتژی کلی بازاریابی شما شود.

از طریق هر دو برنامه Apple’s Affiliate Program و Google’s Display Network، سایر اپلیکیشن ها می توانند از طریق نمایش یک بنر در داخل اپلیکیشن خود به کاربران شان، اپ شما را تبلیغ کنند و در ازای هر دانلود پاداشی از شما بگیرند. این شیوه راهی عالی برای بازاریابی بین اپلیکیشنی است و باعث می شود کاربرانی که علایق مشترک دارند، برنامه شما را ببینند.

جمع بندی

بازاریابی اپلیکیشن در این سال ها نیازمند ترکیبی از تکنیک های جدید و قدیمی است. شرکت های تولید کننده اپلیکیشن باید ذهنیتی باز نسبت به شیوه های قدیمی و هم شیوه های جدید داشته باشند. اگر میزان جذب کاربر کم شده است، یک یا دو شیوه اپ مارکتینگ دیگر را به کار بگیرید تا دوباره به میزان جلب مطلوب مخاطب دست یابید.

علاوه بر این، در حالی که از لحاظ مارکتینگ مهم است که از چند شیوه متفاوت استفاده شود، اما به همان اندازه آنالیز و بررسی کارآمدی این کمپین ها نیز حائز اهمیت است.

برای ایجاد فضای مارکتینگ موثر، مدیران می بایست درک درستی از مشتریان فعلی و مشتریان احتمالی خود داشته باشند. به همین منظور می توانند از ابزار هایی برای تجزیه و تحلیل تجربه کاربر بهره ببرند. وقتی به این سطح از درک رسیدید، می توانید بر همین اساس تکنیک های مارکتینگ خود را اولویت بندی کنید.

بسیار خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمند و مفید شما را درباره مقاله بازاریابی اپلیکیشن بدانیم. حتما اگر سوالی داشتید، در بخش نظرات مطرح کنید.

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

کپی بود، کامل …

این مقاله ترجمه مقاله انگلیسی با همین عنوان است. خرسندیم که یک به یک مقالات و آموزش‌های وبلاگ جی ادز تالیفی و یا ترجمه منابع معتبر هستند.

سلام

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.