برای رشد پایدار بازی های موبایلی چه میتوان کرد؟

برای رشد پایدار بازی های موبایلی چه می‌توان کرد؟

طی سال‌های گذشته با توجه به گسترش همه‌گیری کرونا، افراد زمان بیشتری را در خانه صرف می‌کنند. این موضوع باعث شده است طی سال‌های گذشته کاربران بازی‌های موبایلی و همچنین متوسط زمانی که افراد با بازی‌های موبایلی سرگرم می‌شوند، افزایش یابد.

رشد کاربران بازی‌های موبایلی فرصت خوبی برای توسعه دهندگان و شرکت‌های بازی‌سازی ایجاد کرده است تا بتوانند کاربران و درآمد کلی خود را افزایش دهند. رشد پایدار بازی‌های موبایلی نیاز به رویکردها و راه حل‌های جدیدی دارد. در اجلاس امسال گوگل برای توسعه دهندگان بازی، گوگل راه حل های جدیدی را برای رشد بیشتر بیشتر بازی‌های موبایلی ارایه داده است، که در ادامه سعی می‌کنیم به بررسی برخی از آنها بپردازیم.

بازیکنانِ برترِ بازی خود را افزایش دهید

هرچه بازیکنان بیشتری در بازی شما فعال باشند، می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید. طی سال‌های گذشته گوگل ادز امکان ایجاد کمپین‌های اپلیکیشن را محیا کرده است. از طریق تبلیغات نصب اپلیکیشن شما می‌توانید اپلیکیشن یا بازی خود را که در Google Play یا Apple App Store قرار داده‌اید را تبلیغ کنید.

تبلیغات اپلیکیشن بازی

در حال حاضر امکان تبلیغات اپلیکیشن‌های بازی، با اهداف افزایش نصب بازی، افزایش زمان فعالیت کاربر در بازی و همچنین افزایش خرید در بازی از طریق گوگل ادز وجود دارد.

همچنین گوگل ادز در نظر دارد امکان ایجاد کمپین‌های اپلیکیشن با امکان هزینه‌گذاری به ازای بازگشت هزینه تبلیغات (tROAS) را اضافه کند. در این حالت امکان تعیین هزینه تبلیغات به صورت پویا بر اساس ارزشی که احتمال دارد هر بازیکن هنگام انجام بازی ایجاد کند، وجود خواهد داشت. این گزینه در کمپین های اپلیکیشن به شما این امکان را می‌دهد تا با وفادار و فعال نگه داشتن ارزشمندترین بازیکنان، سوددهی خود را به حداکثر برسانید. این ویژگی در حال حاضر به صورت بتا برای برخی کاربران در دسترس است.

برای شروع تبلیغات بازی موبایلی خود از طریق کمپین اپ ابتدا باید هدف خود از تبلیغات را مشخص کنید: آیا فقط می‌خواهید تعداد نصب اپلیکیشن‌تان را افزایش دهید؟ آیا هدف‌تان جذب کاربرانی است که درون بازی اقدام ارزشمندی انجام دهند؟ یا می‌خواهید نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری تبلیغات‌تان را بهبود دهید؟

هوش مصنوعی گوگل کمک می‌کند از طریق نمایش تبلیغات بازی خود از طریق موتور جستجوی گوگل، یوتیوب، گوگل پلی و بیش از سه میلیون سایت و اپلیکیشن عضو شبکه نمایش گوگل به اهداف تبلیغاتی خود دست یابید.

کمپین اپ گوگل ادز

کمپین App برای هر مرحله از چرخه حیات بازی، مانند افزایش آگاهی از بازی قبل از لانچ، افزایش تعداد نصب‌های بازی در هنگام لانچ و افزایش میزان مشارکت و درگیر شدن کاربران پس از لانچ بازی، راهکار ارایه می‌دهد.

افزایش تعداد بازیکنان بازی، هیچ‌وقت به آسانی امروز نبوده است. با کمک کمپین اَپ در گوگل ادز به آسانی و با هزینه مناسب می‌توانید تعداد نصب‌های بازی خود را افزایش دهید.

برای دریافت مشاوره با کارشناسان جی‌ادز تماس بگیرید.

طبق داده‌های گوگل تنها 4% از کاربرانی که یک بازی را نصب کرده‌اند، خرید درون برنامه‌ای انجام می‌دهند؛ اما از طریق نمایش تبلیغات می‌توان از این کاربران کسب درآمد کرد. با کمک بخش‌بندی تبلیغات گوگل زمانی که می‌خواهید کاربران را تشویق به پرداخت درون برنامه‌ای کنید، می‌توانید از طریق تنظیمات کمپین اپ، نمایش تبلیغات خود را برای کاربرانی که قبلا پرداخت داشته‌اند غیرفعال کنید.

عدم نمایش تبلیغات برای افرادی که قبلا بازی را آنیستال کرده‌اند

با کمک امکان جدیدی که به تازگی در اختیار تبلیغ‌کنندگان اپلیکیشن از طریق گوگل ادز قرار گرفته است، می‌توانید مانع نمایش تبلیغات به افرادی شوید که قبلا اپلیکیشن را نصب کرده و سپس آن را حذف (آنیستال) کرده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهند، تاثیرگذاری تبلیغات بازی بر روی افرادی که قبلا آن را نصب و سپس حذف کرده‌اند بسیار کم است. به عبارت دیگر افرادی که یک بازی را دوباره نصب می‌کنند، با احتمال خیلی کمتری می‌توانند به یکی از بازیکنان برتر آن بازی تبدیل شوند.

برای استفاده از قابلیت Exclude در کمپین اپ بایستی سرویس فایربیس را به گوگل ادز لینک کنید و سپس از طریق بخش Audiences در کمپین اپ لیست‌های مورد نظرتان که در فایربیس ایجاد کرده‌اید را اکسکلود کنید.

فایربیس رویدادهای (Events) درون اپ را اندازه‌گیری می‌کند و توسعه‌دهندگان بازی می‌توانید متوجه رفتار بازیکن‌ها پس از نصب بازی شوند. مطابق آماری که گوگل ارایه کرده است استفاده از Firebase برای کمپین‌های اَپ، بدون هیچ افزایشی در میزان بودجه، به طور متوسط تا 18.5% باعث رشد میزان نصب و تا 27% باعث رشد رویدادهای درون اپلیکیشن می‌شود.

گوگل ادز اپ

تبلیغات بازی موبایلی برای افرادی که قبلا آن را نصب کرده‌اند

همانطور که گفتیم با کمک کمپین اپ می‌توانیم باعث افزایش میزان Engagement (تعامل) بازیکنان شویم. برای مثال احتمالا برخی از کاربران بازی شما را نصب کرده‌اند ولی هنوز مرحله نخست آن را به اتمام نرسانده‌اند و یا برخی از بازیکنان مراحل رایگان را به اتمام رسانده‌اند و جایی که نیاز به پرداخت درون برنامه‌ای وجود داشته است، بازی را ادامه نداده‌اند. در چنین شرایطی با کمک کمپین اپ می‌توانید از طریق موتور جستجوی گوگل، یوتیوب، گوگل پلی و سایت‌ها و اپلیکیشن‌های همکار گوگل، این بازیکنان را با پیامی مناسب (مثلا کد تخفیف برای تشویق بازیکن به پرداخت) هدف قرار دهید و آنها را تشویق کنید که دوباره درگیر بازی شوند. در واقع کمپین اپ می‌تواند ابزاری حیاتی برای افزایش اینگیجمنت بازیکنان باشد.

برای تبلیغات بازی با هدف تعامل مجدد بازیکنان نیاز به دیپ لینکینگ (deep linking) دارید. با کمک دیپ لینکینگ وقتی کاربر بر روی آگهی شما کلیک می‌کند، بدون نیاز به ورود به اپ استور، بازیکن مستقیم وارد اپلیکیشن می شود؛ به همین دلیل برای تبلیغات اینگیجمنت اپلیکیشن، دیپ لینکینگ مورد نیاز است.

با توجه به اینکه ایجاد دیپ لینکینگ در اپلیکیشن تاحدودی می‌تواند طاقت فرسا باشد، گوگل گزینه دیپ لینک را افزوده است تا نیاز به هیچ تنظیماتی برای اپلیکیشن‌های اندرویدی نباشد. در صورتی که این گزینه را انتخاب کنید، گوگل ادز به صورت خودکار دیپ لینک ایجاد می‌کند، تا وقتی کاربر بر روی آگهی اپلیکیشن بازی کلیک می‌کند، به صورت خودکار وارد صفحه اصلی بازی شود.

تبلیغات بازی گوگل پلی

سرعت لود بازی را بهبود دهید

یکی از راه‌های بهبود نرخ انگیجمنت و میانگین زمانی که بازیکنان در بازی شما فعال هستند، بهبود سرعت لود بازی است. یکی از قابلیت‌هایی که در اندروید 12 به برنامه Play اضافه شده است، امکان اجرای بازی قبل از دانلود کامل آن است. در این نسخه وقتی کاربر بر روی دکمه Install کلیک می‌کند، پس از آنکه محتوای کاملا ضروری دانلود شد، کاربر می‌تواند روی دکمه اجرای بازی کلیک کرده و بازی را شروع کند؛ و ادامه فایل‌ها در بک‌گراند حال دانلود شدن هستند.

برای بهینه‌سازی دانلود در اندروید +12 نیاز به ایجاد تغییرات توسط توسعه‌دهنده نیست و گوگل ابتدا فایلی که شما در گوگل پلی آپلود کرده‌اید را برای دانلود در اختیار کاربران قرار می‌دهد. وقتی کاربران برای اولین بار فایل را باز می‌کنند، گوگل پلی متوجه می‌شود که کدام بخش از فایل برای گیم‌پلی اولیه مورد نیاز است. (فناوری IncFS) پترن‌های مختلف برای دستگاه‌های مختلف بررسی و تحلیل شده و نهایتا با جمع‌آوری داده‌های کافی دانلود برای کاربران جدید بهینه‌سازی می‌شود.

گوگل این تغییرات را با شعار Less Time Waiting, More Time Playing اجرا می‌کند و توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایلی و اپلیکیشن‌ها را مجبور کرده است از ابتدای ماه آگوست 2021 از سیستم Play Asset Delivery استفاده کنند تا سرعت دانلود و آپدیت بازی برای کاربران مختلف افزایش یابد. سیستم PAD از امکان فشرده سازی سریع‌تر داده‌ها را ارایه می‌کند و این امکان را می‌دهد که در هنگام دانلود، تنها فایل‌های بهینه برای آن دستگاه دانلود شود.

بازی گوگل پلی

کیفیت و دستیابی به بازی همه چیز است!

میلیاردها نفر از سراسر جهان با دستگاه‌های مختلف عضو گوگل پلی هستند. وقتی شما یک بازی جدید می‌سازید و در گوگل پلی منتشر می‌کنید، بازی شما می‌تواند پتانسیل این را داشته باشد که توسط افراد بسیاری نصب شود. اما مهم‌ترین عوامل موفقیت یک بازی در گوگل پلی چیست؟

موفقیت هر بازی در گوگل پلی به دو عامل دستیابی (Reach) و کیفیت (Quality) بستگی دارد. منظور از دستیابی این است که کاربران بتوانند بازی شما را پیدا کرده و نصب کنند. کیفیت بازی نیز مربوط به تجربه خوبی می‌شود که بازیکن‌ها هنگام انجام بازی به‌دست می‌آورند. برای موفقیت بازی شما به هر دوی این‌ها (ریچ و کوالیتی) در کنار هم نیاز دارید.

یک کاربر را در نظر بگیرید. اگر کاربر بتواند بازی شما را پیدا کرده و نصب کند و هنگام انجام بازی تجربه فنی خوبی داشته باشد، شما هر دو معیار Quality و Reach را کسب کرده‌اید. در چنین شرایطی می‌توان گفت که توسعه بازی، بودجه بازاریابی و استراتژی رشد شما در یک خط بوده و همدیگر را تقویت می‌کنند.

وقتی کاربران زیادی بتوانند اپلیکیشن شما را نصب کنند، اما اپلیکیشن‌تان کیفیت خوبی نداشته باشد و آنها هنگام بازی تجربه خوبی کسب نکنند. در چنین حالتی صرف بودجه تبلیغاتی برای افزایش تعداد کاربران بازی نمی‌تواند باعث رشد بازگشت سرمایه شما شود. وقتی کاربران زیادی بازی کم‌کیفیت شما را نصب کنند و تجربه بدی از آن بدست آورند، امتیاز اپلیکیشن‌تان در گوگل پلی کاهش می‌یابد و این خود باعث می‌شود حتی زمانی که کیفیت اپلیکیشن خود را بهبود دادید، جذب کاربران جدید سخت‌تر و گران‌تر شود.

اپلیکیشن‌هایی که امتیاز پایینی در گوگل پلی داشته باشند، هنگام جستجوی کاربران در رتبه‌های پایین‌تری قرار می‌گیرند. همچنین در کمپین افزایش نصب اپلیکیشن نیز با توجه به کم شدن نرخ نصب، هزینه هر نصب افزایش می‌یابد.

در سناریوی دیگر، بازی دارای کیفیت مناسب بوده و به صورت تئوریک کاربران می‌توانند تجربه خوبی از آن کسب کنند ولی کاربران نمی‌توانند به آن دستیابی داشته باشند. در چنین حالتی گر چه کاربرانی که بازی شما را نصب کرده‌اند، تجربه خوبی از آن بدست می‌آورند، اما محدودیت‌هایی برای گسترش تعداد کاربران دارید. وقتی بازیکنان زیادی بازی شما را انجام ندهند، نمی‌توانید درآمد زیادی کسب کنید و در نتیجه نرخ بازگشت سرمایه پایینی خواهید داشت.

با توجه به آنچه گفته شد، برای موفقیت بازی موبایلی‌تان نیاز به Quality و Reach دارید. برای افزایش کیفیت و دستیابی می‌توانید تعداد بازیکنان و درآمد بازی خود را گسترش دهید.

برای بهبود “کوالیتی ریچ” می‌توانید این اقدامات را انجام دهید:

  • بررسی دستگاه‌هایی که کاربران‌تان بیشتر از آنها استفاده می‌کنند و بهینه سازی بازی برای آنها.
  • بررسی اینکه کاربران از چه کشورها و با چه زبانی از بازی شما استفاده می‌کنند و بومی کردن بازی برای آنها.
  • تست و بهینه‌سازی بازی قبل از انتشار و در زمان توسعه.

ایرادهایی که می‌تواند در بازی ایجاد شود را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • مشکلاتی که در سطح بازی هستند.
  • مشکلاتی که مربوط به دستگاه خاصی می‌شوند.

طی سال‌های گذشته گوگل ابزارها و گزارش‌های زیادی را به Play Console اضافه کرده است، تا به توسعه‌دهندگان کمک کند که مشکلات و خطاهای اپلیکیشن‌ها را تشخیص داده و آنها را حل کنند.

Google Play Store Game

اطلاعات صفحه بازی در گوگل پلی را جدی بگیرید

کاربران برای دانلود بازی مورد نظرشان در گوگل پلی و دیگر فروشگاه‌های بازی جستجو می‌کنند و بر اساس اطلاعاتی که در اپ استورها وود دارد تصمیم می‌گیرند که کدام بازی را دانلود کنند.

مهمترین اطلاعات مربوط به بازی که در جستجوها هم نمایش داده می‌شود، نام بازی، آیکون آن و نام توسعه دهنده است.

نام بازی در گوگل پلی حداکثر می‌تواند 30 کاراکتر باشد، سعی کنید نامی منحصربه‌فرد و جذاب برای بازی خود انتخاب کنید. برای نام بازی از کاراکترهای ویژه و ایموجی‌ها استفاده نکنید. استفاده از کاراکترهای ویژه و ایموجی‌های برای نام بازی می‌تواند هنگام تبلیغات آن در گوگل ادز مشکل ایجاد کند.

بهتر است آخرین تغییرات گایدلاین‌های گوگل ادز درباره اطلاعات اپلیکیشن را بررسی کنید و اطلاعات بازی خود را مطابق با آنها بروزرسانی کنید.

بهتر است با قرار دادن ویدیویی کوتاه (حدود 30 ثانیه) از گیم‌پلی بازی را به عنوان ویدیوی پریویوی بازی قرار دهید. در جستجوها و صفحات مرتبط با بازی در گوگل پلی، لیستی از بازی‌ها همراه با ویدیوی پیش‌نمایش نمایش داده می‌شود، با قرار دادن ویدیوی پیش‌نمایش برای بازی شانس نمایش در این لیست را نیز خواهید داشت.

اسکرین‌شات‌ها در صفحاتی به غیر از صفحه بازی (مانند صفحات دسته‌بندی و صفحات جستجو) نیز نمایش داده می‌شود و کاربران با مشاهده آنها می‌توانند به محتوای بازی پی ببرند. پس سعی کنید در اسکرین‌شات‌هایی که از بازی قرار می‌دهید ویژگی‌های مهم و جذاب بازی را نیز معرفی کنید.

در بخش توضیحات کوتاه بازی از جملاتی توصیفی ساده استفاده کنید و درباره ویژگی‌ها و مزیت‌های بازی بنویسید. مثلا اگر امکان بازی دونفره یا چند نفره وجود دارد می‌توانید در این بخش اشاره کنید؛ یا امکان بازی به صورت آفلاین یا آنلاین.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع راهنمای بهینه سازی اپ استور یا ASO را بخوانید.

به نظرتان برای افزایش درآمد بازی‌های موبایلی چه اقدامات دیگری می‌توان انجام داد؟ در صورتی که توسعه دهنده بازی هستید و در زمینه بهبود نرخ بازگشت سرمایه و افزایش درآمد از بازی تجربه دارید، خوشحال می‌شویم تجارب خود را از طریق بخش نظرات با دیگر بازدیدکنندگان سایت جی ادز به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

طبق بررسی‌های انجام شده بر روی کمپین‌های اپلیکیشن میانگین هزینه نصب اپ‌های بازی حدود 4 سنت بوده است. هزینه افزایش نصب اپلیکیشن دسته‌بندی‌های مختلف را می‌توانید در سایت جی‌ادز مشاهده کنید.

بلی از طریق گوگل ادز می‌توانید کاربرانی را که قبلا با بازی شما تعامل داشته‌اند را هدف قرار دهید و تبلیغات بازی خود را برای آنها نمایش دهید.

بیش از 80 درصد افرادی که یک بازی را نصب می‌کنند، بعد از 90 روز از زمان نصب بازی دیگر آن را باز نمی‌کنند. یکی از بهترین فرصت‌های رشد کسب و کارهای بازی محور این است که کاربرانی که بازی را نصب کرده‌اند را تشویق به استفاده مجدد کنند. با کمک کمپین‌های اپلیکیشن تعامل‌محور می‌توانید به کاربران قبلی اپلبکیشن بازی خود یادآوری کنید که دوباره به ادامه بازی برگردند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.