راهنمای بهینه سازی کمپین نصب اپلیکیشن در گوگل ادز

راهنمای بهینه سازی کمپین نصب اپلیکیشن در گوگل ادز

یکی از راه‌های کارآمد برای افزایش نصب اپلیکیشن اجرای کمپین App در گوگل ادز است. هوش مصنوعی گوگل کمک می‌کند تبلیغات اپلیکیشن شما برای افراد علاقه‌مند به اپلیکیشن‌تان نمایش داده شود.

تبلیغات کمپین اپلیکیشن در نتایج جستجوی گوگل، گوگل پلی، یوتیوب و شبکه نمایش گوگل (شامل میلیون‌ها وب‌سایت و اپلیکیشن) نمایش داده می‌شود. گستردگی شبکه تبلیغاتی گوگل ادز کمک می‌کند تا در زمان کمی تبلیغات اپلیکیشن خود را به افراد مرتبط بسیاری نمایش دهید.

در ادامه سوالاتی درباره بهینه‌سازی کمپین نصب اپلیکیشن مطرح کرده و به آنها پاسخ می‌دهیم.

آموزش بهینه سازی کمپین نصب اپلیکیشن

هزینه هر نصب در کمپین اپ چقدر است؟

هزینه نصب برای اپلیکیشن‌های مختلف متفاوت است. هزینه نصب اپلیکیشن به تعداد نصب‌های فعلی اپلیکیشن، پلتفرم (اندروید یا iOS)، نرخ کلیک و نرخ تبدیل تبلیغات، موقعیت مکانی تارگت شده، زبان تبلیغات، دسته‌بندی اپلیکیشن و … معیارهایی هستند که بر هزینه نصب اپلیکیشن تاثیر می‌گذارند. میزان جذابیت اپلیکیشن یکی از معیارهای مهم است. اگر اپلیکیشن جذابی داشته باشید و بتوانید آن را به صورت جذاب معرفی کنید، هزینه هر نصب در کمپین اپلیکیشن شما پایین خواهد بود.

معیار دیگری که در انتخاب هزینه به ازای هر نصب در کمپین اپلیکیشن مهم است، میزان نصب روزانه مورد نظر شما است. اگر بخواهید در یک روز تعداد نصب بیشتری دریافت کنید، بایستی هزینه بالاتری به ازای هر نصب تعیین کنید.

چارت کمپین نصب اپلیکیشن

در رابطه با ارتباط هزینه نصب و میزان نصب روزانه به نمودار بالا توجه کنید. هزینه میانگین برای هر نصب اپلیکیشن در تا 7 نوامبر حدود 9 سنت و میانگین تعداد نصب حدود 7.000 است. در روزهای آخر هزینه هر نصب به 17 سنت افزایش یافته و همانطور که مشاهده می‌کنید، تعداد نصب روزانه به بیش از 42.000 نصب در روز افزایش یافته است. (افزایش 6 برابری)

از طریق کمپین اپلیکیشن در گوگل ادز روزانه چقدر می‌توانم نصب بگیرم؟

این موضوع نیز همانند هزینه نصب، به معیارهای مختلفی بستگی دارد. اگر بودجه روزانه بالایی برای نصب اپلیکیشن داشته باشید، برای اپلیکیشن‌های عمومی که طیف گسترده‌ای از افراد از آنها استفاده می‌کنند (مانند اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی) در مقایسه با اپلیکیشن‌های تخصصی می‌توان نصب بیشتری دریافت کرد.

همچنین با توجه به اینکه در کمپین‌های اپلیکیشن از هوش مصنوعی برای نمایش تبلیغات به افراد مرتبط استفاده می‌شود، لذا در روزهای ابتدایی اجرای کمپین احتمالا تعداد نصب‌ها بسیار کم باشد، که در روزهای بعدی با توجه به یادگیری گوگل ادز درباره کاربران هدف اپلیکیشن، تعداد نصب افزایش یافته و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

چرا تبلیغات اپلیکیشن نمایش داده نمی‌شود؟

الف) بررسی کنید که کمپین یا ادگروپ شما Pause نباشد و یا زمان اجرای کمپین به اتمام نرسیده باشد.

تبلیغ متوقف شده

ب) از طریق بخش Billing مطمئن شوید که اکانت شما شارژ یا بودجه داشته باشد.

اتمام بودجه گوگل ادز

ج) اگر به تازگی کمپین اپلیکیشن خود را در گوگل ادز ایجاد کرده‌اید، بایستی منتظر بمانید تا ادز شما تایید شود. برای مثال ادز زیر Under Review بوده و هنوز توسط گوگل برای نمایش تایید نشده است:

ادز اپلیکیشن تحت بررسی

د) مطمئن شوید وضعیت App install ad شما Eligible باشد و به اصطلاح، ادز شما دیس‌اپرو نشده باشد. برای مثال در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید که نمایش این ادز به دلیل خطاهای نگارشی نمایش داده نشود:

اشتباه نگارشی در ادز اپلیکیشن

استفاده از فضای غیرقابل قبول برای بهینه سازی کمپین نصب اپلیکیشن

این آگهی اپلیکیشن نیز احتمالا به خاطر حذف شدن اپلیکیشن از گوگل پلی مجاز به نمایش نیست:

حذف شدن اپلیکیشن از پلی استور

تبلیغات مرتبط با اپلیکیشن‌های مالی، مانند اپلیکیشن‌های مرتبط با فارکس، سرمایه‌گذاری و … مغایر قوانین گوگل بوده و به همین دلیل در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که تبلیغ آگهی لیمیت شده و احتمالا نمایش داده نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع کمپین افزایش نصب اپلیکیشن، قوانین گوگل ادز را مطالعه کنید.

محصولات مالی که طبق قوانین ممکن است نمایش داده نشوند

چرا کمپین اپلیکیشن تعداد نمایش بسیار محدودی دارد؟

الف) در تبلیغات اپلیکیشن از طریق گوگل ادز، گوگل سعی می‌کند تبلیغات شما را برای افراد مرتبط نمایش دهد. اگر تعداد نصب اپلیکیشن شما کم باشد، هوش مصنوعی گوگل اطلاعات کمی برای شروع نمایش تبلیغات اپلیکیشن شما خواهد داشت. پس اگر تعداد نصب‌های شما قبل از شروع کمپین تبلیغاتی کم باشد، تعداد نمایش پایین در ابتدای شروع کمپین می‌تواند عادی باشد.

ب) در کمپین اپلیکیشن Keyword وجود ندارد و گوگل از هدلاین‌ها و توضیحات آگهی همانند Keyword ها در کمپین سرچ بهره می‌برد. اگر هدلاین‌ها و توضیحات آگهی همان چیزی نباشد که کاربر جستجو می‌کند، احتمال نمایش آگهی کاهش می‌یابد.

ج) برای افزایش تعداد نمایش تبلیغات اپلیکیشن بهتر است از همه فرصت‌های افزودن هدلاین، توضیح آگهی، تصاویر، ویدیو و بنرهای HTML5 (در سایزهای مختلف) استفاده کنید.

در ادامه دو ادگروپ مختلف برای یک اپلیکیشن را مشاهده می‌کنید. به نظرتان کدام‌یک از آنها تعداد نمایش بیشتری خواهد داشت؟

تبلیغات ادز - روش های بهینه سازی کمپین نصب اپلیکیشن

عبارات مناسب برای بهینه سازی کمپین اپلیکیشن در زمینه تبلیغات ورزشی

با توجه به موارد «ب» و «ج» ادز پایینی که تعداد هدلاین و دسکریپشن بیشتری داشته و از کلمات کلیدی مرتبط در هدلاین و توضیحات استفاده شده است، انتظار می‌رود تعداد نمایش بیشتری نسبت به ادز بالایی داشته باشد.

د) اگر هزینه به ازای هر نصب که در تنظیمات کمپین تعیین کرده‌اید بسیار کم باشد، احتمال نمایش تبلیغات شما کاهش می‌یابد.

چرا هزینه نصب بیشتر از هزینه مشخص شده در تنظیمات کمپین اپلیکیشن شده است؟

همانطور که می‌دانید پلتفرم گوگل ادز CPC یا هزینه به ازای کلیک است. در واقع در کمپین اپلیکیشن ما با تعیین هزینه به ازای نصب مورد نظرمان (Target cost per install) گوگل ادز را موظف می‌کنیم با توجه به هزینه‌ای که برای هر نصب مدنظرمان هست، هزینه هر کلیک را مشخص کند.

پس توجه داشته باشید اگر در اوایل راه اندازی کمپین نصب اپلیکیشن، کاربران بر روی تبلیغات اپلیکیشن شما کلیک کنند و اپلیکیشن شما را نصب نکنند نیز هزینه برای شما لحاظ خواهد شد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید به ازای 6 کلیک بر روی تبلیغات نصب 0.08 لیر هزینه کم شده است و هیچ نصبی صورت نگرفته است.

شروع کمپین نصب اپلیکیشن - نمودار توضیح دهنده بالا رفتن هزینه های کمپین نصب اپلیکیشن

همچنین این امکان وجود دارد که در ابتدای شروع کمپین اپلیکیشن هزینه هر نصب بیش از هزینه تعیین شده باشد. اما پس از چند روز با اطلاعاتی که گوگل از کمپین اپلیکیشن شما بدست می‌آورد، می‌تواند تبلیغات را به افراد مناسب‌تری نمایش دهد تا با بهبود نرخ کلیک و نرخ نصب اپلیکیشن هزینه نصب اپلیکیشن را به کمتر از هزینه نصب هدف برساند.

همچنین توجه کنید که اگر هزینه نصب هدف که در بخش تنظیمات کمپین وارد کرده‌اید، بسیار پایین باشد. (مثلا هزینه 1 سنت به ازای هر نصب!) پس از مدتی وقتی گوگل نتواند میانگین هزینه نصب را پایین‌تر از هزینه نصب موردنظرتان بیاورد، نمایش تبلیغات کاهش یافته و نهایتا تبلیغات متوقف می‌شود.

چرا پس از مدتی تعداد نمایش‌های کمپین نصب اپلیکیشن کاهش یافت؟

الف) این مورد معمولا مربوط به هزینه نصب هدف که تعیین کرده‌اید می‌شود. اگر هزینه نصب را افزایش دهید، دوباره شاهد افزایش تعداد نمایش خواهید بود. وقتی یک اپلیکیشن تخصصی دارید و دامنه مخاطبان هدف شما بسیار محدود است، پس از اینکه مدتی کمپین تبلیغات نصب اپلیکیشن‌تان اجرا می‌کنید و بخشی از مخاطبان‌تان اپلیکیشن تبدیل به کاربران اپلیکیشن می‌شوند، دامنه مخاطبانی که اپلیکیشن به آنها نمایش داده می‌شود، کاهش یافته و در نتیجه آن هزینه به ازای نصب افزایش می‌یابد.

ب) وقتی CTR تبلیغات شما بسیار پایین باشد، هزینه به ازای هر کلیک و در نتیجه آن هزینه هر کلیک افزایش می‌یابد. برای بهبود CTR پیشنهاد می‌شود از هدلاین، توضیحات آگهی و تصاویر تبلیغاتی و ویدیوهای جذاب‌تری استفاده کنید. همچنین با افزودن ادگروپ جدید که شامل عبارات جدیدی در هدلاین و توضیحات آگهی باشد، می‌توانید تعداد نمایش و نصب اپلیکیشن‌تان را افزایش دهید. فرمول‌های نگارش هدلاین تبلیغاتی را ببینید.

ج) بهینه سازی صفحه اپلیکیشن در اپ استور نیز می‌تواند به رشد نرخ نصب (install rate) پس از کلیک کاربر بر روی ادز اپلیکیشن و ورود به صفحه توضیحات اپلیکیشن کمک کند.

د) افزایش تعداد رقبا در تبلیغات اپلیکیشن نیز تاثیرگذار است و می‌تواند باعث کاهش تعداد نمایش تبلیغات اپلیکیشن شما شود.

آیا امکان دارد نصب‌های تبلیغات گوگل ادز رباتی یا جعلی باشند؟

نصب جعلی (Fake) اپلیکیشن یکی از مشکلات موبایل مارکتینگ است. نصب جعلی اپلیکیشن معمولا توسط افراد و گروه‌هایی که از طریق انتشار آگهی کسب درآمد می‌کنند، انجام می‌شود و می‌تواند خسارت‌های زیادی به تبلیغات اپلیکیشن وارد کند. در تبلیغات نصب اپلیکیشن از طریق گوگل ادز نیز ممکن است نصب جعلی صورت پذیرید. البته گوگل تمام تلاش خود را برای تشخیص کلاهبرداران و حذف آنها از شبکه تبلیغات انجام می‌دهد.

برای تشخیص نصب‌های فیک می‌توانید از برنامه‌های تحلیل آماری مانند Firebase – Adjust – AppsFlyer و … استفاده کنید. همچنین برای کاهش نصب فیک می‌توانید به جای هزینه به ازای نصب هزینه به ازای کانورژن درون اپلیکیشنی انتخاب کنید. برای این‌کار کافی است مثلا فایربیس را به گوگل ادز متصل کنید و سپس ایونت‌های آن را در بخش کانورژن‌های گوگل ادز ایمپورت کنید. بعد از ایمپورت می‌توانید در تنظیمات کمپین به جای Install volume گزینه In-app Actions را انتخاب کنید و سپس مثلا بر اساس باز کردن اپلیکیشن پس از نصب (ایونت first open) هزینه هدف تان را وارد کنید.

همچنین می‌توانید از گزینه Users likely to perform an in-app action نیز برای بهبود کیفیت نصب‌ها استفاده کنید.

اقدامات داخل اپلیکیشن

برای کاهش نصب‌های فیک در کمپین اپلیکیشن می‌توانید از هدفگیری مکانی استفاده کنید و کشورهایی که فکر می‌کنید، کلیک فیک زیادی دارند را اکسکلود کنید.

خوشحال می‌شویم از بخش دیدگاه‌های این مقاله تجارب و دیدگاه‌های خود در زمینه بهینه سازی کمپین اپ در گوگل ادز را با کاربران جی‌ادز به اشتراک بگذارید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.