ASO

راهنمای بهینه سازی اپ استور یا ASO

بیش از ۲/۶ میلیون اپلیکیشن اندروید در گوگل پلی و بیش از ۲ میلیون اپلیکیشن در اپ استور اپل وجود دارد که حدود ۳ میلیارد کاربر اسمارت‌فون در سراسر دنیا از آنها استفاده می‌کنند. این اعداد و ارقام هر سال در حال افزایش هستند. به همین دلیل است که بهینه سازی اپ استور اهمیت پیدا می‌کند.

این اعداد، بسیار بزرگ و قابل توجه هستد به خصوص اگر توسعه دهنده‌ای باشید که قصد دارد اپلیکیشن خود را در اپ استورها ارائه کند و در تلاش است تا آن را به دنیا معرفی کند.

در این بازار شلوغ و پر از رقیب، چطور باید متمایز از دیگران بود؟ چطور می‌توان اپلیکیشن را در رتبه‌های بالاتر رده بندی اپ‌ها در اپ استور قرار داد؟ آیا روشی وجود دارد که از طریق آن، نام برنامه در فهرست نتایج جست‌وجوی اپ استورها، در رده‌های بالاتر قرار بگیرد؟

پاسخ همه این سوال‌ها در یک متد کلیدی و مهم نهفته است؛ استراتژی‌های بهینه سازی اپ استور در گوگل‌پلی و استور اپل که به اختصار آن را ASO می‌نامند.

برای اینکه اپلیکیشن ما در اپ استورها جایگاه بهتری پیدا کند و افراد بیشتری آن را دانلود و نصب کنند، باید استراتژی بهینه سازی اپ استور یا ASO را مد نظر قرار دهید.

بهینه سازی اپ استور چیست؟

درست مثل بازاریابان دیجیتال که با استفاده از تکنیک‌های سئو رتبه بندی صفحات وب سایت را افزایش می دهند، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن هم از ASO یا بهینه سازی اپ استور استفاده می‌کنند تا اپلیکیشن خود را در رده‌بندی‌های بالاتر در فهرست نتایح جست‌وجو در اپ استورها قرار دهند. در واقع ASO را می‌توان سئوی اپ استورها نامید.

متاسفانه الگوریتم دقیق رتبه‌بندی در اپ استورهای اپل و گوگل مثل الگوریتم سئو، شناخته‌شده نیست و ممکن است مرتبا تغییر کند.

با وجود این، می‌دانیم که رعایت برخی نکات می‌تواند بر بهینه سازی اپ استور تاثیرگذار باشد.

با استفاده از نکات مربوط به بهینه سازی اپ استور، این امکان وجود دارد تا برنامه موبایل خود را در رتبه‌بندی‌های بالاتر در اپ استورها قرار دهید. این نکته یعنی اپلیکیشن شما توسط کاربران بیشتری دیده می‌شود که باعث افزایش نصب اپلیکیشن شما می‌شود. البته همانند وب سایت هیچ گونه متد مشخصی ارائه نشده و این موارد از تجربه های متخصصین بدست آمده است.

این ده مرحله مهم، تاثیری در بهبود بهینه سازی اپ استور و ارتقاء جایگاه برنامه در اپ استورهای گوگل و اپل دارند:

۱. انتخاب عنوان مناسب

از نام یک اپلیکیشن، اطلاعات زیادی در مورد آن می‌توان به دست آورد. انتخاب نام مناسب یکی از مهم‌ترین ترفندها در بهینه سازی اپ استور است.

نام خوب و مناسب نه تنها اپلیکیشن را به کاربران معرفی می‌کند بلکه می‌تواند نقش موثری در بهبود رتبه بندی اپ داشته باشد.

ذکر این نکته ضروری است که قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان اپ باعث می‌شود که آن اپ حدود ۱۰ درصد رده‌بندی بهتری داشته باشد.

البته اپ استورهای گوگل و اپل، با عنوان‌ها و کلمات کلیدی، رفتار متفاوتی دارند. بنابراین نحوه استفاده از آنها به اپ استور مورد نظرتان بستگی دارد. مثلا اپلیکیشن گوگل تریپس (Google Trips) را در نظر بگیرید. در ادامه نام این اپلیکیشن، عبارت Travel Planner ذکر شده است که هم شامل کلمات کلیدی مربوطه است و هم هدف و عملکرد برنامه موبایل را توضیح می‌دهد.

راهنمای عنوان اپلیکیشن - بهینه سازی اپ استور

در اپ استور اپل

اپ استور اپل ۲۵۵ کاراکتر در اختیارتان می‌گذارد تا عنوان مناسب را درج کنید. بنابراین، با وجود اینکه یک عنوان کوتاه و مختصر برای برندینگ شما بهتر است ولی برای ارتقاء جایگاه اپلیکیشن در اپ استور می‌توانید عنوان طولانی‌تری انتخاب کنید.

حتما برای انتخاب اسم وقت بگذارید و اسامی خلاقانه، منحصربه‌فرد، توصیفی و غنی از کلمات کلیدی انتخاب کنید. فکر بدی نیست که ابتدا یک عنوان و سپس یک زیرعنوان حاوی کلمات کلیدی انتخاب کنید.

در گوگل پلی استور

در پلی استور گوگل، عنوان‌ها به نحو دیگری مورد توجه قرار می‌گیرند. برای عنوان در پلی استور گوگل فقط ۳۰ کاراکتر در اختیار دارید بنابراین اسمی که انتخاب می‌کنید باید کاملا مختصر و مفید باشد.

در اپلیکیشن‌های اندرویدی و گوگل پلی لازم نیست نگران کلمات کلیدی باشید. کلمات کلیدی را باید در توضیحات اپلیکیشن بگنجانید. در مرحله دوم، این مورد بهینه سازی اپ استور را توضیح می‌دهیم.

۲. استفاده آگاهانه از کلمات کلیدی

درست مثل سئو، در بهینه سازی اپ استور ها نیز کلمات کلیدی نقش بسیار مهمی دارند. اپ استورهای گوگل و اپل در مورد کلمات کلیدی نیز رفتار متفاوتی دارند.

در اپ استور اپل برای همه کلمات کلیدی فقط ۱۰۰ کاراکتر در اختیار دارید بنابراین به خاطر این محدودیت، کلمات کلیدی را باید آگاهانه انتخاب کنید. تا جایی که ممکن است باید کلمات کلیدی مهم را ذکر کنید و در عین حال فراتر از این محدودیت نروید.

در گوگل پلی، فیلد اختصاصی برای کلمات کلیدی وجود ندارد ولی توضیحات اپ، قابل جست‌وجو است. در بخش توضیحات، امکان درج ۴ هزار کاراکتر وجود دارد.

برای اینکه بهترین نتیجه را از بهینه سازی اپ استور بگیرید باید مهم‌ترین کلمات کلیدی مد نظر خود را در توضیحات اپلیکیشن پنج بار ذکر کنید.

البته مراقب باشید که در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی نکنید. استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی و پر کردن متن با این کلمات، باعث جریمه شدن اپلیکیشن می‌شود و رتبه آن نزول پیدا می‌کند. همانند اتفاقی که در بهینه سازی سایت نیز رخ می دهد.

تفاوت جزیی و دقیقی بین بهینه سازی توضیحات اپلیکیشن و پر کردن آن با کلمات کلیدی وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که توضیحات مربوطه، برای کاربران، خوانا و قابل‌فهم باشد نه اینکه فقط برای الگوریتم اپ استور قابل تشخیص باشد.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی

قبل از اینکه اپلیکیشن خود را با کلمه کلیدی مورد نظرتان منتشر کنید باید قبلا در مورد ترافیک، سختی و تقاضا برای کلمه کلیدی تحقیق کنید. همچنین باید بدانید که برنامه‌های دیگر و رقبای شما، چطور از این کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند.

ابزارهای مختلفی برای پیدا کردن و تحقیق کردن در مورد کلمات کلیدی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

حتما از کلمه کلیدی مربوطه در توضیحات و در عنوان اپلیکیشن استفاده کنید. همین مرحله ساده بهینه سازی اپلیکیشن می‌تواند جایگاه آن را بین ۸۰ تا ۱۰۰ رتبه، بالاتر ببرد.

کلمات کلیدی که ترافیک بالایی دارند و در اپ‌های کمتری مورد استفاده قرار گرفته‌اند، گزینه‌های بهتری برای بهینه سازی اپ استور هستند.

ایده دیگر برای اطلاع از کلمات کلیدی این است که بالاترین اپلیکیشن‌ها در رتبه‌بندی اپ استورها را بررسی کنید تا ببینید کاربران، بیشتر دنبال چه هستند و چه کلماتی را جست‌وجو می‌کنند.

با نکاتی که در ادامه عنوان می‌کنیم، می‌توانید بهترین کلمه کلیدی را برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید:

  • بالاترین و مهم‌ترین کلمه کلیدی مورد نظر را در عنوان اپلیکیشن بگنجانید. همانطور که قبلا اشاره داشتیم قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان تا ۱۰ درصد، رتبه‌بندی اپ شما را بهبود می‌بخشد.
  • به جای عبارت‌ها از کلمات استفاده کنید مگر اینکه یک عبارت به طور کامل، جزو کلمات کلیدی باشد.
  • موقع انتخاب کلمه کلیدی، در مورد حالت جمع یا مفرد بودن کلمات تحقیق کنید و هر کدام که بیشتر جست‌و‌جو می‌شود را انتخاب کنید.
  • برای جدا کردن کلمات کلیدی به جای خط فاصله از کاما استفاده کنید.
  • از اعداد و ارقام به جای نوشتن حروفی عددها استفاده کنید.

۳. توصیف کامل و دقیق اپلیکیشن

برای اپلیکیشن‌های اندروید و اپل، توضیحات اپلیکیشن درست مثل لندینگ پیج وب‌سایت است.

اگر توانسته‌اید کاربران را تا این مرحله به سمت برنامه موبایل خود بکشید، در این مرحله باید کار را تمام کنید و آنها را برای خرید یا دانلود اپلیکیشن متقاعد کنید. توضیحات اپ و پیجی که در اختیار اپلیکیشن شما در اپ استور قرار می‌گیرد، مهم‌ترین بخش از استراژی بهینه سازی اپ استور است.

با این فرض شروع به نوشتن کنید که کاربران، از برنامه شما هیچ اطلاعی ندارند و فقط عنوان آن را می‌دانند. باید خودتان را جای مشتری بگذارید و از طرف او فکر کنید.

برای نوشتن توضیح مناسب، این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • این اپلیکیشن چه کار می‌کند؟
  • این اپ چه مشکلی را حل می‌کند؟
  • چطور می‌تواند زندگی کاربران را ساده‌تر کند؟
  • چرا ارزش دانلود و هزینه کردن دارد؟

توضیحاتی که می‌نویسید، در عین مختصر و مفید بودن، باید متقاعدکننده باشد. در اپ استور گوگل در بخش توضیحات باید توجه ویژه‌ای به استفاده از کلمات کلیدی داشته باشید که در مرحله دوم توضیح دادیم.

اسکرین شات مناسب گوگل پلی - بهینه سازی اپ استور

از نظر بصری، باید توجه مخاطب را جلب کنید. اسکرین‌شات‌های مفید و باکیفیت از اپلیکیشن خود قرار دهید. کاربران احتمالی باید بدانند که محیط کاربری اپ به چه شکل است. این اسکرین شات‌ها باید ویژگی‌های کلیدی و مهم‌ترین بخش‌های اپلیکیشن را به کاربر نشان دهد. اسکرین شات‌های باکیفیت و زیبا، جلب توجه مخاطب، دانلود اپ و بهبود رتبه‌بندی را به ارمغان می آورد.

۴. استفاده از اسکرین ‌شات‌‌های باکیفیت

کاربران معمولا فقط ۷ ثانیه فکر می‌کنند تا اپلیکیشنی را نصب کنند یا از آن صرف نظر کنند. بنابراین، شکل ظاهری پیج اپ استور، یک فاکتور کلیدی در تصمیم‌گیری مخاطب است. اسکرین‌شات‌های باکیفیت، تاثیر زیادی در ذهن مخاطب دارد و تفاوت عمده‌ای ایجاد می‌کند.

در واقع در جلب نظر مخاطب و متقاعد کردن کاربران به دانلود، اسکرین شات‌های باکیفیت دومین فاکتور مهم است. اولین فاکتور، بهینه سازی اپ استور است. توصیه می کنیم برای بیشتر دیده شدن برنامه از تبلیغات اپلیکیشن نیز استفاده کنید.

اسکرین شات مناسب - بهینه سازی اپ استور

از اسکرین‌شات‌ها باید آگاهانه استفاده کنید. روی نقاط قوت اپلیکیشن تمرکز کنید و مهم‌ترین قسمت‌های آن را نشان دهید.

۵. تهیه ویدیو پیش‌ نمایش اپلیکیشن

تعداد زیادی از کاربران فضای آنلاین، ویدیو تماشا می‌کنند و بیش از نیمی از آنها مصرف‌کننده محتوای ویدیویی در موبایل هستند. می‌توانید از قدرت ویدیو برای بهینه سازی گوگل پلی استفاده کنید. با ویدیو می‌توانید دید دقیق‌تر و بهتری از اپلیکیشن خود به کاربران بدهید.

نکته:

بسیاری از کاربران، ویدیوها را به شکل اتوپلی و بدون صدا مشاهده می‌کنند. بنابراین حتما در ویدیوها از متن استفاده کنید. متنی که به قسمت‌های مختلف و ویژگی‌های اپلیکیشن اشاره می‌کند. حتما تصاویری از کارکرد برنامه در ویدیو قرار دهید. خلاق باشید و از درست کردن ویدیو با تصاویری از کاربران خوشحال و خندان، اجتناب کنید!

پیش‌نمایش اپلیکیشن در اپ استور iOS محدودیت سی ثانیه‌ای برای ویدیوهای معرفی دارد. در این ۳۰ ثانیه مزایا و ویژگی‌های اپ را نشان دهید. در این ویدیو باید بخشی از کارکرد اپلیکیشن را نشان دهید در نتیجه باید برای طراحی محیط کاربری آن خلاقیت داشته باشید.

۶. انتخاب دسته‌بندی صحیح

انتخاب کردن دسته‌بندی صحیح برای اپلیکیشن، مزایای متعددی دارد. مهم‌تر از همه این که کاربران به راحتی می‌توانند اپ شما را در دسته‌بندی مربوطه پیدا کنند. دوم اینکه دسته‌بندی صحیح، تاثیر زیادی در بهبود رتبه اپلیکیشن در اپ استور دارد.

اگر می‌خواهید اپلیکیشن شما در بیش از یک دسته‌بندی قرار بگیرد، این روش‌ها را امتحان کنید:

۱. اولین و مهم‌ترین نکته این است که بهترین دسته‌بندی‌ها که اپلیکیشن شما و کاربرد آن را شرح می‌دهد، انتخاب کنید.

۲. در این مرحله باید باید بررسی کنید که چند اپلیکیشن دیگر در این دسته بندی قرار دارند. دسته بندی‌ را انتخاب کنید که رقابت کمتری در آن باشد و فرصتی برای برنامه موبایل شما ایجاد کند که جایگاه بهتری دریافت کند و در رده‌های بالاتر قرار بگیرد.

این نکته مهم را فراموش نکنید که قرار دادن اپلیکیشن در یک دسته‌بندی کاملا متمایز و اشتباه، مشکلات زیادی برایتان ایجاد می‌کند.

اپل، اپلیکیشن‌های ثبت شده را قبل از انتشار، بررسی می‌کند. اگر به منظور بهینه سازی اپ استور، اپلیکیشن خود را در دسته‌بندی اشتباه قرار داده باشید، باعث عدم پذیرش برنامه در اپ استور می‌شود.

در گوگل پلی هم کاربران می‌توانند این موارد را گزارش کند.

۷. تمرکز بر طراحی آیکون

ارتباط مستقیمی بین تعداد دانلود اپلیکیشن و رتبه‌بندی آن در استور وجود دارد. هر چقدر که اپ شما بیشتر دانلود شود، محبوب‌تر به نظر می‌رسد در نتیجه جایگاه آن در رده بندی اپ استور، بهتر می‌شود.

به همین دلیل باید سعی کنید با طراحی آیکون جذاب و خلاقانه و گویا، توجه مخاطب را جلب و او را به دانلود اپ متقاعد کنید. باید آیکونی انتخاب کنید که در نگاه اول نشان بدهد چرا اپلیکیشن شما ارزش دانلود کردن و نصب دارد.

آیکون‌های مختلفی را قبل از انتشار اپ، امتحان کنید. اگر خودتان از یک آیکون خوش‌تان آمده لزوما به این معنا نیست که مخاطب هدف هم آن را می‌پسندد. آیکون اپلیکیشن اولین برخورد مخاطب با اپ است و اهمیت زیادی دارد. طراحی آیکون، نقش مهمی در متقاعد کردن کاربران به دانلود ایفا می‌کند.

این مرحله را به عنوان یکی از مهم‌ترین نکات بهینه سازی اپ استور در نظر داشته باشید و برای انتخاب آیکون مناسب حتما مشورت کنید.

حتما شنیده‌اید که کتاب را از روی جلد آن نباید قضاوت کرد و فکر می‌کنید که اپلیکیشن را نیز نباید از روی آیکون آن قضاوت کرد. ولی در دنیای حقیقی، ظاهر کتاب و ظاهر اپلیکیشن‌ها تاثیر زیادی در جلب نظر مخاطب دارد.

آیکون باید جذاب، خلاقانه و چشمگیر باشد و شباهتی با اپلیکیشن‌های موجود نداشته باشد.

گفتن این نکات، ساده‌تر از انجام آن است. باید برای طراحی مناسب آیکون و سایر بخش‌های برنامه هزینه کنید. آیکونی انتخاب کنید که از نظر بصری، جذاب باشد و به خوبی هدف اپلیکیشن را نشان دهد.

هرگز آیکون اپلیکیشن‌های دیگر را کپی نکنید. همچنین سعی کنید طراحی‌های پیچیده انتخاب نکنید.

۸. تشویق کاربران به ارائه نظرات مثبت

امتیازدهی و نظرات مثبت چه از نظر تعداد چه از نظر کیفیت، تاثیر زیادی در بهینه سازی اپ استور دارد. تا جایی که می‌توانید باید برای دریافت نقدها و نظرات مثبت، تلاش کنید. نظرات باید صادقانه و از طرف دانلودکننده‌های واقعی اپلیکیشن باشد.

اگر اپ شما تجربه خوبی برای کاربران رقم بزند، اگر در زندگی روزمره مرتب از آن استفاده کنند و از امکانات و مزایای آن بهره‌مند شوند، بدون شک نظرات مثبتی از طرف آنها دریافت خواهید کرد. تنها کاری که برای بهینه سازی اپ استور باید انجام دهید این است که با روش‌های مختلف، کاربران را به ارائه نظرات مثبت شان در اپ استورها تشویق کنید.

مثلا از طریق پوش نوتیفیکشن می‌توانید کاربران را تشویق کنید یا می‌توانید نوتیفیکشن پاپ‌آپ برای این کار در نظر بگیرید. البته فراموش نکنید که نوتیفیکشن‌های بیش از اندازه، باعث آزار کاربران می‌شود.

۹. ابزارهای مناسب برای تجزیه و تحلیل اپ استور

مثل ابزاری چون Google Analytics که در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای تجزیه و تحلیل اپ استور هم ابزارهایی وجود دارد. با کمک این ابزارها می‌توانید استراتژی موبایل مارکتینگ را تعیین کنید و روی نقاط قوت آن کار کنید.

می‌توانید با کمک این آمار بررسی کنید که کدام قسمت و ویژگی اپلیکیشن شما، آن را از سایر رقبا متمایز کرده است. از میان این ابزارهای تحلیل و بررسی آمار می‌توان این موارد را نام برد:

این ابزارهای تحلیلی، آمار مفیدی در مورد اپلیکیشن در اختیارتان می‌گذارند. همچنین به شما نشان می‌دهند که در مسیر بازاریابی برنامه، کجا اشتباه کرده‌اید. با کمک آمار این ابزارها می‌توانید رنکینگ اپلیکیشن را در اپ استورها بهبود ببخشید.

۱۰. ارزیابی مرتب اپلیکیشن

بعد از اینکه مدتی از انتشار اپلیکیشن گذشت، جایگاه خود را در رتبه بندی اپ استور پیدا می‌کند. ممکن است این جایگاه برای اهداف شما اصلا مطلوب نباشد و از آن راضی نباشید. اکنون وقت آن رسیده که دوباره نگاهی به آمار و ارقام بیاندازید و برخی قسمت‌ها را تغییر دهید. مثلا:

  • شاید از کلمات کلیدی مناسبی استفاده نکرده‌اید.
  • شاید توصیف و توضیحات اپلیکیشن به اندازه کافی متقاعدکننده نیست.
  • شاید آن را دسته‌بندی صحیحی قرار نداده باشید.
  • شاید آیکون اپ نیاز به تغییر و طراحی مجدد دارد و به اندازه کافی جذاب نیست.

همه این موارد و نکات دیگری که به ذهن‌تان می‌رسد، باید مجددا بررسی شود. با ارتقاء آنها و رفع نواقص، می‌توانید جایگاه بهتری در رنکینگ اپ استور پیدا کند.

بررسی نتایج و تحلیل آنها را باید مرتبا انجام دهید.

اگر می‌خواهید تغییراتی ایجاد کنید، هر بار فقط یک تغییر را مد نظر قرار دهید و یک هفته صبر کنید تا نتیجه آن را ببینید. هرگز همه قسمت‌ها را یک‌باره تغییر ندهید. به این ترتیب متوجه نمی‌شوید که اشکال کار از کجاست.

نتیجه‌گیری

اگر می‌خواهید یک اپلیکیشن موفق داشته باشید که زیاد دیده می‌شود و افراد زیادی آن را دانلود و نصب می‌کنند، باید توجه خاصی به تکنیک‌های بهینه سازی اپ استور یا ASO داشته باشید. حتما از روش ها و استراتژی های تبلیغات موبایل آگاه باشید، چون به احتمال بسیار رقبای شما از آن روش ها برای بیشتر دیده شدن استفاده می کنند.

اپ استورهای گوگل و اپل، روش یکسانی برای رتبه‌بندی اپلیکیشن‌ها ندارند؛ ولی برخی نکات، در هر دو اپ استور قابل پیاده‌سازی است که تاثیر زیادی در بهبود جایگاه اپلیکیشن دارد.

با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید جایگاه اپلیکیشن خود را در بین میلیون‌ها اپ دیگر بهبود ببخشید و به اهدافی که از انتشار آن داشتید، دست پیدا کنید.

منبع: mobiloud

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خیلی ممنون از توضیحات کامل و عالی تون درباره ASO ممنون که وقت گذاشتید و این مقاله بسیار کاربردی را نوشتید.

خوشحالیم که مورد پسندتون بود این مقاله

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.