موارد مهم قبل از شروع کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن

موارد مهم قبل از شروع کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن

همانطور که می دانید تلفن همراه در دنیای امروز یک انقلاب گسترده ای ایجاد کرده و رشد انفجاری را تجربه می کند. اپلیکیشن ها تاثیر بسزایی در این رشد داشته اند و یک بازار فوق العاده رقابتی به وجود آورده اند. 2.2 میلیون برنامه در فروشگاه اپل و 2.5 میلیون برنامه در فروشگاه گوگل پلی وجود دارد. در چنین شرایطی، بازاریابان اپلیکیشن با چالش دشواری روبرو می شوند، زیرا باید با صدها یا حتی هزاران کسب و کار رقابت کنند. در ادامه مواردی که باید قبل از شروع کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن بدانید را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای بیشتر دیده شدن اپلیکیشن، ضروری است که از کمپین های تبلیغاتی استفاده کنید. در واقع، تبلیغات بخش بزرگی از ابزار بازاریابی امروزی است که کمپین های متنوعی به وسیله این ابزار درآمد ایده آلی کسب می کنند. طبق اطلاعاتی که توسط BI Intelligence منتشر شده، درآمد آگهی نصب اپلیکیشن های ایالات متحده تا پایان سال 2019 به 6.8 میلیارد دلار رسیده است.

در صورتی که قصد دارید کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید و اپلیکیشن خود را معرفی کنید، توصیه می کنیم که صفحه تبلیغات اپلیکیشن را مطالعه کنید.

بنابراین اگر جزء آن دسته از بازاریاب هایی هستید که به فکر اجرا، آنالیز و بهینه سازی اولین کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن خود هستید، ادامه مطلب را بخوانید. ما تلاش کرده ایم تا برخی از مهمترین مواردی که لازم است قبل از شروع کمپین بدانید در یک لیست تهیه کنیم.

1 – ارتباط رشد ارگانیک اپلیکیشن به کمپین های تبلیغاتی

اگر بخواهیم واقع بینانه عمل کنیم، تنها راه برای معرفی کردن اپلیکیشن ها این است که از منابع ارگانیک و تبلیغاتی استفاده کنیم. همانطور که می دانید نصب ارگانیک برنامه ها عمدتا از گشت و گذار در فروشگاه های اپلیکیشن یا از جستجوی ارگانیک بدست می آیند.

یعنی افراد بعد از جستجوی کلمه کلیدی مرتبط یا جستجوی نام تجاری یک برنامه را کشف می کنند، به برنامه های برتر در هر زمینه نگاه می کنند، یا به وسیله فروشگاه های برنامه تشویق می شوند که اپلیکیشن منحصر بفردی را دانلود کنند.

رشد بازدید و نصب اپلیکیشن با تبلیغات

نصب های غیر ارگانیک یا پرداختی، نصب هایی هستند که توسط تبلیغات فعال، کاربر را به مسیر مورد نظر هدایت می کنند. به خصوص این اتفاق در یک کمپین تبلیغاتی یا یک شبکه تشویقی دیده می شود که در آن کاربران تشویق می شوند تا برنامه ای را دانلود کنند.

از آنجا که تعداد کلی نصب یکی از عوامل اصلی در بهینه سازی اپلیکیشن (ASO) است، روشی که بازاریابان را قادر می سازد رتبه یک برنامه را در نتایج جستجوی فروشگاه بهبود بخشند، یک سرمایه گذاری در نصب های غیر ارگانیک است که باعث بهبود رتبه بندی یک Application می شود. (این موضوع در نهایت تعداد نصب های ارگانیک را هم افزایش می دهد).

بنابراین اگر به دنبال بهبود رتبه های ارگانیک خود هستید، باید تلاش های تبلیغاتی یا به اصطلاح ادزهای خود را ارتقاع دهید.

2- اندازه گرفتن عملکرد نصب کمپین – یک هنر ایده آل

قبل از اینکه موبایل زندگی ما انسان ها را در طوفان خود قرار دهد، پیگیری و اندازه گیری کمپین های دیجیتال مارکتینگ آسان بود؛ تنها لازم بود که از Cookies استفاده کنیم. کوکی ها بازاریاب های آنلاین را قادر می سازند تا کاربران را به صورت دقیق و ناشناس ردیابی کنند.

استفاده از این ویژگی به افراد امکانی را می دهد تا تاثیر کمپین های تبلیغاتی اپلیکیشن خود را متوجه شوند و درباره هزینه تبلیغات خود تصمیم هوشمندانه ای بگیرند.

موارد مهم قبل از راه اندازی کمپین تبلیغاتی اپلیکیشنسپس، انقلاب موبایل همه چیز را تغییر داد. کوکی ها در برنامه ها یا در مرورگر Safari اپل پشتیبانی نمی شدند (حداقل به صورت پیش فرض این چنین بود). این بدان معنی است که دیگر نمی توان با استفاده از Cookie بخش بزرگی از بازار را ردیابی کرد.

بدون کوکی، دنیای موبایل به صورت مجزا ایجاد شد. دو سیستم عامل مختلف (iOS و Android) وجود دارد که محیط کاربری آنها با یکدیگر کاملا متفاوت است. وجود نداشتن هیچ استانداردی، موضوع را بدتر از قبل می نمود. خبر خوب این است که روش هایی برای اتصال دقیق نقاط با استفاده از چندین روش شناسایی وجود دارد: تطبیق شناسه (به عنوان مثال، IDFA Apple و Google Advertising ID اندروید) – Google Play Referrer و اثر انگشت.

ابزارهای معرفی شده امکانی را برای تبلیغ کنندگان فراهم کردند تا بتوانند از این هنر ایده آل توسعه دهندگان استفاده کنند و عملکرد نصب کمپین تبلیغات اپلیکیشن خود را زیر نظر بگیرند.

3- مراقب چند برابر شدن هزینه های کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن باشید

اندازه گیری تلفن همراه امروز به طور گسترده ای با Attribution Modeling اجرا می شود. این ساختاری است که تبلیغ کنندگان می توانند ارزش بازاریابی را در کانالهای مختلف اندازه گیری کنند.

با اختصاص ارزش برای تعامل تبلیغاتی از پیش تنظیم شده به یک یا چند ناشر، مدل سازی ویژگی یا به اصطلاح Attribution Modeling به تبلیغ کنندگان کمک می کند تا تعیین کنند که کدام کانال ها بیشترین سود را برای فعالیت بازاریابی آنها دارند.

برای اینکه هر کدام از کانال ها را بهتر بشناسید، توصیه می کنیم که روش های برتر بازاریابی اپلیکیشن را مطالعه نمائید.

برای جلوگیری از چند برابر شدن هزینه کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن لازم است که برخی از موارد را رعایت کنید. ابتدا بهتر است که با هرکدام از آنها آشنایی مختصری داشته باشید:

  • ویژگی اولین تاچ (First Touch Attribution): این ویژگی اولین تعامل یا تاچ کاربر را با یک کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن نشان می دهد.
  • ویژگی آخرین تاچ (Last Touch Attribution): این مدل اعتبار تعامل تبلیغاتی را به نقطه نهایی تماس کاربر با یک کمپین اعطا می کند.
  • ویژگی چند لمسی (Multi-Touch Attributin): ویژگی چند لمسی وزن های مختلفی را به منابع مختلف ترافیکی اختصاص می دهد و منجر می شود کاربر به وسیله چندین کانال با کمپین تعامل برقرار کند.
  • ویژگی View-Through Attribution: این مدل به طور اختصاصی نمایش ها یا به اصطلاح Impression ها را نسبت به نصب ها نشان می دهد. ارزش ارائه شده توسط کمپین ها مستقیما به نصب منجر نمی شود، اما کاربر را در مسیر تبدیل شدن به مشتری قرار می دهند.

روش های اولین یا آخرین تاچ به صورت تک بعدی هستند، به این معنی که تبدیل مشتری به لمس اول یا نهایی کاربر نسبت داده می شود.

بنابراین، اگر تاچ نهایی قبل از تبدیل در یک تبلیغ گوگل باشد، به این ترتیب 100 درصد اعتبار به گوگل می رسد. برخلاف این دو روش، ویژگی چند لمسی تمامی فعالیت هایی را که باعث شده کاربر اپلیکیشن را نصب کند، بررسی می نماید.

به عنوان مثال، فرض کنید که در حال بازی کردن با گوشی خود هستید و تبلیغی به شما نمایش داده می شود. سپس ممکن است که همان تبلیغ را در کانال دیگری مانند یوتوب یا آپارات مشاهده کنید. به این ترتیب با اپلیکیشن آشنا شده اید و آماده هستید که آن را نصب نمائید. در ویژگی چند لمسی تمامی این فعالیت ها مورد بررسی قرار می گیرند.

مدل های انتساب می توانند شامل عناصر گرفته شده از هر چهار روش ذکر شده بالا باشند. به عنوان مثال، ویژگی چند لمسی ممکن است وزن بیشتری را نسبت به آخرین تاچ اختصاص دهد. این کاملا به این بستگی دارد که یک تبلیغ کننده چه الگویی را انتساب کرده باشد.

دقت کنید که از بهترین شبکه های تبلیغاتی ممکن استفاده کنید تا به این ترتیب از هزینه های اضافی بپرهیزید. در همین راستا می توانید از متخصصین کمپین های تبلیغاتی اپلیکیشن جی‌ادز مشاوره بگیرید و از تجربیات آنها استفاده کنید.

4- یافتن بهترین شبکه تبلیغاتی برای نصب بیشتر

یک مشکل مشترک که در کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن وجود دارد، این است که: یک اپلیکیشن ضعیف به هزاران کاربر معرفی می شود تا باعث رشد کسب و کار شود! این روش بازاریابی ممکن است رشد کاربر را نشان دهد، اما بسیاری از این کاربران ممکن است برنامه را نصب نکنند و یا حتی بدون هیچ اقدامی صفحه را ترک کنند.

در محیطی که اکثر برنامه ها رایگان هستند، دستیابی به موفقیت تجاری آسان نبوده و بسیار مشکل است که افراد را به استفاده از اپلیکیشن خود دعوت کنید. می خواهید نصب اپلیکیشن بیشتری داشته باشید، صفحه لینک شده را باز کرده و از خدمات جی ادز بیشترین بهره را ببرید.

یک بازاریاب برای پیشبرد رشد کسب و کار نه تنها می داند که کدام شبکه تبلیغات را باید نصب کند، بلکه بهترین شبکه های تبلیغ اپلیکیشن را می شناسد. این مهارت می تواند نسبت به اهداف بازاریاب، بالاترین درآمد یا نرخ نگهداری کاربر را تعیین کند. این فرآیند، علاوه بر نصب برنامه توسط کاربران باعث می شود که آنها Application را در تلفن همراه خود نگه دارند.

مثال زیر شبکه های برتر طبقه بندی شده توسط متوسط درآمد هر کاربر (ARPU) را که بدست آورده اند نشان می دهد. واضح است که شبکه اول بر سایر رقبا حکومت می کند. اگر این شبکه هدف اصلی بازاریاب باشد، او باید بودجه خود را افزایش دهد.

بهترین شبکه های برای راه اندازی کمپین تبلیغات اپلیکیشن

5- تجزیه و تحلیل Cohort – دوست همیشگی شما

برای بازاریابانی که به دنبال افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به کاربران جدید هستند، تجزیه و تحلیل Cohort یکی از ابزارهای موثر برای کمک به آنها در درک رفتارهای کاربران است.

گزارش های کوهورت به بازاریابان اجازه می دهد تا کاربران را نسبت به خصوصیات آنها گروه بندی کنند تا KPI های خاص (مقدار قابل اندازه دستیابی به اهداف کلیدی کسب و کار) برای این گروه ها در بازه های زمانی مختلف اندازه گیری شوند. بر خلاف گزارش های نگهداری، این تحلیل به بازاریاب اجازه می دهد تا نتایج خود را بهتر از قبل مقایسه کند.

به عنوان مثال، بازاریاب می تواند روی کاربرانی که از یک کمپین خاص Facebook در ایران (یا هر منطقه جغرافیایی دیگر) آمده اند، متمرکز شود و درآمد متوسط در طی یک روز، 7 روز یا حتی 30 روز را اندازه گیری کنند. بدین ترتیب آنها می توانند این تجزیه و تحلیل کوهورت را با سایر تجزیه ها که از منابع دیگری گرفته اند مقایسه کنند و ببینند کدام منبع بالاترین کیفیت کاربران را در طول زمان ایجاد کرده است.

همچنین می توان از تجزیه و تحلیل Cohort برای مقایسه مشارکت کاربران (از جلمه تعداد Sessions – تعداد دفعات بازدید و …) یا (خرید درون برنامه) و بخش های مختلف استفاده کرد. این اطلاعات برای کمک به بازاریابان برنامه های کاربردی در بهینه سازی آگهی های آینده و هزینه ها تاثیر بسزایی دارد.

نمودار زیر گروهی از کاربران آمریکایی را که در ماه مارچ برنامه ای را توسط منبع رسانه نصب کرده اند، نشان می دهد. نمودار، میانگین تعداد خرید های هر کاربر در اپلیکیشن را به نمایش می گذارد. گزینه های A و B با افزایش تعداد خریدهای داخل برنامه ارزش بسیار خوبی را ارائه داده اند، در حالی که گزینه C مقداری از ارزش خود را تولید کرده اما پس از 14 روز به نمایش گذاشته است.

نمودار رشد گزینه A و B

6- آخرین کلیک تنها مورد مهم نیست

تبدیل کاربران به مشتری بر اساس امتیاز لمس ها یا تاچ های متعدد ایجاد می شود. هر کدام از این لمس ها ممکن است در معرفی یک محصول، شناختن یک برند و بسیاری موارد دیگر کاربرد داشته باشند و در مرحله تصمیم گیری کاربر نقش بسزایی را ایفا می کنند. این موضوع مهمی در کمپین تبلیغات اپلیکیشن است، اما تنها مورد مهم آن محسوب نمی‌شود.

بهتر است این موضوع را با ذکر یک مثال به شما توضیح دهیم. فرض کنید که یک مشتری تبلیغی را درباره یک اپلیکیشن موبایل داخل شبکه اجتماعی مشاهده می کند؛ و بعدا در زمان مشاهده تریلر یک فیلم، همان تبلیغ به او نمایش داده می شود. حتی اگر او در آن زمان برنامه را دانلود نکرده باشد، این تبلیغ ویدیویی وارد ذهن او می شود. بعد از مشاهده تبلیغ بعدی در یک شبکه دیگر، کاربر آماده تبدیل شدن به مشتری است.

بنابراین او روی تبلیغات موبایل نمایش داده شده کلیک می کند، به فروشگاه برنامه می رود و آن را نصب می کند. در چنین حالتی، نمی توان تمام اعتبار را به آخرین تاچ اعطا کرد و تبلیغات و شبکه های دیگری در تبدیل شدن کاربر به مشتری تاثیر داشته اند.

اگر بازاریابان بتوانند رایج ترین مسیر های تبدیل که کاربران را به سمت نصب برنامه های خود سوق می دهند اندازه گیری کنند، نیاز است که سرمایه گذاریشان را در شبکه های کمک کننده ادامه دهند.

دلیل افزایش سرمایه مشخص است، چون این شبکه ها کاربران را به مشتری تبدیل کرده اند. اگر به دلیل حضور آنها نبود، کاربر هیچگاه با اپلیکیشن آشنا نمی شد و هرگز نمی توانست یکی از مشتریان کسب و کار باشد.

سناریوهای زیر اهمیت شبکه های متعدد را برای هدایت کاربران به نصب برنامه نشان می دهد:

نمودار تاثیر گذاری روی کاربران برای نصب اپلیکیشن

بنابراین، بازاریابان هنگام تصمیم گیری در مورد کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن باید موارد کاملی را در ذهن داشته باشند. به عنوان مثال، اگر می خواهید تمام هزینه های خود را از یک شبکه کاهش دهید، باید نگاه کنید که چگونه این تاثیر بر شبکه های دیگر افزایش می یابد.

7- لینک های عمیق در کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن – روشی برای تجربه کاربری بهتر

لینک عمیق Deep Linking یک فناوری است که به توسعه دهندگان امکان می دهد کاربر را به قسمت خاصی از اپلیکیشن هدایت کنند. مشابه روشی است که URL (آدرس اینترنتی) به کاربر اجازه می دهد به صفحه خاصی از یک وب سایت مراجعه کند.

لینک سازی عمیق در اپلیکیشن
با پیوند عمیق، توسعه دهنده می تواند از تبلیغات خلاقانه و فراخوانی برای اقدام استفاده کند که کاربر را به یک صفحه خاص برنامه که در واقع با کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن گره خورده است، می فرستد. این کار تجربه کاربری را در یک وضعیت درهم قرار می دهد، اما تعامل کاربر با اپلیکیشن افزایش می یابد.

به عنوان مثال، اپلیکیشن رزرو هتل را در نظر بگیرید که می خواهد کمپین تبلیغاتی را برای کاربران خود مبتنی بر اینکه در کدام شهر قرار دارند ارائه دهد. بازاریاب برنامه می تواند 50 درصد تخفیف برای کاربران ایجاد کند تا آنها بتوانند یک اتاق در هتل “اسپیناس پالاس” برای یک شب رزرو کنند. سپس می تواند با استفاده از پیوند عمیق، کاربران را به بخش درون برنامه خود هدایت کند که در آن لیست همه هتل های تهران وجود دارد.

همین روند می تواند توسط یک برنامه تجارت الکترونیکی برای تبلیغ یک برند از لباس انجام شود. همچنین می توان برای یک اپلیکیشن پخش فیلم استفاده شود تا یک فیلم خاص یا معمولی را به کاربران معرفی کند. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که:

لینک عمیق برای هر کسب و کاری قابل استفاده است.

پیوند عمیق به بازاریابان این امکان را می دهد تا کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن را بسیار شخصی تر و هدفمندتر اجرا کنند. مسلما این اتفاق منجر به تبدیل بهتر و تجربه با کیفیتی برای کاربران می شود. همه اینها به لطف URL های سفارشی فعال شده در فناوری ارتباط عمیق، قابل دسترسی است.

حال که موارد مهمی را در این زمینه متوجه شدید، بهتر است مقاله چگونگی ایجاد کمپین تبلیغاتی را مطالعه کنید تا اطلاعات خود را در این زمینه نیز افزایش دهید.

در صورتی که این مقاله اطلاعات مفیدی درباره کمپین های تبلیغاتی اپلیکیشن ارائه کرده است، خوشحال می شویم نظرات و تجربیات شما را در این‌باره بدانیم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.