قوانین انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

قوانین انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

در این نوشتار به بررسی قوانین انتشار اپلیکیشن در گوگل پرداخته‌ایم. وجود این قوانین سبب می‌شود محتوای ارسالی در گوگل پلی ایمن و مطمئن بوده و برای سنین مختلف مناسب باشد. گوگل پلی، روزانه مورد استفاده افراد متعددی است و باید محیطی امن داشته باشد.

بنا به تعریف خود گوگل: سیاست‌های ما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برنامه‌ها و بازی‌های شما با خیال راحت به دست میلیاردها نفر در سراسر جهان برسند. شما نیز اگر به دنبال انتشار برنامه خود در این بستر عالی و پر مخاطب هستید، باید با این قوانین به خوبی آشنا باشید:

محتوای محدود شده

مردم سراسر جهان هر روز از گوگل پلی برای دسترسی به برنامه‌ها و بازی‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین خوب است، قبل از ارسال برنامه، از خود بپرسید که آیا برنامه شما برای Google Play مناسب بوده و مطابق با قوانین محلی است؟ در ادامه چند مورد از مصادیق محتوای محدود شده را بیان کرده‌ایم:

خطر آفرینی برای کودکان

برنامه‌هایی که شامل محتوای نامناسب از نظر جنسی برای خردسالان باشند، فوراً از فروشگاه برداشته می‌شوند. از جمله برنامه‌هایی که باعث ایجاد پدوفیلی یا تعامل نامناسب برای افراد خردسال می‌شوند (به عنوان مثال نوازش کردن).

افزون بر این، برنامه‌هایی که مورد توجه کودکان قرار می‌گیرند اما حاوی مضامین بزرگسالان هستند مجاز نیستند. از جمله، برنامه‌های شامل خشونت، خون و خونریزی بیش از اندازه و… برنامه‌هایی که فعالیت‌های مضر و خطرناک را به تصویر می‌کشند یا تشویق می‌کنند نیز به همین شکل.

همچنین برنامه‌هایی که باعث ایجاد تصویر منفی از بدن و خود فرد می‌شوند برای انتشار تأیید نخواهند شد؛ از جمله سرگرمی‌های مربوط به جراحی پلاستیک، کاهش وزن و سایر تنظیمات زیبایی ظاهری فرد. گوگل همچنین اگر از محتوای مربوط به تصاویر سو استفاده جنسی از کودکان آگاه شود، آن را به مقامات مربوطه گزارش خواهد داد و حساب‌های Google مربوط به آن توزیع‌کننده را حذف خواهد کرد.

محتوای ایجاد شده توسط کاربر

محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC محتوایی است که کاربران برنامه در ایجاد آن، مشارکت دارند و حداقل برای زیر مجموعه آنها قابل مشاهده یا دسترسی است. برنامه‌هایی که حاوی یا دارای UGC هستند باید:

  • قبل از اینکه کاربران بتوانند UGC را ایجاد یا بارگذاری کنند، لازم است که قوانین انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور را بپذیرند.
  • محتوا و رفتارهای ناشایست را تعریف کنید (به گونه‌ای که مطابق با خط مشی‌های برنامه توسعه‌دهنده گوگل پلی باشد) و ارتکاب آنها را از طریق خط مشی‌های کاربری، منع کنید.
  • UGC را قوی، مؤثر و مداوم اجرا کنید. همانطور که منطقی بوده و با نوع UGC میزبانی شده توسط برنامه سازگار است.
  • در مورد برنامه‌های پخش زنده، UGC ناشایست و برخلاف قوانین باید تا حد امکان، نزدیک به زمان واقعی برداشته شود.
  • یک سیستم کاربر پسند و درون برنامه‌ای برای گزارش UGC ناشایست فراهم کنید و در صورت لزوم علیه آن UGC اقدام کنید.
  • کاربران متجاوز را که شرایط استفاده از برنامه یا خط مشی کاربری را نقض می‌کنند حذف یا مسدود کنید.
  • برای جلوگیری از تشویق رفتارهای ناشایست کاربر از طریق درآمدزایی در برنامه، محافظتی را ارائه دهید.

برنامه‌هایی که هدف اصلی آنها داشتن UGC ناشایست است از گوگل پلی حذف می‌شوند. به همین ترتیب، برنامه‌هایی که عمدتاً برای میزبانی UGC ناشایست مورد استفاده قرار می‌گیرند یا برای کاربران به عنوان چنین محیطی شناخته شده‌اند نیز از گوگل پلی حذف می‌شوند.

محتوای نامناسب

برای اطمینان از اینکه گوگل پلی به عنوان یک بستر ایمن و قابل احترام باقی مانده است، استانداردهایی برای تعریف و منع محتوای مضر یا نامناسب برای کاربران ایجاد شده‌اند:

محتوای نامناسب - از اصلی ترین قوانین انتشار اپلیکیشن در گوگل استور

محتوای جنسی و فحاشی

گوگل اجازه نمی‌دهد برنامه‌هایی که حاوی محتوای جنسی یا فحش جنسی هستند، از جمله پورنوگرافی یا هرگونه محتوا یا خدماتی که درباره موارد جنسی باشد در گوگل پلی منتشر شود. محتوای حاوی برهنگی ممکن است مجاز باشد اگر هدف اصلی آن آموزش، مستندسازی، علمی یا هنری باشد و بلاعوض نباشد.

سخنان تنفرآمیز

قوانین انتشار اپلیکیشن گوگل پلی استور به برنامه‌هایی که موجب خشونت یا تحریک نفرت علیه افراد یا گروه‌هایی بر اساس نژاد، دین، کشور، ناتوانی، سن، ملیت، وضعیت جانبازی، گرایش جنسی، جنسیت، هویت جنسیتی یا هر ویژگی دیگری که مرتبط است، اجازه انتشار نمی‌دهد. برنامه‌هایی که حاوی محتوای آموزشی، مستند، علمی یا هنری مربوط به نازی‌ها هستند، طبق قوانین و مقررات محلی ممکن است در برخی از کشورها مسدود شوند.

خشونت

قوانین گوگل پلی استور به برنامه‌هایی که خشونت بلاعوض یا سایر فعالیت‌های خطرناک را به تصویر بکشند یا تسهیل کنند اجازه انتشار نمی‌دهد. برنامه‌هایی که خشونت خیالی را در متن بازی به تصویر می‌کشند مانند کارتون، شکار یا ماهیگیری به طور کلی مجاز هستند.

محتوای تروریستی

قوانین گوگل به سازمان‌های تروریستی اجازه انتشار برنامه‌ها در گوگل پلی را به هر منظور، از جمله استخدام نمی‌دهد. همچنین برنامه‌هایی با محتوای مرتبط با تروریسم، مانند محتوایی که اقدامات تروریستی را ترویج می‌کند، خشونت را تحریک می‌کند یا حملات تروریستی را جشن می‌گیرد، مجاز نیست.

اگر محتوای مربوط به تروریسم را برای اهداف آموزشی، مستندسازی، علمی یا هنری ارسال می‌کنید، مراقب باشید اطلاعات کافی را ارائه دهید تا کاربران متوجه زمینه فعالیت شما باشند.

جعل هویت

وقتی توسعه‌دهندگان، از دیگران یا برنامه‌های آنها جعل می‌کنند، باعث گمراهی کاربران و آسیب رساندن به انجمن توسعه‌دهندگان می‌شوند. قوانین انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور، برنامه‌هایی که با جعل هویت دیگران باعث گمراهی کاربران می‌شوند، منع می‌کند.

مالکیت معنوی

وقتی برنامه‌نویسان از کار شخص دیگری کپی می‌کنند یا کاربران را فریب می‌دهند، باعث آسیب رساندن به کاربران و انجمن توسعه‌دهندگان می‌شوند. به استفاده گمراه کننده یا ناعادلانه از کار دیگران اعتماد نکنید. گوگل اجازه نمی‌دهد برنامه‌ها یا حساب‌های توسعه‌دهندگانی که حقوق مالکیت معنوی دیگران را نقض می‌کنند (از جمله برند، حق چاپ، حق ثبت اختراع و سایر حقوق انحصاری) در گوگل فعالیت کنند.

اگر شما صاحب یک برند تجاری هستید و فکر می‌کنید برنامه‌ای در گوگل پلی وجود دارد که حقوق برند شما را نقض می‌کند، گوگل شما را تشویق می‌کند تا مستقیماً برای حل نگرانی خود با توسعه دهنده تماس بگیرید. اگر نمی‌توانید با برنامه‌نویس به نتیجه برسید، لطفاً از طریق فرم شکایت برند تجاری با گوگل در ارتباط باشید.

همچنین اگر مستنداتی دارید که ثابت می‌کند شما اجازه استفاده از دارایی معنوی شخص ثالث را در برنامه یا لیست فروشگاه خود دارید (مانند برندهای تجاری، آرم‌ها و دارایی‌های گرافیکی)، قبل از ارسال برنامه خود با تیم گوگل پلی تماس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که برنامه شما به دلیل نقض مالکیت معنوی رد نمی‌شود.

حریم خصوصی، فریب و سو استفاده از دستگاه

گوگل متعهد به محافظت از حریم خصوصی کاربران و ایجاد محیطی ایمن و ایمن برای کاربران خود است. برنامه‌هایی که فریبنده و مخرب بوده یا قصد سو استفاده از هر شبکه، دستگاه یا داده شخصی را داشته باشند، کاملاً ممنوع هستند:

حریم خصوصی - قوانین انتشار اپلیکیشن در گوگل استور

داده‌های کاربر

شما باید در نحوه مدیریت داده‌های کاربر شفاف باشید (به عنوان مثال اطلاعات جمع‌آوری شده از یک کاربر یا درباره او، از جمله اطلاعات دستگاه). این به معنای افشای دسترسی، جمع‌آوری، استفاده و به اشتراک‌گذاری داده‌های برنامه شما و محدود کردن استفاده از داده‌ها به اهداف افشا شده است.

مجوزها

درخواست‌های مجوز باید برای کاربران منطقی باشد. شما فقط می‌توانید مجوزهایی را درخواست کنید که برای پیاده سازی ویژگی‌های فعلی یا خدمات موجود در برنامه‌تان که در لیست فروشگاه پلی تبلیغ می‌شوند، لازم است.

شما نمی‌توانید از مجوزهایی که امکان دسترسی به داده‌های کاربر یا دستگاه را برای ویژگی‌ها یا اهداف نامشخص، اجرا نشده یا ممنوع می‌دهد استفاده کنید. داده‌های شخصی یا حساسی که از طریق مجوزها دسترسی دارند ممکن است هرگز فروخته نشوند.

برای دسترسی به داده‌ها، در متن (از طریق مجوز تأییدی افزایشی) مجوز لازم را درخواست کنید تا کاربران بدانند چرا برنامه شما این مجوز را می‌خواهد. از داده‌ها فقط برای اهداف مورد استفاده کاربر استفاده کنید. اگر بعداً مایل به استفاده از داده‌ها برای اهداف دیگر هستید، باید از کاربران خود سوال کنید و مطمئن شوید که آنها با این مقوله موافق هستند.

مجوزهای محدود شده

علاوه بر موارد فوق، مجوزهای محدود شده مجوزهایی هستند که به عنوان خطرناک، ویژه یا امضا تعیین شده‌اند و مشمول شرایط و محدودیت‌های اضافی زیر هستند:

  • اطلاعات حساس کاربر یا دستگاه که از طریق مجوزهای محدود به آن دسترسی پیدا می‌کنید، فقط در صورت لزوم برای ارائه یا بهبود ویژگی‌های فعلی یا خدمات موجود در برنامه‌ای که داده‌ها از آن جمع‌آوری شده‌اند، به اشخاص ثالث منتقل می‌شوند. شما همچنین می‌توانید داده‌ها را در صورت لزوم برای مطابقت با قانون قابل اجرا یا به عنوان بخشی از ادغام، تملک یا فروش دارایی‌ها با دادن اطلاعات قانونی کافی به کاربران، انتقال دهید. سایر انتقال‌ها یا فروش داده‌های کاربر ممنوع است.
  • اگر کاربران درخواست مجوز محدود را رد می‌کنند، به تصمیمشان احترام بگذارید. همچنین نباید کاربران را با زور به این کار وادار کنید. باید تلاشی منطقی داشته باشید تا کاربرانی را که اجازه دسترسی حساس به برنامه شما نمی‌دهند، با خود همسو کنید (به عنوان مثال اگر کاربر اجازه دسترسی به گزارش‌های تماس را محدود کرده است، شماره دستی را وارد کند)
  • برخی از مجوزهای محدود ممکن است مربوط به الزامات اضافی باشد. هدف این محدودیت‌ها حفظ حریم خصوصی کاربران است. در موارد بسیار نادری که برنامه‌ها ویژگی بسیار جذاب یا مهمی را ارائه می‌دهند و هیچ روش دیگری برای ارائه این ویژگی در دسترس نیست، ممکن است استثنائات محدودی در مورد این نیازها ایجاد شود. گوگل استثناهای پیشنهادی را در برابر حریم خصوصی یا تأثیرات امنیتی بر کاربران ارزیابی می‌کند.

بد افزار

بدافزار، هر کدی است که می تواند کاربر، داده‌های او یا دستگاهی را در معرض خطر قرار دهد. بدافزار شامل برنامه‌های احتمالی مضر (PHA)، باینری‌ها یا اصلاحات چارچوب است که شامل دسته‌هایی مانند تروجان‌ها، فیشینگ و برنامه‌های جاسوسی هستند و گوگل به طور مداوم دسته‌های جدید را به روز کرده و اضافه می‌کند. طبق قوانین انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور بد افزارها به هیچ عنوان منتشر نمی شوند.

قوانین مربوط به انتشار اپ در گوگل پلی

اگر قبلاً اپلیکیشنی در گوگل پی منتشر کرده باشید احتمالاً میدانید باید برخی قوانین را در این زمینه رعایت کنید. وجود قوانین انتشار اپلیکیشن جهت حصول اطمینان از امنیت و سلامت فضای گوگل پلی برای تمامی کاربران، اهمیت دارد. در این نوشتار به بررسی چند مورد از این قوانین پرداختیم.

اکنون که از قوانین انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور مطلع شدید، به شما دو مقاله کاربردی معرفی می کنیم تا بتوانید برنامه موبایل خود را به همگان معرفی کنید. شما می توانید از راهنمای گام به گام انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی و تبلیغات اپلیکیشن جی ادز استفاده نمائید.

خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربیات شما را درباره قوانین گوگل پلی استور بدانیم و اگر بتوانیم به رفع مشکل شما کمک کنیم، به هیچ وجه از این کار دریغ نمی‌کنیم.

منبع: گوگل پلی استور

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام ممنون از مقاله مفید تون
ظاهرا جدیدا قانونی گوگل پلی گذاشته که قبل از انتشار بازی یا اپ باید یک دوره 14 روزه تست رو بگذرونه توی این دوره هم باید ایمیل 20 را را وارد کنید تا بتونن بازی شما رو دانلود کنند (چون بازی یا اپ شما در دسترس عموم نیست)
این قانون جدیده ؟ و شما آیا تجربه ای در این مورد دارید.
اگر راهنمایی یا توصیه ای داشته باشید سپاس گذار می شم

سلام؛ بله این قانون جدید و از این به بعد این تست برای منتشر کردن اپ در گوگل پلی لازم هستش.

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.