ویژگی کلمات کلیدی

درک ویژگی های کلمه کلیدی

زیرنویس ویدئوی قسمت نهم دوره آموزش سئو:

داده‌های بسیار زیادی در مورد کلیدواژه‌های مورد استفاده‌ی مردم در موتورهای جستجو در دسترس ما قرار دارند و پیش از تصمیم‌گیری در مورد گنجاندن کلمات کلیدی در استراتژی سئو باید ویژگی‌های مختلف مربوط به کلیدواژه‌ها را ارزیابی کنیم. سه مورد هستند که باید در هنگام انتخاب کلیدواژه‌ها مدنظر داشته باشید ارتباط، حجم جستجو و رقابت.

بیایید با ارتباط شروع کنیم اولین کاری که باید انجام دهید، تصمیم‌گیری در مورد ارتباط کلمه‌ی کلیدی با کسب‌وکارتان است و باید یک سوال ساده از خود بپرسید آیا کلمه‌ی کلیدی می‌تواند انعکاس دقیقی را از ماهیت محصولات و خدمات شما داشته باشد؟ اگر این‌گونه است باید سراغش بروید.

هدف شماره‌ی اول موتور جستجو یافتن و تحویل مرتبط ‌ترین داده‌ها با عبارت جستجو شده توسط کاربران است بهترین روش برای درک رفتار جستجوی کاربران درک تفکرات آن‌ها می‌باشد. مثالی که پیش‌ تر در همین فصل مطرح کردیم را یادتان هست اگر به دنبال خرید ماشین باشید، چگونه از موتور جستجو استفاده می‌کنید؟ احتمالاً در گوگل صرفاً کلمه‌ی ماشین را جستجو نخواهید کرد. درعوض احتمالاً جستجویتان را تخصصی‌تر کرده و دقیقاً همان چیزی که می‌خواهید را در گوگل تایپ خواهید کرد. مثلاً می‌نویسید تویوتا کمری 2013. حال اگر سازمانی هستید که می‌خواهید تویوتا کمری دست‌دوم بفروشید و یکی از صفحات وب‌سایتتان را به آن اختصاص داده‌اید، می‌توانید این مورد را به عنوان یک کلیدواژه‌ی مرتبط لحاظ کنید.

بهترین ویژگی کلیدواژه‌های مرتبط این است که به احتمال زیاد می‌توانند ترافیک تخصصی‌تری را به سمت وب‌سایتتان هدایت کنند. دومین موردی که باید مدنظر داشته باشید حجم جستجو است. شاید تویوتا کمری 2013 ارتباط بسیار زیادی با کسب‌وکارتان داشته باشد و منجر به فروش شود، اما درصد جستجوی آن در گوگل خیلی بالا نیست.

حجم جستجو به تعداد جستجوهای یک ماه برای یک کلیدواژه‌ی به‌خصوص اطلاق می‌‌شود. اگر از ابزاری نظیر کیورد پلنر گوگل استفاده کنید تعداد متوسط جستجوهای عبارت در 12 ماه اخیر را به شما نشان می‌دهد. از آن‌جایی که این یک مقدار متوسط است، عواملی همچون فصل و الگوهای گرایش را به حساب نمی‌آورد. پس اگر کسب‌وکارتان فصلی است احتمالاً باید به ویژگی گرایشات حجم جستجو در کیورد پلنر یا گوگل ترندز نگاه کنید و از آن برای تحلیل کلمات کلیدی‌تان بهره بگیرید.

حال بیایید به رقابت نگاهی بیاندازیم منظورمان این است که رقابت برای افزایش رتبه با این کلیدواژه در صفحات موتور جستجو چه‌قدر دشوار خواهد بود؟ اگر یک محصول یا فناوری جدید را به بازار معرفی نمی‌کنید، احتمالاً باید دنبال یافتن محتوایی مشابه با خودتان در وب باشید و می‌توانید به مواردی همچون تعداد صفحات موجود در مورد موضوع مربوطه یا میزان قدرت و اطمینان وب‌سایت‌های رقیبتان بپردازید، همچنین بک‌ لینک به سایت آن‌ها نیز مهم است تعدادی ابزار مفید و پولی در این زمینه وجود دارند که به شما در راستای بررسی این معیارهای رقابتی کمک خواهند کرد. به عنوان نمونه می‌توان به ابزار کیورد دیفیکالتی موز اشاره کرد.

بیایید سه سطح از ویژگی متفاوت را در مورد موضوع “ماشین” تایپ کنیم. با این ابزار به راحتی می‌توانیم مقایسه‌ای را میان حجم جستجو و رقابت انجام دهیم. حتی می‌توانیم تحلیل عمیق‌تری را در مورد گزارش‌های جستجو انجام دهیم تا درک بهتری را از جنبه‌های رقابتی صفحات رتبه‌ بالا برای این عبارت‌ها بیابیم. این نوع تحلیل می‌تواند یک بررسی عمیق و نگاه واقع‌گرایانه را در مورد رتبه‌بندی با استفاده از کلیدواژه‌ی مورد جستجو به وجود بیاورد، اما حتی ابزارهای پولی همانند این مورد نیز یک روش برای نگریستن به رقابت و ارزیابی کلیدواژه در جستجوهای پولی یا بازارهای مربوط به نرخ کلیک هستند.

تعداد تبلیغ‌کنندگان جستجو که به شکلی فعال در عرصه‌ی قیمت‌گذاری برای کلیدواژه فعال هستند می‌تواند به عنوان یک فیلتر در راستای مقایسه‌ی دشواری کلیدواژه در مقایسه با جستجوهای ارگانیک عمل کنند. کیورد پلنر گوگل ستونی تحت عنوان رقابت دارد که این موضوع را به شما نشان می‌دهد، درحالی ‌که رابط کاربری صرفاً نمرات پایین، متوسط یا زیاد را در اختیارتان قرار می‌دهد. با یک ترفند کوچک می‌توانید فهرست را دانلود کرده و برای معیار رقابت، عدد بسیار دقیق‌تری را بر اساس معیاری بین صفر و یک دریافت کنید. حتماً از فیلترها و ابزارهای مرتب کردن اکسل استفاده کنید تا کلیدواژه‌های طولانی و بسیار مرتبط را با رقابت کمتر بیابید. با ذکر مثالی سریع هر سه مورد را با همدیگر بررسی کنیم و سه رکن اساسی در جستجوی کلمه‌ی کلیدی یعنی ارتباط، حجم و رقابت را بررسی کنیم مشاهده کردیم. چگونه عباراتی همچون تویوتا کمری 2013 دست‌دوم می‌تواند نسبت به عبارت عمومی ماشین یا ماشین دست‌دوم بهتر بوده و از ارتباط بیشتری برای کمپانی‌های فروشنده‌ برخوردار باشد.

از منظر رقابت نیز مشاهده کردیم که این عبارات عمومی در چه وضعیتی قرار دارند. همچنین تبادلات میان حجم جستجو را در تقابل با ارتباط و رقابت مشاهده کردیم. امیدواریم که هم‌اکنون بتوانید مشاهده کنید که بسیاری از سازمان‌ها تعداد زیادی از انواع کلیدواژه‌های مرتبط را با حجم جستجوی نه‌چندان بالا پیدا می‌کنند. اما با توجه به ارتباط شدید آن کلیدواژه با کسب‌وکارشان تلاش‌های سئوی خودشان را به سمت درست هدایت می‌کنند غالباً اگر تمامی کلمات مرتبط ولی دارای رقابت پایین را در یکجا جمع کنید می‌توانید تعداد زیادی از بازدیدکنندگان مرتبط و خریدار را به سمت وب‌ سایتتان هدایت کنید. پس بگذارید که رقبایتان بودجه‌ی زیادی را صرف پیروی از کلیدواژه‌های ماشین و ماشین دست‌دوم کنند و رویه‌ی خودتان را برای جستجوی کلمه‌ی کلیدی پی بگیرید تا مرتبط ‌ترین حجم جستجو با کمترین رقابت را به سمت خودتان جلب کنید.

در دوره آموزش ویدئویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.