معماری سایت در نمایشگرهای موبایل

انواع نسخه موبایل سایت و تاثیر سئو در هر یک

زیرنویس ویدئوی قسمت پنجاه و ششم دوره آموزش سئو:

از منظر فنی در اصل سه نوع چیدمان وجود دارند که باید برای ارائه‌ی محتوای موبایلی مدنظر داشته باشید. چیدمانی که کسب ‌و کارتان انتخاب می‌کند، هم به میزان و نحوه‌ی پشتیبانی سازمانتان و هم به دستاوردی که برای ابزارهای موبایلی مدنظر دارید بستگی دارد. لازم به ذکر است که در اینجا ما صرفاً در مورد وب موبایل صحبت می‌کنیم و نه اپ‌هایی که همانند نرم‌افزار دانلود شده و بر روی موبایل‌ها اجرا می‌شوند.

اولین گزینه‌ی شما استفاده از طراحی تعاملی برای وب است این مورد رواج زیادی دارد و اساساً به شما اجازه می‌دهد یک سایت بسازید و صرف‌ نظر از ابزار مورد استفاده‌ی کاربرتان محتوایی یکسان را از یک URL مشترک ارائه نمایید. طراحی تعاملی از جستجوهای رسانه‌ای CSS استفاده می‌کند تا نحوه‌ی رندر شدن سایتتان در صفحات نمایشگر با اندازه‌های مختلف را نشان دهد. بدین ترتیب مواردی همچون فونت‌ها و تصاویر به صورت خودکار با متناسب‌ترین نما برگزیده می‌شوند. گوگل اعلام کرده چنین چیدمانی را ترجیح می‌دهد. مزیت چنین چیدمانی این است که می‌توانید یک کد منبع را با ایجاد محتوای جدید حفظ کنید و محتوای موجود را بهینه نمایید. نکته‌ی منفی آن این است که شاید بخواهید تجربیات جدیدی را بر روی موبایل امتحان کنید که با کاربردهای موبایلی همخوانی بیشتری داشته باشدريال همین مزایایی که ذکر شد فوراً به محدودیت تبدیل می‌شوند.

دومین گزینه، رهگیری دینامیک و ارائه‌ی محتوا مبتنی بر واسط کاربری می‌باشد که از طریق مرورگر ارسال شده است. سرور وب کاربران موبایلی را شناسایی خواهد کرد و محتوای متناسب را به آن‌ها ارائه می‌دهد. در حالی ‌که این گزینه مقداری انعطاف‌پذیری را در زمینه‌ی انتخاب نحوه‌ی رفتار با کاربران موبایلی به همراه دارد اما از منظر جستجو امکان دارد بررسی‌کنندگان موتورهای جستجو در حین بررسی صفحات، محتوای متفاوتی را مشاهده نمایند. همچنین کدتان نیز پیچیده‌تر می‌شود و در خطر نگه‌داری آن قرار دارید.

سومین گزینه این است که یک سایت کاملاً جداگانه داشته باشید که با یک URL جداگانه محتوای موبایلی را ارائه نماید. به صورت سنتی این موارد در قالب دامنه‌ی فرعی جای می‌گیرند نظیر m.yourdomain.com و در این راستا سرور وظیفه دارد کاربران موبایلی را رصد نماید و آن‌ها را به سمت سایت مخصوص موبایل هدایت کند. احتمالاً لینکی را در پایین صفحه مشاهده کنید که می‌گوید وارد نمای دسکتاپ از همین سایت شوید. با کلیک بر روی این لینک می‌توانید به سمت سایت معمول بروید. البته که شما سطح کاملی از انعطاف‌پذیری را برای شخصی‌سازی تجربه‌ی موبایلی و برآورده‌سازی اهدافتان برای کاربران موبایل در اختیار دارید، اما اکنون به منابع بیشتری برای نگه‌داری یک سایت دیگر نیز نیاز خواهید داشت. از آن‌جایی که این سایت کاملاً جداگانه محسوب می‌شود. موتور جستجو نیز با همین دید به آن نگاه می‌کند. لازم به ذکر است که می‌توانید از تگ‌های موسوم به سوئیچ‌بورد استفاده کنید تا به موتورهای جستجو بگویید که محتوای موبایلی به عنوان نسخه‌ی معادل دسکتاپ محسوب می‌شود. این موارد همچون تگ‌های کانونیکال عمل می‌کنند که پیش ‌تر در همین دوره بررسی کردیم.

هر چیدمانی دارای مزایا و معایب خودش بوده و البته کاربردها و محدودیت‌‌هایی دارد، در انتها باید مدنظر داشته باشید که کاربران موبایل به چه میزان برایتان ارجحیت دارند و کسب ‌و کارتان در شرایط واقع‌گرا به چه میزان از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. تصمیمتان هر چه باشد باید بدانید که فراهم آوردن یک سایت بهینه برای بازدیدکننده‌ی موبایلی شما را وارد عرصه‌ی رقابت جدی می‌کند و بدین ترتیب تلاش‌هایتان ثمره‌ی بیشتری را برای افزایش میزان نمایشتان در ابزارها و کانال‌های جدید و در حال گسترش خواهند داشت.

در دوره آموزش ویدیویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.