تعاریف کلیدی – دوره آموزش گوگل آنالیتیکس – ویدئوی 4

متن ویدئوی آموزشی گوگل آنالیتیکس بخش 4

با اکتشاف ما از دنیای گوگل آنالیتیکس به تعدادی واژه برمی‌خوریم که شاید برامون ناشناس باشند. تلاشم را می‌کنم تا برای این واژگان بهترین توضیحات را ارائه کنم. اما می‌خوام یک نقطه‌ی ارجاع رو توی این دوره در نظر بگیرم، تا بتونید هرگاه که به مشکل خوردید به اون مراجعه کنید.

اولین مورد واژه‌ی تخصیص (Attribution) هست. فرایند اختصاص دادن اعتبار برای فروش‌ها و تبدیلات (Conversions) هست تا در مسیر خرید و استفاده‌ی مشتری بشه از اونها استفاده کرد. لزوماً شما دارید یک کانال به خصوص در مورد فروش‌ها یا تبدیل‌هاتون رو به صورت کمی بیان می‌کنین. در کنار تخصیص، موردی تحت عنوان مدل تخصیص داریم. این یک قانون یا مجموعه‌ای از قوانینه که نحوه‌ی تخصیص اعتبار برای فروش‌ها و تبدیلات در هر مقطع از مسیر حرکت کاربر رو تعیین می‌کنه.

انواع مختلفی از مدل‌ها [برای Attribution] هستن. مثلاً تخصیص آخرین کلیک یا تخصیص اولین کلیک. تخصیص آخرین کلیک اعتبار 100 درصد رو برای اون مقطع پایانی و قبل از خرید کاربر قائل می‌شه. فرض کنید کاربر رفته تو گوگل دنبال سایتتون گشته بلاگ رو پیدا و روش کلیک کرده یه مقاله دیگه رو خونده و بعد بر روی لینک سایت شما کلیک کرده مراحل زیادی توی این مسیر بودن و در مدل تخصیص آخرین کلیک صد درصد اعتبار برای همون کلیک پایانی در نظر گرفته می‌شه.

تخصیص اولین کلیک کل اعتبار رو برای همون نقطه‌ی آغازین در مسیر حرکتی کاربر قائل می‌شه. بنابراین توی مثال ما جستجو در گوگل کل اعتبار رو هنگام کلیک روی سایتتون تصاحب می‌کنه. در فصل بعدی بررسی عمیق‌تری از اون خواهیم داشت.

در اینجا بیاید نگاهی به تبدیل (Conversion) بندازیم. فعالیتی که چه به صورت آنلاین و آفلاین تکمیل می‌شه و برای کسب‌وکار شما مهم هست. شاید اگه یک نفر توی خبرنامه‌ی ایمیلی شما ثبت‌نام کنه این اقدام رو یک تبدیل در نظر بگیرین که می‌تونه یک تبدیل هدف باشه. از طرفی یکی دیگه خرید از سایت رو تبدیل قلمداد می‌کنه که می‌شه تبدیل تجارت الکترونیک.

اگه اندرکنش‌هاتون با گوگل آنالیتیکس رو شروع کنید به تعدادی تعریف برمی‌خورید که مخصوص نحوه‌ی سازماندهی داده‌های شما توسط گوگل هستند اولین مورد بُعده (Dimension) این یک ویژگی توصیفی یا ویژگی داده هست.

مرورگر، صفحه‌ی هدف و کمپین همگی نمونه‌هایی از ابعاد پیش‌فرض در گوگل آنالیتیکس هستن حالا یه نمونه‌ی دیگه می‌تونه موقعیت جغرافیایی باشه که برای خودش ابعادی داره مثل نام شهر یا استان شما همچنین مرورگر، صفحه‌ی خروج اسکرین‌ها و سشن‌ها رو دارید که همگی نمونه‌هایی از ابعاد هستند که به صورت پیش‌فرض در گوگل آنالیتیکس ظاهر می‌شن.

حالا گوگل بهتون این فرصت رو می‌ده که یه رویداد (Event) رو بخواید رهگیری کنید و این یک نوع از هشداریه که برای رهگیری اندرکنش‌های کاربر با محتوا استفاده می‌شه. می‌تونید دانلودها، کلیک‌های تبلیغ موبایلی هنگامی که یکی روی ویدئو یا یک پی‌دی‌اف قابل دانلود کلیک می‌کنه رو رهگیری کنید. از اونجا می‌تونید هدفتون رو تنظیم کنید و این نوعی از تنظیمات چیدمانه که به شما اجازه می‌ده اتفاقات ارزشمندی که توی سایتتون می‌افته رو رصد کنید.

اهداف (Goal) به شما اجازه می‌دن که میزان برآورده‌سازی اهداف کسب‌وکارتون رو مورد سنجش قرار بدین. می‌تونید اهداف جداگانه رو برای رهگیری اقدامات مجزا تشکیل بدین. مثلاً اینکه افراد حداقل پنج صفحه از سایتتون رو بازدید کنن یا اینکه یک نفر حداقل یک مقدار پول مشخصی رو روی محصولاتتون خرج کنه. هر زمانی که کاربر هدف رو به پایان می‌رسونه یک تبدیل در داخل حساب گوگل آنالیتیکس برای شما ثبت می‌شه پس هدف رو به عنوان مجموعه‌ای از اقدامات بالقوه در نظر بگیرین که باید برای شما اتفاق بیافتن تا بتونید اونها رو یک تبدیل در نظر بگیرین.

حالا باید هر چند وقت یک بار از خودتون بپرسین که چه چیزی رو به عنوان هشدار (Hit) در نظر بگیرین و این اندرکنشیه که منجر به ارسال داده به گوگل آنالیتیکس می‌شه. انواع رایج این هشدارها می‌تونه شامل رهگیری صفحه، رهگیری رخداد و رهگیری تجارت الکترونیک باشه هر بار فرمان رهگیری توسط کاربری که به اون هشدار مدنظر می‌رسه، ایجاد و به سرورهای گوگل فرستاده می‌شه.

با نگاهی عمیق‌تر به این داده‌ها با مواردی که تحت عنوان معیار (Metric) شناخته می‌شن اندرکنش پیدا می‌کنین این مورد یه جور سنجش کمی از داده‌ها محسوب می‌شه معیارها در گوگل آنالیتیکس می‌تونن به صورت مجموع یا نسبت باشن به عنوان مثال معیار مربوط به بُعد شهر می‌تونه تعداد ساکنین اون شهر باشه. مشاهدات صفحه، تعداد صفحاتی که در هر بار ملاقات بازدید می‌شه متوسط زمانی که هر بازدید طول می‌کشه نمونه‌هایی از معیارهایی هستن که می‌تونید توی گوگل آنالیتیکس پیدا کنین.

شما همچنین زمان زیادی رو صرف بازبینی تعداد بازدیدهای صفحه‌تون (Pageview) می‌کنین. بازدید صفحه با تعداد بازدیدکنندگان (Visitors) فرق می‌کنه. یک معیار تضمینی برای بارگذاری صفحه یا بارگذاری دوباره‌ی اون توی مرورگره بازدیدهای صفحه معیاری که به عنوان کل تعدادی که صفحه دیده شده اندازه‌گیری می‌شه. یک کاربر می‌تونه چندین بار بازدید صفحه داشته باشه.

وقتی که بازی کردن با گزارش‌ها رو آغاز کردیم به موردی تحت عنوان سگمنت یا بخش (Segment) برمی‌خورین اساساً این مورد زیرمجموعه‌ای از سشن‌ها یا کاربرها هست که ویژگی‌های مشترکی بینشون هست. سگمنت‌ها به شما اجازه می‌دن که گروهی از سشن‌ها یا کاربران رو جدا کنین و به شکل بهتری آنالیزشون کنین. شاید بخواید با استفاده از کانال بازاریابی داده‌هاتون رو بخش‌بندی کنین تا ببینید که کدوم کانال تونسته در افزایش خریدها نقش داشته باشه یا می‌تونید با استفاده از موقعیت جغرافیایی داده‌ها رو بخش‌بندی کنین تا ببینید کدوم یک از بخش‌های کشور یا دنیا عملکردتون رو ارتقا می‌دن. وقتی که برید و به بخش‌های داده‌ی خودتون نگاه کنید می‌تونید بفهمید که چه عاملی منجر به تغییر مجموعه‌ی داده‌ها شده.

اگه کنجکاوید بدونید که گوگل چه جوری تعداد بازدیدهای صفحه‌ی یک کاربر خاص رو اندازه‌گیری می‌کنه بدونید که از طریق سشن (session) هست. سشن به دوره‌ی زمانی گفته می‌شه که کاربر توی سایت‌تون فعاله. به صورت پیش‌فرض اگه یه کاربر 30 دقیقه یا بیشتر فعال باشه. هر فعالیت آتی به یک سشن یا دوره‌ی جدید نسبت داده می‌شه. یعنی اون طرف رو تحت عنوان یک کاربر همیشگی می‌شناسن. کاربرانی که سایتتون رو ترک می‌کنن و طی 30 دقیقه برمی‌گردن فعالیتشون در قالب همون سشن اولیه سنجیده می‌شه.

حالا یه مورد دیگه‌ای که در همه جا می‌بینید و می‌خوایم زمان زیادی رو صرف اندرکنش با اون کنیم منبع و مدیوم (Source/Medium) هست. منبع به محل نشات گرفتن ترافیکتون گفته می‌شه به عنوان مثال می‌تونه یک موتور جستجو مثل گوگل یا یک نام دامنه‌ی خاص باشه. مثل mysite.com مدیوم دسته‌بندی کلی منبع هست. به عنوان مثال می‌تونه جستجوی ارگانیک باشه. مثلاً از طریق گوگل یا می‌تونه شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک باشه امکان داره، یا تبلیغات کلیکی گوگل و یا ارجاع تبلیغاتی از یک ویسایت دیگه باشه. منبع/مدیومی که به صورت مداوم اون رو مشاهده می‌کنید یک بُعد محسوب می‌شه که این دو تا رو ترکیب می‌کنه. در طول مسیر با عبارات دیگری هم برخورد می‌کنیم اما اینها مفاهیم کلیدی هستند که برای دریافت بیشترین بازده از این دوره باید باهاشون آشنا باشین.

در دوره آموزش Google Analytics تمام آموزش‌های مورد نیاز برای کاربران مبتدی، از ایجاد حساب گوگل آنالیتیکس تا ارایه گزارش‌های پایه را در این دوره یاد می‌گیرید و نیز می‌آموزید که چگونه می‌توان گزارش‌ها را تفسیر، اهداف خود را ایجاد و نتایج را پیگیری کنید. همچنین برای درک عمیق‌تر خواهید توانست از گزینه‌های dimensions و segments استفاده کنید. همه بخش‌های این دوره عملی و کوتاه هستند و بیشتر ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس را برای تجزیه و تحلیل روزانه شامل می‌شود.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.