گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟ – ویدئوی سوم

متن ویدئوی آموزشی گوگل آنالیتیکس بخش 3

قبل از اینکه به دنیای پلتفرم گوگل آنالیتیکس بریم ابتدا میخوام در مورد یه سری مسائل زیرلایه‌ای صحبت کنم. با درک نحوه‌ی عملکرد گوگل آنالیتیکس به شکل بهتری می‌تونید مشکلات مربوط به کار خودتون رو درک کرده یا می‌تونید متوجه بشید که چرا فلان ناهنجاری‌ها برای داده پیش میاد.

چهار تا عنصر در مورد نحوه‌ی عملکرد سیستم گوگل آنالیتیکس وجود داره:

  • جمع‌آوری داده
  • چیدمان
  •  شکل‌دهی پردازش داده
  • گزارش‌دهی

به منظور رهگیری یک وبسایت گوگل آنالیتیکس از یک اسنیپت یا کد جاوااسکریپت کوچیک استفاده می‌کنه. این کد رو روی هر صفحه از وبسایتتون می‌ذارید و وقتی که کاربر رسید این کد میاد بالا و اطلاعاتی رو در مورد نحوه‌ی درگیر شدن کاربر با سایتتون قراهم می‌کنه. تعدادی از این داده‌ها مستقیماً از خود وبسایت میان مثلاً URL صفحاتی که کاربرها دارن بهش نگاه می‌کنن. سایر داده‌ها از طریق مرورگر کاربران جمع‌آوری می‌شه.

مثلاً زبانی که مرورگر روش تنظیم شده نام مرورگر و ابزار و سیستم عاملی که برای دسترسی به سایت استفاده شده و اینجوری می‌تونید ببینید که مثلاً آیا اکثر کاربرای شما مک دارن یا پی‌سی یا اینکه آیفون دارن یا اندروید.

جاوااسکریپت همچنین می‌تونه اطلاعاتی در مورد اینکه کدوم محتواها مشاهده شدن، چه مدت دیده شدن و حتی منبع ارجاع‌دهنده‌ای که کاربر رو برای بار اول به سایتتون کشونده، در اختیارتون بذاره.

مثلاً یک بلاگ می‌تونه به سایتتون لینک داده باشه یا اینکه مرجع [بازدید] یک پست فیس‌بوک باشه. تمامی این اطلاعات به سرورهای گوگل آنالیتیکس داده می‌شن و منتظر پردازش می‌مونن.

گوگل به هر بخش از داده به عنوان یک اندرکنش یا ضربه نگاه می‌کنه و هربار که کاربر شما یک صفحه‌ی جدید رو توی سایت می‌بینه این کد داده‌های به‌روزشده یا جدیدی رو در مورد فعالیت کاربر جمع و به سرور ارسال می‌کنه.

حالا که گوگل تمامی این اطلاعات رو در اختیار داره شروع به پردازششون می‌کنه و این امر می‌تونه یه چیزی بین چهار الی بیست‌وچهار ساعت طول بکشه. می‌تونید پردازش کردن رو به عنوان گامی در نظر بگیرید که تمام اطلاعات خام رو برمی‌داره و اونها رو به صورت مفید تحویل می‌ده.

از اونجا گوگل به سازماندهی اطلاعات می‌پردازه باید کاربرها رو بر اساس اینکه تازه اومدن یا قبلاً هم سر زدن دسته‌بندی کنه. مدت بازدید و اقامت اونها در سایت تعیین می‌شه و حتی تمامی صفحاتی که اونها مشاهده کردن به همدیگه لینک می‌شن، تا اطلاعات مربوطه استخراج بشن.

همچنین در همین مرحله هست که گوگل تنظیمات چیدمانی که شما برای داده‌های خام ارائه کردین رو بررسی می‌کنه در مورد اون بعدها با جزئیات بیشتر صحبت می‌کنیم. مثلاً شما می‌تونید مشخص کنید که مشاهدات حاصل از سیستم شخصی یا محل کارتون توی گزارش‌ها نباشه.

وقتی که داده‌هاتون پردازش شدن باید توی پایگاه داده ذخیره بشن. در اینجا آخرین قسمت مربوط به گزارشه و همین بخش هم هست که اکثریت دوره به اون نگاه می‌کنن باید از طریق رابط کاربری اینترنتی گوگل آنالیتیکس به این گزارش‌ها دسترسی پیدا کنین و در اونجاست که می‌تونید با تمامی داده‌هاتون اندرکنش داشته باشین.

حالا می‌تونید با استفاده از API گوگل داده‌ها رو بردارید اما نمی‌خوایم که توی این دوره اون رو پوشش بدیم. می‌بینید که موارد زیادی به صورت زیرلایه‌ای در گوگل آنالیتیکس وجود دارن که اون رو جالب می‌کنن.

اگه واقعاً کنجکاو هستید می‌تونید مستندات گوگل رو در بخش راهنماهای  Google Developer مشاهده کنید. مطالب زیاد هستن اما دیدگاه بهتر و نزدیک‌تری رو در مورد تمامی این المان‌هایی که می‌خوایم با هم روشون کار کنیم می‌دن.

در دوره آموزش Google Analytics تمام آموزش‌های مورد نیاز برای کاربران مبتدی، از ایجاد حساب گوگل آنالیتیکس تا ارایه گزارش‌های پایه را در این دوره یاد می‌گیرید و نیز می‌آموزید که چگونه می‌توان گزارش‌ها را تفسیر، اهداف خود را ایجاد و نتایج را پیگیری کنید. همچنین برای درک عمیق‌تر خواهید توانست از گزینه‌های dimensions و segments استفاده کنید. همه بخش‌های این دوره عملی و کوتاه هستند و بیشتر ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس را برای تجزیه و تحلیل روزانه شامل می‌شود.

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

عالی هستن مقاله هاتون

سلام .سپاس برای من خیلی خوب بود .

خواهش می‌کنیم دوست عزیز. حتما از دوره جدید آموزش سرچ کنسول ما در پایگاه دانش جی ادز نیز دیدن بفرمائید.

سلام من یه سوال غیر مرتبط دارم
این کادر زرد رنگ که توش اینو نوشته

در دوره آموزش Google Analytics تمام آموزش‌های مورد نیاز برای کاربران مبتدی، از ایجاد حساب گوگل آنالیتیکس تا ارایه گزارش‌های پایه را در این دوره یاد می‌گیرید و نیز می‌آموزید که چگونه می‌توان گزارش‌ها را تفسیر، اهداف خود را ایجاد و نتایج را پیگیری کنید. همچنین برای درک عمیق‌تر خواهید توانست از گزینه‌های dimensions و segments استفاده کنید. همه بخش‌های این دوره عملی و کوتاه هستند و بیشتر ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس را برای تجزیه و تحلیل روزانه شامل می‌شود.

اینو چجوری درج کردین؟

سلام. این یک شورت کد هست که میتونید از طریق افزونه های مختلف وردپرس یا جوملا اجراش کنید. پیشنهاد میکنیم از gistpress استفاده کنید.

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.