بانس ریت یا نرخ پرش جیست؟(تاثیر آن بر سئو سایت)

بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟ (تأثیر آن بر سئو سایت)

بانس ریت؛ کانسپتی که وقتی صحبت از آن به میان می‌آید سؤالات و یا حتی ابهامات زیادی در ذهن ما شکل می‌گیرد. آیا بانس ریت نزدیک به 100٪ خوب است یا بد؟ آیا بانس ریت یک فاکتور بی اهمیت است که ارزش توجه ندارد؟ و یا این که اگر مهم است؛ چگونه می‌توان آن را بهبود داد؟

باید عنوان کنیم که شما تنها نیستید؛ مارکترهای زیادی در سراسر دنیا و حتی کشور خودمان وجود دارند که سؤالات مشابهی داشته و می‌خواهند بدانند که بانس ریت چیست و چگونه می‌توانند از آن در جهت بالا بردن رتبه سایت خود استفاده کنند. چنانچه شما نیز از جمله این افراد هستید؛ پیشنهاد می‌کنم مقاله امروز از وبلاگ جی ادز را از دست ندهید.

بانس ریت چیست؟

بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش به کانسپتی نسبت داده می‌شود که در آن کاربران، یک سایت را بدون انجام دادن کار خاصی همچون کلیک بر روی لینک، پر کردن فرم و یا تکمیل سفارش ترک می‌کنند.  

بانس ریت

بانس ریت مهم است؛ به این سه دلیل:

1. کاربری که از سایت شما خارج می‌شود؛ طبیعتا تبدیل‌های مدنظر شما را تکمیل نکرده و عملا کاری در سایت شما انجام نداده است. بنابراین با بهبود بانس ریت سایت خود می‌توانید آمار کانورژن‌های کاربران را بالا ببرید. 

2. بانس ریت بالای سایت (یا صفحات به خصوصی از یک سایت) این معنا را دارند که سایت شما در فاکتورهایی همچون تجربه کاربر از بازدید از سایت (User experience)، محتوا و یا سایر بخش‌ها دارای ایرادات مهمی می‌باشد.

3. حتی اگر بانس ریت تاثیر مستقیمی بر روی رتبه‌بندی گوگل نداشته باشد، باز هم بهبود آن از اهیمت بالایی برخوردار است؛ چراکه باعث بهبود فاکتورهای بالا شده که تاثیر مستقیمی بر روی رتبه‌بندی نتایج گوگل دارند.

تأثیر بانس ریت بر سئو سایت

اما همان‌طور که عنوان کردیم نرخ پرش سایت هیچ گونه تأثیر مستقیمی بر روی سئو ندارد؛ اما این موضوع به معنای کم‌اهمیت بودن این فاکتور نیست. اگرچه حتی خود گوگل هم عنوان کرده است که نرخ پرش را به عنوان یک فاکتور در رتبه‌بندی‌های خود در نظر نمی‌گیرد؛ اما ارتباط آن با فاکتورهایی کلیدی همچون سرعت لود شدن سایت و یا جذاب بودن محتوای آن، نرخ پرش را به یک فاکتور تاثیرگذار برای بهبود رتبه سایت تبدیل کرده است.

تصور کنید که سرعت لود شدن مطالب در سایت شما بسیار پایین بوده و به همین دیل کاربران پس از ورود به سایت، به سرعت آن را ترک می‌کنند. در چنین شرایطی بانس ریت سایت شما بالا رفته و بیانگر این موضوع است که سئو سایت شما دارای ایراداتی در این بخش می‌باشد. البته پایین بودن سرعت بالا آمدن مطالب تنها یک مورد از دلایل خروج کاربران از آن بوده و فاکتورهای مختلف دیگری نیز در این مورد وجود آورند که می‌توانند بانس ریت سایت شما را بالا ببرند. برخی از مهم‌ترین این دلایل به شرح زیر می‌باشند:

  • کیفیت پایین طراحی صفحات سایت
  • عدم تطابق میان مطالب صفحات و کلمات کلیدی آن
  • ریسپانسیو نبودن سایت برای استفاده دستگاه‌های موبایل

وقتی که با درصد بالایی از بانس ریت در سایت خود مواجه می‌شوید؛ این گزینه‌ها عمده دلایلی هستند که موجب خروج کاربران از سایت شما می‌شوند. بهبود این موارد نیز معمولاً باعث می‌شود تا کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کرده و این سیگنال را به گوگل می‌دهد که مطالب آن جذاب و کاربردی می‌باشد. پس اگر بخواهیم پاسخی برای سؤالی که در ابتدای این مقاله عنوان کردیم داشته باشیم؛ باید بگوییم که بله، اگرچه بانس ریت تأثیر مستقیمی بر سئو سایت ندارد؛ اما پایین آوردن آن موجب بهبود فاکتورهایی می‌شود که تأثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی نتایج گوگل دارد.

بانس ریت خوب چند است؟

اگر به دیتای سایت خود نگاه کنید؛ احتمالاً عددی که نرخ پرش سایت را نشان می‌دهد مقداری ناامیدکننده باشد. نکته جالب این است که وقتی که تصمیم می‌گیرید نرخ پرش سایت خود را به عدد صفر نزدیک‌تر کنید؛ این ناامیدی حتی بیشتر هم می‌شود.

در بحث نرخ پرش سایت باید یک دیدگاه منطقی داشت و باید قبول کرد که جلوگیری از خروج تمام کاربرانی که از سایت شما بازدید می‌کنند؛ عملاً غیرممکن خواهد بود. با توجه به آمار منتشر‌شده، میزان متوسط نرخ پرش عددی بین 26 تا 70 درصد را نشان می‌دهد. در حالت ایده‌آل، هر عددی بین عدد 20 تا 40 درصد می‌تواند به عنوان یک عدد خوب برای نرخ پرش سایت در نظر گرفته شود. اما قرارگیری در همین بازه نیز کار چندان ساده‌ای نبوده و نیازمند تلاش مداوم و بهبود فاکتورهای مختلفی می‌باشد که در بخش‌های بعدی این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

چرا کاربران از سایت ما خارج می‌شوند؟

خارج شدن کاربران از سایت و بالا رفتن نرخ پرش بسته به شرایط مختلف، می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. قبل از این که به بررسی فاکتورهایی برای بهبود نرخ پرش سایت بپردازیم؛ باید این موضوع را زیر ذره‌بین ببریم که اصلاً چرا کاربران تصمیم می‌گیرند که از سایت ما خارج شوند؟

صفحه مطابق با نیاز کاربر طراحی نشده است: برای درک بهتر این مورد، اجازه دهید آن را با عنوان کردن یک مثال توضیح دهیم. تصور کنید شما قصد خرید یک دستگاه ایکس باکس سری اس داشته و عبارت کلیدی “خرید ایکس باکس سری اس” را در گوگل سرچ می‌کنید. پس از جست‌وجو کردن این مورد، با یک تبلیغ گوگل مواجه شده که عبارت کلیدی سرچ شده شما را در عنوان داشته و گزینه مناسبی برای کلیک به نظر می‌رسد.

اما وقتی که بر روی تبلیغ کلیک می‌کنید متوجه می‌شوید که سایت موردنظر به جای این که شما را به صفحه خرید کنسول‌ها هدایت کند؛ صفحه هوم را برای شما باز کرده است. این موضوع نهایتاً باعث می‌شود تا شما به عنوان یک خریدار صفحه را فوراً ترک کرده و به دنبال سایت‌های جایگزینی باشید که محصول موردنظر را به شما نمایش می‌دهند.

طراحی‌هایی که جذاب نیستند: طراحی‌هایی که از نظر بصری جذابیتی برای کاربران ندارند؛ می‌توانند به سرعت بانس ریت سایت شما را بالا ببرند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که در نظر یک کاربر، میزان جذاب بودن سایت شما از نظر بصری مورد اولی است که کاربران به آن توجه کرده و محتوا فاکتور ثانویه‌ای است که برای آن‌ها دارای اهمیت می‌باشد.

بنابراین اگر سایت شما جذابیت بصری مناسبی ندارد؛ پیشنهاد ما به شما این است که حتماً از اِلِمان‌های گرافیکی جذابی در سایت خود استفاده کنید تا نرخ پرش سایت خود را بهبود دهید.

تجربه بد کاربر از بازدید از سایت: بله؛ جذابیت بصری بسیار مهم است. اما سایت شما علاوه بر این مورد، باید رابط کاربری ساده‌ای نیز داشته و کار کردن با آن برای کاربران آسان باشد. مهم است بدانید که هرچه سایت شما رابط کاربری ساده‌تری داشته و این امکان را برای کاربران فراهم کند تا هرچه راحت‌تر در بخش‌های مختلف آن فعالیت کنند؛ احتمال این که علاقه‌ای به ترک آن پیدا کنند کمتر خواهد بود.

صفحه نیاز کاربر را برطرف کرده است: درست است؛ گاهی اوقات خروج کاربران از سایت به عنوان یک فاکتور منفی در نظر گرفته نمی‌شود. در حقیقت گاهی اوقات خروج کاربران از سایت می‌تواند این معنی را داشته باشد که صفحه شما به خوبی توانسته به نیازها و سؤالات کاربران پاسخ دهد.

به عنوان مثال تصور کنید که کاربری به دنبال روش تعمیر LCD لپ‌تاپ خود بوده و وقتی که عبارت کلیدی خود را در گوگل سرچ می‌کند؛ با سایت شما مواجه می‌شود. این صفحه کامل بوده و در آن شما تمام  موارد اعم از روش انجام کار، ابزارها و ملاحظات لازم را عنوان کرده‌اید. بنابراین دلیلی وجود ندارد که کاربر سایت شما را ترک کند. اما می‌بینیم؛ وقتی که کاربران آخرین پیچ لپ‌تاپ خود را می‌بندند سایت شما را ترک می‌کنند.

این نوع از خروج کاربران از سایت به این دلیل نبوده است که سایت شما طراحی بدی داشته یا این که آن‌ها تجربه خوبی از بازدید از آن نداشته‌اند. این موضوع به این دلیل اتفاق افتاده است که صفحه شما به خوبی توانسته به سؤال کاربران پاسخ داده و نیاز آن‌ها را برطرف کند.

چگونه بانس ریت سایت را بهبود دهیم؟

حالا که با دلایل خروج کاربران از سایت خود آشنا شده‌اید؛ نیاز دارید از راه‌‌حل‌هایی برای بهبود بانس ریت سایت و نگه داشتن کاربران در آن استفاده کنید. در ادامه این مقاله یک سری از ترفندهای کاربردی را برای شما عنوان می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید آمار خروج کاربران از سایت خود را کم کرده و فضایی را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا زمان بیشتری را در بخش‌های مختلف سایت سپری کنند.

مناطق مرده صفحات خود را جذاب کنید

مناطق مرده؛ بخش‌هایی که کاربران در آن‌ها از دنبال کردن مطلب خسته شده و تصمیم به خروج از صفحه، اسکرول کردن یا کلیک بر روی بخش دیگری می‌کنند. قبول داشته باشید یا نه؛ این بخش‌ها تقریباً در تمام سایت‌ها وجود داشته و شما نیاز دارید تا در قدم اول، به خوبی این بخش‌ها را شناسایی کنید. در این مورد می‌توانید از ابزارهایی همچون هاتجر برای شناسایی مناطق مرده صفحات سایت خود استفاده کنید.

قدم دوم استفاده از تکنیک‌هایی می‌باشد که جذابیت را به مناطق مرده صفحات شما اضافه کرده تا توجه کاربر به خوبی به آن بخش جلب شود. در این بخش‌ها می‌توانید از تکنیک‌هایی همچون بولد کردن متن، استفاده از تصاویر جذاب و یا لینک‌ دادن به مطالب مرتبط استفاده کنید تا توجه کاربران را به خود جلب کنید.

سرعت لود شدن سایت خود را افزایش دهید

این جمله را از من قبول کنید؛ فضای آنلاین جایی نیست که در آن با کاربران صبور مواجه شده و توقع داشته باشید که این کاربران زمانی بیش از 10 ثانیه را برای بالا آمدن مطالب در سایت شما صبر کنند. اگر سایت شما و محتوای آن به سرعت برای کاربران لود نشود؛ آن‌ها به سادگی سایت را ترک کرده و از گزینه‌های جایگزین برای پاسخ به سوالات و یا نیازهای خود استفاده می‌کنند.

اما اگر شما فکر می‌کنید سرعت بالا آمدن مطالب در سایت شما پایین بوده و به اصطلاح کند می‌باشد؛ می‌توانید از این گزینه‌ها برای بالا بردن سرعت بالا آمدن مطلب در سایت خود استفاده کنید:

  • عکس‌های خود را فشرده کنید: تصاویر استفاده شده در مطالب سایت همواره یکی از دلایلی هستند که سایت کند می‌شود. در این مورد پیشنهاد ما به شما این است که در عین حفظ کیفیت عکس‌های خود، اندازه آن‌ها را کاهش داده تا صفحات شما با سرعت بیشتری برای کاربران لود شوند.
  • از یک هاست پرسرعت استفاده کنید: هاستی که برای سایت خود استفاده می‌کنید؛ نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان کند بودن یا نبودن سایت شما دارد. بنابراین در این مورد باید توجه داشته باشید که استفاده از سرورهای ارزان و بی‌کیفیت را متوقف کرده و به دنبال تأمین‌کننده‌هایی باشید که سرویس هاستینگ پرسرعتی را ارائه می‌دهند.
  • پلاگین‌ها و اسکریپت‌های اضافی را حذف کنید: در این مورد می‌توانید از ابزارهایی همچون webpagetest استفاده کنید تا لیستی از منابعی که باعث کند شدن سایت شما می‌شوند داشته باشید. در ادامه با دسترسی به این لیست می‌توانید منابعی که به آن‌ها نیاز ندارید را حذف کنید.

به خوبی به سؤالات کاربران پاسخ دهید

گوگل با اختلاف زیاد، رتبه اول ترافیک آنلاین دنیا را در اختیار دارد.

دقیقاً به همین دلیل است که تمام صفحات سایت شما باید به خوبی هدف کلیدی که کاربران به دنبال آن‌ها هستند را تیک بزنند. به بیانی کامل‌تر، طراحی فاکتورهای مختلف یک صفحه همچون کلمات کلیدی، محتوا متنی، لینک‌دهی‌ها، اِلِمان‌های گرافیکی و دیگر موارد باید به گونه‌ای باشند که به خوبی به نیازها و سؤالات کاربران پاسخ دهد.

طراحی صفحات سایت برای پاسخ دقیق به سؤالات کاربران

در غیر این صورت کاربران بلافاصله پس از ورود به سایت شما از آن خارج شده و این مورد نیز تأثیر منفی بر سئو سایت شما خواهد داشت. چراکه گوگل بدین وسیله فکر می‌کند صفحه شما ارتباط کافی با خواسته و سؤالات کاربران نداشته و آن را در نتایج پایین‌تر رتبه‌بندی می‌کند.

لینک‌های داخلی را دست کم نگیرید

احتمالاً تا به الان شنیده باشید که لینک‌ها داخلی تأثیر بسیار خوبی در بهبود رتبه سئو سایت شما دارند؛ اما نکته جالب این است که لینک‌دهی‌های داخلی می‌تواند در بهبود بانس ریت سایت شما نیز تاثیرگذار باشد.

اما چگونه؟

با هدایت کردن کاربران به صفحات مختلف در سایت!

به بیانی دیگر، لینک‌های داخلی می‌توانند آمار بازدید صفحات شما را افزایش دهند. علاوه بر این، وقتی که یک کاربر در یک صفحه از سایت شما به صفحه دیگری لینک می‌شود؛ دیگر برای آن‌ صفحه پرشی ثبت نشده و بدین ترتیب آمار نرخ پرش سایت شما کاهش پیدا خواهد کرد.

محاسبه بانس ریت در آنالیتیکس

برای محاسبه نرخ پرش ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا آمار کاربرانی که بدون انجام کار خاصی از سایت شما خارج شده‌اند را داشته باشید. در این میان جدید‌ترین نسخه ابزار محبوب آنالیتیکس (GA4) امکانات گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در ادامه این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

ابزار GA4 برای محاسبه بانس ریت سایت فاکتورهای مختلفی همچون تعداد بازدید‌های صفحه، طول سِشن (session) و ایونت‌های کانورژن را در نظر می‌گیرید تا نحوه تعامل کاربر با صفحه را مشخص کند.

توضیح: سِشن در آنالیتیکس مربوط به فعالیت‌هایی می‌شود که کاربران در یک دوره زمانی مشخص در سایت و یا اپ شما انجام می‌دهند.

در این میان، بانس ریت به درصد سِشن‌هایی نسبت داده می‌شود که کابران با آن‌ها تعامل نداشته‌اند. اما چگونه GA4 مشخص می‌کند که کاربران با یک سِشن تعامل داشته‌اند؟ در صورتی که سِشن دارای یکی از گزینه‌های زیر باشد:

  • طول سِشن بیشتر از 10 ثانیه باشد.
  • یک ایونت کانورژن را فعال کند.
  • حداقل دو ایونت page view یا screen view را فعال کرده باشد.

در صورتی که سِشن موردنظر هیچ یک از این ویژگی‌ها را نداشته باشد به عنوان سِشنی در نظر گرفته می‌شود که کاربران با آن تعامل نداشته‌ و به عنوان یک پرش محاسبه می‌شود.

آیا Bounce Rate همان Exit Rate است؟

بانس ریت و اکسیت ریت بسیار شبیه به یکدیگر می‌باشند؛ اما در یک مود مهم با یکدیگر تفاوت دارند.

بانس ریت زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران در یک صفحه فرود آمده و پس از صرف مدتی زمان، آن را ترک کرده‌اند؛ اما اکسیت ریت به کانسپتی نسبت داده می‌شود که کاربران بدون فرود آمدن در یک صفحه آن را ترک می‌کنند.

برای درک بهتر این موضوع اجازه دهید مثالی را برایتان عنوان کنم.

تصور کنید کاربری صفحه A را در مرورگر خود باز کرده و سپس دکمه بازگشت را فشار داده است. این یک پرش است. اما اگر همین کاربر ابتدا به صفحه A رفته و سپس در این صفحه با کلیک بر روی لینکی وارد صفحه B شده شود و نهایتاً مرورگر خود را ببندد؛ این یک خروج است.

در این مورد با توجه به این موضوع که کاربر در صفحه A بر روی یک لینک کلیک کرده و کاری انجام داده است؛ در این صفحه پرشی اتفاق نیفتاده است. در صفحه B نیز با توجه به این که کاربر در ابتدا در این صفحه فرود نیامده است؛ در این صفحه نیز پرشی صورت نگرفته است.

در چنین شرایطی GA4 برای صفحه B یک خروج در نظر می‌گیرد؛ چراکه کاربر در این صفحه از صفحه خارج شده و خروج آن نیز پرش نمی‌باشد.

بانس ریت علامت هشداردهنده سایت شماست  

اگر بخواهیم تشبیهی از بانس ریت داشته باشیم؛ می‌توانیم آن را مشابه چراغ چک ماشین در نظر بگیریم. درست همانند چراغ چک که ایرادات ماشین شما را مشخص می‌کند؛ بانس ریت نیز ایرادات مختلفی همچون سرعت لود شدن بالا یا رابط کاربری پیچیده سایت را برای شما مشخص می‌کند که تمامی آن‌ها ارتباط مستقیمی با سئو سایت داشته و در صورت وجود مشکل، نیاز به برطرف کردن آن‌ها خواهد بود. بنابراین توصیه ما به شما این است که این مورد را دست کم نگرفته و از تکنیک‌هایی که در این مقاله برای شما عنوان کردیم برای بهبود نرخ پرش سایت خود استفاده کنید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.