بررسی معماری اطلاعات در تجارت الکترونیک

بررسی معماری اطلاعات در تجارت الکترونیک

زیرنویس ویدئوی قسمت 46 دوره آموزش سئو:

همانند هر وبسایت دیگری موتورهای جستجو باید نحوه‌ی سازماندهی محتوای تجارت الکترونیک را متوجه شوند. با استفاده از یک ساختار خوب صفحات محتوا، صفحات مخصوص تجارت الکترونیک و حتی خود محصولات به وضوح قابل شناسایی خواهند بود، آن هم در شرایطی که موتورهای جستجو سایتتان را بررسی خواهند کرد.

به خاطر داشته باشید که لینک‌دهی داخلی برای اینکه درک موتورهای جستجو از ساختار سایت افزایش پیدا کند، حیاتی است وقتی که در دنیای آفلاین وارد یک فروشگاه می‌شوید می‌بینید که به بخش‌های مختلفی تقسیم شده تا بازدیدکنندگان پیش از جستجو برای یافتن یک محصول مخصوص بتوانند از راهنمایی‌های لازم بهره‌مند شوند. سایت‌ها نیز باید در حین ساخت چنین ایده‌ای را در ذهن داشته باشند از لینک‌دهی برای ایجاد ساختار استفاده کنید.

در بالاترین سطح از سلسله ‌مراتب می‌توانید دسته‌های متفاوتی از محصولات را برای فروش ببینید. در این صفحاتِ دسته‌بندی می‌توانید با سطح بعدی از زیردسته‌ها یا محصولات ارتباط برقرار کنید. با این کار موتورهای جستجو می‌توانند بفهمند که چه چیزی می‌فروشید و محصولاتتان در کدام دسته قرار می‌گیرند. بدین ترتیب موتورهای جستجو می‌توانند بهترین و مرتبط ‌ترین صفحاتتان را در اختیار جستجوگران قرار دهند.

مثلاً اگر کسی به دنبال کفش بگردد، موتور جستجو می‌تواند او را به سمت یک صفحه‌ی عمومی برای فروش کفش هدایت کند. وقتی که آن‌ها شروع به جستجوی یک کفش خاص می‌کنند. احتمالاً دوست دارید که موتور جستجو آن‌ها را به سمت یکی از زیر دسته‌هایتان که همان کفش خاص را دارد، روانه کنند و اگر آن‌ها شماره‌ی مدل و محصولات خاصی را تایپ کنند، احتمالاً دوست دارید که صفحات متناسب به آن‌ها نشان داده شود. برای اینکه چنین اتفاقی بیافتد باید چند مورد را به خاطر داشته باشید. اول اینکه هر محصول باید صفحه‌ی مخصوص خودش را داشته باشد و در هر یک از این صفحات باید محتوایی در مورد محصول گنجانده شود مثلاً مواردی همچون نام محصول تصاویر با تگ درست، توصیفات استوار و بی‌همتا از محصول رنگ و اندازه‌های مختلف محصول و سایر گزینه‌ها قیمت محصول، استوک بودن محصول یا نبودن آن و بسیاری از ویژگی‌های دیگر که به محصولات فروشگاه الکترونیکی مرتبط می‌شوند.

فراتر از محتوای صفحه حتی این توانمندی را داریم که این ویژگی‌ها را به شکلی روشن ‌تر به موتورهای جستجو بشناسانیم و در این راستا از افزودن فراداده‌ی ویژه به کد استفاده می‌کنیم و البته فراموش نکنید که حتماً باید دسته، زیردسته و صفحات محصول در نقشه‌های سایت XML گنجانده شوند. حتی می‌توانید اهمیت نسبی هر دسته از صفحات یا صفحات مخصوص را وزن‌دهی کنید و بدین ترتیب به موتورهای جستجو بگویید که این صفحه‌ها از بیشترین اهمیت برای سایتتان برخوردار هستند.

هر قدر اطلاعات بیشتری را از تجارت الکترونیک تان فراهم کنید، بیشتر به موتورهای جستجو کمک خواهید کرد که این کار از طریق ساختار سایت، لینک‌های داخلی و فراداده انجام می‌گیرد. در این راستا موتورهای جستجو نیز به فروشگاهتان بیشتر اعتماد کرده و شما را به عنوان یک فروشگاه مشتری ‌مدار می‌شناسند با برابر در نظر گرفتن تمامی موارد، همین امر می‌تواند صفحاتتان را به عرصه‌ی رقابت بازگرداند.

در دوره آموزش ویدیویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.