اجزای فنی تجارت الکترونیک

نکات مهم در اجزای فنی سایت فروشگاه اینترنتی

زیرنویس ویدئوی قسمت 45 دوره آموزش سئو:

سایت‌های فروشگاه اینترنتی بی‌نظیر هستند، زیرا به واسطه‌ی تغییر مداوم فهرست کالاهایشان مدام در حال تکامل هستند. این وبسایت‌ها بسیار بزرگ هستند و به همین دلیل احتمال وقوع مشکلات فنی در آن‌ها بیشتر است.

اگر یک سایت تجارت الکترونیک دارید، چند مورد است که باید مراقب آن باشید و چند کار ضروری را نیز باید در فهرست وظایف تان قرار دهید. مثلاً شرایطی که محصولتان تمام می‌شود، محصول اندکی تغییر می‌کند یا درحال حاضر قصد فروش آن را ندارید. اما در آینده‌ای نزدیک فروش را شروع خواهید کرد. حتماً در این شرایط صفحه را به‌ صورت کامل نگه دارید.

البته صفحه را همواره با پیغام مناسب به‌ روز نگه دارید. هیچ‌ وقت دوست ندارید کار را از ابتدای مسیر شروع کنید، علی‌الخصوص اگر تا اینجای کار مسیر زیادی را با موتورهای جستجو طی کرده باشید. اما اگر محصول به هیچ عنوان دیگر موجود نباشد، حتماً کاری کنید که URL مورد نظر حالت «پیدا نشده» و خطای وضعیت 404 را بدهد. حتماً باید کاری کنید که صفحه‌ی 404 شما به گونه‌ای تنظیم شده باشد که پیغام متناسب مبنی بر تاسف شما را به کاربران نشان دهد و به آن‌ها بگویید که محصول مدنظرشان پیدا نمی‌شود.

همچنین باید منو، نوار جستجو یا حتی چند صفحه‌ی پیشنهادی را آماده کنید تا افرادی که به صفحه‌ی ناموجود رسیدند، بتوانند راه برگشت خود به سمت وبسایت را پیدا کنند. اگر به تازگی صفحه‌ی موقعیت محصول جابجا شده باشد مثلاً به یک دسته‌ی متفاوت تخصیص یافته باشد. باید حتماً تغییر مسیر 301 یا دائمی را برای آن اجرا کنید، تا کاربران به مسیر درست هدایت شوند و البته موتورهای جستجو بدانند که مسیر جدید برای یافتن این محصول به‌خصوص کجاست.

درصورتی ‌که تغییر محتوا همیشگی باشد، باید کاری کنید که موتورهای جستجو بتوانند بلافاصله محتوای جدیدتان را پیدا کنند. مطمئن شوید که پلتفرم تجارت الکترونیکتان یک نقشه‌ی سایت XML را برای تمامی URLهای وبسایتتان ایجاد کند. اکثر پلتفرم‌های تجارت الکترونیک می‌توانند به شکلی پویا این نقشه‌های سایت XML را با تغییر سایتتان درست کنند. آن هم از طریق همان پایگاه داده‌ای که منجر به هدایت وبسایت می‌شود و بسیاری از آن‌ها می‌توانند URLهای نقشه‌ی سایتتان را در ابزار وبمستر موتور جستجو نیز ثبت کنند.

مطمئن شوید که این فرایند برقرار است و موتورهای جستجو همواره به شکلی سریع محتوای جدیدتان را پیدا می‌کنند. فراموش نکنید که تگ Canonical را در هر یک از صفحاتتان لحاظ کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که موتورهای جستجو صرفاً URL را برای هریک از دسته‌ها، زیردسته‌ها و صفحات محصول ایندکس می‌کنند. بدین ترتیب تضمین می‌شود که شما به مشکل محتوای تکراری برخورد نخواهید کرد. بسیاری از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک همین کار را برای شما می‌کنند یا ویژگی مربوط به فعال‌سازی و چیدمان آن را ارائه می‌نمایند.

در نهایت، یک سبک ارائه‌ی رایج برای سایت‌های تجارت الکترونیک شامل محتوای صفحه ‌بندی شده می‌شود، به عنوان مثال امکان دارد شما در یک دسته‌ی به ‌خصوص 30 محصول داشته باشید. اما در هر صفحه 10 مورد نمایش داده شود، امکان دارد موتور جستجو این چیدمان را معادل سه صفحه‌ی متفاوت ببیند و امکان دارد بررسی ‌کنندگان موتور جستجو در حین گشت ‌و گذار در وبسایت با ابهام مواجه شوند. خوشبختانه می‌توانید از نگارشی در کنار ویژگی‌های نگارش قبلی برای لینک‌های صفحه‌گذاری استفاده کنید تا بتوانید به موتورهای جستجو بگویید که این صفحات مرتبط را به عنوان یک صفحه‌ی واحد ببینند و یا آن را به عنوان افزونه‌ی صفحه‌ی کنونی ببینند به خاطر داشته باشید که اجزای فنی بیشتر که در وبسایت‌های فروشگاه اینترنتی هستند به موتورهای جستجو کمک می‌کنند که محتوایتان را به شکلی شفاف ایندکس کرده و محصولات پیشنهادی ‌تان را شناسایی کنند بدین ترتیب شرایطی ایجاد می‌شود که کاربران در حین جستجو راحت ‌تر شما را پیدا کنند.

در دوره آموزش ویدیویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.