فشن مارکتینگ: 5 استراتژی افزایش فروش

اگر شما وارد این صفحه شده اید، به این معنی است که به دنبال یک استراتژی موثر بازاریابی در صنعت مد و فشن هستید تا کسب و کار خود را ارتقا دهید. اصطلاحا شما به دنبال استراتژی های فشن مارکتینگ هستید تا میزان فروش بیشتری را تجربه کنید.

تجارت مد در حال شکوفایی است، پیش بینی می‌شود این صنعت با رشد 15.7 درصد در سال 2020 به درآمد 718 میلیارد دلار در سطح جهان برسد. اما شاید، با وجود این رشد مداوم صنعت و افزایش رقیبان، شما نتوانید آن نتیجه دلخواه را بگیرید. این ناکامی می تواند به موارد زیر مربوط باشد.

فشن مارکتینگ

شاید ROAS (بازگشت هزینه تبلیغاتی) شما نیاز به بهبود دارد. شاید تبلیغات گوگل شما بهینه سازی نشده است و هزینه هایی که صرف تبلیغات می‌کنید از طریق افزایش فروش به حساب شما باز نمی‌گردد.

شاید هم از روش‌های تبلیغات هدفمند بهره نمی‌برید. شاید وقت آن است که تبلیغات خود را گسترش دهید؛ و از تمامی رسانه های جمعی مثل تبلیغات در گوگل برای بهبود در فروش خود استفاده کنید.

در این مقاله ما روی 5 استراتژی برتر فشن مارکتینگ یا بازاریابی در زمینه مد و پوشاک که برای افزایش فروش، کاهش هزینه ها و بهبود نرخ بازگشت سرمایه می‌توانند مفید باشند تمرکز می‌کنیم.

اما در ابتدا بهتر است که به سوالات مرتبط با برندها در زمینه مد و فشن، که ممکن است برای شما پیش بیاید، پاسخ دهیم.

فشن مارکتینگ چیست؟

فشن مارکتینگ به معنای مدیریت کمپین های تبلیغاتی برای فروش برندها و محصولات مد است. اگرچه وقتی مردم به صنعت مد فکر می کنند، بلافاصله ذهنشان به سمت طراحی مد می رود.

با این حال، موارد بسیار زیادی وجود دارند که باید اجرایی شوند تا جدیدترین طراحی ها به مشتریانی برسد که آنها را می‌پوشند. طراحان مد باید خلاقیت های خود را در معرض دید مشتریان مناسب قرار دهند؛ به گونه ای که باعث شود آن افراد تمایل به خرید از آنها داشته باشند.

تلاش لازم برای ارائه محصولات مد به گونه ای که مورد توجه مشتریان بالقوه قرار گیرد، فشن مارکتینگ یا بازاریابی مد نامیده می شود. این یک بخش اساسی از کسب و کار به محسوب می‌شود.

کدام شبکه های اجتماعی برای فشن مارکتینگ بهتر هستند؟

رسانه های اجتماعی به شما امکان می دهد تا قدرت برند خود در حوزه پوشاک را ارتقا دهید، خدمات به مشتری را بهبود بخشید، ترافیک را به وب سایت خود هدایت کنید و فروش را بالا ببرید.

اما معمولا، بیشتر کسب و کارها از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی با تمام توان خود استفاده نمی‌کنند.

اگر از رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده اید اما فقط شاهد از دست دادن سرمایه تبلیغاتی خود بودید و نتوانسته‌اید درآمد مربوط به کانال‌های بازاریابی خود را مشخص کنید، پس وقت آن است که مجدداً تلاش های خود را ارزیابی کنید تا ببینید ایراد کار، از کجاست.

صرفا به خاطر حضور در رسانه‌های اجتماعی، در این شبکه‌ها فعالیت نکنید. حضور در شبکه‌های اجتماعی بایستی هماره با استاتژی و اراده قوی باشد.

شما باید بدانید که کدام استراتژی و رسانه ها مناسب تجارت و صنعت شما هستند و چگونه می توانید به بهترین وجه برای هدف خود یعنی رضایت مشتریان از این شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

به عنوان مثال، وقتی صحبت از تجارت پوشاک می‌شود، اینستاگرام در صدر رسانه ها قرار می‌گیرد:

فشن مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

برای اهداف مرتبط با کسب و کارهای حوزه پوشاک، استفاده از اینستاگرام و فیس‌بوک برای تبلیغ برند بسیار مهم است. برای همین در مقاله فشن مارکتینگ بر روی آنها تمرکز می‌کنیم.

این شبکه‌های اجتماعی خدمات زیادی عرضه می‌کنند اعم از:

  1. سفارشی‌سازی قابل توجه (و خلاقیت) وقتی صحبت از شخصی سازی می‌شود.
  2. یک سرویس کارآمد برای همکاری با اینفلوئنسرها (اینستاگرام قطعاً قهرمان اینفلوئنسر مارکتینگ است.)
  3. مخاطبان بزرگی از جمعیت مد گرا را تشکیل داده‌اند.

استراتژی فشن مارکتینگ 1: استفاده از استوری‌های اینستاگرام برای افزایش فروش

با توجه به استفاده و برقراری ارتباط آسان اینستاگرام و اینفلوئنسر مارکتینگ (چیزی که بعداً در این پست به آن می پردازیم)، می توان فهمید که چرا تعامل از طریق اینستاگرام اینقدر زیاد است. به علاوه، اینستاگرام یکی از رسانه های جمعی بصری است که به کاربر امکان ارتباط سریع بصری از طریق عکس‌های فید اینستاگرام و هم چنین استوری‌ها و نیز IGTV (که پاسخ اینستاگرام در برابر یوتیوب است) را می‌دهد.

در نهایت، امکان هدایت کاربر به سایت‌تان نیز آسان است. هنگام اجرای یک استوری تبلیغاتی اینستاگرام، می‌توانید از کاربران بخواهید تا صفحه را به سمت بالا بکشند و یا بر روی دکمه کال تو اکشن کلیک کنند.

استوری اینستاگرام در حوزه مد و فشن

به آگهی فوق (که در قالب استوری از طریق اینستاگرام منتشر شده است) توجه کنید:

  • فروش یک ست کامل لباس، نه فقط یک تکه لباس (فروش سبک زندگی، نه یک جفت شلوار)
  • استفاده از دکمه کال تو اکشن “Shop Now” برای افزایش نرخ تبدیل
  • ارایه یک تصویر قابل اعتماد (در عین حال شیک) به مخاطب

استراتژی فشن مارکتینگ 2: استفاده از تبلیغات ویدیویی فیس‌بوک برای جلب توجه مشتری

با آنکه حجم و تاثیر تبلیغات یوتیوب برای تبلیغات نام‌های تجاری فعال در حوزه پوشاک بیشتر از فیسبوک است، اما استفاده هم‌زمان از تبلیغات یوتیوب و تبلیغات فیسبوک می‌تواند به رشد برندینگ شما و افزایش فروش کمک کند.

هنگامی که افراد را از نظر جنسیت جدا می‌کنیم، 75٪ از زنان از فیس بوک استفاده می‌کنند، در حالی که این آمار برای مردان حدود 63٪ است. همین آمار فیسبوک را به سکوی پرتاب خوبی برای کسب و کارهای حوزه مد و فشن تبدیل می‌کند.

تبلیغات ویدیویی فیس‌بوک در مقایسه با پست‌های عکس، پست‌های حاوی لینک و پست های استتوس، دارای میزان تعامل بالاتری است.

نمونه ای از یک تبلیغ ویدیویی مربوط به فیس‌بوک که ارزش دیده شدن دارد:

تبلیغات کفش در فیسبوک

ما تبلیغ فوق را به دو دلیل خاص دوست داریم:

  1. ساده و واضح است: این کفش راحت است، ارسال آن رایگان است و در صورت نیاز به بازگشت هزینه‌ای کسر نمی‌شود و تمیز کردن آن آسان است.
  2. این ویدیو بسیار ساده و چشم نواز است: حتی یک حرکت کوچک می‌تواند چشمان مخاطب را درگیر تبلیغ شما کند. میانگین زمان تماشای یک فیلم فیس‌بوک تنها 10 ثانیه است این زمان مختصر و مفیدی است.

موفقیت بازاریابی دیجیتال را چگونه می سنجید؟

این که آیا شما در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود کاملاً حرفه ای هستید یا تازه شروع به کار کرده اید، فرقی نمی کند، مهم این است که بتوانید میزان بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) را ارزیابی کنید.

ROAS به زبان ساده

ROAS یک معیار بسیار ساده است. نسبت بازگشت سرمایه از طریق هزینه ای که برای تبلیغات صرف شده است.

این معیار به شما دید شفافی می‌دهد که آیا پولی که برای تبلیغات خرج می کنید، برای شما کسب درآمد می کند، یا نه؟

به بیان ساده تر، این معیار درآمد کل تجارت شما را نمی‌سنجد بلکه فقط درست و به جا هزینه کردن برای تبلیغات را ارزیابی می‌کند.

شما می توانید یک کسب و کار پرسود و پر درآمد داشته باشید، اما تا وقتی هزینه های تبلیغاتی شما اشتباه باشد، شما در حال هدر دادن سرمایه هستید.

استراتژی تبلیغاتی فشن مارکتینگ برندهای لوکس

اگر یک برند لوکس را اداره می کنید، احتمالا فکر می‌کنید که قوانین برای شما متفاوت است، در حالی که برخی از تفاوت های ظریف وجود دارد، فشن مارکتینگ یک برند لوکس و یک برند اقتصادی تر به طور کلی اصول یکسانی دارد.

مارک های لوکس پوشاک نیز مانند بقیه برندها نیاز به سفارشی‌سازی و بازاریابی متمرکز بر مخاطبان را دارند.

بنابراین بسیاری از آنچه ما باید در مورد ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی برای برندهای لوکس بگوییم را می توان برای هر نوع دیگر از برندها گفت.

  1. مخاطبان خود را بشناسید.
  2. آن ها را شخصی کنید.
  3. ریتارگتینگ را تمرین کنید.
  4. فروش در رسانه‌های اجتماعی را تجربه کنید.

تنها تفاوتی که می‌توانیم بگوییم برندهای مشهور با دیگر برندها دارند، این است که هنگامی که قیمت محصولات بالا می‌رود، برندهایی که زیاد مشهور نیستند، امید خود را برای فروش، از دست می‌دهند.

این در حالی است که اگر همان برندی که خیلی شناخته شده نیست، استراتژی درستی برای کار خود در نظر بگیرد، در نهایت، می‌تواند بیشترین فروش را داشته باشد.

با همه این نکات حاشیه ای، ما 5 استراتژی برتر بازاریابی مد برای افزایش نرخ تبدیل را در این جا آورده ایم.

1. تجربه مشتریان خود را شخصی‌سازی کنید.

در سال 2020، بیش از نیمی از مصرف کنندگان قبل از تعامل با وب‌سایت شما، خواستار سطحی از شخصی‌سازی هستند.

این منطقی است که افراد وب سایت شما را به صورت شانسی پیدا نمی‌کنند؛ بلکه با تبلیغات کلیکی شما، استوری های شما در اینستاگرام، اینفلوئنسر مارکتینگ شما و … سایت شما را پیدا می‌کنند.

وقتی که سایت خود را با خواسته‌های مشتریان‌تان مطابقت دهید، آنها می‌توانند شما را بیابند.

وقتی صحبت از شخصی سازی می‌شود، می‌خواهیم شخصی‌سازی را در این دو بخش مهم مشاهده کنیم:

  • تجربه خرید
  • تبلیغاتی که به مشتری نمایش می‌دهید.

بگذارید هر دو آن ها را توضیح دهیم و دسته بندی کنیم.

تجربه خرید

وقتی در مورد شخصی سازی صحبت می کنیم، برخی از بازاریاب ها ذهن‌شان به سمت بینش رفتاری و داده های جمعیتی می‌رود، تا بتوانند بهترین تبلیغات ممکن را ایجاد کنند. به ما اعتماد کنید؛ این موضوع مهم است و به زودی به آنجا خواهیم رسید.

اما ابتدا مطمئن شوید که از تغییراتی که می‌توانید برای شخصی سازی تجربه خرید در وب سایت خود انجام دهید، غافل نیستید.

آمازون این کار را خیلی خوب انجام می دهد؛ ما آن را طبیعی می دانیم، نه چیزی استراتژیک و عمدی. اگر شخصی سازی سایت شما طبیعی باشد، به شخص احساس خوبی می‌دهد.

پیشنهادهای ویژه آمازون

آمازون برای توصیه خریدهای بعدی از خریدهای گذشته شما استفاده می‌کند. آمازون همچنین از خرید قبلی سایر مشتریان نیز برای کمک به شما در خرید امروز استفاده می‌کند.

پیشنهادهای ویژه آمازون

الگوریتم آمازون می گوید: “افراد دیگری که این مجموعه گلف را خریداری کرده اند، این کیف دستی و یک بسته توپ گلف را نیز خریداری کردند. شما می توانید هر سه را با این مبلغ دریافت کنید.”

این نوع توصیه محصولات برای تجارت مد مناسب است، جایی که می‌توان اکسسوری‌ها را برای تکمیل لباس یا ظاهر پیشنهاد داد.

 تبلیغات ریتارگتینگ

مطمئنا کشاندن مخاطبان به سایت شما یک نبرد است، اما این تمام جنگ نیست. داده های اخیر نشان می‌دهد که متوسط نرخ تبدیل برای سایت‌های فروشگاهی پوشاک 1.3 درصد است.

اگر نرخ تبدیل شما زیر این مقدار قرار دارد، توصیه می‌کنیم از تبلیغات ریتارگتینگ استفاده کنید.

در اینجا نمونه ای از تبلیغات ریتارگتینگ در صنعت مد را مشاهده می‌کنید.

تبلیغات ریتارگتینگ

تبلیغ Madewell آیتم‌هایی که مخاطب قبلا به آنها علاقه نشان داده است را دوباره برایش نشان می‌دهد، آن هم با جمله ای زیبا: “ما اینها را برای شما دوست داریم”

2. مطمئن شوید که مشتریان می‌دانند چگونه از محصول شما استفاده کنند.

لباس کاربردی و بصری است. مردم تبلیغات شما از جمله شلوار، بلوز، پیراهن یا هر چیز دیگری را می‌بینند و آنها می‌خواهند مانند شخص موجود در آگهی به نظر برسند.

استایل کاری

اما، البته، این تبلیغ بیش از فقط یک فقره لباس است. به طور معمول عکس آگهی مربوط به یک مدل است و تیم عکاس و طراح لباس با کمک مجموعه ای از لباس‌های مناسب که ست شده‌اند با نورپردازی جذاب و … این تصویر را ثبت کرده‌اند.

در این‌جا یک راهنمای سبک پوشش به شما این امکان را می‌دهد تا مشتریان با چگونگی پوشیدن لباس‌های شما درگیر شوند.

یک راهنمای سبک پوشش به شما در افزایش حجم سبد خرید نیز کمک می‌کند، زیرا اکنون مشتری شما می‌خواهد استایلش را کامل کند و نیاز به سفارش چندین محصول دارد.

3. مخاطب هدف خود را بشناسید.

مخاطبان خود را می‌شناسید یا فقط مخاطب را در ذهن دارید؟ تفاوتی بزرگ بین این دو  وجود دارد. موارد بسیاری مشاهده شده که برندهای معروف چند سال پس از شروع فعالیت خود، مجبور به ایجاد تغییر در کارشان شده‌اند. شناختن مخاطبین در زمان اجرای استراتژی فشن مارکتینگ بسیار مهم است.

مثلا بنیان‌گذاران برند معروف بلنک لیبل، این شرکت را برای لباس‌های هنری و هیپستر طراحی کرده بودند، اما پس از مدتی متوجه شدند لباسی که خودشان دوست داشتند را به جای لباس مورد علاقه مشتریان‌شان، عرضه می‌کردند.

4. از اینفلوئنسرها برای تقویت برند خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

73 درصد از مشتریان هزاره (متولدین ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) می‌گویند که برای آنها مهم است که نظرات مشتریان را قبل از خرید بدانند.

اما برای داشتن نظرات مشتریان، باید مشتری داشته باشید! چگونه می‌توانید این چرخه را بشکنید و برند خود را با محتوای ارزش محور گسترش دهید؟

شما باید بر روی اینفلوئنسر مارکتینگ سرمایه گذاری کنید.

اینفلوئنسر مارکتر عکسی از استایل جدیدش می‌گیرد و آن را در صفحه خود منتشر می‌کند. در زیر آن در مورد استایل جدیدش می‌نویسد و شرکت را تگ می‌کند و فالورهای علاقه‌مندش را به سمت برند شما سوق می‌دهد. به همین سادگی!

5. ایجاد یک وبلاگ برای هدایت ترافیک ارگانیک به سمت برند شما

85 درصد مشتریان قبل از خرید جستجو می‌کنند و بیش از 60 درصد آنها جستجوی خود را در سایت برندها ادامه می‌دهند. داشتن یک وبلاگ تخصصی شما را به عنوان یک کاربلد در دنیای مد و فشن معرفی می‌کند.

چرا مشتریان باید لباس یا جواهرات خود از یک سایت خرید کنند در حالی که آخرین روندهای مد و جدیدترین لباس‌ها را از طریق سایت دیگری پیگیری می‌کنند؟

وبلاگ حوزه مد و فشن

ایجاد یک وبلاگ با محتوای جذاب و ارزشمند:

  • وب سایت شما، را به فروشگاهی همه تن حریف تبدیل می‌کند که حاوی هر آنچه مرتبط به صنعت پوشاک هست، می‌شود.
  • زمانی که کاربر با برند شما درگیر می‌شود را افزایش می‌دهد.
  • منجر به اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی می‌شود.
  • ارتباط بین برند و مشتری شما را تقویت می‌کند.

جمع بندی این 5 قانون و استراتژی بازاریابی مد

امیدواریم این مقاله از وبلاگ جی ادز برایتان مفید بوده باشد. خوشحال می‌شوم تجربیات خود در حوزه بازاریابی و فشن مارکتینگ را با ما در میان بگذارید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.