اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing) چیست؟

Influencer Marketing روندی است که در میان کاربران ایرانی نیز رو به رشد بوده و تاکتیکی است که می‌تواند به کمپین‌های بازاریابی دیجیتال شما اضافه شود.

شاید در حال حاضر برای ارائه و معرفی برند خود قصد استخدام فرد بسیار معروفی را نداشته باشید، اما هرکسی تا حدی نفوذ دارد و افراد زیادی هستند که در مورد شرکت، محصولات و سرویس‌های شما صحبت کنند، به شرط اینکه انگیزه درستی برای این کار ارائه دهید.

در این مقاله به شما کمک می‌کنیم اطلاعات لازم در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ و چگونگی کمک به کسب‌وکار خود از طریق آن را فرا بگیرید.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

شاید بتوان اینفلوئنسر مارکتینگ را استفاده از قدرت اشخاص معروف و تاثیرگذار، جهت انتشار پیام دانست.

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد: انتشار در وبلاگ، اشاره در شبکه‌های اجتماعی، تائید توسط افراد شناخته‌شده و غیره.

در برخی حالات افراد مشهور و شناخته شده در شبکه های اجتماعی پول می‌گیرند و محصول را تبلیغ می‌کنند و در برخی حالات دیگر، شرکت محصولاتی را برای این افراد بانفوذ می‌فرستد تا در عوض در مورد این محصولات اظهارنظر کنند.

چرا باید از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنم؟

اینفلوئنسر مارکتینگ به سه دلیل مفید است :

  1. متکی بر اعتماد است. از اعتمادی که اینفلوئنسرها از طریق طرفدارانشان به دست آورده‌اند، بهره می‌برد.
  2. در یک حوزه نفوذ می‌کند. اینفلوئنسر مارکتینگ نه بر سطح، بلکه بر عمق تمرکز دارد – یک روش ابتکاری که می‌گوید بهتر است به شکلی عمیق در یک بازار کوچک نفوذ کرد، نه به شکلی سطحی در یک بازار گسترده.
  3. می‌تواند به‌صرفه باشد. کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ بدون نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم در منابع، می‌توانند توجه رسانه را جلب کنند.

یک کمپین برای شرکت محصولات روغن نارگیل، در بلاگ‌ها، رسانه اجتماعی، یوتیوب، اینستاگرام و شبکه‌های دیگر، 218 اشاره از افراد بانفوذ دریافت کرد. تنها هزینه‌ای که کردند، ارسال جعبه‌ای از محصولات به هرکدام از این اشخاص بود.

ضرورتاً لازم نیست برای راه انداختن یک کمپین موفق با صدها فرد بانفوذ ارتباط داشته باشید. بسته به محدوده بازار شما، حتی چند یادداشت کوچک می‌تواند توجه مصرف‌کنندگان را جلب کند تا در موتورهای جستجو به دنبال محصولات شما بگردند.

قبل از شروع فعالیت‌های اینفلوئنسر مارکتینگ بهتر است لیستی از افراد معتبر در صنعت خود تهیه کنید.

آمار و ارقامی که توان بالقوه اینفلوئنسر مارکتینگ را نشان می‌دهد

گزارشی از Rhythmone که یک بازار مرکزی افراد بانفوذ است آمار زیر را به‌ عنوان مدرکی برای نشان دادن توان بالقوه اینفلوئنسر مارکتینگ در موفقیت کسب‌وکار، ارائه کرده است:

  • 92% از مصرف‌کنندگان بعد از خواندن در مورد محصولی در وبلاگ محبوب‌شان، خریدی انجام داده‌اند؛
  • 69% اگر فردی که در رسانه اجتماعی دنبال کرده‌اند محصولی را پیشنهاد کنند، مایلند آن را خریداری کنند.
  • 81% از بازاریاب‌هایی که کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ را راه‌اندازی کرده‌اند می‌گویند همکاری با فرد بانفوذ یا اینفلوئنسر، تأثیرگذار است.
  • 65% از برندها می‌خواهند در سال 2019 نسبت به 2018 برای اینفلوئنسر مارکتینگ هزینه بیشتری کنند.

این گزارش می‌گوید : «افراد بانفوذ یا اینفلوئنسرها با محتوای خود و مشارکت فعالانه در بحث‌های انجمنی مخاطبین مشتاق را تشویق می‌کنند.»

چگونه می‌توانم از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنم؟

پنج روش زیر می‌تواند به شما کمک کند تا کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را به شیوه‌ای موفقیت‌آمیز راه‌اندازی کنید.

  1. تعریف اهداف

قبل از ارتباط با شخصی بانفوذ اهداف خود را تعریف کنید. با انتخاب هدف مناسب، می‌توانید در انتخاب فرد بانفوذ جستجوی خود را محدودتر کنید.

اگر هدف برندینگ و دیده شدن باشد، پیدا کردن یک شخص بانفوذ (یعنی یک سلیبریتی) امری منطقی است. اگر هدف فروش باشد، چند مورد استفاده از آن محصول را به شکل «پرسونای خریدار» توسعه دهید، سپس بررسی کنید، کدام اینفلوئنسرها شبیه آنها هستند.

  1. بر اساس قدرت انتخاب کنید

در لیست اینفلوئنسرهایی که برای هر پرسونای خریدار ایجاد کرده‌اید، محبوب‌ترین را انتخاب کنید. ببینید چه کسی در گروه در زمینه موضوعی که مورد نظر شماست موثق‌تر است، با او مستقیماً تعامل کنید و از یک استراتژی نفوذ بر پایه همکاری استفاده کنید تا از طریق آنها به مخاطبان‌شان در بازار هدف دست پیدا کنید.

  1. از کانال‌های صحیحی استفاده کنید

اشتباه رایجی که کسب‌وکارها در زمان شروع کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ مرتکب می‌شوند، اتکا به کانال‌های اشتباه است.

یک کسب‌وکار کوچک که نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری B2B می‌فروشد نباید زمان زیادی را صرف تلاش برای افزایش توجه در اینستاگرام کند، زیرا مشتریان آن‌ها بیشتر در تویتر و لینکدین هستند. برعکس آن، کارخانه چای ارگانیک می‌تواند از تبلیغات اینستاگرام، Pinterest، تویتر و فیس‌بوک استفاده کند، چرا که این شبکه‌ها بیشتر با مخاطبیان آن‌ها مرتبط هستند.

اگر محصولاتی را در سایت خود می‌فروشید، باید تلاش زیادی کنید تا نقد و نظرات مثبت بیشتری به دست آورید، سپس در کانال‌های شبکه اجتماعی آن نظرات را منتشر کنید.

  1. توافق بر سر پاداش

اگر افراد بانفوذ را به ‌درستی انتخاب کرده باشید، محصول می‌تواند به ‌تنهایی پاداش خوبی باشد، زیرا از نظر فرد بانفوذ یک محصول باارزش است.

اگر یک فرد بانفوذ تقاضای مبلغی علاوه بر خود محصول نماید، صاحب کسب‌وکار نباید غافلگیر شود.

حتماً از ابتدا بدانید که در عوض قرار است چه چیزی به دست آورید. آیا قرار است یک ویدئو و پست در یک وبلاگ خوب منتشر شود یا صرفاً یک توییت ساده در مورد محصول است؟ آیا ارزشی که به‌دست می‌آورید با هزینه آن مطابقت دارد؟

  1. کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ را با دیگر کمپین‌هایتان ترکیب کنید

متخصصین دیجیتال مارکتینگ معتقدند که هیچ تاکتیک بازاریابی نباید در خلاء باشد.

اگر اینفلوئنسر مارکتینگ به‌عنوان یک مفهوم همراه با دیگر تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال، به شکل صحیحی مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند در بازار مورد نظرتان انگیزه بالایی برای خرید ایجاد کند.

مثلا به این مورد فکر کنید که: خریدار توییتی از یک سلبریتی را درباره محصول شما مشاهده کند، و علاوه بر این زمانی که به دنبال محتوای مرتبطی در گوگل جستجو می‌کند، تبلیغ گوگل شما را نیز مشاهده کند.

او سپس دوستی را می‌بیند که در صفحه فیس‌بوک خود در مورد مزایای این محصول توضیح داده است، و نهایتاً تبلیغات هدفمند دیگری را در کانال‌های شبکه های اجتماعی می‌بیند که تخفیف‌های خوبی برای این محصول درج کرده‌اند.

با وجود یک تائید توسط یک سلیبریتی و بازبینی یک فرد معتبر، تبلیغ دوستان و یک پیشنهاد تخفیف هر کسی ممکن است تحریک شود. این است قدرتِ اینفلوئنسر مارکتینگ!

چند نکته دیگر در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ

این نکات را در کنار بهترین شیوه‌های فهرست شده در بالا لحاظ کنید:

سخاوتمند باشید. هرچقدر هدیه‌ای که پیشنهاد می‌دهید بهتر باشد، احتمال بیشتری می رود که فرد بانفوذ برای نوشتن یا ضبط ویدئو در مورد آن موافقت کند.

فراتر از لیست A پیش بروید. قانع کردن افرادی که در لیست A شما قرار دارند و محبوبیت بالایی دارند، می‌تواند دشوار باشد. این به معنی آن نیست که حتی امتحانش نکنید. تنها نکته این است که خود را به آن‌ها محدود نکنید. وبلاگ نویس ها و افراد مشهور زیادی در شبکه‌های اجتماعی نیز هستند، که می‌توانند راه ارتباطی بهتری برای شما باشند.

به یاد داشته باشید که باید خلاصه گویی کنید. در توضیحات خود به همه جزئیات اشاره نکنید. جایی برای ذهنیات مشتری هم بگذارید. معمولاً خودِ محصول خودش را می‌فروشد.

اجازه شخصی‌سازی بدهید. در مورد آنچه که از فرد بانفوذ می‌خواهید انجام دهد، محدودیت‌های زیادی قائل نشوید. بلکه اجازه بدهید به سبک خود و براساس شخصیت خودش بازبینی را انجام دهد. این باعث می‌شود بازبینی واقعی و حقیقی‌تر باشد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.