بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) چیست؟

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) در طی دو سال گذشته تبدیل به اصطلاحی شده که بسیار شنیده می‌شود. همه در مورد بازاریابی دیجیتال حرف می‌زنند و حرفه‌ای‌ها آن را روشی برای رشد کسب و کار آنلاین تلقی می‌کنند.

اگر عبارت بازاریابی دیجیتال را در گوگل جستجو کنید، متوجه تقابل اصطلاحات مرتبط با آن خواهید شد.

دانشگاه‌ها دوره‌های بازاریابی دیجیتال خود را تبلیغ می‌کنند و تقاضای زیادی از جانب کاربران برای کسب اطلاعات درباره این پدیده نوین و نحوه استفاده از آن برای بهبود کسب و کار آنلاین‌شان وجود دارد.

در این مقاله به بررسی این نکته خواهیم پرداخت که بازاریابی دیجیتال چیست، کانال‌های مختلف آن چه هستند، استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست و بعضی از سوء برداشت های نادرست درباره آن را شرح می‌دهیم و البته نقشش را در دنیای اینترنت مشخص خواهیم کرد.

تعریف بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال چیست؟ بازاریابی دیجیتال اصطلاحی کلی است که شامل تمام کانال‌های بازاریابی و روش‌هایی است که با آن‌ها می‌توان محصولات یا خدمات را در اینترنت و سایر دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلوزیون، موبایل و بیلبورهای الکترونیک ارتقا بخشید.

تفاوت اصلی بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی این است که کمپین‌های بازاریابی دیجیتال به صورت انحصاری از طریق کانال‌های دیجیتال فعالیت دارند و این امر باعث می‌شود که بازاریاب‌ها: کنترل، ابزار و داده‌های بیشتری برای تحلیل کارایی کمپین داشته باشند.

کانال‌های بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال چندین کانال دارد و آنها را می‌توان به کانال‌های بازاریابی آنلاین و آفلاین تقسیم کرد.

بازاریابی دیجیتال

کانال‌های بازاریابی آنلاین:

  • بازاریابی وب سایت
  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
  • بازاریابی پیوندی یا همکاری در فروش
  • بازاریابی موبایلی
  • بازاریابی ویدئویی

کانال‌های بازاریابی آفلاین:

  • بازاریابی تلوزیونی
  • بازاریابی پیامکی
  • بازاریابی رادیویی
  • بازاریابی بیلبورد

تفاوت اصلی میان این دو دسته این است که کانال‌های بازاریابی آنلاین تنها بر روی اینترنت قرار دارند در حالیکه کانال‌های آفلاین با سایر دستگاه‌های دیجیتالی که الزاماً به اینترنت متصل نیستند در ارتباط هستند.

بازاریابی وب سایت (Web Marketing)

یک وب سایت نقطه مرکزی تمام کمپین‌های بازاریابی دیجیتال است. وب سایت خودش کانال بسیار قدرتمندی است و می‌تواند واسطه‌ای برای فعالیت بیشتر کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین باشد.

وب سایت شما باید نشانگر برند، محصول و خدمات‌تان در بهترین شکل ممکن باشد. دسترسی به سایت باید سریع، آسان بوده و امکان استفاده از آن با موبایل هم وجود داشته باشد.

وقتی وب سایت خودتان را داشته باشید گام بعدی آماده سازی استراتژی بازاریابی دیجیتال و ارتقای وب سایت و محتویات آن با هدف جذب ترافیک و مشتریان بیشتر است.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

SEO به معنی بهینه سازی وب سایت‌تان برای موتورهای جستجو است. هدف اصلی سئو کمک به بالا رفتن رتبه وب سایت در نتایج جستجو و جذب ترافیک از موتورهای جستجو است.

سئو زیرشاخه‌های متعددی دارد. مهم‌ترین آنها به ترتیب زیر است:

  • سئو فنی (Technical SEO)
  • سئو on-page
  • سئو off-page

تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات کلیکی یا (Paid Per Click) به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق پرداخت هزینه در شبکه‌های مختلف به کاربران اینترنت دسترسی داشته باشید.

می‌توانید کمپین‌های تبلیغات کلیکی را بر روی گوگل، بینگ، لینکدین، توییتر، پینترست یا فیسبوک ایجاد کنید و آگهی‌تان را به افرادی که به دنبال عبارات مرتبط با محصولات یا خدماتتان هستند نشان دهید.

کمپین‌های کلیکی یا PPC می‌توانند کاربران را بر اساس ویژگی‌های مردم شناسی (سن، جنسیت) یا حتی علایق و محل زندگی‌شان تقسیم بندی کنند.

هر بار که کاربر بر روی آگهی‌تان کلیک می‌کند، هزینه‌ای را به انتشار دهنده می‌پردازید. (به همین دلیل به آن، تبلیغات کلیکی یا هزینه به ازای هر کلیک می‌گویند.)

محبوب‌ترین پلترفم های تبلیغات کلیکی فیسبوک و Google Ads هستند.

بازاریابی محتوایی (Content Marjeting)

هدف بازاریابی محتوایی کاملا مشخص است. دنیای دیجیتال مجموعه‌ای عظیم از محتوا در شکل‌های مختلفی مانند متن، عکس، صوت و ویدئو است.

هدف از کمپین بازاریابی محتوایی رسیدن به مشتریان احتمالی از طریق محتواست. اما باید بدانید که هر کاربری نمی تواند مشتری احتمالی شما باشد؛ بنابراین توصیه می کنیم که شناختی از مخاطب هدف خود داشته باشید.

محتوا معمولاً بر روی یک وب سایت منتشر می‌شود و سپس از طریق شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، سئو یا حتی کمپین‌های کلیکی در معرض دید مخاطبان هدف قرار می‌گیرد.

تفاوت میان داشتن یک وبلاگ و راه اندازی کمپین بازاریابی محتوایی این است که در مورد دوم اهداف مشخصی وجود دارد. مانند اینکه چه محتوایی منتشر شود، چه زمانی، برای چه کسی منتشر شود و چگونه باید بر کارآمدی کمپین‌های محتوایی نظارت داشت.

ابزارهای اصلی بازاریابی محتوایی عبارتند از:

  • وبلاگ‌ها
  • کتاب‌های الکترونیک
  • دوره‌های آموزش آنلاین
  • اینفوگرافیک
  • پادکست
  • وبینار

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

علیرغم افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ هنوز هم یکی از موثرترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال است.

بسیاری از افراد بازاریابی ایمیل را با صدها ایمیل اسپم که روزانه دریافت می‌کنیم، اشتباه می‌گیرند، اما به هیچ وجه ارتباطی با هم ندارند.

بازاریابی ایمیلی سعی دارد تا با مشتریان احتمالی یا افراد علاقمند به برند شما ارتباط برقرار کند و در نتیجه باعث می‌شود افراد بخواهند در مورد شما بشنوند و قرار نیست صندوق پیام‌هایشان را مصادره کنید!

در واقع بسیاری از کسب وکارهای آنلاین و بازاریابان موفق از سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال برای افزودن بار به فهرست ایمیل‌هایشان استفاده می‌کنند و سپس از طریق بازاریابی ایمیل با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار می‌کنند.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به معنی دسترسی به افراد در شبکه‌های اجتماعی مختلف از طریق کمپین‌های بازاریابی محتوایی، آگهی‌های پولی یا هر دو است.

هدف اولیه کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی اطلاع رسانی در مورد برند و افزایش اطمینان اجتماعی است؛ اما وقتی در حوزه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی دقیق‌تر شوید، می‌توانید از آن برای هدایت یا حتی ایجاد کانال‌های فروش مستقیم استفاده کنید.

برای مثال فیسبوک را درنظر بگیرد. کانال فروش فیسبوک سه گام را طی می‌کند.

رأس این کانال آگاه‌سازی است. در این مرحله وقتی از آگهی‌های فیسبوک برای معرفی برندتان به کاربران فیسبوک استفاده می‌کنید، هدف شما این است که آگهی‌تان در مقابل دیدگان کاربران قرار گیرد و دنبال کنندگان جدیدی را پیدا کنید.

قیف فروش

گام بعدی ایجاد علاقه و تصمیم‌سازی است. در این مرحله هدف‌تان دسترسی به افرادی است که به برندتان تمایل نشان داده‌اند و سپس پیش بردن آنها به میانه قیف فروش و درخواست از آنها برای بازدید وب سایتتان، کارکردن در صفحه‌تان، نصب اپلیکیشین، ارسال پیام و غیره است.

گام سوم تبدیل است. این در واقع گام نهایی است. جایی که سعی می‌کنید افراد را متقاعد کنید تا تبدیل به مشتری شوند. تبدیل می‌تواند هر چیزی باشد که برای شرکت‌تان ارزشمند است مانند فروش یک محصول یا خدمات یا بازدید از فروشگاهتان.

بازاریابی پیوندی یا پورسانت به ازای فروش (Affiliate Marketing)

بازاریابی پیوندی یکی از قدیمی‌ترین انواع بازاریابی است که با رشد اینترنت شدیداً پیشرفت کرده است.

اساساً در بازاریابی پیوندی شما محصول افراد دیگر را تبلیغ می‌کنید و هر بار که بتوانید آنرا بفروشید یا مشتری جذب کنید، پورسانت دریافت می‌کنید.

بسیاری از شرکت‌های مشهور مانند آمازون برنامه‌های واسطه‌ای دارند که از طریق آن کاربران میلیون‌ها دلار در ماه از وب آمازون دریافت می‌کنند تا محصولات را بفروشند.

به عبارت دیگر وقتی محصول یا خدماتی برای تبلیغ دارید، باید برنامه همکاری در فروش را در نظر بگیرید که در آن افراد بتوانند عضو شده و منابع و موادی را که برای تبلیغ محصول‌تان در اینترنت می‌خواهند بدست آورند.

آن‌ها به عنوان پورسانت هزینه‌ای را دریافت می‌کنند، اما مزایای موجود برای شما به عنوان تأمین کننده بسیار بیشتر است.

همکاران فروش شما تنها به افزایش فروش کمک نمی‌کنند، بلکه بهترین نماینده برای قدرت بخشیدن به برندتان خواهند بود و بر روی سایر افراد هم تأثیر مثبت دارند تا از شما خرید کنند یا اینکه با شرکتتان ارتباط برقرار کنند.

بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing)

بازاریابی ربایشی اصطلاح دیگری است که اشاره به این دارد که شما چگونه می‌توانید از کانال‌های بازاریابی دیجیتال برای دسترسی به مشتریان جدید از طریق فرآیند تولید محتوا استفاده کنید؛ یا اینکه چگونه آنها را به سمت قیف فروش پیش ببرید تا اینکه در نهایت تبدیل به مشتری شوند.

عناصر اصلی بازاریابی ربایشی بدین قرارند: محتوا، توجه، مشارکت، اطمینان و رضایت.

تمامی این عناصر اینباند مارکتینگ یا بازاریابی ربایشی یک هدف دارند: کمک به کسب وکارها تا با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار کنند و کانالی از رابطه دو جانبه با آنها را شکل دهند و در نهایت بیشتر بفروشند.

تمام کانال‌های بازاریابی دیجیتال رویه‌های فروش یکسانی دارند. چیزی که در آنها متمایز است، اصطلاحاتی است که برای توصیف هر مرحله از این فرآیند بکار می‌رود. به طور کلی، فرآیند فروش دیجیتال 3 هدف دارد: اطلاع رسانی در مورد برند، درگیر کردن افراد با برند (چه از طریق وب سایت چه اپلیکیشین) و تبدیل آنها.

بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایل یا ایمیل مارکتینگ اشاره به فرآیند جذب مشتری در فروشگاه‌های مختلف اپلیکیشین موبایل مانند Google Play, Apple Store یا Amazon دارد.

این فروشگاه‌ها صدها اپلیکیشین و میلیون‌ها کاربر در طول هر روز دارند. با استفاده از بازاریابی موبایل می‌توانید اپلیکیشین های خود را از طریق تبلیغات پولی یا سایر روش‌ها معرفی کنید. بنابراین افراد زیادی می‌توانند برنامه شما را ببینند و آنرا نصب کنند.

نکته: بازاریابی موبایل مانند داشتن نسخه موبایل از وب سایتتان نیست. ایجاد نسخه وب سایت بر روی موبایل یک ضرورت است و در غیر اینصورت شما نمی‌توانید در نتایج جستجو بر روی موبایل ظاهر شوید. بازاریابی موبایل به معنی ایجاد اپلیکیشین و بارگذاری آن در فروشگاه‌های اپلیکیشین مانند Google Play برای کاربران است تا آنرا دانلود کنند.

بازاریابی ویدئویی

بازاریابی ویدئویی تقریباً روشی جدید است، اما اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده که نمی‌توان منکر آن بود.

یوتیوب دومین موتور جستجوی محبوب در میان کاربران است و عده زیادی از کاربران از آن برای تصمیم گیری در مورد خرید و کسب اطلاعات بیشتر استفاده می‌کنند.

یوتیوب تنها یکی از رسانه‌هایی است که در آن می‌توانید بازاریابی ویدئویی را انجام دهید. پلتفرم‌های دیگری هم مانند ویدیوهای فیسبوک، اینستاگرام و ویمئو برای اینکار وجود دارند.

بهترین روش برای استفاده از ویدئو این است که آن را با سئو، بازاریابی محتوایی و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ترکیب کنید.

اجرای کمپین‌های ویدئویی به تنهایی هزینه بر است و همیشه بازگشت سرمایه (ROI) خوبی ندارد، بلکه در صورتی که بخشی از کمپین باشد، سود افزایش می‌یابد.

کانال‌های بازاریابی آفلاین

کانال‌هایی که در بالا توصیف شد مهمترین اجزای بازاریابی دیجیتال هستند. این کانال‌ها در اینترنت اجرا می‌شوند و در بسیاری از موارد تنها راه موفقیت و حضور پر رنگ در فضای آنلاین هستند.

کانال‌های بازاریابی آفلاین که در ادامه توضیح داده خواهند شد هنوز هم بکار می‌روند، اما برای تمام شرکت‌ها مفید نیستند. برای مثال یک شرکت کوچک که سرمایه‌ای برای تبلیغات در تلوزیون یا بیلبوردهای الکترونیک ندارد، از آنها استفاده نمی‌کند.

بازاریابی تلوزیونی

تبلیغات تلوزیونی منسوخ نشده، بلکه نوعی از روش های بازاریابی است که در سال‌های آینده بیش از پیش تقویت خواهد شد.

در تبلیغات تلوزیونی شما نمی‌توانید گزارش کاملی از تاثیر گذاری تبلیغات‌تان داشته باشید. بازاریابان فقط می‌توانند بر اساس آمارهایی که از تعداد کمی از افراد بدست آمده، فرضیه سازی کنند.

بیشتر بخوانید: کمپین های تبلیغاتی موثر

استفاده از Web Tv این وضعیت را کاملاً عوض می‌کند. بازاریابان می‌توانند مخاطبان را بر اساس عوامل مختلف هدف گیری کنند و تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد اینکه چه نوع محتوایی را تولید کنند، بگیرند.

بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی هنوز هم برای نزدیک شدن به مشتریان احتمالی استفاده می‌شود، گرچه زیاد قدرتمند نیست.

گزینه‌های بهتری مانند پیام‌های وب و نوتیفیکیشن‌های موبایلی و همچنین پیام‌رسان فیسبوک وجود دارند.

با این حال بازاریابی پیامکی می‌تواند برای افزایش بازدید از فروشگاه‌های محلی مفید باشد.

بازاریابی رادیویی

بازاریابی رادیویی ابزار دیگری است که می‌توانید از آن استفاده کنید، اما به کارآمدی سایر روش‌ها نیست. مشکل اصلی این نوع بازاریابی، مانند بازاریابی تلویزیونی این است که شما دقیقاً از سودی که برای سرمایه‌تان حاصل می‌شود، آگاهی ندارید.

وقتی برای یک آگهی رادیویی هزینه می‌کنید، تنها می‌توانید فرض کنید که تعدادی از افراد آگهی‌تان را خواهند شنید و این بر اساس تعداد شنودگانی است که آن شبکه رادیویی دارد.

بازاریابی رادیویی هنوز هم روشی مناسب برای کسب وکارهای محلی و جوامع کوچک است که زیاد تحت تأثیر قدرت شبکه‌های اجتماعی قرار ندارند.

بازاریابی بیلبوردی

بازاریابی بیلبوردی بخشی از بازاریابی دیجیتال است. بیلبورهای الکترونیک در مکان‌های عمومی وجود دارند و این نیز یکی از روش‌های سنتی در بازاریابی محسوب می‌شود.

طرح بازاریابی دیجیتال

استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

استراتژی بازاریابی دیجیتال برنامه‌ای دقیق در مورد نحوه استفاده از کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال برای دسترسی به اهداف شرکت‌تان است.

وقتی استراتژی بازاریابی را طراحی می‌کنید باید مشخص کنید که از چه کانال‌ها، منابع (انسانی، زمان و پول) برای هر کانال استفاده می‌کنید و انتظار چه نتایجی را دارید.

اشتباهی که اکثراً مدیران بازاریابی دیجیتال یا صاحبان شرکت‌های کوچک مرتکب می‌شوند، این است که سعی می‌کنند همه کار را یکباره انجام دهند. اما در پایان هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرند.

دلیلش ممکن است نداشتن متخصص آگاه برای اجرای کمپین بازاریابی دیجیتال یا هدر دادن بودجه برای کانال‌هایی باشد که هیچ فایده‌ای در آن کسب وکار نداشته‌اند.

مثالی از استراتژی بازاریابی دیجیتال

با وجود اینکه تمامی استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خاص هستند و بر اساس نیازها و اهداف یک شرکت یا کسب و کار مشخص تنظیم شده‌اند، مثال‌های زیر به شما در درک بهتر عملکرد کانال‌های بازاریابی در جهت یک هدف کمک خواهد کرد.

مثال: استراتژی بازاریابی دیجیتال برای شرکتی که محصولات دیجیتال می‌فروشد (دوره‌های آموزش آنلاین، کتاب‌های الکترونیک و غیره)

گام 1: وب سایت

اولین گام ساخت وب سایتی سریع و سازگار با موبایل است. وب سایت باید چندین صفحه فرود برای نمایش شرکت و محصولاتش داشته باشد

گام 2: سئو

گام بعدی اجرای سئو و شناسایی حوزه‌هایی است که باید برای سئو بهینه سازی شوند. سئو فنی ابتدا صورت می‌گیرد، سپس سئو On-Page و در آخر سئو Off-Page.

گام 3: بازاریابی محتوایی

بر اساس نتایجی که از جستجو برای کلیدواژه‌ها انجام می‌شود و یافته‌های سئو؛ باید طرح بازاریابی محتوایی خود را ایجاد کنید. این طرح شامل موارد زیر است:

  • چه نوع محتوایی برای وب سایت تولید شود (متن و ویدئو)
  • چه زمانی منتشر شود (تقویم محتوا)
  • چگونه تبلیغ شود (می‌تواند شامل کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و PPC باشد)

گام 4: بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

از تمام کمپین‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ آگاهی و فروش برند استفاده کنید. مشخص کنید که کدام کانال‌های رسانه اجتماعی برای بازاریابی کسب وکارتان مناسب‌تر هستند و تقویمی را برای زمان بندی انتشار مطالب در شبکه‌ها آماده سازید.

در همین زمان فهرستی از تاثیرگذاران و سایر افرادی که به محصولتان علاقه دارند آماده کنید یا محتوا را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

گام 5: بازاریابی ایمیل

فهرست ایمیل را بر اساس CTA وب سایت‌تان و کانال‌های رسانه‌های اجتماعی آماده کنید.

هدف اولیه شما عضویت کاربران یا ثبت نام برای دانلود مطالب رایگان یا ثبت نام برای نسخه‌های آزمایشی رایگان است.

تونل‌های مختلف ایمیل مارکتینگ را برای حرکت دادن کاربران از مرحله آگاهی به سمت تبدیل شدن به مشتری بسازید.

گام 6: تبلیغات پرداخت با هر کلیک

هم‌راستا با اقدامات بالا می‌توانید کمپین تبلیغات گوگل ادز را ایجاد کنید تا جستجوی افراد را برای محصولات مرتبط با کلیدواژه‌ها در گوگل هدفمند سازید. برای شروع تبلیغات در گوگل تیم جی ادز می‌تواند به شما کمک کند.

گام 7: بازاریابی ویدئویی

بخشی از گام 3 که در بالا مطرح شد شناسایی موضوعات یا کلیدواژه‌هایی است که می‌توانید با آنها محتوای ویدئویی را ایجاد کنید. ویدئوها را در کانال‌های مخصوص یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها منتشر کنید.

برای هر ویدئو یک پست جداگانه در وب سایت‌تان قرار داده و ویدئو را در محتوای متنی بگنجانید.

گام 8: بازاریابی موبایلی

ساخت اپلیکیشین موبایلی را در نظر بگیرید که کاربران می‌توانند آن‌را از فروشگاه‌های نرم افزاری دانلود کنند و این برنامه حاوی جدیدترین اخبار و روش‌های ارتباطی با شماست.

گام 9: اندازه گیری و تحلیل نتایج

ابزار آمارگیر مطمئنی را بر روی سایت خود نصب کنید. گوگل آنالیتیکس می‌تواند گزینه خوبی باشد. با کمک این ابزار به خوبی می‌توانید کارآیی کمپین‌های خود، که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم را بیازمایید. [دوره ویدیویی آموزش گوگل آنالیتیکس را ببینید]

مطالب بالا تنها خلاصه‌ای از توضیحات استراتژی بازاریابی دیجیتال بود. اگر کسب و کار کوچکی با منابع محدود دارید احتمالاً نمی‌توانید تمام طرح را از همان ابتدای کار اجرا کنید.

کاری که باید انجام دهید دنبال کردن مراحل گام به گام و شروع کار از وب سایت، سئو و بازاریابی محتواست.

وقتی توانستید چند ماه همه این موارد را در کنار هم داشته باشید، در نهایت ترافیک و سود کسب و کارتان بیشتر خواهد شد و می‌توانید ابزارهای دیگر را هم بکار ببرید.

تیم بازاریابی دیجیتالنقش مدیر بازاریابی دیجیتال چیست؟

نقش مدیر بازاریابی دیجیتال ساخت استراتژی برای بازاریابی دیجیتال است. او باید در مورد کانال‌های مورد استفاده، جایی که باید بودجه خرج شود و ترتیب اولویت‌ها چگونه باشد، تصمیم گیری کند.

مدیر بازاریابی دیجیتال باید کار سایر مدیران را نظارت کند و مطمئن شود که همه به سمت اهداف یکسان گام برمی دارند. مدیر بازاریابی دیجیتال کسی است که مهارت و دانش مرتبط با موارد زیر را دارد:

  • سئو
  • رسانه‌های اجتماعی
  • بازاریابی محتوایی
  • تبلیغات PPC

متخصصان سئو مدیران بازاریابی دیجیتال نیستند. مدیر درک کاملی از تمام کانال‌های بازاریابی دارد، در حالی که یک سئوکار به صورت تخصصی بر روی بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو تمرکز می‌کند. بیشتر مدیران موفق بازاریابی دیجیتال متخصصان باتجربه سئو هستند که با سایر کانال‌های بازاریابی هم کار کرده‌اند.

مدیر بازاریابی محتوایی

مدیر بازاریابی محتوایی مسئول ایجاد و اجرای طرح بازاریابی محتواست. او شخصی است که در مورد نوع محتوایی که باید ساخته شود و کانالی که باید استفاده شود، تصمیم گیری می‌کند.

مدیر رسانه‌های اجتماعی

او مسئول تبلیغ شرکت در رسانه‌های اجتماعی است. او با مدیر بازاریابی محتوا همکاری دارد تا محتوای درست را به افراد درست و در زمان مناسب تحویل دهد.

مدیر سئو

بر اساس ساختار گروه، ممکن است بخواهید یک مدیر سئو داشته باشید که به بازاریابی دیجیتال برای کارهای مربوط به سئو کمک کند.

مدیر تبلیغات کلیکی

مدیر PPC مسئول اجرای تبلیغات کلیکی در پلتفرم‌های مختلف مانند Google Ads، Facebook Ads و Bing است. اعضای تیم جی ادز در زمینه تبلیغات گوگل تجربه و تخصص کافی دارند. با برون‌سپاری تبلیغات گوگل به تیم متخصص جی ادز و استفاده از پلن های مدیریت شده گوگل ادز می‌توانید در هزینه های تبلیغاتی خود صرفه جویی کنید.

مدیر ایمیل مارکتینگ

شغل مدیر ایمیل مارکتینگ به شما این اطمینان را می‌دهد که ایمیل‌های ایجاد شده وارد کانال‌های مناسب شده‌اند و در نتیجه به تبدیل می‌انجامند.

ارسال خبرنامه، ایمیل مارکتینگ نیست. کمپین‌های ایمیل مارکتینگ بر روی مشتریان تأثیرگذار است و به همین دلیل است که به مدیر کارشناس در این زمینه برای نظارت بر اقدامات نیاز دارید.

برداشت‌های اشتباه در زمینه بازاریابی دیجیتال

اصطلاح بازاریابی دیجیتال جدید است و به همین دلیل بسیاری از افراد از آن در جاهای نامناسب استفاده می‌کنند.

سوء برداشت های متداول از این قرارند:

تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی زیرمجموعه‌ای از بازاریابی دیجیتال است و یکسان نیست.

بازاریابی اینترنتی یا آنلاین به روش‌هایی اشاره دارد که شما از آنها برای اجرای تبلیغات در اینترنت استفاده می‌کنید.

اجزای اصلی بازاریابی اینترنتی عبارتند از: بازاریابی موتورهای جستجو (که شامل سئو و تبلیغات کلیکی می‌شود)، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوایی، بازاریابی ایمیل، بازاریابی پیوندی، بازاریابی موبایل و ویدئویی هستند.

بازاریابی دیجیتال فراتر از بازاریابی اینترنتی یا آنلاین است زیرا سایر کانال‌های دیجیتال را هم در برمی گیرد.

تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

وقتی در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال داشته باشید، یعنی اینکه کمپین‌های رسانه اجتماعی را اجرا می‌کنید نه کمپین‌های بازاریابی دیجیتال.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی تنها یکی از اجزای بازاریابی دیجیتال است. برای اینکه مزایای بازاریابی دیجیتال را به طور کامل تجربه کنید، باید کانال‌های دیجیتال بیشتری را به پلن بازاریابی دیجیتال خود اضافه کنید.

نکات کلیدی این مقاله

بازاریابی دیجیتال به معنی بازاریابی در اینترنت و سایر دستگاه‌های الکترونیک است. این نوع بازاریابی تنها یک فرآیند مجزا نیست بلکه شامل اجزای فرعی زیادی می‌شود که با توجه به هدفتان می‌توانید از آنها استفاده کنید.

تمام روش‌ها برای تمام کسب وکارها نتیجه نمی‌دهد به همین خاطر باید استراتژی بازاریابی دیجیتال را مخصوص به خود تنظیم کرد.

مدیر بازاریابی دیجیتال کسی است که مسئولیت نظارت بر تمام فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال را دارد. او باید در مورد نحوه عملکرد اینترنت آگاهی داشته باشد و بتواند در مورد مناسب‌ترین اقدامات تصمیم گیری کند.

سایر اعضای گروه بازاریابی دیجیتال: مدیر محتوا، مدیر سئو، مدیر رسانه‌های اجتماعی، مدیر بازاریابی ایمیل و مدیر تبلیغات کلیکی هستند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.