یافتن بهترین شبکه اجتماعی

یافتن شبکه اجتماعی مناسب برای کسب و کار

تصمیم گیری در مورد اینکه انرژی خود را بر روی کدام شبکه  اجتماعی تمرکز کنید، می تواند یک فرآیند سردرگم کننده باشد زیرا زمان و منابع معمولا محدود هستند. معمولا مقالات زیادی در سرتاسر اینترنت وجود دارد که  شایعات  زیادی در مورد شبکه های اجتماعی بیان می کنند. همانند سایر کانال های بازاریابی، هر چقدر استراتژی و تفکر بیشتری بر روی به کار گیری  و اجرای برنامه ها صرف شود، شانس موفقیت نیز بیشتر می شود. اگر با اهداف کسب وکار، پیشنهاد محصولات و مشتریان هدف کار خود را آغاز کنید، می توانید از موارد خسته کننده ای که ممکن است در این مسیر با آن مواجه شوید خودداری نمایید.

انواع مختلف شبکه های اجتماعی چیست؟

همه سایت های اجتماعی و پلتفرم ها به صورت یکسان ایجاد نشده اند. هر کدام از کانال های اجتماعی نیز به شیوه یکسانی در دسترسی به اهداف به کاربران کمک نمی کنند. زمانی که در محیط های آنلاین به جستجو می پردازید باید گزینه های اجتماعی خود را به چند طبقه بندی سازمان دهی کنید.

با نگاه کردن به گروه کانال‌ها و  تم های رایج آن، می توانید تصمیم گیری درستی در مورد انتخاب شبکه های اجتماعی داشته باشید. بهترین روش برای به دست آوردن این طبقه بندی ها، تقسیم کردن آن ها به دسته های شخصی، اجاره ای و اشغال شده است.

شخصی:

موارد شخصی ممکن است در برگیرنده وبلاگ ها، انجمن ها یا شبکه های اجتماعی داخلی باشد. این موارد نیز احتمال دارد داخلی یا خارجی باشد. تفاوت اصلی این طبقه بندی با سایر گزینه ها این است که شما صاحب کانال هستید. این کانال ممکن است بر روی سایت اصلی یا دامنه دیگری باشد اما به طور کامل تحت کنترل شماست.

کانال های اجاره ای:

همانند اجاره کردن یک آپارتمان، در این شرایط کاربر بخشی از کانال را با اجازه صاحبش اشغال می کند. برخی از اوقات، هزینه ای از طرف مقابل گرفته می شود اما در دنیای رسانه های اجتماعی چنین اتفاقی اغلب رخ نمی دهد. سایت هایی همچون فیس بوک، توییتر و Tumbler در این طبقه بندی قرار می گیرند. فیس بوک صاحب سایت خودش است و شما تنها حضور خود در این سایت را مدیریت می کنید. می توانید به صورت رسمی صفحه ای را از آن خود کنید اما نمی توانید ادعایی بر روی پلتفرم داشته باشید و نحوه تغییر آن را مدیریت کنید.

کانال اشغال شده:

این طبقه بندی  از کنترل شما خارج است. شرکت شما ممکن است نماینده رسمی داشته باشد که در حوزه اشغال شده تعامل دارد. اما باید به خاطر داشته باشید که هیچ مالکیتی وجود ندارد و این کانال ها هر زمانی که دوست داشتند می‌توانند تغییر پیدا کنند. Reddit محبوب ترین نمونه از این طبقه بندی است. کارمندان شرکت به طور مکرر در انجمن ها و سایت های جامعه به صورت رسمی و غیر رسمی شرکت خواهند کرد.

مکالمات مشتریان در سرتاسر سه طبقه بندی که در بالا به آن اشاره کردیم رخ می دهد اما قبل از اینکه وارد بحث شویم باید زمان و تفکر کافی بر روی برنامه های مدیریت کانال و استراتژی حضور در آن اختصاص یابد. به عنوان مثال، برندهای کوچک تر با منابع محدود می توانند یکی از کانال ها را انتخاب کنند و نیازهای خود را قبل از رشد مشتریان و ورود به کانال های متعدد برآورده سازند. به عنوان نماینده برند شما این فرصت را دارید دیدگاه ها و ارزش منحصر به فردی به کانال های شرکت خود بیفزایید.

چه شبکه ای را باید در ابتدا انتخاب کنم؟

پاسخ یکسانی به این سوال وجود ندارد. برای هر کسب وکاری این سوال پاسخ متفاوتی خواهد داشت. اولین مرحله برای هر سازمانی بازدید از KnowEm.com است. این سایت به شما اجازه می دهد نام برند خود را در بیش از 500 شبکه اجتماعی ثبت کنید. اینکار شما را مطمئن می سازد که نامتان جایی که نیاز دارید ثبت شده است. در کانال هایی که هنوز نیازی به آن ها ندارید می توانید نام برند خود را حفظ کنید. این سایت یکی از گسترده ترین فهرست های شبکه های اجتماعی بر روی وب است.

انتخاب شبکه اجتماعی

این سایت می تواند یک مکان عالی برای پیدا کردن شبکه های اجتماعی ورای فیس بوک، توییتر و گوگل پلاس باشد. هر فردی بهتر است یک صفحه در سایت فیس بوک داشته باشد. این سایت با بیش از 1.19 میلیارد کاربر فعال ماهانه؛ می تواند مشتریان خوبی در اختیار شرکت ها قرار دهد. همین اعداد و ارقام را می توانید در سایت توییتر بیابید. ابزارهای دیگری که به استراتژی رسانه های اجتماعی کمک می‌کنند ابزاری های گوش دادن هستند. از ابزارهای گوش دادن در شبکه های اجتماعی (social listening tools) استفاده کنید تا ببینید مشتریان شما در چه کانال هایی حضور دارند. این بینش به شما کمک می‌کند برنامه های خود را جایی به نمایش بگذارید که بیشترین مزیت و منفعت را برایتان دارد.

اکانت های واحد در برابر اکانت های متعدد:

داشتن یک اکانت یا چندین اکانت بر روی شبکه های اجتماعی یک سوال بزرگ است. پاسخ به این سوال ساده است. همه چیز به خود شما بستگی دارد. برخی از شرکت های بزرگ اکانت شرکتی در توییتر دارند. این در حالیست که بیشتر فروشگاه های آنان، اکانت های خودشان را دارند. این موضوع به آن ها اجازه می دهد اطلاعات خاص و مرتبطی را به فالوورهای ناحیه ای بدهند و در عین حال اکانت شرکتی خود را برای منتشر کردن اخبار، تبلیغ ها و اعلانات حفظ نمایند.

سایر شرکت ها  ممکن است اکانت خود را بر اساس محصول دسته بندی کنند. در چنین شرایطی، می توان مکالمات را بر اساس مخاطب و محصول نیز طبقه بندی کرد. نایک، کامکست و دلتا ایرلاین نمونه های خوبی از برندهایی هستند که اکانت های متعددی برای مقاصد مختلف دارند و به خوبی از عهده مدیریت آن بر آمده اند.

مهم ترین مسئله ای که باید به هنگام تصمیم گیری مدنظر داشته باشید این است که آیا با بخش بندی اکانت ها می توانید ارزشی به مشتریان و مکالمات آن ها بیفزایید یا خیر. آیا می توانید نیازهای مشتری را در یک اکانت واحد برآورده کنید یا باید از چند اکانت استفاده نمایید؟ آیا ملاحظات ناحیه ای وجود دارد که اینکار را دشوارتر می سازد؟

علاوه بر تمامی مواردی که بیان کردیم باید توانایی خود برای مدیریت چندین اکانت متعدد را در نظر داشته باشید. ابزارهایی همچون Hootsuite, Sprout Social و SocialEngage مدیریت اکانت های متعدد را بسیار ساده تر از قبل کرده است، اما باید به خاطر داشته باشید هیچ چیز بدتر از ایجاد اکانت و رها کردن آن نیست. این موضوع پیام خوبی در مورد برند و توانایی دنبال کردن آن ارسال نمی کند.

چگونه کار خود را در شبکه های اجتماعی آغاز کنیم؟

قبل از هر کاری سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • دوست دارم چه رفتاری را در مشتری تحریک کنم؟
  • در میان کانال های اجتماعی که وجود دارد چه نوعی از آن ها برای محصولات و خدماتی که من پیشنهاد می کنم مناسب تر هستند؟
  • مشتریان هدف من چه کسانی هستند؟ چگونه می توانم رفتارهای آنلاین  این افراد را بشناسم؟

شناسایی اهداف شخصی به شما کمک می کند بهترین کانال اجتماعی را برای تلاش های خود انتخاب کنید. روشن کردن رفتارهای مطلوب اعضای جامعه به شما کمک می کند نحوه تعامل با آن ها را تعریف نمایید. به عنوان مثال آیا هدف شما افزایش آگاهی از برند است؟ اگر چنین است، فعالیت های بازاریابی را در نظر بگیرید که در برگیرنده جمع آوری و اشتراک گذاری نظرات مشتریان، محتوای قابل اشتراک و تعاملات ارزشمند است. آیا به دنبال افزایش ترافیک و نرخ تبدیل هستید؟ به دنبال فرصت هایی برای تعامل با مشتریان علاقه مند و مرتبط بگردید که برای خرید آماده هستند. نکته کلیدی منطبق کردن تلاش های تعاملی با نتایجی است که می خواهید دریافت کنید. اجازه دهید مثالی را با هم بررسی کنیم. فرض کنید در حال اجرای شرکتی هستید که محصولات زیبایی را به فروش می رساند. در ادامه مراحل انتخاب بهترین پلتفرم اجتماعی برای چنین کسب وکاری را مشاهده می کنید:

1- اهداف و مقاصد

در حال حاضر هدف اصلی بیزینس شما افزایش آگاهی از برند و افزایش وفاداری به برند و حمایت از برند است.

2- مشتریان هدف

مشتریان هدف شما زنان بین 18 تا 35 سال است. البته شما به دنبال گروهی از آنان هستید که در فضای آنلاین حضور دارند. بسیاری از این زنان به محصولاتی پیشنهادی‌تان بسیار علاقه‌مند خواهند بود.

3- بهترین شبکه اجتماعی

برای محصولات آرایشی و محصولات وابسته محتوای مبتنی بر تصویری انتشار آنها خوب جواب می‌دهد. پینترست که بیشتر اعضای آن را بانوان تشکیل داده‌اند، انتخاب خوبی است. در این شبکه اجتماعی خواهید توانست مخاطبان خود را هدف قرار دهید و راهی آسان برای انتشار محتوایی که ایجاد می‌کنید به مخاطبان‌تان ارایه دهید.

تفکرات خود را به تفکرات عمودی محدود نکنید. افقی نیز فکر کنید

مطمئننا مشتریان شما به محصولاتی که ارائه می کنید علاقه مند هستند اما در مورد موضوعات و تمایلات آن ها چه طور؟ به عنوان مثال فرض کنید شما خرده فروش قایق و موتور هستید. جوامع مرتبط با قایق رانی وجود دارد که برای رویکرد شما بسیار عالی هستند اما این احتمال وجود دارد که مشتریان تمایل زیادتری به مسافرت، سایر فعالیت های خارج از منزل و حتی غذاها داشته باشند. به این فکر کنید که چگونه می توانید در این جوامع افقی شرکت کنید و مخاطبان خود را توسعه دهید.

به جای اینکه تنها بر روی موارد محبوب تمرکز کنید به چیزهایی بیندیشید که برای جوامع شما مهم‌تر است

بعد از اینکه وارد شبکه های اجتماعی شدید ممکن است به خاطر حجم وسیع اطلاعاتی که در آن وجود دارد سردرگم شوید. اپلیکیشن‌ها، ابزارها و شبکه‌های جدیدی وجود دارد که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما ممکن است کل روز را بر روی بررسی این موارد صرف کنید. بهتر است تعادلی بین این موارد ایجاد نمایید. معمولا بهتر است به جای اینکه کارهای زیادی را به طور ناقص به پایان برسانید، چند مورد اندک را به طور موثر انجام دهید. البته در این شرایط نیز باید چشم و گوش خود را باز کنید تا بتوانید گرایش های جدید اجتماعی را درک کنید. مورادی که باید مدنظر قرار دهید عبارتند از:

  • به دنبال عملکردهایی در پلتفرم ها باشید که با محصولات یا فضای بازار هماهنگ است. به عنوان مثال خرده فروش بخش پوشاک، می تواند از شبکه های اجتماعی تصویری همچون اینستاگرام یا پینترست به خوبی استفاده نماید.
  • از فناوری ها و عملکردهای نوظهوری که به شما اجازه می دهد به شیوه های جدید با جامعه خود ارتباط داشته باشید و مواردی را با آن ها به اشتراک بگذارید استفاده نمایید.
  • به دنبال فناوری ها و سایت هایی باشید که پتانسل دستیابی به جمعیت جدید را در میان مخاطبان و تاثیر گذاران شما دارند.

زمانی که همه چیز با شکست مواجه می شود به اهدافتان نگاه کنید. از تست و بررسی واهمه نداشته باشید. انرژی کافی را برای انجام اینکار اختصاص دهید تا بتوانید پاسخ معناداری به دست آورید.

زمانی که شبکه اجتماعی جدید ظهور می کند چگونه می توان در آن حضور پیدا کرد؟

در شبکه های اجتماعی حقایق و هنجارهای خاصی وجود دارد. زمانی که این حقایق و هنجارها را بر روی کسب و کار خود اعمال کردید، می توانید به سرعت مشاهده کنید که این ها در سایر شبکه های دیگر نیز قابل انجام هستند.  قوانین تعامل ممکن است از سایتی به سایت دیگر متفاوت باشد، اما اصول همیشه یکسان و دست نخورده خواهد بود.

اهداف شبکه های اجتماعیاهداف و سنجش ها

تعیین اهداف شبکه جدید باید اولین کاری باشد که انجام می دهید. چرا می خواهید در این کانال جدید حضور داشته باشید؟ قصد دارید به چه چیزی دست پیدا کنید؟ بعد از اینکه اهداف خود را شناسایی کردید، باید در مورد نحوه اندازه گیری موفقیت تصمیم بگیرید. برای پلتفرم های نوظهور، اینکار کمی زمانبر خواهد بود. بسته به ابزارهای آنالیتیکی که در دسترس قرار می گیرد و نحوه تنظیم پلتفرم چنین کاری ممکن است کمی دشوار باشد.

برند در شبکه های اجتماعیبرندینگ

اتوریتی شما در رسانه های اجتماعی موضوع مهمی است. برندینگ موثر می تواند اتوریتی شما را به عنوان برند منتشر سازد. کانال های اجتماعی می توانند احتمالات فعلی را برای نمایش برند فراهم آورند و بازدید از برند را افزایش دهند. مطمئن شوید که آواتار شما به درستی انتخاب شده و بیوگرافی به خوبی پر شده است.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعیتولید محتوا

هیچ چیز ناراحت کننده تر از آن نیست که به پروفایل برند مورد علاقه خود بروید و هیچ چیزی در آن پیدا نکنید. قبل از اینکه بخواهید افراد یا فعالیت های آنان را دنبال کنید یا ترافیکی را به سمت پروفایل جدید خود هدایت نمایید باید مطمئن شوید که محتوای متعددی در آن دارید. اینکار باعث می شود افراد دنبال کننده دلیلی برای کار خود داشته باشند.

اینفلوئنسر در شبکه های اجتماعیارتباط با تاثیر گذاران

بعد از اینکه برند خود را در کانال اجتماعی جدید معرفی کردید باید به دنبال افرادی باشید که بتوانید تعامل سازنده ای با آن ها برقرار نمایید. کار خود را با جستجوی افرد تاثیر گذار آغاز کنید. ممکن است در حال حاضر رابطه ای با این افراد داشته باشید. از این رابطه به نفع خود استفاده کنید. زمانی که با آن ها تعامل می کنید به دنبال افراد بیشتری باشید که به فضای کاری شما مرتبط هستند.

اکتشاف در شبکه های اجتماعیاکتشاف

زمانی که این ارتباط را توسعه دادید می توانید از شبکه جدید برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری بر روی زمان و انرژی خود استفاده کنید و لینک هایی از مکان های مرتبط بیفزایید تا بتوانید به مشتریانتان کمک نمایید حضور شما در شبکه جدید را کشف کنند. در مورد کارهای جالبی که انجام می‌دهید مطلب بنویسید و آن را در وبلاگ خود برجسته نمایید. پست ها را در کانال‌های متعدد به اشتراک بگذارید.

تقویم محتوا در شبکه های اجتماعیتقویم محتوا/انتشار

همانند سایر کانال های دیگری که دارید باید محتوایی را به طور منظم منتشر نمایید. می‌توانید اینکار را از طریق ابزارهایی همچون HootSuite, Spout Social و SocialEngage انجام دهید. زمانی که در حال برنامه ریزی تقویم محتوای خود هستید می توانید از سیستم های مدیریت پیشرفته یا اکسل استفاده کنید. همه چیز به خود شما بستگی دارد. بهترین روشی که برایتان کار می کند را پیدا کنید. برنامه ریزی از قبل شما را مطمئن می‌سازد رویدادها، تبلیغ ها و تمایلات مرتبط با مخاطبان به درستی بهینه سازی شده است. زمانی که برای آغاز کار آماده بودید کارهای دیگری نیز وجود دارد که ممکن است به نظر خسته کننده برسد. اما موضوع مهمی که در مورد رسانه های اجتماعی وجود دارد این است که اصل و اساس همه آن ها یکسان است و می توان این اصول را به شبکه اجتماعی جدید منتقل کرد. این تمرینات به شما کمک می کند موفقیت خود در رسانه های اجتماعی را صرف نظر از اندازه شرکت و پلتفرمی که در آن کار می کنید تضمین نمایید.

منبع: Moz

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/beginners-guide-to-social-media” target=”_self” position=”right”]1مقدمه
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/value-of-social-media” target=”_self” position=”right”]2ارزش در شبکه های اجتماعی
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/best-practices-social-media” target=”_self” position=”right”]3بهترین تمرینات شبکه های اجتماعی
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/metrics-and-roi-for-social-media” target=”_self” position=”right”]4معیارها و بازگشت‌سرمایه در شبکه‌های‌اجتماعی
[/button-brown]
[button-blue url=”#page” target=”_self” position=”right”]5یافتن شبکه‎اجتماعی مناسب برای کسب وکار[/button-blue]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/facebook-for-social-media” target=”_self” position=”right”]6فیس بوک
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/twitter-for-social-media” target=”_self” position=”right”]7توئیتر
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/google-plus-for-social-media” target=”_self” position=”right”]8گوگل پلاس
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/linkedin-for-social-media” target=”_self” position=”right”]9لینکداین
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/youtube-and-pinterest-for-social-media” target=”_self” position=”right”]10یوتیوب و پینترست
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/blogging-for-social-media” target=”_self” position=”right”]11وبلاگ نویسی
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/social-media-does-not-stop-there” target=”_self” position=”right”]12شبکه‌های اجتماعی متوقف نمی شوند
[/button-brown]
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.