مروری بر رابط کاربری GA4 – قسمت 5

در قسمت قبلی از سری آموزش‌های جی ای 4 می‌توانید با نحوه اتصال پراپرتی GA4 به پراپرتی نسخه یونیورسال آنالیتیکس آشنا شوید.

در این قسمت از سری آموزش‌های جی ای 4 کریستا سیدن با استفاده از حساب آنالیتیکس مرچندایز استور، اقدام به بررسی رابط کاربری این ابزار کاربردی کرده و بخش‌های مختلف آن را برای ما توضیح می‌دهد.

وقتی که شما در جی ای 4 اقدام به ساخت پراپرتی می‌کنید؛ در ابتدا و در صفحه اصلی (Home) یک سری اطلاعات به شما نشان داده می‌شوند که از نظر گوگل این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند تا یک نمای کلی از پراپرتی خود داشته باشید. فاکتورهای شناوری همچون کاربران قبلی و کاربران جدید که به پراپرتی مورد نظر شما اضافه شده‌اند؛ از موارد مختلفی می‌باشند که در این صفحه برای شما قابل مشاهده هستند.

همچنین گوگل در بالای صفحه یک نوار جست‌وجو برای شما قرار داده است تا با استفاده از آن سؤالات و موارد مدنظر خود را پرسیده تا هوش مصنوعی گوگل پاسخ‌های مناسبی در رابطه با آن‌ها را برای شما فراهم کند. این نوار گزینه‌ای جدید و بهبود یافته در گوگل آنالیتیکس 4 بوده و جدا از موارد عنوان شده این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا گزارش‌های مختلف و یا هر نکته مبهمی که در رابطه با رابط کاربری جی ای 4 دارید را از آن بپرسید.

رابط کاربری جی ای 4

گزارش Realtime

در این بخش ما گزارش ریل تایم را داریم که اگر در نسخه یونیورسال آنالیتیکس از این گزینه استفاده کرده باشید؛ در هنگام ورود به این بخش در جی ای 4 متوجه یک سری تغییرات گزارش‌های ریل تایم خواهید شد. البته در نظر داشته باشید که این مورد، فاکتور مثبتی طلقی می‌شود؛ چراکه گزارش‌های ریل تایم در جی ای 4 نسخه جدید و بهبود یافته این مورد در نسخه قبلی ابزار آنالیتیکس می‌باشد.

گزارش‌های LIFE CYCLE

در این بخش ما گزارش‌های متعددی را داریم که به شرح زیر می‌باشند:

  • اکوزیشن (Acquisition): همان‌طور که از نام آن پیداست؛ این قسمت گزارشی از منابعی که کاربران از طریق آن‌ها از سایت ما بازدید کرده‌اند می‌دهد. بدین ترتیب با استفاده از این گزارش ما می‌توانیم یک نمای به روز شده از کاربران قدیمی و کاربران جدید خود داشته باشیم.
  • اینگیجمنت (Engagement): در این گزارش‌ها کاربران آنالیتیکس می‌توانند نرخ و نحوه تعامل کاربران با سایت خود را بررسی کنند. فاکتورهایی همچون مقدار زمانی که کاربران در سایت شما صرف می‌کنند یا کارهایی که در آن انجام می‌دهند؛ از جمله مواردی می‌باشند که می‌توان آن‌ها را در این بخش بررسی کرد.
  • مانیتایزیشن (Monetization): مانیتایزیشن یک اصلاح برای گزارش‌های ایکامرسی بوده و با استفاده از آن کاربران می‌توانند درآمد سایت خود را بررسی کنند. این نوع از گزارش‌ها از اهمیت بالایی برای فروشگاه‌های اینترنتی برخوردار می‌باشند؛ چراکه با استفاده از آن‌ها ما می‌توانیم بررسی کنیم که کدام آیتم‌ها در سایت بیشترین فروش را داشته‌اند.
  • ریتنشن (Retention): گزارش‌های این بخش نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و با استفاده از آن‌ها می‌توانیم متوجه شویم که کدام یک از تکنیک‌ها باعث شده‌اند که کاربران سایت ما را ترک نکرده و همچنان در آن فعال باشند.

گزارش‌های USER

در این بخش نیز گزارش‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها کاربردهای مخصوص به خود را دارند:

  • دموگرافیک (Demographics): این گزارش از دو بخش مجزا گزارش‌های Overview و Demographic details تشکیل شده است که در بخش اورویو، ما گزارش‌هایی از فاکتورهای مختلف را داریم که در نسخه یونیورسال آنالیتیکس آن‌ها را به صورت تکی مشاهده می‌کردیم. اما حالا در جی ای 4 همه آن‌ها در یکجا برای ما قابل مشاهده هستند. در گزارش‌های جزئیات نیز ما جدول‌های مختلفی را داریم که هر کدام از آن‌ها اطلاعات به خصوصی را در اختیار ما قرار می‌دهند.
  • تکنولوژی (Tech): درست همانند مورد قبلی، در این گزارش نیز ما شاهد فاکتورهای مختلفی هستیم که احتمالاً هر کدام از آن‌ها را به طور جداگانه در نسخه یونیورسال آنالیتیکس مشاهده کرده‌اید. این گزارش برای ما توضیح می‌دهد که کاربران ما با استفاده از کدام پلتفرم از سایت بازدید کرده‌اند. مواردی همچون سیستم عامل کاربران، دستگاه‌هایی که از آن‌ها برای بازدید از سایت استفاده کرده‌اند و یا نوع مرورگری که از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ از جمله فاکتورهایی می‌باشند که در این بخش برای ما قابل مشاهده هستند.

ایونت‌ها (EVENTS)

ایونت‌ها مورد دیگری می‌باشد که در بررسی رابط کاربری جی ای 4 به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • کانورژن‌ها (conversions): کانورژن‌ها مهم‌ترین ایونت در جی ای 4 می‌باشند. ایونت‌هایی همچون ایونت‌های اولین بازدید و خرید، گزینه‌هایی هستند که از اهمیت بسیار بالایی برای سایت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف برخوردار هستند. اما قطعا همه ما ایونت‌ها مخصوص به خود را داشته که می‌توانیم آن‌ها را از بخش All events مشاهده کنیم. با کلیک بر روی این گزینه صفحه‌ای برای ما باز می‌شود که یک جدول از تمام ایونت‌های ساخته‌شده را در اختیارمان قرار می‌دهد.

اکسپلور (EXPLORE)

این گزاراش‌ها بخش مورد علاقه بسیاری از کاربران می‌باشند، چراکه سابق بر این و در نسخه یونیورسال آنالیتیکس، امکان تجزیه و تحلیل تنها برای کاربران آنالیتیکس 360 در دسترس بود؛ اما در جی ای 4 این مورد برای تمام کاربران در دسترس می‌باشد.

در این بخش کاربران با کلیک بر روی گزینه Template gallery می‌توانند به مجموعه‌ای از گزارش‌ها و تکنیک‌های مختلف برای تجزیه و تحلیل کاربران دسترسی داشته باشند. گزینه‌های مختلفی همچون Exploration و یا Use case از جمله مواردی هستند که می‌توانید از آن‌ها در این قسمت استفاده کنید.

کانفیگور (CONFIGURE)

این بخش نیز دارای داده‌ها و گزارش‌های کاربردی می‌باشد که می‌توانید از آن‌ها در بررسی پراپرتی جی ای 4 خود استفاده کنید:

  • آئودینس (Audiences): در این بخش لیست مخاطبانی که آن‌ها را در پراپرتی جی ای 4 ایجاد کرده‌ایم برای ما نشان داده می‌شود. لیستی که می‌توانیم از آن‌ها در پلتفرم‌هایی همچون گوگل ادز برای اهداف تبلیغاتی استفاده کنیم.
  • یوزر پراپرتی (User properties): این بخش از جی ای 4 اطلاعاتی همچون زبان، علایق و یا لوکیشن جغرافیایی کاربران را در اختیار ما قرار می‌دهد.

در نهایت ما بخش Admin را داریم که با کلیک بر روی این گزینه به این صفحه منتقل می‌شوید.

پنل ادمین جی ای 4

با ورد به این صفحه ممکن است تفاوت‌هایی با آنچه در نسخه یونیورسال به آن عادت داشتید مشاهده کنید. در جی ای 4 پنل ادمین از 2 بخش اکانت و پراپرتی تشکیل شده است که بیشتر تنظیمات را از این این بخش‌ها می‌توانید کنترل کنید. اما در نسخه قبلی ابزار آنالیتیکس علاوه بر این دو بخش، ما یک ستون برای View هم داشتیم که دیگر در جی ای 4 آن را مشاهده نمی‌کنیم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.