بهینه سازی ساختار سایت

بهینه سازی ساختار سایت – دوره آموزش سئو

زیرنویس ویدئوی قسمت سیزدهم دوره آموزش سئو:

هر چه بیشتر روی کلمات کلیدی و قالب تمرکز می‌کنید، محتوای بیشتری برای سایت خود توسعه می‌دهید و شروع به داشتن صفحات زیادی برای نگاه داری این محتوا می‌نمایید، مهم خواهد بود که همه این صفحات را به نحوی با معنی در کنار هم قرار دهید. به این خاطر که برای نشان دادن صفحات شما در پاسخ به عبارات جستجو شده، کاربران موتورهای جستجو بایست چگونگی ارتباط صفحات با یکدیگر را بدانند.

بیایید فرض کنیم که شما از یک فروشگاه کتاب برای نخستین بار دیدن می کنید شما بدنبال یک کتاب تخیلی هستید، این کتاب توسط نویسنده ای نوشته شده که اسم آن با j آغاز می‌شود. از آنجایی که اولین بازدید شماست نمیدانید که هر چیز کجاست و طرح این فروشگاه کتاب را یاد خواهید گرفت.

خوشبختانه، فروشگاه کتاب یک نوار راهبری دارد که به شما کمک خواهد کرد به فهرست فروشگاه نگاه کنید تا مکان بخش تخیلی را بیابید و زمانی که به بخش تخیلی رسیدید قفسه مخصوص کتاب‌های تخیلی نوشته شده توسط نویسندگانی که نامشان با حرف j آغاز می‌شود را شناسایی می‌کنید. سپس به آن قفسه نگاه میکنید و کتاب بخصوصی که به دنبال آن بودید را می یابید. حالا، فرض کنید که شما این فرایند را چندین بار انجام دهید تا طرح کلی فروشگاه کتاب را یاد بگیرید. شما تمامی بخش های مختلف، قفسه، دسته بندی ها و نویسندگان را یاد خواهید گرفت و در نهایت در مورد تک تک کتاب ها خواهید دانست.

این دقیقا همان کاری است که موتورهای جستجو انجام می‌دهند. در کل سایت می خزند که ببینند چه چیزی آنجاست و چطور سازماندهی شده است و محتواهای مختلف را چگونه میتوان یافت و محتوا در مورد چه چیزی است. حالا تصور کنید به جای مراجعه به فروشگاه کتاب شما حالا در فروشگاه کتاب کار می کنید. شما یاد گرفتید که فروشگاه چطور بخش بندی شده است و هر کتاب بخصوص در کجا قرار دارد اگر یک مشتری وارد فروشگاه شود و بگوید من به دنبال کتاب های تخیلی نوشته شده توسط یک نویسنده که اسمش را به خاطر ندارم ولی با حرف J آغاز میشود، هستم شما سریعا قادر به راهنمایی آنها برای یافتن کتابی که مد نظر دارند، هستید.

حالا شما موتور جستجو هستید مردم به سراغ شما برای کسب اطلاعات می آیند و شما مسیر را به آنها نشان خواهید داد و این کار را به سرعت و با راندمان بالا میتوانید انجام دهید. به این خاطر که محتوا را درک کرده اید و میدانید که چطور ساختار بندی شده اند. در وب، موتور جستجو صفحه اصلی شما را خواهد یافت و در سایت شما و از میان لینک های شما حرکت خواهد کرد. روشی که شما به صفحات درون سایت خود لینک میدهید، اهمیت دارد و به “لینک های داخلی” معروف است.

اگر یک فروشگاه آنلاین هستید، برای مثال ممکن است سیستمی از دسته بندی محصولات داشته باشید که به زیر دسته بندی ها لینک شده باشند و لینکهای هر محصول را در خود جای دهند. اگر یک سایت اطلاعاتی هستید ممکن است بر اساس موضوعات سازماندهی شده باشید و سپس تاریخ انتشار مطالب هر ساختار و استراتژی که انتخاب میکنید، یک ساختار سایت تمیز به موتورهای جستجو در جهت درک کل سایت شما و یافتن محتوای شما و کمک به کاربران جستجو کننده در جهت یافتن مطالب دلخواه آنها، کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر یک ساختار سایت بد برای موتورهای جستجو در جهت درک محتوای سایت شما، مضر است. وبسایت‌هایی را مشاهده میکنید که کلا بخش ناوربری وبسایت ندارند یا شما را مجبور میکنند که ساعت ها از میان یک تک صفحه یا یک نقشه سایت برای یافتن آنچه که به دنبال آن هستید اسکرول نمایید. لینک هایی را ممکن است ببینید که کابران را به یک مسیر بن بست بدون راه برگشت به جایی که بودند، هدایت می‌کنند. ممکن است روی لینک هایی کلیک کنید که وارد صفحاتی شوند که دیگر وجود ندارند.

برگردیم به مثال فروشگاه کتاب خود، تصور کنید که چقدر سخت میشد اگر از در جلویی وارد می‌شدید و تنها یک علامت بزرگ در آنجا وجود داشت که کل کتاب ها را خط به خط و بصورت تصادفی مرتب کرده بود. حتی بدتر، زمانی که حتی پس از خریده شدن کتاب ها، فهرست بروز نمی‌شد و دیگر حتی کتاب در فروشگاه وجود نداشت. اگر یک موتور جستجو نتواند طرح سایت شما را درک کند یا به ساختار شما ایمان نداشته باشد، یا صفحات حذف شده زیادی بیابد، آنها ممکن است دیگر به سایت شما بازنگردند و قطعا شما را به دیگران پیشنهاد نمی‌کنند.

به این خاطر که سایت هر شخص و اهداف آنها متفاوت است، هیچ ساختار درستی وجود ندارد که برای همه افراد کار کند مهمترین چیزی که بایست به خاطر بسپارید این است که ساختار سایت شما بایستی برای شما و دیگر افراد روشن باشد. به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو تنها قصد شبیه سازی فرایندی که یک انسان انجام می‌دهد را دارند، بنابراین زمانی که وقت صرف طراحی و توسعه یک ساختار سایت منطقی و آسان برای کاربران از جهت ناوبری نمایید، احساس اطمینان می‌کنید که موتورهای جستجو نیز ساختار سایت شما را درک خواهند کرد.

در دوره آموزش ویدئویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.