درک محتوا توسط موتور جستجو

درک محتوا توسط موتورهای جستجوگر

زیرنویس ویدئوی قسمت بیستم دوره آموزش سئو:

می‌خواهیم نحوه‌ی کشف محتوای جدید وب توسط موتورهای جستجو و همچنین نحوه‌ی تفسیر موقعیت توسط آنها را بررسی کنیم. یکی از راه‌هایی که موتورهای جستجو برای شناسایی محتوا استفاده می‌کنند پیگیری لینک‌هاست، تقریباً شبیه من و شما که بر روی لینک‌ها کلیک کرده و از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر می‌رویم، موتورهای جستجو نیز همین کار را برای یافتن محتوای ایندکس شده انجام می‌دهند. با این تفاوت که آن‌ها بر روی لینک‌هایی که پیدا می‌کنند کلیک می‌نمایند.

اگر می‌خواهید از برداشت محتوای جدیدتان توسط موتورهای جستجو مطمئن شوید باید یک کار ساده انجام داده و لینک‌هایی را در دل آن بگنجانید. یکی دیگر از راه‌های موتوهای جستجو برای یافتن محتوای جدید از طریق نقشه‌ی سایت XML است. نقشه‌ی سایت XML در واقع فهرستی از محتوای صفحه در یک فرمت خاص است تا موتورهای جستجو بتوانند به راحتی آن را بخوانند شما و وبمسترتان می‌توانید با مشاهده‌ی سایت sitemaps.org اطلاعات بیشتری را در مورد سینتکس‌های خاص و نحوه‌ی ایجاد نقشه‌های سایت XML به دست بیاورید.

وقتی که نقشه‌های سایت را ساختید می‌توانید مستقیماً آن را در موتورهای جستجو ثبت کنید. این کار روش دیگری را برای درک زمان افزودن یا تغییر محتوای سایت‌تان در اختیار شما قرار می‌دهد. موتورهای جستجو همواره در لینک‌های شما می‌گردند تا بتوانند محتوای بیشتری را برای ایندکس کردن بیابند. اگر چه عموماً این موضوع خوب است اما در بسیاری از اوقات صفحاتی دارید که دوست ندارید موتورهای جستجو آن‌ها را پیدا کنند، مثلاً صفحات آزمون یا صفحات مخصوص اعضا در وبسایت را تصور کنید که دوست ندارید در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر شوند. به منظور کنترل فرایند رصد کردن موتورهای جستجو در وبسایت می‌توانید قوانینی را در قالب فایل زیر تنظیم کنید Robots.txt این فایلی است که وبمسترتان می‌تواند در پوشه‌ی اصلی سایت بسازد و وقتی که موتورهای جستجو آن را می‌بینند آن را مطالعه کرده و از قوانین آن پیروی می‌کنند. می‌توانید قوانینی را تنظیم کنید که مختص مرورگرهای مختلف و موتورهای جستجوی متفاوت باشند. می‌توانید نواحی خاصی از وبسایتتان را مشخص کنید که آن‌ها توان مشاهده یا عدم مشاهده‌ی آن را داشته باشند. این موضوع اندکی فنی است. می‌توانید با مشاهده‌ی سایت robotstxt.org اطلاعات بیشتری را در مورد قوانین این کار بیابید.

باز هم می‌گویم اگر موتورهای جستجو محتوایتان را بیابند URLهای آن‌ها را ایندکس خواهند کرد. URLها همان موقعیت صفحات‌تان در اینترنت می ‌باشند. مهم است که تک ‌تک صفحات سایت‌تان دارای یک URL مخصوص باشند تا موتورهای جستجو بتوانند میان آن‌ها تفاوت قائل شده و آن‌ها را تشخیص دهند. همچنین ساختار این URL به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند ساختار کلی سایتتان را متوجه شوند. راه‌های مختلفی وجود دارد که موتورهای جستجو می‌توانند صفحات‌تان را بیابند. درحالی‌که نمی‌توانید دقیقاً عملکرد موتورهای جستجو را کنترل کنید. اما با ایجاد لینک‌های قابل پیگیری URLهای بی‌همتا و ساختار یافته، نقشه‌های سایت قابل مطالعه و فایل‌های قوانینی که می‌توانند پیروی کنند تمام تلاشتان را برای ایندکس شدن هرچه سریع‌تر صفحات‌تان انجام داده‌اید.

در دوره آموزش ویدئویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.