Database Marketing

دیتابیس مارکتینگ چیست و چرا مهم است؟

بیایید با تعریف پایه دیتابیس مارکتینگ شروع کنیم.

دیتابیس مارکتینگ یک فرم بازاریابی مستقیم است. شامل جمع آوری اطلاعات مشتری مانند نام، آدرس، ایمیل، شماره تلفن، تاریخ معاملات، تیکت پشتیبانی مشتری، و غیره است. سپس این اطلاعات تجزیه و تحلیل می شود و برای ایجاد یک تجربه شخصی برای هر مشتری و یا برای جذب مشتریان بالقوه استفاده می‌شود.

بازاریابی مستقیم سنتی شامل ایجاد قطعه های پستی مستقیم مانند بروشورها و کاتالوگ‌ها و ارسال آن‌ها به لیستی از مشتریان بالقوه یا جاری برای ایجاد پاسخ مثبت است.

دیتابیس مارکتینگ این استراتژی را یک قدم بیشتر با در نظر گرفتن اینکه مشتریان چگونه می خواهند به بازار بیایند، و سپس با استفاده از این بینش برای برآوردن نیاز مشتری از طریق بهترین کانال، اقدام می کند.

بیشتر بخوانید: موبایل مارکتینگ چیست؟

اهمیت دیتابیس مارکتینگ

بازاریابان امروزی دسترسی بیشتری به اطلاعات مشتری نسبت به گذشته دارند. به همین دلیل است که دیتابیس مارکتینگ بار دیگر بسیار مهم شده است. همه چیز به استفاده از این اطلاعات برای ایجاد پیام های بازاریابی، مربوط است تا بهتر به کام مشتریان (هم بالقوه و هم جاری) خوش آید.

مزایای دیتابیس مارکتینگ

مصرف کنندگان امروز انتظار دارند که یک تجربه شخصی با نام تجاری شما داشته باشند. برای ارائه، بازاریابان نیاز به یک دید کلی از هر مشتری در هر نقطه دسترسی دارند. فقط پس از آن می توانند سفر مشتری را درک کنند و آنها را به نحوی معنی دار درگیر کنند. استراتژی های دیتابیس مارکتینگ آن را آسان تر می‌کند.

پایگاه های داده مشتری می تواند به شما کمک کند:

  • گروه های مشتری – از وفادارترین و با ارزش ترین مشتریان خود تا کاربران جدید و خریداران را گاه به گاه شناسایی کنید.
  • بخش های مشتری دقیق بر اساس جمعیت شناسی، رفتارها یا حتی علایق شخصی ایجاد کنید.
  • پیام های بسیار شخصی برای مشتریان فعلی و بالقوه طراحی کنید.
  • بهترین کانال و زمان را برای تعامل با مشتریان تعیین کنید.
  • کارایی بازاریابی خود را بدون هدر دادن زمان و پول ارسالی از کمپین به کسانی که بعید است جواب دهند، بهبود بخشید.
  • برنامه های وفاداری موثر که انگیزه های مناسب برای خرید تکراری را فراهم کند، ایجاد کنید.
  • خدمات مشتری را با ارائه کارمندان پشتیبانی با نمای 360 درجه از تعاملات مشتری با نام تجاری‌تان فراهم کنید.

چالش های دیتابیس مارکتینگ

بازاریابی بانک اطلاعاتی مزایای قانع کننده ای را ارائه می‌دهد، اما برای موفقیت در این زمینه، بازاریابان باید چالش ها را نیز درک کنند.

مراقب این چالش های دیتابیس مارکتینگ باشید:

  • زوال داده ها: هر وقت مشتری یا چشم انداز، شغل ها را تغییر می‌دهد یا ارتقاء به دست می آورد، به یک آدرس جدید نقل مکان می کند، نام خود را تغییر می دهد، یک آدرس ایمیل جدید دریافت می کند، یا تغییرات دیگر در زندگی ایجاد می کند، پروفایل آنها از بین می رود. یک پایگاه داده دارای مدیریت خوب، در هر ماه به طور متوسط ​​%3-2 تخریب می شود، یعنی فقط در یک سال، یک سوم از داده های شما ممکن است نامعتبر باشد. برای محدود کردن زوال اطلاعات، تمرکز بر اطلاعاتی است که کمتر متحمل تغییر هستند برای مثال: نام و شماره تلفن، به جای ایمیل کسب و کار.
  • صحت داده: مشتریان همیشه اطلاعات دقیق ارائه نمی دهند. تایپ، خوانایی دست خط و یا اطلاعات ناقص می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت پایگاه داده شما داشته باشد. شما می توانید ناصحتی ها را با جایگزینی فیلدهای ورودی با منوها یا کادرهای منفرد استاندارد شده محدود کنید.
  • کار به موقع روی اطلاعات مشتری: جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتری تنها اولین قدم است. شما باید به اندازه کافی سریع عمل کنید تا از علاقه مشتری و تعامل با نام تجاری خود بهره ببرید. این جایی است که ابزارهای اتوماسیون بازاریابی مثل CleverTap بسیار مهم می شوند. با متحد کردن پروفایل های غنی از کاربران و با تقسیم بندی قدرتمند و کمپین های بازاریابی omnichannel، شما می توانید تجربیات به موقع و شخصی برای هر کاربر ارائه دهید.

استراتژی های دیتابیس مارکتینگ موثر

چگونه می توان شروع به ایجاد استراتژی دیتابیس مارکتینگ خود کرد؟ با مراحل زیر شروع کنید.

  1. مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. آن ها چند ساله هستند؟ سطح درآمدشان چقدر است؟ چه عنوان شغلی دارند؟ آنها کجا زندگی می‌کنند؟ علایق‌شان چیست؟ چه چیز دیگری خریداری می کنند؟ پروفایل باجزئیات و ایده آل مشتری برای محصول خود را بسازید و سپس از این پروفایل برای تصمیم گیری در مورد نوع اطلاعاتی که باید در پایگاه داده خود وارد کنید، استفاده کنید.
  2. با تیم های دیگر همکاری کنید. بازاریابی، فروش و پشتیبانی همه ارتباط مستقیم با مشتریان و چشم انداز دارند. چه اطلاعاتی از هر تیم باید موثر باشد؟
  3. نرم افزار مناسب را پیدا کنید. داده های مشتری را هیچ کس در تیمتان انجام نمی دهند. اگر آنها نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند یک ابزار را انتخاب کنید که اطلاعات مختلف، انواع مشتریان و حتی سازماندهی اطلاعات مشتری را برای مطابقت با محصولات مختلف یا گروه های خدماتی شما، آسان کند.

دیتابیس مارکتینگ

  1. اطلاعات مشتری را جمع آوری کنید. به منابع داخلی و خارجی داده ها نگاه کنید. از جمله:
    • به دست آوردن داده: یک مشتری جدید از کدام کانال یا منبع آمد؟ کدام کمپین بازاریابی؟
    • اطلاعات دموگرافیک: سن، جنس، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، محل سکونت و … مشتری چیست؟
    • داده های تکنولوژیکی: دستگاه های مورد استفاده برای ارتباط با نام تجاری شما چیست؟ دسکتاپ یا موبایل؟ اندروید یا iOS؟
    • اطلاعات روانشناختی: دیدگاه های شخصی، ارزش ها و منافع شخصی آنها چیست؟ چه چیزی به آنها انگیزه می دهد؟
    • داده های فعالیت: چگونه آنها با وب سایت شما، صفحات رسانه های اجتماعی و یا برنامه های موبایل ارتباط برقرار کرده اند؟
    • داده های تراکنش: چند بار آنها از شما خرید می کنند و چقدر هزینه می کنند؟ کدام موارد را معمولا با هم خرید می کنند؟
    • داده های مربوط به مکاتبه: آیا تا به حال یک تیکت پشتیبانی مشتری اخذ کرده اند؟ یک سوال یا شکایت به صفحات رسانه های اجتماعی ارسال کرده اند؟ پاسخ به یک نظرسنجی چطور؟
  1. اطلاعات را به روز و پشتیبانی شده نگه دارید. ساخت یک پایگاه داده مشتری زمان و تلاش زیادی می برد. از سرمایه گذاری خود از طریق محافظت در مقابل قطع برق و مشکلات فنی حفاظت کنید. نرم افزار CRM می تواند به طور خودکار هنگامی که مشتریان اطلاعات جدید را وارد می کنند، پروفایل ها را به‌روزرسانی کند، و ابزارهای آنلاین می توانند از طریق ادغام با نرم افزارتان و به روز رسانی هر مخاطب در هنگام مرور وب سایتتان از تخریب اطلاعات محافظت کنند.
  2. به حریم خصوصی مشتری احترام بگذارید. رسانه های اجتماعی دستیابی به اطلاعات دقیق در مورد منافع، دیدگاه ها و به روز رسانی های زندگی مشتریان را راحت تر کرده است. شخصی سازی موثر در مورد ارائه یک پیام مرتبط به یک مخاطب علاقه مند است، ثابت نمی‌کند که اطلاعات شخصی شما چقدر است.

هنگامی که پایگاه داده خود را ایجاد کرده اید، می‌توانید با تقسیم بندی اولیه کاربری شروع کنید. به عنوان مثال، یک کمپین به طور خاص برای خریداران تازه کار یا مشتریان جدید یا یکی مناسب برای شرکت کنندگان وفادار خود ایجاد کنید.

دیتابیس مارکتینگ

روش های تقسیم بندی پیچیده تر می تواند با تجزیه و تحلیل در بین نقاط داده های متعدد به شما بخش های کاربر دقیق تر را ارائه دهد. تجزیه و تحلیل تازگی، تکرار و پولی (RFM)، به عنوان مثال، ایجاد گروه های مشتری بر اساس میزان فعال بودن و میزان مصرف. بنابراین شما می توانید به سرعت با مشتریان قهرمان خود، مشتریان جدید و یا مشتریان خفته دیدن و تعامل کنید.

پیشرفته ترین بخش بندی شامل تجزیه و تحلیل قابل پیش بینی پیشرفته است که می تواند رفتار آینده مشتری را پیش بینی کند. این بدان معنی است که پیش بینی چیزهایی مانند ارزش عمر مشتری بالقوه، احتمال وقفه یا احتمال خرید.

این نوع تقسیم بندی پیشرفته باعث افزایش نرخ تبدیل Conversion Rate حدود 5 برابر می شود.

نمونه های دیتابیس مارکتینگ

مشتریان با ارزش و بالقوه مشتاق را شناسایی کن

یک اپلیکیشن OTT می‌خواهد بداند چه تعداد از مشتریانش بینندگان پرپاقرصی هستند که آماده شده اند برنامه اشتراک کامل را بخرند. آنها از پایگاه داده های مشتری های خود برای شناسایی مشترکان ارزشمند و بینندگان پرپاقرص خود استفاده می کنند و سپس یک ایمیل و پیغام تشویقی ترکیبی که به این مشترکان پیشنهاد استفاده یه ماهه کامل از برنامه را می‌دهند تا آنان را تشویق به خرید اشتراک کنند. با استفاده از تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده، آنها قادر به پیش بینی این هستند که چندین گیرنده تبلیغاتی برای تبدیل متمایلند تا منابع بازاریابی را از روی آن متعادل سازند و ROI را اثبات کنند.

یک برنامه پشتیبانی شخصی سازی شده برای هر کس آماده کن

یک پاسخگوی خدمات مشتری برای یک برنامه تجارت الکترونیک برای یک تماس ورودی گماشته شده است. آنها بلافاصله می توانند به مشخصات تماس گیرنده دسترسی پیدا کنند و ببینند که آنها یک مشتری جدید هستند که اخیرا اولین خرید خود را انجام داده اند. یک دستگاه خانگی هوشمند که به شما اجازه می دهد تا از راه دور درب ورودی خود را قفل کرده و یک ویدیو از مراجعان و مهمانان را مشاهده کنند. با استفاده از این اطلاعات، پاسخگوی خدمات می تواند بلافاصله یک پشتیبانی شخصی ارائه دهد و یک راه حل سریع برای کمک به مشتری برای راه اندازی و عیب یابی دستگاه خود ارائه دهد. بدانید کدام محصولات چه خدماتی می خواهند تا مشترکان را راه بیاندازید. یک برنامه توریابی می خواهد تورهای ارائه شده خود را با یک پکیج راهنمای تور همراه سازد و گسترش دهد.

قبل از اختصاص منابع به برنامه، آنها به پایگاه داده مشتری خود می نگرند تا روند خرید و الگوهای جمعیت شناختی را بشناسند. برای اینکه ببینند اولا که آیا مشتریانشان این پکیج های تورها را رزرو میکنند یا نه و دوما، چه تیپ مشتری را برای این سفر ها تشویق کنند. با پایگاه داده های بازاریابی، می توانید اطمینان حاصل کنید که چیزی را ارائه می دهید که مشتریان شما واقعا می خواهند.

مرحله بعدی دیتابیس مارکتینگ

ما به عصر ارتباطات بازاریابی وارد شده ایم که در آن برند ها تمرکز خود را صرف تبدیل ساختن برنامه فروش به روابط بلندمدت با مشتری ها به وسیله تکریم مشتری به طور مداوم گذاشته اند. دیتابیس مارکتینگ ستون فقرات است. توانایی یادگیری پلتفرم های دیتابیس مارکتینگ در گرفتن پایگاه داده و بازاریابی رابطه سطح بعدی است. این برنامه ها بلافاصله می توانند نقطه های بین میلیون ها نقطه داده های مشتری را به طور خودکار ایجاد کنند، به طور خودکار بخش های کاربری را ایجاد می کنند، زمان و کانال مناسب را برای تعامل با هر کاربر تعیین می کنند و حتی پیش بینی می‌کنند که کاربران بعد از آن چه کار کنند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.