گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

گوگل آنالیتیکس و نقش آن در بهبود کارایی کمپین‌های تبلیغاتی

در دنیای تبلیغات گوگل ابزارهای زیادی برای سنجش کیفیت کمپین‌های تبلیغاتی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها با توجه به کارایی که دارند توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) اما طیف گسترده‌ای از امکانات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانند تجربه خوبی از تبلیغات در گوگل داشته باشند. در مقاله امروز جی ادز قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس و نقش فوق‌العاده آن در بهبود کارایی کمپین‌های تبلیغاتی بپردازیم؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

یکی از بهترین ابزارهای رایگان به شمار می‌رود و خبر خوب این است که شرکت گوگل سازنده آن است. بهتر است در استراتژی بهبود وب سایت خود، نام این ابزار را اضافه کنید.

به عنوان یک مالک کسب‌وکار یا بازاریاب حتماً توجه دارید که داشتن اطلاعاتی که منجر به اتخاذ تصمیمات آگاهانه در مورد نحوه‌ رشد کسب‌وگار شما می‌شود؛ چقدر مهم می‌باشد.

این پلتفرمی است که به تمامی صفحات وب سایت شما متصل می‌شود. از طریق منوها و گزارش‌های مختلف، امکان بررسی و تحلیل اطلاعات ارزشمند صفحه خود را بدست می‌آورید.

در صورتی که مسئولیت یک سایت بر عهده شماست، بهتر است از قابلیت های آنالیز آن استفاده کنید تا اطلاعات کامل و مفیدی درباره عملکرد سایت بدست آورید. همچنین برای بسیاری مواردی مانند نرخ تبدیل، میزان اثربخشی کمپین های تبلیغاتی و … نیز کارآمد است.

در ادامه هرآنچه باید درباره ابزار گوگل آنالیتیکس بدانید در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ابزار گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه کار می کند؟

گوگل آنالیتیکس چیست یکی از مهم ترین سوالاتی است که درباره این ابزار پرسیده می‌شود. گوگل آنالیتیکس داده های متنوعی را از بازدیدکنندگان سایت جمع می‌کند. آنها را در قالب گزارش های مختلف، مانند تعداد Hit های ثبت شده، سشن های ایجاد شده، میزان فعال بودن کاربر و بسیاری موارد دیگر ارائه می‌دهد.

گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه کار می‌کند؟

علاوه بر آن، به صورت زنده فعالیت های کاربران را در بخش Real Time گزارش می‌کند. عموما گزارش های این بخش مربوط به 30 دقیقه گذشته هستند و بعد از گذشت این زمان به سایر گزارش های منو آنالیتیکس اضافه می‌شوند.

این ابزار از زبان جاوا اسکریپت و سرورهای گوگل برای تبدیل اطلاعات کاربران به گزارش استفاده می‌کند.

فراموش نکنید که برای اینکه بتوانید از قابلیت های گوگل آنالیتیکس استفاده کنید، لازم است تا یک اکانت آنالیتیکس داشته باشید. نحوه ثبت نام و اضافه کردن کد به سایت را به طور کامل در آموزش آنالیتیکس توضیح داده ایم.

زمانی که کد جاوا اسکریپ که در Head صفحه خود قرار می‌دهید؛ هر کاربری که از صفحه بازدید کند اطلاعات تعامل او با صفحه ذخیره می‌شود. اطلاعات ذخیره شده می‌توانند تنوع گسترده ای داشته باشد. مثلا اینکه کاربر چند دقیقه در صفحه مانده، چند صفحه در سایت باز کرده و موارد دیگر که تمامی آنها توسط کد جاوا اسکریپت ذخیره می‌شوند.

شما می‌توانید نحوه قرار دادن کد ردیابی آنالیتیکس را از مقاله لینک شده در وبلاگ جی ادز یاد بگیرید. تا زمانی که این کد را در سایت خود قرار ندهید؛ هیچ کدام از داده های مورد نظر شما مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.

چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

تجزیه و تحلیل وب سایت یکی از اصلی ترین کارهایی است که شما به عنوان مسئول یا مدیر سایت انجام می‌دهید.

 چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

به طور کلی برای کسب اطلاعات در هر موضوع تخصصی، باید با استفاده از ابزار مرتبط با آن مسئله مورد به وجود آمده را آنالیز کنید.

به عنوان مثال، زمانی که خودرو شما با مشکلی مواجه می‌شود که به سادگی قابل مشاهده نبوده، مجبور می‌شوید از یک ابزار برای حل مسئله استفاده کنید. در این مثال، “دستگاه دیاگ” یا سایر دستگاه‌ها وظیفه تجزیه و تحلیل مشکل به وجود آمده را برعهده دارند تا کار شما و تعمیرکار برای اصلاح بخش از کار افتاده آسان شود.

در صورتی که برای بهبود سایت خود تنها به حدس و گمان ها تکیه کرده و بر اساس آنها برنامه تعیین کنید؛ به احتمال زیاد برنامه شما شکست خواهد خورد.

اجازه دهید مثال دیگری در رابطه با اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس بزنیم.

فرض کنید قرار است مسابقه فوتبالی بین دو تیم فوتبال معروف اروپا برگزار شود. حال اگر مربی و کادر فنی یک تیم، آنالیز های خود را بر اساس فرضیات و حدس و گمان ها انجام دهند؛ طبیعتا نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. بهترین کار این است که از ابزارهای موجود استفاده کرده تا موفقیت تیم خود را تضمین کنند. بازی های تیم حریف را مورد بررسی قرار داده و نقاط قوت و ضعف هر کدام از بازیکن ها را تشخیص دهند.

برای وب‌سایت‌ها نیز چنین موضوعی وجود دارد. شما باید از گزارش های متنوعی که از این ابزار دریافت می‌کنید بیشترین استفاده ممکن را ببرید. صفحات بازدید شده را مورد بررسی قرار داده و نرخ خروج کاربران از سایت را رصد کنید. توجه داشته باشید که این ابزار گزارش‌های کاربردی را در اختیار شما قرار می‌هد که می‌توانید برای بهبود عملکرد سایت خود از آن‌ها استفاده کنید.

متریک‌های مناسب برای تجزیه و تحلیل

گوگل آنالیتیکس متریک‌های گوناگونی برای تجزیه تحلیل دارد. ممکن است نیاز به استفاده از همه آنها را نداشته باشید. برخی از متریک‌های آن بیشتر مورد استفاده صاحبان سایت قرار گرفته و محبوبیت بیشتری دارند.

با این حال، بازهم ممکن است برای تجزیه و تحلیل تخصصی به تمامی متریک‌ها نیاز داشته باشید. با توجه به نیاز خود می‌توانید از این قابلیت های آنالیتیکس استفاده کنید.

در صورتی که از متریک‌های این ابزار استفاده نکنید انگار که هیچ تجزیه و تحلیلی انجام نداده اید. در ادامه متریک‌های مهم Google Analytics را به شما معرفی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید تمامی آنها را در آموزش ویدیویی آنالیتیکس جی ادز بخوانید.

میزان بازدید از  صفحه – Pageview

متریک Pageview که با عنوان بازدید صفحه نیز شناخته می‌شود؛ به عنوان یکی از اصلی ترین قابلیت‌های آنالیتیکس شناخته می‌شود. این قابلیت، اطلاعات دقیقی  از تعداد بازدید‌های صفحات سایت شما در بازه‌های زمانی مختلف را در اختیارتان قرار می‌دهد.

میزان بازدید از صفحه در گوگل آنالیتیکس

میزان بازدید از صفحه در گوگل آنالیتیکس

همچنین این معیار از صفحاتی مانند صفحه ورود کاربر، صفحات بخش واریز مبلغ و … نیز اطلاعات جمع‌آوری می‌کند. به این ترتیب مسئولین سایت می‌توانند میزان دیدن شدن پیج های مهم را به راحتی مشاهده کنند.

در قالب یک نمودار، تمامی کلیک هایی که وب سایت شما در مدت 1 روز دریافت کرده در بخش بالایی نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید جزئیات هر صفحه را در بخش View full report و گزارش Behavior مشاهده کنید.

همچنین می‌توانید از بالای صفحه تاریخ پیش فرض را تغییر داده تا به عنوان مثال، میزان بازدید از پیج یا صفحات خود را در مدت 1 ماه یا هر بازه زمانی دیگر بررسی کنید.

قابلیت تنظیم تاریخ برای مشاهده آمار گوگل آنالیتیکس

قابلیت تنظیم تاریخ برای مشاهده آمار گوگل آنالیتیکس

زمان فعال بودن کاربر در صفحه – AVG. Time on page

احتمالا می‌دانید که هرچه کاربر بیشتر در صفحه سایت شما وقت بگذراند؛ به معنی داشتن تجربه خوب بازدید و یک سینگال مثبت برای کسب رتبه بهتر می‌باشد. در واقع مدت زمان فعال بودن کاربر در صفحه به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل در نظر گرفته می‌شود.

میانگین مدت زمان فعال بودن کاربر در سایت

میانگین مدت زمان فعال بودن کاربر در سایت

متریک avg. Time on page، اطلاعات دقیقی از مدت زمانی که کاربر در صفحه گذرانده به شما نمایش می‌دهد. علاوه بر آن، می‌توانید میزان زمانی که کاربران در هر صفحه از سایت گذرانده اند را به صورت دقیق مشاهده کنید.

برای این کار کافیست به بخش گزارش کامل Behavior مراجعه نمائید.

حتما در استراتژی تجزیه و تحلیل خود، استفاده از این متریک را در اولویت خود قرار دهید. با استفاده از آن می‌توانید صفحاتی که برای کاربران به اندازه کافی جذاب نبوده اند را شناسایی کرده و آنها را بهبود ببخشید.

بانس ریت یا نرخ پرش – Bounce rate

بانس ریت برای بهبود صفحات سایت می‌تواند به عنوان یک فاکتور کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد. شما می‌توانید با بررسی نرخ پرش کاربران، میزان کیفیت و کاربرد صفحات سایت خود را بسنجید. زمانی که این متریک را انتخاب کنید؛ میزان بانس ریت در روزهای انتخاب شده به صورت یک نمودار به شما نمایش داده می‌شود.

می‌توانید با بررسی دقیق میزان بانس ریت هر صفحه، تغییراتی در محتوای آن انجام دهید. به طور کلی استفاده از ویدیو در صفحات باعث می‌شود نرخ پرش کاهش یابد. با استناد به تحقیقات انجام‌شده توسط Crackitt، استفاده از ویدیو می‌تواند تا 34 درصد میزان بانس ریت را کاهش دهد.

حتما در استراتژی تجزیه و تحلیل خود در گوگل آنالیتیکس از این فاکتور کلیدی استفاده کنید.

میزان خروج کاربر در گوگل آنالیتیکس – Exit Metric

باید بدانید که نرخ خروج بالا از یک صفحه عاملی برای ضعیف بودن آن صفحه نیست. البته توجه داشته باشید که این امکان وجود دارد که با در نظر گرفتن یک سری تکنیک‌های خاص میزان خروج کاربران از وب‌سایت خود را کاهش دهید.

نرخ خروج کاربران در ابزار گوگل آنالیتیکس

نرخ خروج کاربران در ابزار گوگل آنالیتیکس

شاید صفحه ای که ایجاد کرده اید با صفحات دیگر ارتباط موضوعی نداشته و لینک های محدودی در محتوای آن وجود داشته باشد.

تا جایی که می‌توانید میزان خروج کاربر از صفحات خود را کاهش دهید؛ چند لینک به صفحه اضافه کرده و یا در صورت نیاز، محتوا صفحه را بیشتر کنید.

توجه کنید تغییرات شما به گونه‌ای نباشند که باعث آسیب دیدن صفحه شوند. به عنوان مثال، بهتر است لینک‌های مرتبط به محتوا صفحات خود اضافه کنید؛ در غیر این صورت ارزش زیادی به صفحه خود اضافه نمی‌کنید.

تفاوت بین متریک‌ها و دایمنشن‌ها در چیست؟

دایمنشن‌ها ویژگی های اطلاعات آماری شما هستند. به عنوان مثال، دایمنشن شهر (City Dimension)، شامل نام شهر می‌شود. مانند تهران یا اصفهان.

در مثالی دیگر، دایمنشن صفحه شامل آدرس اینترنتی آن صفحه می‌شود.

متریک‌ها جزئیات دایمنشن‌ها را نمایش می‌دهند. مثلا اگر دایمنشن شما روی شهر انتخاب شده باشد، می‌توانید متریک های مختلف مانند نرخ پرش، تعداد صفحات بازدید شده و موارد دیگر را در گزارش های خود ببینید.

تفاوت میان دایمنشن و متریک در گوگل آنالیتیکس

تفاوت میان دایمنشن و متریک در گوگل آنالیتیکس

در صورتی که علاقه‌مند به دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع هستید؛ می‌توانید از صفحه دایمنشن و متریک جی ادز تمام اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید.

استفاده از گوگل آنالیتیکس برای بهبود کارایی کمپین‌های تبلیغاتی

اگر شما هم مدتی در فضا تبلیغات دیجیتال و به خصوص تبلیغات گوگل ادز فعالیت کرده باشید حتماً می‌دانید که استفاده کاربردی از ابزار گوگل آنالیتیکس، به عنوان یکی از فاکتورهای اساسی برای موفقیت در کمپین‌ها تبلیغاتی گوگل ادز در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که لینک کردن اکانت گوگل ادز به حساب گوگل آنالیتیکس، این امکان را به شما می‌دهد تا رفتار کاربران هدف خود را مورد بررسی قرار داده تا بهترین نتیجه از تبلیغات در شبکه گوگل ادز برایتان حاصل شود. در ادامه این مقاله مواردی را برایتان آماده کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از ابزار گوگل آنالیتیکس برای بهبود کارایی کمپین‌های تبلیغاتی خود استفاده کنید.

از قابلیت‌های متنوع گوگل آنالیتیکس استفاده کنید

لیست ریمارکتینگ اختصاصی خود را بسازید: ایجاد لیست‌های اختصاصی ریمارکتینگ که بر اساس صفحات بازدید شده، اهداف کمپین و دیگر فاکتورهای گوگل آنالیتیکس ساخته شده باشند؛ تأثیر بسزایی بر افزایش بازدهی کمپین‌های تبلیغاتی شما دارد.

از لیست‌های هوشمند که به صورت خودکار کاربران را گروه‌بندی می‌کنند استفاده کنید: کاربرانی را که بر روی تبلیغات کلیک کرده اما سفارش خود را ثبت نکرده‌اند را به صورت خودکار در لیست‌های هوشمند دسته‌بندی کنید. این مورد، افرادی را که به احتمال زیاد مشتریان بعدی شما می‌باشند را در گروه‌های جداگانه‌ای قرار می‌دهد تا دسترسی به آن‌ها برای ریمارکتینگ آسان‌تر باشد.

کمپین‌های تبلیغاتی و کلمات کلیدی که بازده بیشتری دارند را مشخص کنید: کانورژن‌های (Conversions) گوگل ادز معیار خوبی برای سنجش موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن کمپین‌ها می‌باشند؛ اما این فاکتورها همه چیز نیستند. ابزار گوگل آنالیتیکس با فراهم کردن دیتا دریافتی از فعالیت کاربران، رفتار آن‌ها را در طول زمان بازدید از تبلیغات بررسی کرده و مشخص می‌کند که کدام فاکتورها و کلمات کلیدی مشتریان بیشتری برای شما به همراه داشته‌اند.

عملکرد کمپین‌های گوگل ادز را در گوگل آنالیتیکس تجزیه کنید

گزینه Auto-tagging را در کمپین‌های خود فعال کنید: با فعال کردن این مورد، گوگل آنالیتیکس می‌تواند جزئیات بیشتری از دیتاهای دریافتی را در اختیار شما قرار دهد. برای انجام این کار تنها کافی است تا به بخش Settings اکانت گوگل ادز خود مراجعه کنید؛ از منو باز شده Account Settings را انتخاب کرده و در بخش Auto-tagging، تیک موردنظر را فعال کنید. در نهایت با کلیک بر روی آیکون Save تنظیمات انجام‌شده در اکانت شما ذخیره می‌شوند.

فعال کردن Auto-tagging در اکانت گوگل ادز

فعال کردن Auto-tagging در اکانت گوگل ادز

از گزارش‌های Attribution استفاده کنید: از این قابلیت ابزار گوگل آنالیتیکس برای رصد تجربه کاربر در بخش‌های مختلف روند خرید (بازدید لندینگ پیج، تکمیل سفارش و…) استفاده کنید. کاربرد این بخش بیشتر در طراحی متن‌های تبلیغاتی خلاقانه و هدف‌گیری بهتر کاربران عنوان شده است.

از اطلاعات بخش Audience برای هدف‌گیری بهتر استفاده کنید: این مورد از ابزار گوگل آنالیتیکس اطلاعات جمعیت‌شناختی از کاربران را در اختیارتان قرار می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید علایق کاربران خود را شناخته و مخاطبان هدف خود را به درستی تعیین کنید.

حرف آخر

بدون شک گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت به شمار می‌رود. در صورتی که قصد بالا بردن نرخ تبدیل و بهبود کارایی کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز خود را دارید؛ گوگل آنالیتیکس می‌تواند شما را در این امر یاری کند.

موضوع مهم این است که استفاده از آن رایگان بوده و هیچگونه هزینه‌ای ندارد.

در این مقاله متوجه شدید که گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه می‌توان از آن برای بهبود کارایی کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کرد. فراموش نکنید که نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای این صفحه اعلام نمائید. خوش‌حال می‌شویم بتوانیم به سوالات شما عزیزان پاسخ دهیم.

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش هاتون عالیه خدا خیرتون بده

خوشحالیم که آموزش ها برای شما مفید بودن. از نظر مثبت شما ممنونیم

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.