ویرال مارکتینگ

بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing چیست؟

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) نوعی از بازاریابی است که در آن کاربران شبکه های اجتماعی نقش مهمی دارند. در بازاریابی ویروسی، کاربران اینترنت و شبکه های اجتماعی با منتشر کردن محتواهای تولید شده شما در صفحات شخصی‌شان موجب می شوند محتوای شما در عرض چند دقیقه و گاهاً چند ثانیه مورد بازدید افراد زیادی در سراسر دنیا قرار بگیرد.

هر روز مطالبی را درباره وایرال مارکتینگ از طریق ویدئوها و محتواهایی که با سرعت نور در اینترنت پخش می شوند می شنویم. اما واقعاً بازاریابی ویروسی چیست؟ آیا یک محصول با استفاده از این نوع تبلیغات به صورت شانسی و کاملاً تصادفی موفقیت‌های بزرگ بدست می‌آورد؟

در اکثر اوقات یک محتوای ویروسی دارای استراتژی (همه‌گیری) مناسبی است که در پشت پرده آن وجود دارد. البته بخشی از آن کاملاً شانسی و تصادفی است اما بخش زیادی به خاطر خلاقیت و آمادگی طراحان آن است. به همین دلیل، امروز قصد دارم درباره این روش بازاریابی که بسیار محبوب شده است صحبت کنم.

چرا باید از وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی استفاده کنیم؟

بازاریابی ویروسی یا همان ویرال مارکتینگ درست همانند یک ویروس می‌تواند به سرعت موجب گسترش منافع و فروش بالقوه محصول و برند شما شود. به بیان دیگر، بازاریابی ویروسی به سرعت از فردی به فرد دیگر منتقل شده و مانند یک ویروس پخش می شود. مهم‌ترین ایده ای که در پشت این شیوه مارکتینگ وجود دارد این است که مخاطبینی را انتخاب کنند که بتواند به سرعت محصول یا برند آنها را به اشتراک بگذارد.

کاملاً طبیعی است که با توجه به سرعت و سهولتی که در اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی وجود دارد این شبکه ها بستر اصلی این نوع بازاریابی باشند. برای مثال می توان از انتشار هزاران ویدئوی جالب و جذاب در یوتیوب نام برد که یک محصول یا خدمات را با سرعت فوق العاده ای به افراد بسیاری معرفی می‌کند. علاوه بر آن، از طریق شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک و تویتر و دیگر کانال‌های اجتماعی نیز به سرعت به اشتراک گذاشته می شود.

عمده ترین دلیل برای استفاده از بازاریابی ویروسی، سرعت و سهولت گسترش آن است. اما با این حال، ویرال مارکتینگ مانند شمشیر دو لبه ای است که هم جنبه های مثبت و هم منفی دارد. از طرفی، کمپین های شکل گرفته در شبکه های اجتماعی کاملاً در اختیار کاربران هستند و این خطر وجود دارد که پیام شما از کنترل تان خارج شود و در بسیاری از مواقع از طرف کاربران تفسیرهای اشتباه شود. اما از طرف دیگر، یک کمپین موفق می تواند پیامدهای معجزه آسایی برای نام تجاری شما در پی داشته باشد.

نحوه عملکرد یک کمپین بازاریابی ویروسی چگونه است؟

یک کمپین بازاریابی ویروسی، بسیار ساده راه اندازی می شود: کافی است یک ویدئو یا هر نوع محتوایی را تولید کنید که برای مخاطبان و کاربران مورد هدف شما جذاب باشد و آن را در اینترنت قرار دهید. حال، منتظر بمانید تا برای کاربران شما به اشتراک گذاشته شود. سپس مشاهده خواهید کرد که به شکل دیوانه کننده ای این محتوای شما در حال اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی است.

گاهی ممکن است انتشار ویروسی یک محتوا کاملاً اتفاقی رخ دهد. در این مواقع، معمولاً یک ویدئوی قرار داده شده در اینترنت به شکل ناگهانی برای کاربران اینترنت محبوب شده و همین سبب انتشار ویروس وار آن در شبکه های اجتماعی و اینترنت می شود. البته همانطور که همه ما می‌دانیم احتمال رخ دادن چنین اتفاقی بسیار اندک است.

برای اینکه بتوانید محتوای خود را به صورت ویروسی بین کاربران منتقل کنید، لازم است چند فعالیت مهم را انجام دهید.

کمپین بازاریابی ویروسی

به صورت خلاصه، بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

  • تحقیق (مهم ترین بخش برای اینکه محتوای شما دیده شود و جذاب باشد انجام تحقیقات است)
  • خلاقیت (آثار با ارزش توسط کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود، چون مستحق این کار هستند)
  • کیفیت (به کیفیت محتوایی که قصد دارید آن را در بین مصرف کنندگان محبوب کنید بیاندیشید)
  • از موضوعات محبوب و پربازدید در شبکه های اجتماعی استفاده کنید
  • انتشار محتوا (محتوای جذاب خود را برای دیده شدن و اصطلاحا بازاریابی ویرویسی منتشر کنید)
  • از محتوای خود مطمئن باشید و اجازه بدهید مخاطبین با آن ارتباط برقرار کنند
  • از دوستان و آشنایان برای به اشتراک گذاشته شدن بیشتر محتوای خود کمک بگیرید
  • به سوالات و ابهامات به وجود آمده (حتی انتقادات) به خوبی پاسخ دهید

در خصوص راهبرد انتشار ویدئوهای ساخته شده توسط برندها، ما معمولاً بر دو نوع متمرکز هستیم: در نوع اول یا آشکار، زمانی است که از همان ابتدای به نمایش درآمدن محتوای تبلیغاتی، نام برند شما به خوبی نمایش داده شده و بر آن تمرکز می شود. در نوع دوم یا پنهان، معمولاً نام تجاری پس از به نمایش درآمدن ویدئو و در قسمت انتهایی آن نشان داده می شود.

اگر از تکنیک بازاریابی پنهان استفاده می کنید، مهمترین مسئله این است که کاملاً مراقب باشید که کاربران شما احساس فریب خوردگی یا فریب دادن نداشته باشند. زیرا در این صورت، کمپین بازاریابی ویروسی می تواند بر علیه شما به کار برده شود. مهم نیست شما چه راهبرد یا استراتژی را انتخاب می کنید، مهم این است که پیامهای شما جزء پیامهای پوچ یا هرز رفته نباشد که در زمان به اشتراک گذاری محتوا از رده خارج شود. همچنین، به جای استفاده از ترفند “تکرار” یعنی تکرار کردن یک پیام به صورت مکرر، بهتر است زمان و مکان مناسب برای راه اندازی یک ویروس را پیدا کنید.

مزایای بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing چیست؟

  1. کم هزینه بودن بازاریابی ویروسی: در کمپین های بازاریابی ویروسی، بخش زیادی از بازاریابی توسط کاربران شما انجام می شود، بنابراین تا حد زیادی در هزینه های مربوط به تبلیغات و انتشار یک پیام تبلیغاتی صرفه جویی می شود. در واقع لازم نیست شما یک فضای رسانه ای مانند تلویزیون ، نشریات و مطبوعات را برای تبلیغ برند خود خریداری کنید.
  2. ظرفیت بالای بازاریابی ویروسی در انتشار بین المللی: محتوای تولید شده شما که در فضای اینترنت قرار داده شده است توانایی این را دارد که در سطح بین المللی به خود جلب کند و همه کاربران سراسر دنیا قادر به مشاهده محتوای شما باشند. بنابراین شما بدون هیچ هزینه ای می توانید فعالیت خود را در خارج از کشور نیز گسترش دهید. به همین دلیل یک شرکت کوچک و نوپا یا حتی یک فرد می تواند به راحتی در آن سوی مرزها نیز مخاطبان یا مشتریانی برای خود پیدا کند.
  3. بازاریابی ویروسی، حالت آزار دهنده و تهاجمی ندارد: از آنجایی که در بازاریابی ویروسی، این خود مخاطبان هستند که تصمیم می گیرند یک محتوایی را به اشتراک بگذارند، بنابراین بر خلاف تبلیغات سنتی که به صورت یک‌طرفه و ناخواسته است موجب آزار مخاطبان نمی شود. این ویژگی موجب تعامل بهتر کاربران با برند می شود و از بسیاری جهات بر تبلیغات سنتی برتری دارد.
  4. کمک قابل توجه بازاریابی ویروسی به ساخت یک برند: اگر ما در ساخت محتوا، خلاقیت داشته باشیم به شکل باور نکردنی می توانیم محبوبیت زیادی از طرف کاربران شبکه های اجتماعی پیدا کنیم و همین موجب انتشار و اشتراک بیشتر محتوای ما می شود. یک محتوای خوب می تواند تصمیم کابران برای انتشار آن محتوا را به سود ما عوض کند. کاملاً واضح است که بازاریابی ویروسی یک ابزار قدرتمند برای آگاهی و ساخت یک برند تجاری است.

نمونه های بازاریابی ویروسی

برای حسن ختام این بحث در این قسمت به مثال ها و نمونه های مورد علاقه ما که الهام بخش ما در بازاریابی ویروسی بوده است اشاره می کنیم و امیدواریم شما نیز از آنها لذت ببرید.

آیفون X - ویرال مارکتینگ

انتشار ویروسی آیفون X

شرکت اپل توانسته با استفاده از این روش موجب حفظ جذابیت ویروسی آیفون X شود. اپل با راه اندازی کمپین “سلفی در آیفون X” به خوبی از بازاریابی ویروسی استفاده کرد. راز این نمونه بازاریابی ویروسی (که بیش از میلیون ها نفر به صورت آنلاین و آفلاین آن را مشاهده کردند) بسیار ساده است: یک محصول بسیار عالی که مردم را به طرفداران پر و پا قرص این برند تبدیل کرد. همه مردم خودشان را دوست دارند. اگر آنها امکان این را داشته باشند که این عشق را به صورت دیجیتالی و اینترنتی انتشار دهند، پیروزی یک امر تضمین شده است.

آیفون X قبل از اینکه محتوای شاهکار خود را از طریق رسانه های مختلف منتشر کند یک فیلم سلفی از آیفون X منتشر کرد. به عنوان مثال، یکی از کاربران در یوتیوب نوشت: این زیباترین چیزی است که من تاکنون دیده ام. این ویدئو موجب شد شرکت اپل از طریق بازاریابی ویروسی به سرعت منتشر شود و از طرفی نیز، به شرکت اپل این امکان را داد که بتواند ویژگیهای کلیدی محصول خود را مانند وضوح دوربین و نورپردازی آن را بهبود بخشد.

اسپینر

وضعیت ویروسی: فیجت اسپینر

اسپینر یک محصول واقعاً ویروسی از طریق هدف قرار دادن یک مشکل مرسوم در عصر دیجیتال که به عنوان اختلال توجه شناخته می شود ظاهر شد. با کمک اسپینرها و چرخواندن آنها می‌توان تمرکز خود را افزایش داد. این محصولات ابتدا به شکل ویروسی از طریق کودکان دبستانی و سپس از طریق بزرگسالان گسترش یافت. کم کم ما فیجت اسنیپت را در شبکه های اجتماعی، ملودی ها موسیقی ها مشاهده کردیم. سپس خرید اسنیپر، بدون تفکر در سوپر مارکت‌های محلی مشاهده شد. این نتیجه معجزه آسای بازاریابی ویروسی، از طریق ارائه یک راه حل برای یک مسئله ویروسی در دنیای پر از وسوسه ایجاد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.