تبلیغات کلیکی

تبلیغ در گوگل ادوردز یا سایت‌های کلیکی ایرانی؟

سایت های کلیکی ایرانی متعددی با ویژگی ها و سیاست های کاری متفاوت تبلیغاتی در حال فعالیت هستند. معمولا این سایت ها به صورت واسط بین نمایش دهندگان آگهی و صاحبان آگهی عمل می کنند. برای اینکه بخواهیم مقایسه عادلانه ای بین انواع تبلیغات در سیستم های کلیکی ایرانی و تبلیغ در گوگل ادوردز داشته باشیم تعدادی از سایت های مطرح تبلیغات کلیکی ایرانی را انتخاب و آن‌ها را بررسی کردیم. در ادامه تبلیغ در گوگل یا سایت های ایرانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کلیک های تقلبی یا کلیک های واقعی؟

اولین موردی که به ذهنمان می رسد این است که تبلیغات کجا و برای چه کسانی نمایش داده می شود؟ در سیستم کلیکی ایرانی، تبلیغات در سایت ها و وبلاگ های ایرانی نمایش داده می شود.

نمایش دهندگان به ازای هر کلیک که بر روی تبلیغاتی که در سایت شان نمایش داده می شود، هزینه دریافت می کنند. پس احتمال تقلب و کلیک صاحبان سایت یا وبلاگ نمایش دهنده آگهی و یا دوستانشان وجود دارد. جمله ای مشابه به جمله‌ زیر را در بخش قوانین نمایش دهندگان آگهی بسیاری از سایت های کلیکی می توانید مشاهده کنید.

استفاده از عباراتی نظیر “برای حمایت از ما روی تبلیغات کلیک کنید” و یا موارد مشابه تشویق کننده از جمله برنامه های جایزه یا هر روش دیگری که منجر به افزایش غیرواقعی تعداد کلیک ‌شود!

البته سایت های کلیکی از راهکارهایی برای شناسایی و حذف کلیک های تقلبی استفاده می کنند، اما آیا نمایش دهندگان آگهی برای کلیک بیشتر و کسب درآمد بیشتر راه های جدیدی پیدا نمی کنند؟!

تبلیغات متنی گوگل ادوردز تنها در نتایج جستجوهای مرتبط در سایت Google نمایش داده می شود.

تبلیغات هدفمند شبکه گوگل ادز

تبلیغات آزاردهنده یا تبلیغات سودمند؟

نمایش دهندگان تبلیغات کلیکی برای افزایش کلیک و افزایش درآمد از روش های عجیبی استفاده می کنند. مثلا شما برای خواندن مقاله ای درباره “انواع بیماری های پوست” وارد وب سایتی می شوید.

اما بلافاصله پس از لود سایت پاپ آپی حاوی تبلیغات “خرید بلیت قطار” برایتان نمایش داده می شود. بعد از بستن این تبلیغ نیز در گوشه و اطراف سایت تبلیغات ناخواسته دیگری را مشاهده می کنید.

بیشتر بخوانید: تبلیغات بهتر است یا سئو

اما تبلیغ در گوگل ادوردز برای جستوجوهای مرتبط نمایش داده می‌شود. مثلا تبلیغ سایت فروش بلیت قطار برای افرادی که عبارت هایی چون “بلیط قطار تهران به مشهد” یا “خرید بلیط تبریز به تهران” را جستوجو کنند نمایش داده می شود؛ البته تبلیغات برای کاربر و تبلیغ دهنده می تواند مفید باشد.

ارائه اطلاعات و جزئیات از مخاطبان آگهی؟

سایت های کلیکی آمار کلیک های روزانه و یا تعداد نمایش هر یک از کمپین های شما را در اختیارتان قرار می‌دهند. اما با کمک گزارش های تبلیغات گوگل ادوردز می توانید لیست کلمات کلیکی که کاربران تان با آنها وارد سایت تان شده اند را نیز ببینید.

با ترکیب آمار گوگل ادوردز و گوگل آنالیتیکس اطلاعات ارزشمندی از علایق مشتریان بدست بیاورید و با کمک این اطلاعات می توانید تبلیغات و صفحات وب سایت تان را نیز بهبود دهید. جی ادز با بررسی این اطلاعات به بهبود روزانه تبلیغات تان کمک می کند و هر هفته گزارش هایی همراه با پیشنهادات بهبود سایت تان را برایتان ارسال می کند.

نمایش برای همه یا تنها برای افراد علاقه مند؟

با بررسی پلتفرم‌های تبلیغاتی داخلی که خدمات تبلیغات کلیکی را به مخاطبان خود ارائه می‌کنند دریافتیم که امکان هدفمند‌سازی تبلیغات در این پلتفرم‌ها برای کاربران فراهم شده‌است. انتخاب موضوع یکی از هدفمندی ها است. یعنی آگهی شما تنها در دسته بندی خاصی نمایش داده شود. مثلا شما می توانید تبلیغ خود را در نشریات و سایت های خبری نمایش دهید.

در ادوردز این هدفمندی بسیار دقیق تر عمل می کند و شما آگهی را تنها برای افرادی که کلمه خاصی را جستوجو می کنند نمایش می دهید.

مثلا اگر قصد تبلیغ برای “آموزشگاه تعمیرات موبایل” را دارید، در سایت های کلیکی می توانید هدفمندی موضوعی را روی سایت های آموزشی و علمی قرار دهید تا آگهی شما تنها در سایت هایی که با این دسته بندی ثبت شده اند نمایش داده شود و خوشحال باشید که تبلیغات شما هدفمند است!

در گوگل ادوردز می توانید تعیین کنید که تبلیغ شما برای افرادی که عباراتی مانند “دوره تعمیرات موبایل” یا “آموزش تخصصی تعمیرات موبایل” را جستوجو می کنند نمایش داده شود و حتی مشخص کنید که آگهی تان برای افرادی که به دنبال “کتاب تعمیرات موبایل” هستند نمایش داده نشود. شما می توانید این کار را با استفاده از ویژگی کلمات منفی گوگل ادز انجام دهید.

استفاده از موقعیت مکانی یا لوکیشن در تبلیغات

هدفگذاری جغرافیایی از دیگر ویژگی های پلتفرم‌های کلیکی ایرانی است که با کمک آن می توانید آگهی تان را تنها برای افراد داخل ایران، تنها افراد خارج از ایران و همچنین تنها برای استان های خاص نمایش دهید. در گوگل ادوردز با انتخاب کلمات کلیدی فارسی، آگهی شما تنها برای فارسی زبانان نمایش داده می شود.

همینطور امکان هدفمندی جغرافیایی بسیار دقیق نیز در گوگل ادوردز وجود دارد که به خاطر سیاست های تحریمی در حال حاضر در ایران غیرقابل استفاده است. شما می توانید اطلاعات کاملی را در صفحه آموزش کامل گوگل ادز پایگاه دانش جی ادز کسب کنید.

هدفگذاری سیستم عامل دیگر گزینه هدفمندسازی در تبلیغات کلیکی گوگل بوده است. این هدفمندسازی ها نیز با امکان شخصی سازی بسیار قدرتمند در گوگل ادوردز به صورت رایگان وجود دارد. در حالی که در شبکه‌های تبلیغاتی ایرانی برای هر یک از هدفمندسازی ها شما بایستی هزینه بیشتری پرداخت کنید!

گوگل اطلاعات کاربران را از طریق اکانت گوگل کاربران، کراولر موتور جستوجوی گوگل، مرورگر، اطلاعات گوشی های اندروید و دیگر ابزارهایی که در دسترس دارد را جمع آوری و دسته بندی می کند. به همین دلیل هدفگیری مخاطبان در گوگل ادوردز بسیار قدرتمند است.

اگر تبلیغ شما در سایت های کلیکی باشد، نمی توانید به سادگی آمار دقیقی از تعداد ورودی های کاربران بدست آورید. چند راه برای فهمیدن ترافیک ورودی وجود دارد. به طور مثال، شما می توانید از گوگل تگ منیجر که ابزار قدرتمندی به شمار می رود استفاده کنید. می توانید یک تگ ایجاد کنید تا ترافیک ارجاع شده به سوی سایت شما را بررسی کند و بتوانید آن آمار را در گوگل آنالیتیکس خود مشاهده کنید.

همچنین می توانید از سایت تبلیغ کننده درخواست کنید که میزان کلیک روی لینک یا آگهی مورد نظر شما را ارائه دهد. به عقیده بنده هر دو روش تبلیغاتی را می توان مورد بررسی قرار داد، اما همانطور که متوجه شدید گوگل ادز این کار را ساده تر کرده است.

هزینه های مناسب یا سرسام آور؟

درست است که گوگل در مقایسه با پلتفرم‌های تبلیغاتی ایرانی هزینه بیشتری از کاربران خود دریافت می‌کند اما باید توجه داشته باشید که تبلیغات هدفمند گوگل مشتریان احتمالی شما را به درستی انتخاب کرده و تبلیغاتتان را تنها به افرادی نشان می‌دهد که به دنال آن‌ها هستند.

برای تبلیغ در گوگل، عبارات مختلف هزینه های متفاوتی خواهند داشت که بستگی به رقابت در آن کلمه کلیدی دارد. همچنین با توجه به سیاست های جدید گوگل، جذابیت آگهی، کیفیت لندینگ پیج و نیز ارتباط آن با کلمات کلیدی و … می تواند در هزینه ها تاثیرگذار باشد. (می توانید این اطلاعات را در وبلاگ جی ادز کسب کنید.)

به همین دلیل برای کاهش هزینه تبلیغات مشتریان به طور مستمر برای بهبود کلمات کلیدی، آگهی ها و وبسایت تلاش می کنیم.

هزینه تبلیغات کلیکی در وبسایت‌های ایرانی

محدودیت یا مدیریت آزاد بودجه؟

برای تبلیغ در گوگل بر خلاف سیستم‌های کلیکی بررسی شده، محدودیت برای بودجه بندی روزانه وجود ندارد. یعنی ادوردز شما را مجبور نمی کند که بودجه تبلیغاتی تان را در عرض یک هفته تمام کنید! شما می توانید برای هر روز هفته بودجه خاصی تعریف کنید و حتی در روزهای خاص نمایش تبلیغات را محدود کنید.

گستردگی شبکه تبلیغاتی و شفافیت در ارائه اطلاعات

ثبت آماری همچون سرچ بیش از 5 میلیارد عبارت در روز خود گواه این موضوع است که گوگل یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای ارائه تبلیغات می‌باشد. تعداد بالای کاربران گوگل این امکان را در اختیار تبلیغ‌دهندگان قرار می‌دهد تا با استفاده از این شبکه تبلیغاتی، کسب‌و‌کار خود را به میلیون‌ها نفر نشان دهند. اما این موضوع تنها مربوط به تبلیغات متنی شبکه گوگل ادز می‌باشد. گوگل برای ارائه یکی دیگر از روش‌های تبلیغاتی خود که با نام تبلیغات دیسپلی گوگل ادز شناخته می‌شود؛ با بیش از 200 میلیون وب‌سایت و اپلیکیشن مختلف برای نمایش تبلیغات کاربران همکاری می‌کند. در آن طرف اما تبلیغ در وب‌سایت‌های کلیکی ایرانی را داریم که تنها محدود به تبلیغات بنری و تعدادی متد تبلیغاتی دیگر بوده که از گستردگی بالایی نیز برای هدف‌گیری مخاطبان برخوردار نمی‌باشند.

یکی دیگر از مزایای تبلیغ در شبکه گوگل ادز، استفاده از اطلاعات و دیتاهای دقیقی می‌باشد که در روند تبلیغ در این پلتفرم به دست آمده‌اند. استفاده از آماری همچون نرخ ایمپرشن تبلیغات، نرخ کلیک (CTR) و یا نرخ تبدیل (CVR) که در شبکه گوگل ادز فراهم شده‌اند این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا تبلیغات هدفمند‌تری داشته باشند. این مورد یکی از موضوعاتی است که در اکثر پلتفرم‌های تبلیغاتی ایرانی مشاهده نمی‌شود.

تصمیم با شماست | تبلیغ در گوگل یا سایت های ایرانی؟

البته می‌توان از ابعاد دیگری نیز تبلیغ در گوگل و تبلیغ بنری در سایت های ایرانی را مقایسه کرد. اما این شما هستید که تصمیم قطعی را برای تبلیغات کسب و کار خود می گیرید.به نظر شما کدام بهتر است؟ تبلیغ در گوگل یا سایت های ایرانی؟

خوشحال می‌شویم شما نیز نظر خود را در رابطه با این موضوع با ما در میان بگذارید. می‌توانید تبلیغات بنری را انتخاب کنید و یا تبلیغ در گوگل را همین امروز شروع کنید. برای شروع تبلیغات گوگل ما می توانیم به شما کمک کنیم. تنها نیاز است با ما تماس بگیرید.

13 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنون از سایت خوبتون

به عنوان کسسی که در همین حوزه کار میکنه ،باید عرض کنم که رپرتاژ آگهی بی نقصی بود.حداقل برای صاحب حرفه و کسب و کاری که چیز زیادی از انواع تبلیغ نمیدونه.مسلمه که تمام مطالبی که نوشتید اگر دستری آزاد به تمام امکانات جی ادز داشتیم درست بود.و البته نکته مهمتر اینکه اگه هدف مشروعیت بخشی یا برندینگ رو در کنار فروش دنبال نمیکردیم…خودتون بهتر از من میدونید که برای ایجاد یک کمپین موفق فروش توی ایران(با همه مزیت های و البته کاستیهاش) نیاز به یک کمپین کلیکی مختط از جی اذز و اد نتورک های ایرانی هست.چه بسا کمپینی که هر چقدر هم روی جی ادز اپتیمایز بشه پایین .3 دلار قیمت هر کلیکش نیاد و چه بسا کمپینی که به دو -سه سنت برسه هر کلیکش(نمونه هر دو مورد تو کمپین هام بودن)…خواهشم اینه که اگه به نقد و بررسی میپردازید،لطفا منصفانه تر اینکارو بکنید.تشکر

ممنون برای ارسال دیدگاه‌تون. به نکات مهمی اشاره کردین.
ما سعی کردیم در این پست مهمترین موارد رو لیست کنیم و توضیح بدیم، مطمئنا موارد بسیاری رو می‌شه مطرح کرد و در موردش بحث کرد.

مواردی که گفتید، درست بود ، فقط نکته ای که به آن کمتر اشاره کردید، این است که در بحث برندینگ، خیلی نمیشه 100 درصد روی تبلیغات در گوگل حساب باز کرد. همانطوری که میدانید استفاده از کمپین هایی مثل پاپ آپ ها، توانست سایتی مثل بامیلو رو بر سر زبان ها بیاندازد.
البته تبلیغات در یک کمپین بازاریابی و فروش و برندینگ، فازها و متدهای مختلفی داره که کارشناسان مختلف باید تشخیص بدن کدامیک رو انتخاب کنند. ولی اثربخشی فوری تبلیغات در گوگل، یک امر انکار ناپذیره.
مخصوصاً در کسب و کارهای کوچک که می توانند در سریعترین زمان ممکن، به مشتری علاقمند به خدمات آنها، دسترسی پیدا کنه.
یه نکته که فراموش نکنیم وضعیت نرخ ارزی است که نفس همه را بریده است و کار تبلیغات در گوگل را بسیار گران کرده است که الان برای خیلی از کسب و کارهای کوچک هم صرفه اقتصادی نداره.
ولی در کل مقاله ی خوبی نوشته بودید. ولی من ترکیب گوگل و بنری سایت و کلیکی سایت های ایرانی رو ترجیح میدم.

ممنون از اینکه به نکات مهمی اشاره کردید
البته که وب سایت باملیو علاوه بر سایت های کلیکی ایرانی از تبلیغات گوگل نیز استفاده می کرد.

بسیار آموزنده بود، ممنون

خوشحالیم که مقاله برای شما مفید بوده
در صورت نیاز می توانید آموزش های بیشتری از طریق وبلاگ جی ادز کسب کنید.

یه عیب تبلیغات گوگل عدم دسترسی به برخی امکاناتش برای ایران یا دامنه های ایرانی هست
و از طرفی نرخ ارز فعلی هم که…
عیب تبلیغات ایرانی هم عدم امکان مدیریت شفاف کمپین و بازدهی نسبت به هزینه ی پایین شون

ممنون از دیدگاه تخصصی‌تون.

با تجربه نا موفقی که از تبلیغات کلیکی داخلی داشتم . در آینده نزدیک قصد انجام تبلیغات در گوگل ادورز رو خواهم داشت . فقط امیدوارم بازدهی مناسبی داشته باشه.

توجه کنین که تبلیغات در گوگل زمانی بازدهی خوبی براتون خواهد داشت که توسط کارشناس یا تیم متخصص و باتجربه به صورت هدفمند انجام بگیره. امیدواریم تجربه خوبی با گوگل ادوردز داشته باشین.

سایت خوبی دارین ممنون

من حدود 3 سال که با ادورز کار میکنم و نکته مهمش اینه اگر کسب وکاری داری که سود 50 میلیون به بالا داره هر محصولت هرچقدر که میتونی هزینه کن.مثلا من با 4000 دلار هزینه سال گذشته 300 هزار دلار کسب درآمد ایجاد کردم.
برای برندینگ مناسب نیست ادورز کاملا منطقی هزینه بالایی داره ولی به عنوان یک فروشنده و سئو کار هیچ مشتری خریدار تر از کسی که در لحظه داره دنبال چیزی میگرده و حس خرید داره نیست اینکه یهو یه چیزی که دنبال بودی رو ببینی و بخری عموما منتهی به خرید نمیشه

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.