مزایای تبلیغاتی اینترنتی برای سایت و شبکه اجتماعی

مزایای تبلیغات اینترنتی برای سایت و شبکه اجتماعی

در این مقاله درباره مزایای تبلیغات اینترنتی صحبت می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که این نوع بازاریابی آنلاین چه فوایدی خواهد داشت.

وارد شدن در مسیر تبلیغات سنتی می‌‎تواند برای شرکت بسیار پرهزینه باشد. فعالیت در تلویزیون، رادیو، خبرگذاری ها و تابلوهای سراسر کشور شامل بودجه گسترده ای می شود. تنها شرکت های بزرگ می‌توانند این قبض های سنگین را پرداخت کنند.

اما هزینه ها در دنیای اینترنت بدین شکل نیست و با سرمایه گذاری کمتر، این امکان وجود دارد که کسب و کار خود را به میلیون ها کاربر نشان دهید.

بیایید این نوع بازاریابی را بررسی کنیم و نکات مثبت و منفی آن را بدانیم.

اما قبل از اینکه درباره مزایای تبلیغات اینترنتی صحبت کنیم لازم است در ابتدا آنها را به شما معرفی کنیم.

تبلیغات موتور جستجو

در صورتی که بخواهید وب سایت خود را در نتایج بالای موتورهای جستجو قرار دهید، نیاز است که تبلیغات انجام دهید. در این نوع بازاریابی شما به ازای هر کلیک هزینه ای را به موتور جستجوی انتخاب شده پرداخت می‌کنید. در دسترس بودن موتور جستجو یکی از اصلی ترین فواید تبلیغات اینترنتی به شمار می رود.

تبلیغات موتور جستجوی گوگل

طبق آمار وب سایت instapage گوگل ادز محبوب ترین و پربازدید ترین پلتفرم تبلیغاتی جهان است. از این‌رو می توان گفت که سرمایه گذاری در موتور جستجوی گوگل معمول ترین شیوه تبلیغات اینترنتی محسوب می‌شود. از همین رو توصیه می‌کنیم مزایای تبلیغات گوگل را در مقاله ای دیگر از وبلاگ جی ادز مطالعه نمائید.

رتبه های بعد به ترتیب در اختیار فیس بوک/اینستاگرام، بینگ ادز، ادموب و … قرار دارد.

تبلیغات شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی در چند سال اخیر به فضایی برای رشد کسب و کارها تبدیل شده اند. فیس بوک از سال 2004، توئیتر از سال 2006 فضایی جذاب و سودمند را برای برند های متفاوت ایجاد کردند. اینستاگرام نیز از سال 2010 به این دو غول اجتماعی جهان ملحق شد.

تبلیغات شبکه های اجتماعی

تبلیغات در شبکه های اجتماعی مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت. ممکن است برخی از کاربرانی که در شبکه های اجتماعی فعال هستند، علاقه ای به استفاده از جستجوی مرورگر نداشته باشند. قطعا شما نمی‌خواهید تعداد زیادی از مشتریان احتمالی خود را از دست بدهید.

فیس بوک با 2 میلیارد و 700 میلیون کاربر در رتبه نخست قرار گرفته و پس از آن اینستاگرام با 854 میلیون و توئیتر با بیش از 320 میلیون جایگاه های دوم و سوم را در اختیار دارند.

تبلیغات نیتیو یا همسان

این نوع تبلیغات در انتهای صفحات سایت های متفاوت قرار می‌گیرند و از نظر ساختاری و ظاهری مطابق آن سایت می شوند. به همین دلیل است که به آنها نیتیو یا همسان گفته می شود.

تبلیغات نیتیو یا همسان

این نوع بازاریابی می تواند در شرایطی برای کسب و کار شما مفید باشد که از آنها به درستی در صفحه سایت استفاده شود. مورد دیگری که حتما باید به آن دقت کنید و تمام شرکت های تبلیغات نیتیو آن را در نظر می‌گیرند، این است که سایتی که تبلیغات در آن اجرا می شود، باید روزانه حداقل 10000 بازدید کننده داشته باشد.

تبلیغات دیسپلی یا نمایشی

تبلیغات دیسپلی به عنوان بنر تبلیغاتی نیز شناخته می شوند. یک نوع بازاریابی پولی است که معمولا یک تصویر طراحی شده یا یک عکس کپی شده است. بازدید کنندگان با کلیک روی بنر به سایت تبلیغ کننده هدایت می‌شوند.

تبلیغات دیسپلی یا نمایشی

دیسپلی با تبلیغات سرچ تفاوت دارد، به این دلیل که در نتایج رتبه بندی شده جستجو نمایش داده نمی شود. این تصاویر نمایشی در سایت های مختلف قرار می‌گیرند و بعد از این‌که کاربران روی نتایج کلیک کنند، هزینه آن را پرداخت می کنید.

در مقاله ای دیگر به صورت کامل روش های تبلیغات اینترنتی را توضیح داده ایم که در صورت نیاز می توانید آن صفحه را مطالعه کرده و سپس مابقی این مطلب را بخوانید.

تبلیغات اینترنتی ارزان و مقرون به صرفه است

اگر تاکنون درباره ارزان بودن این روش بازاریابی چیزی نشنیده اید، من به شما مزایای تبلیغات اینترنتی را توضیح می‌دهم.

شاید برایتان تعجب برانگیز باشد که یک تبلیغ تلویزیونی در سال 1397 ثانیه ای 19 میلیون تومان هزینه داشته است! این تبلیغ قبل از شروع بازی ایران در جام جهانی 2018 پخش شد و کل زمان آن 17 ثانیه بود. یعنی 323 میلیون به ازای یک بار نمایش!

اما تبلیغات اینترنتی چنین هزینه را دربر نخواهد داشت، حداقل در چند ثانیه اینطور نیست! ارزان و مقرون به صرفه بودن یکی از اصلی ترین مزایای این نوع بازاریابی به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: روش ثبت آگهی در گوگل

علاوه بر آن، شما می توانید سایت، اپلیکیشن، پیج شبکه اجتماعی یا هر پلتفرم دیگری که برای آن از تبلیغات اینترنتی استفاده می‌‎کنید را بهینه نمائید. می‌توانید کلمات کلیدی، کپشن ها، توضیحات لازم، عکس های با کیفیت و سایر بخش ها را بهینه کنید تا هزینه کمتری برای تبلیغات بپردازید.

همانطور که می‌دانید با سئو سایت خود می‌توانید کلمات کلیدی مهم از نظر خودتان و کاربران را در جایگاه مناسبی قرار دهید و بدون پرداخت هزینه ترافیک کسب کنید؛ حتما می‌دانید در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم کسب درآمد بدون تبلیغاتی اینترنتی کار دشواری است؛ بنابراین باید در این حوزه فعال باشید.

شرکت نایک در سال 1988 تبلیغات خود را به طور گسترده آغاز کرد.

با فعال بودن در شبکه های اجتماعی و انتشار محتوای جذاب، تعداد دنبال کنندگان یا به اصطلاح فالوورها افزایش می‌یابد. بعد از اینکه مدتی زمان و اندکی هزینه برای این کانال ها صرف کردید، می‌توانید نتیجه این کار را در کسب و کار خود ببینید.

بهینه سازی برای سایت یا شبکه های اجتماعی به طور مستقیم جزو مزایای تبلیغات اینترنتی نیستند؛ به همین خاطر توصیه می‌کنیم تبلیغات خود را با هزینه ای مقرون به صرفه آغاز کنید و بعد از مطمئن شدن از کسب درآمد، به فعالیت های بهینه سازی بپردازید.

امکان دستیابی به میلیون ها کاربر

مزایای تبلیغات اینترنتی تنها به ارزان بودن ختم نمی‌شود. این امکان وجود دارد که کاربران گسترده ای را با کسب و کار خود آشنا کنید.

گوگل را مثال می‌زنیم. در حال حاضر که این مقاله را می‌خوانید، احتمالا از طریق موتور جستجوی گوگل وارد این صفحه شده اید؛ اما می‌دانید چه تعداد جستجو در این موتور قدرتمند انجام می‌شود؟

روزانه بیش از 3 میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود. موتورهای دیگر (بینگ، بایدو، یاندکس و …) نیز ترافیک منحصر به فرد خود را دارند، اما گوگل با آنها فاصله بسیاری ایجاد کرده است.

قطعا تمامی این جستجوی روزانه در اینترنت شامل تبلیغات نمی‌شود، اما چند درصد شامل آگهی ها می‌شوند و کاربران متعددی را به سوی کسب و کار شما هدایت می کند.

تبلیغات در صفحه اول گوگل تنها بخشی از دنیای اینترنت است و راه های دیگری نیز برای معرفی برند تجاری وجود دارد.

به عنوان مثال در سایت های پربازدید ایرانی تبلیغات کلیکی متعددی دیده می‌شود که می‌توانید از آنها نیز استفاده کنید. سایت هایی مانند واژه یاب، ورزش 3 و بسیاری سایت پربازدید ایرانی اجازه این نوع تبلیغات را در بخش های کناری و انتهایی صفحه می‌دهند.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک و توئیتر قطعا در برندسازی و افزایش آگاهی از برند تاثیر گذار خواهند بود؛ اما با توجه به محدود بودن کاربران ایرانی، می‌ توانید از اینفلوئنسرهای محبوب استفاده کنید.

کسب درآمد در زمان استراحت و خواب

آقای وارن بافت مدیر عامل شرکت Berkshire Hathaway می‌گوید:

اگر راهی پیدا نکنی که در زمان خواب پول دربیاری، آنوقت مجبور هستی تا زمان مرگ کار کنی.

کسب درآمد در زمان خواب یکی دیگر از مزایای تبلیغات اینترنتی است که باعث می‌شود به هنگام استراحت سرمایه خود را افزایش دهید.

دنیای اینترنت این مزیت را دارد که در هر زمان امکان نقل و انتقالات مالی، خرید و فروش و بسیاری موارد دیگر را فراهم کند. با بهره بردن از یک سایت فروشگاهی این شانس را خواهید داشت که تمام روزهای هفته خدمات و محصولات خود را به فروش برسانید.

مردم همیشه در اینترنت به دنبال رسیدن به پاسخ خود هستند. قبل از اینکه بخواهند محصول یا خدماتی را تهیه کنند، درباره آن جستجو می کنند. اینجاست که مزایای تبلیغات اینترنتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چون می‌توانید این تعداد از کاربران را به مشتری خود تبدیل کنید.

با استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و سایر شبکه ها نیز این امکان را خواهید داشت که محصولات خود را به مشتریان بفروشید. اگرچه این فعالیت ها برای کاربران و کسب و کارهای ایرانی مسدود شده، اما راهکارهایی وجود دارد که بتوان توسط شبکه های اجتماعی خدمات و محصول به فروش رساند.

تبلیغات اینترنتی روش مستقیم برای ارتباط با مشتری

تبلیغات سنتی تنها برای مشتریان منتشر می شود و هیچگونه راهی برای برقراری ارتباط ایجاد نمی کند. ما ممکن است این تبلیغات را ببینیم و یا با شنیدن آن توسط گوینده رادیو پیام را درک کنیم، اما فقط همین است!

امروزه قوانین بازاریابی تغییر کرده و با وجود اینترنت ما فقط تبلیغات شرکت ها را نمی‌بینیم، بلکه می‌توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. به عنوان مثال:

شما روی تبلیغات متنی گوگل یک وب سایت کلیک می‌کنید. سپس می‌توانید با برقراری تماس تلفنی، ارتباط با پشتیبانی، ارسال ایمیل و … سوالات بیشتری درباره محصول یا خدماتی که می‌خواهید تهیه کنید بپرسید.

ممکن است کاربران بخواهند نظر مثبت خودشان را اعلام کنند یا اینکه از کسب و کار شما انتقاد کنند. همچنین اگر محصول یا خدمات خاصی را ارائه می‌کنید باید انتظار داشته باشید که سوالات تخصصی از شما بپرسند. اطمینان حاصل کنید که پاسخ مناسبی به آنها بدهید تا به مشتری شما تبدیل شوند.

بنابراین راه های گسترده ارتباط با مشتری یکی دیگر از مزایای تبلیغات اینترنتی است.

بررسی و آنالیز کمپین تبلیغاتی

می‌دانید که با استفاده از تبلیغات سنتی چه امکانی را از دست می‌دهید؟ نمی‌توانید کمپین خود را آنالیز یا بررسی کنید. تنها می‌توانید اطلاعاتی جزئی از نمایش تبلیغات داشته باشید!

تبلیغات اینترنتی این امکان را در اختیار شما می‌‎گذارند که دقیقا سرمایه گذاری و میزان بازگشت سرمایه خود را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال، در کمپین تبلیغاتی گوگل ادز جزئیات کامل و دقیق را مشاهده می‌کنید.

تصویری از پنل گوگل ادز

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، گوگل ادز اطلاعاتی کاملی از قبیل تعداد کلیک روی تبلیغ، تعداد نمایش، نرخ کلیک نسبت به نمایش و هزینه به ازای کلیک را نشان می‌دهد.

با این حال، این امکان را خواهید داشت که گزینه ها را تغییر داده و موارد دیگر را مورد آنالیز قرار دهید.

تبلیغات اینترنتی این فواید را به همراه خواهند داشت که از تعداد فروش، مبلغ درآمد و موارد دیگر کمپین مطلع شوید. به عنوان مثال، شما می توانید پس از اجرای تبلیغات اپلیکیشن، تعداد نصب، تعداد نمایش، هزینه به ازای هر نصب و حتی تعداد حذف را بررسی کنید.

تبلیغات اینترنتی همیشه در دسترس هستند

کمپین های تبلیغات سنتی چه در تلویزیون و رادیو انجام شود بعد از چند ثانیه یا دقیقه تمام می شوند و مشخص نیست چه زمانی در اختیار کاربر قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از مزایای تبلیغات اینترنتی این است که در تمام ساعات روز به کاربران نمایش داده می شوند. تنها پس از اینکه تصمیم بگیرید کمپین خود را به پایان برسانید، تبلیغات آنلاین از دسترس خارج می شوند.

به زبان ساده تر، تبلیغات اینترنتی همیشه در دسترس کاربران باقی می مانند؛ مگر اینکه خودتان تصمیم بگیرید تا کمپین را متوقف کنید. بدین ترتیب سرمایه گذاری شما به درستی و با نتیجه دقیق انجام می شود.

دقیقا همان لحظه ای که کاربران به خدمات یا محصولات شما نیاز دارند، این شانس را خواهید داشت که در دسترس آنها باشید.

به عنوان مثال، تبلیغات یوتیوب تا زمانی که قصد سرمایه گذاری داشته باشید، ادامه خواهد داشت و 24 ساعت هر روز هفته در معرض دید قرار می‌گیرد.

همچنین در هر کمپین تبلیغاتی شما می توانید تصمیم به شخصی سازی بگیرید و ساعت های نمایش را با توجه به فعالیت خود یا جستجوی کاربران تغییر دهید.

نگران کمپین اشتباه نباشید

با اجرای تبلیغاتی اینترنتی دیگر لازم نیست که نگران اشتباه اجرا شدن کمپین خود باشید؛ البته منظور ما این نیست که دقت پایینی داشته باشید. هدف ما این است که اگر اشتباهی رخ دهد به راحتی می توانید آن مشکل را برطرف کنید. برطرف کردن اشتباهات کمپین یکی از جذاب ترین مزایای تبلیغات اینترنتی است.

از مزایای تبلیغاتی اینترنتی می توان به ویرایش تبلیغات اشاره کرد. ممکن است بعد از انتشار تبلیغ متوجه شوید که اشتباهی انجام داده اید. در این شرایط می ‌توانید به راحتی و با توجه به پلتفرمی که استفاده کرده اید ویرایش و بروز رسانی های لازم را انجام دهید.

در تبلیغاتی سنتی، هیچ راهی برای اشتباه کردن وجود ندارد؛ در صورتی که اشتباهی در چاپ مجله، ویدیو و موارد دیگر رخ دهد، این امکان وجود ندارد که بتوانید آن را ویرایش کنید. بدین ترتیب تمامی هزینه هایی که برای کمپین انجام داده اید بی اثر خواهند ماند.

اشتراک گذاری تبلیغات توسط کاربران

در دنیای اینترنت این شانس وجود دارد که با چند کلیک برند شما به کاربران بیشتری نمایش داده شود. اگر تبلیغات شما به اندازه کافی مناسب باشند، این امکان وجود دارد که کاربران آن اطلاعات را برای دوستانشان نیز به اشتراک بگذارند. اشتراک گذاری در بازاریابی سنتی وجود ندارد و این ویژگی یکی از فواید تبلیغاتی اینترنتی است.

البته اشتراک گذاری مطالب در سایت نسبت به شبکه های اجتماعی در ایران کمتر مشاهده می شود. به احتمال زیاد این موضوع به دلیل اعتماد نداشتن کاربران به تبلیغات و مطالب فارسی است. باید به این نکته نیز اشاره کرد که بسیاری از سایت ها این امکان را برای کاربر فراهم نکرده اند.

ما امیدوار هستیم با بیشتر شدن کیفیت مطالب فارسی و بروز رسانی سایت ها تعداد اشتراک گذاری مطالب به طور چشم‌گیری افزایش یابد.

اجرای آزمایش های مختلف در تبلیغات

یکی از فواید تبلیغات اینترنتی این است که می توانید کمپین های خود را مورد آزمایش قرار دهید. همانطور که در بالا اشاره کردیم، این نوع بازاریابی آنلاین می تواند ارزان و مقرون به صرفه باشد. بنابراین اگر کمپین های تبلیغاتی خود را مورد آزمون قرار دهید، متحمل هزینه‌های گزاف نمی شوید.

به عنوان مثال، می توانید از تبلیغات شبکه اجتماعی یا تبلیغات گوگل به شکل های مختلف استفاده کنید. مثلا در کمپین سرچ، چند اد گروپ با کلمات کلیدی مختلف ایجاد کنید و عناوین متنوعی برای هر کدام از آنها انتخاب کنید.

ابتدا اجازه دهید تبلیغات حداقل به مدت 2 هفته فعال باشند. سپس میزان تعامل کاربران را در پنل گوگل ادز مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید بهترین کمپین ممکن را اجرا کنید.

شما نمی توانید در تبلیغات سنتی با هزینه های مقرون به صرفه از این فواید آزمایشی بهره ببرید و در صورت انجام این فعالیت، متحمل ضرر و زیان خواهید شد. بنابراین بهتر است یک کارشناس تبلیغات استخدام کنید.

به نظر شما تبلیغات اینترنتی چه مزایای دیگری دارد؟

در این مقاله سعی کردیم که مزایای تبلیغات اینترنتی را به طور کامل و شفاف توضیح دهیم. اکنون می‌دانید که این نوع بازاریابی آنلاین از روش سنتی ارزان تر است. البته به این معنی نیست که تبلیغات سنتی را فراموش کنید.

زمانی از بازاریابی های پرهزینه تر استفاده کنید که سرمایه شرکت خود را به طور چشمگیری افزایش داده اید. همچنین پس از این‌که تجربه مناسبی در تبلیغات کسب کردید، می توانید یک قدم فراتر رفته و برند خود را در تلویزیون، رادیو و شبکه های تبلیغاتی دیگر معرفی کنید.

امیدواریم توانسته باشیم به خوبی مزایای تبلیغات اینترنتی را به شما معرفی کنیم. ممکن است به برخی از فواید این نوع بازاریابی اشاره نشده باشد؛ به همین خاطر از شما می خواهیم که اگر مزایای دیگری از تبلیغات اینترنتی می‌دانید آن را در قسمت نظرات همین صفحه مطرح کنید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.