اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی محتوا

اینفلوئنسر مارکتینگ بهتر است یا بازاریابی محتوا؟

بازاریابی محتوا یکی از بهترین روش‌های برندینگ است. لذا جای تعجب ندارد که استفاده از بازاریابی محتوا در سال‌های گذشته پیوسته درحال افزایش بوده است. در سال 2009 راهبردهای بازاریابی محتوا سودی معادل با 87.22 میلیارد دلار ایجاد کرده، و در سال 2019 انتظار می‌رود بیش از 300 میلیارد دلار سودزایی کند. در این مقاله درباره انتخاب اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی محتوا صحبت می‌کنیم.

با توجه به تاثیرگذاری بالای کانتنت مارکتینگ این سؤال پیش می‌آید که آیا باید بر روی اینفلوئنسر تمرکز کنیم یا محتوا؟ در این پست می‌خواهیم پاسخی مناسب به این سوال مهم بدهیم.

بازاریابی محتوا و اینفلوئنسر مارکتینگ قطعه‌های مختلفی از یک پازل هستند. در واقع بازاریابی محتوا بخش لاینفکی از بازاریابی دیجیتال است.

اینفلوئنسر مارکتینگ مفهوم جدیدی نیست. از گذشته بیشتر برندها با شخصیت‌های شناخته‌شده همکاری می‌کنند تا سطح محصولات و خدمات خود را ارتقا دهند. با ظهور شبکه های اجتماعی نیز صاحبان کسب‌وکار شروع به همکاری با اینفلوئنسرها نموده‌اند، افرادی که دنبال کننده (فالوور) های زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند و در جایگاه خود متخصص هستند.

از سال 2016 تا 2017 جستجوی واژه «اینفلوئنسر مارکتینگ» بیش از 325% افزایش یافته است که میزان قابل ملاحظه ای است. طبق آمار جدید، موسسه های خیلی زیادی تأسیس شده‌اند که بر اینفلوئنسر مارکتینگ تمرکز دارند. همین گزارش بیان می‌دارد که 28% از بازاریاب‌ها، اینفلوئنسر مارکتینگ را سریع‌ترین روش برای به دست آوردن مشتری می‌دانند.

اجازه دهید نگاهی به مزایای بازاریابی محتوا یا اینفلوئنسر مارکتینگ بیندازیم؛ تا بگوییم که چرا باید به هر دوی این روش‌های بازاریابی دیجیتال آن توجه شود تا به بهترین نتیجه رسید.

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

1- به شناخته شدن برند کمک شایانی می‌کند

اینفلوئنسر مارکتینگ بهترین راه برای افزایش آگاهی از برند و در واقع شناخته شدن برند است. فالوورهای افراد بانفوذ و اثرگذار (اینفلوئنسرها) به پیام‌های برندی که توسط آن‌ها اشتراک‌گذاری می شود اعتماد می‌کنند. اما چرا ؟ چون آن‌ها به عقاید و توصیه این افراد اعتماد دارند.

با استفاده از این واقعیت، برندها می‌توانند قدرت خود را افزایش داده و خود را به دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی اینفلوئنسرها، بشناسانند.

مثال‌های زیادی در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ را هر روز در شبکه های اجتماعی محبوب، مخصوصا اینستاگرام مشاهده می‌کنید. کسب و کارها با همکاری با اینفلوئنسرها سعی می‌کنند شناخته شوند و فالور شبکه های اجتماعی خود را افزایش دهند.

برای اینکه بتوانید در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ موفقیت بیشتری بدست بیاورید، باید با افراد و تیم‌های مرتبط با حوزه کسب و کار خودتان همکاری کنید. همچنین افراد و تیم‌هایی که فالوورهای حقیقی دارند، محتوای معتبری منتشر می‌کنند، و همانطور که گفتیم تخصص آن‌ها با تخصص شما مرتبط است.

بسیاری از برندها هنوز در برقراری ارتباط با افراد بانفوذِ مناسب برای کمپین‌های خود با مشکل روبرو هستند. اینجاست که پلتفرم‌های اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توانند مفید واقع شوند. پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند به مدیریت کمپین‌های بانفوذ براساس استانداردها و اهداف مورد توافق، به شما کمک کند.

کدام یک؟ اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی محتوا

2- اعتماد مشتریان را افزایش می‌دهد

اگر یک فرد بانفوذ به کیفیت محصول شما اعتقاد داشته باشد، می‌تواند داستان‌ها و محتوای تاثیرگذاری در مورد محصول یا برند شما تولید کند. وقتی دنبال کنندگان آن‌ها با این محتوا روبرو می‌شوند، باعث می‌شود به برند شما اعتماد کنند.

برای تقویت اعتماد مشتری باید از افراد بانفوذ دعوت کنید محصولات و خدمات شما را تجربه کنند. محصولات خود را شرح دهید، مزایا و ویژگی‌های آن را برای این افراد توضیح دهید. سعی کنید پیشنهاد قیمت و نقطه فروش منحصربه‌فرد شما را بدانند. آن‌ها باید بدانند که چرا محصول شما ارزش تبلیغ در رسانه اجتماعی را دارد.

برای مثال وبلاگ نویس‌هایی که بازخورد واقعی خود در مورد محصولات را به اشتراک می‌گذارند، می‌توانند گزینه خوبی برای همکاری باشند. مشتریان از صداقت در بازبینی‌های واقعی قدردانی می‌کنند، که این باعث می‌شود به برند بیشتر اعتماد کنند.

3- وسعت برند را افزایش می‌دهد

با اینفلوئنسر مارکتینگ، برندها راحت‌تر می‌توانند وارد بازارهای جدیدی شوند که بدون آن برایشان دشوار است. اینفلوئنسر مارکتینگ کمک می‌کند برندها بیشتر در معرض مشتریان بالقوه قرار بگیرند؛ مشتریانی که به بازخورد و توصیه افراد بانفوذ اعتماد می‌کنند.

حدودا 75% از افراد قبل از تصمیم به خرید، پیشنهاد محصولات در رسانه اجتماعی را جستجو می‌کنند. با همکاری با یک فرد بانفوذ، می‌توانید برند خود را در دید مشتریان بالقوه قرار دهید؛ افرادی که بخاطر علائق و اعتماد به توصیه افراد بانفوذ به برند شما ربط پیدا می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، موتورولا جهت ارتقای Moto Z و Moto Mods با افراد بانفوذ یوتیوب همکاری کرده است. مخاطبین موردنظر آن‌ها هزاران نفر بودند. لذا با 13 فرد بانفوذ مشارکت کردند تا 13 ویدئوی مختلف برای کمپین ایجاد کنند.

شاید باور نکنید این ویدئوها 11.6 میلیون بازدید داشتند. این منجر به 122 هزار کلیک بر روی لینک موتورولا شد، که از این مقدار 80 هزار نفر برای اولین بار وب‌سایت را بازدید کردند.

4- ROI را افزایش می‌دهد

با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ، برندها می‌توانند بازده خود را چند برابر کنند. با اطمینان می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند منجر به نتایج خوبی شود. شرکت ها به ازای هر 1 دلار سرمایه‌گذاری در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ توانسته‌اند 6.85 دلار درآمد کسب کنند.

در اینجا مثالی ارائه‌شده است که ROI باورنکردنی را نشان می‌دهد که اینفلوئنسر مارکتینگ توانسته است تولید کند.

شرکت پپسی یک بسته‌بندی توسعه داد که با آن فروش خود در والگرینز را افزایش دهند. بنابراین یک هشتگ #sayItWithPepsi برای ارتقای رسانه اجتماعی خود ایجاد نمودند. پیامی که آن‌ها می‌خواستند از طریق این کمپین برسانند این بود: فعالیت‌های تابستان با اضافه کردن شکلک‌های پپسی به آن جذاب‌تر خواهد شد.

قدرت بازاریابی برای فروش محصول

پپسی با افراد بانفوذ مشارکت کرد و محتوا برای 200 اموجی (شکلک) پپسی ایجاد نمود و آن را در رسانه اجتماعی اشتراک‌گذاری کرد. محتوا آن‌قدر قوی بود که نوجوانان را به Duane Reade و والگرینز جذب کرد تا بطری‌های پپسی با شکلک‌هایی که روی آن بودند را خریداری نمایند.

5- به سئوی سایت کمک می‌کند

وقتی افراد بانفوذ در محتوای خود به شما اشاره می‌کنند، ترافیک وب‌سایت شما بیشتر شده و این همچنین به سئوی سایت و افزایش بازدید سایت هم کمک می‌کند. افراد بانفوذی که قدرت دامنه (Domain Authority) بالایی دارند، می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر روی رتبه جستجوی شما داشته باشند.

این برای برند شما خوب است، زیرا تعداد افرادی که به لیست جستجوی طبیعی اعتماد می‌کنند بیشتر از نتایج تبلیغات کلیکی گوگل است.

Jacklyn Hill که یک هنرمند آرایش حرفه‌ای و یک فرد بانفوذ است، بیش از 5 میلیون دنبال کننده در یوتیوب دارد. او آموزش های آرایش خود را در کانال یوتیوبش درج می‌کند. در وبسایتش و در کانال یوتیوبش همیشه به برندهایی که از آنجا خرید نموده است اشاره می‌کند.

این اشارات نه تنها مشتریان بیشتری به وب‌سایت این برندها ارسال می‌کنند، بلکه به افزایش رتبه جستجو هم کمک خواهند کرد.

مزایای بازاریابی محتوا

1- افزایش اعتبار برند

ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند و باکیفیت می‌تواند اعتبار برند را افزایش دهد. دیدگاه مشتریان و نقد و بررسی‌ها دو نوع از بهترین محتوایی هستند که می‌توانند مخاطبان را به خرید یک محصول تشویق کنند.

مخاطبین موردنظر شما همیشه مایلند از افرادی که از محصولات استفاده کرده اند اطلاعاتی در مورد محصولات و سرویس‌ها بدانند. آن‌ها قبل از اینکه هزینه‌ای بکنند مایلند کارایی محصولات را بدانند. لذا حتماً بازبینی و بازخوردها را در محتوای خود درج کنید، چرا که به ایجاد اعتبار کمک می‌کند.

تبلیغات اینستاگرام می‌تواند یکی از روش‌های مهم برای تعامل با مخاطبان و انتشار محتوای ارزشمند باشد.

2- بهبود ارتباط با مشتریان

اگر بخواهید مشتریان به برند شما وفادار باشند بسیار ضروری است که روابط قوی با مشتریان ایجاد کنید. محتوا رسانه‌ای بسیار خوب برای پاسخ به سؤالات در مورد محصولات و رفع نیاز مشتریان است.

محتوای آموزنده می‌تواند به ایجاد روابط خوب با مشتریان کمک کند. لذا با استفاده از ایمیل، وبلاگ یا صفحات سؤالات متداول بر یک اساس منظم مشتریان را نسبت به خدمات و محصولات خود بروز نگه دارید. تولید محتوا به شکل ویدئو و کتاب الکترونیک می‌تواند تاثیرگذاری بالایی داشته باشد.

3- تثبیت برند به‌ عنوان یک تخصص

می‌توانید برند خود را به‌ عنوان یک متخصص در حوزه خود از طریق ایجاد محتوای جذاب برای مشتریان موجود، بشناسانید. مشتریان معمولاً به دنبال متخصصین هستند تا اطلاعات مفیدی به دست آورند که در تصمیم‌گیری‌ها به آن‌ها کمک کند.

باید محتوای باکیفیت بالایی تولید کنید، که برای مشتریان ارزشمند باشد. اما زمانی که در صنعت شما رقبایتان قبلا به صورت تخصصی تولید محتوا کرده‌اند چه باید کنیم؟ لطفا دیدگته خود را در بخش نظرات برایمان ارسال کنید.

4- تولید ترافیک وب‌سایت

می‌توانید با محتوای باکیفیت ترافیک وب‌سایت را افزایش دهید. کاربران وقتی چیزی مرتبط با محصول یا صنعت شما را جستجو می‌کنند، محتوای شما را می‌یابند. حال اگر محتوای مرتبط و با ارزشی منتشر کرده باشید، دوباره به سایت شما باز خواهند گشت.

طبق گفته hubSpot، شرکت‌هایی که هر ماهه بیش از 16 پست در وبلاگ خود منتشر می‌کنند، می‌توانند 4.5 برابر بیشتر ترافیک تولید کنند. باید پست‌هایی در وبلاگ درج کنید که بتواند پیوسته برای وب‌سایت شما ترافیک ایجاد کند. همیشه باید نوشته‌هایتان ارزشمند باشند و اگر نیاز شد باید آنها را بروزرسانی کنید.

5- می‌توان در همه پلتفرم‌ها از آن استفاده کرد

مدیریت چند حساب رسانه اجتماعی می‌تواند بسیار دشوار باشد. در اینجا محتوای شما به‌عنوان یک عامل ارتباطی عمل می‌کند که همه‌چیز را کنار هم نگه می‌دارد. می‌توانید محتوای خود را در برای استفاده در شبکه های اجتماعی مختلف بهینه کنید. با این کار همچنین مطمئن می‌شوید که اهداف بازاریابی همیشه همگام هستند.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی محتوا

انتخاب کدام است؟ بازاریابی محتوا یا اینفلوئنسر مارکتینگ؟

بازاریابی محتوا و اینفلوئنسر مارکتینگ تفاوت اساسی با هم ندارند. بازاریاب‌ها باید بدانند که اینفلوئنسر مارکتینگ بخشی کلیدی از بازاریابی محتواست. و باید آن را در راهبرد بازاریابی محتوا تعبیه کنند.

کتاب‌های الکترونیکی، گزارشات یا وبینار مارکتینگ همگی ابزاری مفید برای بازاریابی محتوا هستند. اما هیچ کدام از اینها نمی‌توانند فردی را به‌اندازه اینفلوئنسر مارکتینگ به محصول نزدیک کنند.

اجازه دهید 3 دلیلی را بررسی کنیم که تاکید می‌کند اینفلوئنسر مارکتینگ باید بخشی از بازاریابی محتوا باشد.

1- اصالت و اعتبار

ارتباط و اعتبار مزایای کلیدی محتوای تولیدشده توسط افراد بانفوذ است. به علت تعامل نزدیک آن‌ها با دنبال کنندگان، کس دیگری نمی‌تواند بهتر از آن‌ها بازار را بشناسد. لذا برندها اگر با این افراد به‌عنوان بخشی از راهبرد بازاریابی محتوا مشارکت کنند، خواهند توانست از این امتیاز بهره ببرند.

3- افراد بانفوذ تجربیات خود را می‌فروشند

یکی از بزرگ‌ترین مزایای کار با افراد بانفوذ این است که تجربیات شخصی خود در استفاده از محصولات شما را به اشتراک می‌گذارند. این تجربیات واقعی و معتبر هستند، و شبیه به آگهی‌های دارای هزینه به نظر نمی‌رسند و لذا مشتریان به‌راحتی به این توصیه‌ها و پیشنهادات اعتماد می‌کنند.

به یاد داشته باشید که افراد به افراد دیگری اعتماد می‌کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که 78% از افراد قبل از خرید محصول با خانواده و دوستان خود مشورت می‌کنند. و 65% از افراد به متخصصین اعتماد دارند. بنابراین برندها برای ارتقای تجربیات خود باید با افراد بانفوذ مشارکت کنند، نه اینکه صرفاً محصول بفروشند.

3- دسترسی به مخاطبان جدید

صرف‌نظر از اینکه آیا برند شما جدید یا قدیمی است، اینفلوئنسر مارکتینگ هیچ‌وقت شما را ناامید نخواهد کرد. چرا؟ چون جلب‌توجه افراد همیشه یکی از اهداف اصلی بازاریابی است. اینفلوئنسرها می‌توانند برندها را در دید مخاطبان جدیدی قرار دهند که ممکن است در غیر این صورت شرایط دسترسی به آن را نداشته باشند.

بازاریابی محتوا و اینفلوئنسر مارکتینگ باید در کنار هم استفاده شوند. محتوا به‌تنهایی نمی‌تواند نتایج بسیار خوبی را به ارمغان آورد، مگر اینکه با کمک یک فرد مورد اعتماد از آن استفاده شود.

حتی اگر محتوای شما عالی باشد، تأثیرگذار نخواهد بود، مگر زمانی که افراد بانفوذی آن را به مخاطبین خود پیشنهاد دهند. بازاریابی محتوا و اینفلوئنسر مارکتینگ دو راهبرد قدرتمند هستند. اگر این دو باهم انجام شوند می‌توانند نتایج باورنکردنی را موجب شوند.

انتخاب با شماست

شما هستید که باید انتخاب کنید برای کسب و کار خود از اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی محتوا استفاده کنید یا خیر. امیدواریم که از این مقاله جی ادز لذت برده باشید. فراموش نکنید که نظرات خود را در انتهای این صفحه اعلام نمائید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.