کیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ - مثال ها و روش ها

گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ – راهکارها و مثال ها

گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ را به عنوان فرایند افزودن بازی‌ها یا عناصر مشابه بازی به چیزی (مانند یک کار) تعریف می‌کنند تا سبب افزایش مشارکت مخاطبان شود.

از نظر بازاریابی دیجیتال، گیمیفیکیشن می‌تواند به عنوان مجموعه‌ای از همه راه حل‌ها و عناصر پویا و سرگرم کننده باشد که شما در وب‌سایت، برنامه یا کمپین‌های ایمیل خود می‌افزایید تا تجربه کاربر با خدمات شما جذاب‌تر شود.

با داشتن حس رقابت، این فرآیند باعث ایجاد هیجان می‌شود و مردم را ترغیب می‌کند که مشتاق جوایز شما شوند.

از طرفی، افراد، بیشتر اوقات از وب‌سایت یا برنامه‌ای که قبلاً از تعامل با آنها لذت برده‌اند استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب نیز درباره گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ صحبت کرده‌ایم.

مزایای گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

امروزه از گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ استفاده بیشتری می شود. به طوری که از آن به شدت در همه تبلیغات استفاده می‌شود. اما به یاد داشته باشید که این تنها یکی از راهکارهای بازاریابی است که می‌توانید در برنامه بازاریابی جدید خود استفاده کنید.

جالب است بدانید که این روش به خودی خود پیروزی چندانی نخواهد داشت.

البته اگر در کنار راهکارهای دیگر (مانند Web Push، ردیابی وب، محلی سازی محتوا و غیره) پیاده‌سازی شود ممکن است سود قابل توجهی ایجاد کند.

دقیقاً چطور؟

  1. گیمیفیکیشن موارد زیر را رشد می‌دهد:
  • متوسط زمان سشن (Session) وب‌سایت.
  • میانگین زمان صرف مطالعه ایمیل.
  • ایمیل OR ، CTR و RPME.
  • تعامل مخاطبان.
  • اشتراک اجتماعی.

2. باعث می‌شود کاربر تجربه لذت‌بخش‌تری داشته و راضی‌تر باشد. بازدیدکننده از مرور وب‌سایت شما لذت می‌برد به احتمال زیاد آن را به دوستان خود نیز توصیه می‌کند.

کاربری که با خواندن ایمیل قبلی شما سرگرم شده است، به احتمال زیاد ایمیل بعدی را نیز باز می‌کند.

3. در مقایسه با سایر ابزارهای بازاریابی، بازی سازی ایمیل به راهکارهای پیچیده یا الگوریتم نیاز ندارد.

یک مسابقه ساده یا یک چالش برای یافتن پیوند پنهان را می‌شود در یک الگوی ایمیل اصلی پیاده سازی کرد. پست در شبکه‌های اجتماعی با جدول کلمات متقاطع حتی به تلاش کمتری نیز نیاز دارد.

4. به جمع‌آوری اطلاعات مشتری کمک می‌کند. گیمیفیکشن، از گزینه‌های مختلفی برای ترغیب افراد به ارائه اطلاعات شخصی (مخاطبین، تنظیمات برگزیده محصول) در ازای دریافت پاداش (امتیاز، جوایز، شروع، دستاوردها، نشان‌ها، درصد تخفیف و غیره) استفاده می‌کند.

در مواقعی که در ازای ارائه اطلاعات شخصی چیزی داده می‌شود، شانس بیشتری وجود دارد که افراد بلافاصله داده‌های خود را به اشتراک بگذارند.

5. به خودی خود محتوا برای ایمیل تولید می‌کند. این ویژگی به خصوص برای برندهایی خوب است که:

  • وبلاگ نداشته و خبرنامه‌های خود را در وبلاگ ارسال نمی‌کنند.
  • محصولات و خدماتی دارند که به ندرت به روز می‌شوند.
  • اغلب فروش دارند.
  • به دلیل کمبود اطلاعات مشتری نمی‌توانند توصیه‌های شخصی ارسال کنند.

اصول اصلی گیمیفیکیشن

۱. وظیفه قابل دستیابی

یکی از اصول اصلی گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ، مواردی همچون مسابقه، گردونه شانس، پازل و روش کار با آنها است. وظیفه‌ای که برای حل آن پیشنهاد می‌کنید، نباید خیلی پیچیده باشد تا افراد بتوانند آنها را حل کرده و رد کنند.

۲. هدف مشخص

قوانین و مقررات باید برای همه ساده و قابل درک باشند. اگر چالش پیچیده بوده و زمان زیادی طول بکشد، افراد بدون تکمیل، آن را رها کرده و می‌روند.

۳. طراحی جذاب

از هر عنصر گیمیفیکیشن که استفاده می‌کنید، باید طراحی متمایزی داشته باشد و با راهکارهای مشابه رقبا متفاوت باشد.

به عنوان مثال هنگام استفاده از مسابقه وب‌سایت، از سوالات با تصاویر یا GIF های مربوطه استفاده کنید. افراد وقتی با برخی از عناصر پویا مواجه می‌شوند، متن کوتاه را بهتر درک می‌کنند.

۴. روند سرگرم کننده

هیچکس بازی‌های کسل‌کننده را دوست ندارد. البته، مردم وقت خود را صرف می‌کنند چون انگیزه دارند که به پایان برسند، اما برنامه بازی نیز باید سرگرم کننده باشد.

۵. پاداش

جایزه اصلی را باز نکنید، این هیجان بازی شما را از بین می‌برد. با این حال، مردم باید بدانند که در پایان چیزی برای آنها وجود دارد.

نمونه‌های گیمیفیکشن در سایت

نمی‌شود که از گیمیفیکشن در دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم و به سایت اشاره ای نداشته باشیم. این فرآیند پتانسیل زیادی برای سرگرمی و هیجان‌انگیز کردن سیستم عامل‌های سنتی (اغلب شامل وب‌سایت است) به ارمغان می‌آورد.

جوایز برای انجام کارهای خاص، نوارهای پیشرفت، نشان‌ها و پاداش‌های مجازی، آزمون‌ها، رقابت و غیره.

بازاریابان می‌توانند جنبه‌های مختلف بازی را به وب‌سایت معرفی کنند، بسته به قالب و عملکرد آن.

راهکارهای مشابه بازی بسته به نوع کسب و کار شما متفاوت هستند، اما در ادامه این مطلب، ما نمونه گزینه‌هایی را که می‌توان برای هر صنعت تنظیم کرد، انتخاب کرده و برای شما آورده‌ایم:

گردونه شانس – عنصر سرگرم کننده گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

گردونه شانس یک عنصر سرگرم کننده است که به بازدیدکنندگان فرصتی برای دریافت یک هدیه کوچک داده و برند تجاری شما را بین مشتریان محبوب می‌کند.

از طرفی با این کار، جمع‌آوری اطلاعات مشتری (نام، آدرس، ایمیل، گاهی شماره تلفن) و تشویق اولین خرید همزمان نیز ممکن خواهد بود.

دلیل اصلی موفقیت گردونه شانس این است که باخت در آن معنایی ندارد.

این مورد به هیچ توضیحی نیاز نداشته و هر کسی می‌تواند چندین بار آن را بازی کند. از طرفی راه‌های زیادی برای شکست وجود ندارد.

هر جا چرخ متوقف شود، جایزه یا فرصتی برای تلاش مجدد خواهید گرفت. به علاوه، نوعی احساس موفقیت را فراهم می‌کند.

با کلیک کردن به تلاش زیادی احتیاج ندارید اما نتیجه باعث می‌شود احساس کنید چیز مهمی را به دست آورده‌اید. و پاداش موفقیت، وزن بیشتری به آن می‌دهد.

مسابقه

مسابقه یکی دیگر از عناصر گیمیفیکیشن است که به شما کمک می‌کند ارتباط برقرار کرده و اطلاعات بیشتری در مورد تنظیمات مشتری کسب کنید.

این سرگرمی می‌تواند نوعی پاپ‌آپ باشد، در صفحات خاص فرود ظاهر شده، یا در بالای صفحه اصلی وب‌سایت قرار گیرد تا بازدیدکنندگان را ترغیب به برقراری ارتباط با نام تجاری به روش پویاتر کند.

“امروز به کدام جوراب علاقه دارید؟ “، “ظاهر عالی خود را پیدا کنید”، “شما چه نوع دسری هستید؟ ” و غیره از یابنده‌های سبک شخصی گرفته تا چیزهای عجیب و غریب، آزمون‌ها می‌توانند ابزاری مفید برای جمع‌آوری سرنخ از مشتریان باشند.

به عنوان مثال، IGK Hair پیشنهاد می‌کند برای تعیین مدل موهای شما مسابقه برگزار کند.

بلافاصله پس از اتمام مسابقه (به اشتراک گذاشتن نام و تنظیمات برگزیده خود) نتیجه را تحویل شما داده و محصولات متناسب با نیازهای فعلی را پیشنهاد می‌کند.

مسابقه از سوالات ساده ساخته شده و همراه با تصاویر حمایتی ارائه می‌شود.

کار با آن آسان است، از نظر بصری جذاب است و برای افرادی که به دنبال محصولات مناسب مراقبت از مو هستند بسیار مفید است.

نشان‌ها

سیستم نشان یک روش عالی برای ایجاد وفاداری مشتری است: یک نشان می‌تواند پاداش خوبی برای استفاده از محصول در مدت زمان طولانی باشد و آن را در مراحل مختلف طی کند.

باز کردن قفل‌های جدید و جمع‌آوری غنایم جدید همیشه هیجان‌انگیز است، بنابراین مشتریان این روش تعامل را دوست دارند.

نشان‌ها غالباً طراحی زیبایی دارند و جمع‌آوری آنها سرگرم کننده است. یکی از محبوب ترین تکنیک های گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

آنها می‌توانند به صنایعی که به ندرت با سرگرمی ارتباط دارند، به عنوان مثال، آموزش یا سیستم‌های بانکی و پرداختی، جنب و جوش‌های جالب توجهی ایجاد کنند.

همین اصل در پس پاداش‌ها، جوایز عضویت، امتیازات و گواهینامه‌های مبتنی بر پیشرفت و غیره نهفته است.

ارائه جوایز برای تکمیل مرحله به مرحله یک فرآیند خاص به حفظ مشتریان و ایجاد مخاطبان متعهد کمک می‌کند.

DIY سفارشی

برای آشنایی بازدیدکنندگان با طیف وسیعی از محصولات به روش‌های جذاب، بسیاری از مارک‌ها گزینه‌های سفارشی سازی را ارائه می‌دهند: ایجاد یک ظاهر یا آرایش سفارشی، فضای داخلی اتاق، دستورالعمل و غیره.

DIY سفارشی - گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

چنین رویکردی، شبیه سازی بازی تعاملی را به نمایش محصول می‌افزاید، تنظیمات مشتری را به طور همزمان ردیابی می‌کند: محصولات، رنگ‌ها، مواد تشکیل دهنده، اندازه و غیره.

از این داده‌ها می‌شود برای ساخت ایمیل‌های هدفمند و تبلیغات سایت بیشتر استفاده کرد.

نمونه‌های گیمیفیکشن در رسانه‌ های اجتماعی

شبکه ‌های اجتماعی احتمالاً اولین بستری بودند که استفاده گسترده از گیمیفیکیشن را در مطالب خود به کار گرفتند.

دلیل این امر نیز، سیستم انعطاف‌پذیرتر تعامل با مخاطبان در این بستر است که بر اساس پاسخ فوری است.

برای دیدن اینکه چه پستی ممکن است بیشترین موفقیت را داشته باشد، لازم نیست تست A / B یا تحقیق پیچیده‌ای را انجام دهید: پسندیدن، اشتراک گذاری و نظرات بلافاصله همه آمارهای لازم را به شما ارائه می‌دهند.

افزون بر این، نشریات شبکه‌های اجتماعی به مهارت‌های فنی یا دانش کدنویسی زیادی احتیاج ندارند: یک متن کوتاه جذاب، بنر زیبا یا تصویر طراحی شده برای ایجاد یک پست با بازده بالا کافی است.

بسیاری از شرکت‌ها از سال‌ها قبل شروع به استفاده از گیمیفیکیشن کرده‌اند و برخی از کمپین‌های بازاریابی به کیس‌هایی برای مطالعات موردی گیمیفیکیشن تبدیل شده‌اند.

من جاسوسی می‌کنم یا I SPY

یک بازی به ظاهر کودکانه که نظر بیش از ۲۵ هزار مخاطب را به خود جلب کرده و بین آنها به محبوبیت رسید.

این موفقیت بدان معناست که مردم وقت خود را صرف جستجوی یک چوب شور کوچک در میان صدها آب نبات کردند و این یعنی موفقیت گیمیفیکشن.

دلیل موفقیت این بازی ممکن است این باشد که افراد را به یاد کودکی خود و فعالیت‌های مشابهی که با دوستانشان داشتند می‌انداخت.

کمپانی شکلات M&M نیز این بازی را دوست دارد و به مخاطبان خود پیشنهاد می‌دهد که آن را تجربه کنند.

تفاوت‌ها را پیدا کن

شرکت Honey Baked Ham نمونه بارز شرکت‌هایی است که دوست دارند از مکانیک‌های گیمیفیکیشن برای پست‌های فیس‌بوکی خود استفاده کنند.

با پیمایش در خبرخوان آنها، فرصت‌های مختلف بازی را مشاهده می‌کنید.

اگرچه ما در این بخش قصد معرفی Spot the Differences یا تفاوت‌ها را پیدا کن را داریم؛ یافتن پاسخ غلط، بازی Family Food، نامگذاری آهنگ تعطیلات، انتخاب وعده غذایی روز کار و غیره نیز از سایر سرگرمی های موجود در این صفحه هستند.

اتفاقاً، این شرکت یکی از اولین آداپتورهای گیمیفیکیشن است: قدیمی‌ترین پستی که پیدا کرده‌ایم مربوط به سال ۲۰۱۴ است.

در واقع، امکان افزودن یک عنصر بازی به شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است و تخیل تنها محدودیت شما در این مسیر است.

سایر بازی‌های این چنین عبارتند از:

  • جدول کلمات متقاطع
  • تصاویر توهم‌زا
  • چیزهای بی اهمیت
  • مارپیچ
  • معما

مثال‌های گیم سازی محتوا در ایمیل‌ها

گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ از طریق ایمیل نیز ناشناخته و جدید نیست، اما به اندازه سایر اقدامات ایمیل مانند استفاده از انیمیشن، تایمر شمارش معکوس، محتوای تولید شده توسط کاربر و غیره مورد استفاده گسترده قرار نگرفته است.

به این دلیل است که گیمیفیکیشن بیشتر به یک طراح یا توسعه دهنده نیاز دارد تا به درستی اجرا شود.

افزون بر این، هیچ الگوی مشخصی وجود ندارد که بتوانید مرتباً از آن استفاده کنید. گیمیفیکیشن بر اساس انتظار و هیجان است، بنابراین شما همیشه باید برای جلب علاقه مردم ایده های جدیدی ارائه دهید.

اما با توجه به اینکه رقابت برای جلب توجه مشتری روز به روز بیشتر می‌شود، مارک‌ها باید راه‌های جدیدی برای تبلیغ محصولات و تعامل با مشتریان پیدا کنند و این در حالی است که گیمیفیکیشن می‌تواند به شما کمک کند.

برای دیدن اینکه چگونه طراحی بازی در عمل به نظر می‌رسد، بیایید نگاهی به نمونه‌های گیمیفیکیشن بیاندازیم که مشاغل اصلی در کمپین‌های ایمیل مارکتینگ خود اجرا کرده اند:

  • بازی انتخاب بین گزینه ها
  • مسابقه های مختلف
  • درست و غلط
  • بازی نوع خودت را پیدا کن
  • بازی، پیدا کردن هدیه اصلی
  • گردونه شانس
  • رای‌گیری
  • چیزهای بی اهمیت
  • بازی‌های رومیزی مجازی

شما همچنین می‌توانید چند ایمیل با عناصر گیمیفیکیشن را نیز در صندوق ورودی خود پیدا کنید و تعداد آنها تنها زمانی رشد خواهد کرد که برندها تصمیم گیرند، مطابق سلایق مشتری، تمام روش‌ها را به کار گیرند.

افزون بر این، فناوری AMP که اخیراً معرفی شده است می‌تواند راهکارهای جدیدی برای استفاده از گیمیفیکیشن در تجارت ارائه دهد.

از آنجا که این ویژگی، امکان تعامل با محتوا را مستقیماً در متن ایمیل فراهم می‌کند، کاربر می‌تواند آزمون‌های پویا یا جدول تبلیغاتی را در یک کمپین خاص حل کرده و فوراً بدون بارگیری صفحات اضافی، در همان پنجره ایمیل به پاداش دستیابی پیدا کند.

این کار به کاهش تلفات هدایت بین معاملات صفحه کمک می‌کند.

گیمیفیکشن در دیجیتال مارکتینگ و تأثیر آن در جذب مخاطب

در پایان، هدف از هر بازاریابی تشویق برای ثبت‌نام، اشتراک، خرید، بازخورد و غیره است. Gamification راه‌حلی است که می‌تواند با ایجاد سرگرمی و پویایی بیشتر در تعامل کاربر با محتوا، به دستیابی به این عوامل کمک کند.

گیمیفیکشن در دیجیتال مارکتینگ می‌تواند جلب توجه کرده و از همه مهم‌تر، نظر افراد را معطوف خود کند، آنها را به اشتراک گذاری داده‌های شخصی و یک مکالمه طولانی‌تر با برند ترغیب کرده و به وفاداری جامعه مخاطبان برند کمک کند.

به لطف تنوع و فراوانی قالب‌ها، گیمیفیکیشن را می‌شود در سیستم عامل‌های مختلف، وب‌سایت، برنامه، رسانه‌های اجتماعی، فروشگاه فیزیکی، رویدادها و ایمیل به کار برد.

بسته به نوع کسب و کار و کانالهای موجود، برندها می‌توانند برای عملکرد بهتر بازاریابی دیجیتال خود، استراتژی‌های گیمیفیکیشن خاص هدف را ایجاد کنند.

هیچ دستورالعمل و محدودیتی در خلاقیت و تخیل شما وجود ندارد تنها راهنمایی که باید رعایت شود تنظیمات برگزیده مشتری شما است.

فراموش نکنید که نظر خود را درباره گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ اعلام کنید. خوشحال می‌شویم تجربیات شما را در این نوع بازاریابی مدرن بدانیم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.