هک رشد

12 تکنیک هک رشد که می توانید همین هفته به کار بگیرید

احتمالا این روزها درباره هک رشد (growth hacking) مطالب زیادی می‌خوانید یا به گوش‌تان می‌خورد. هک رشد چیست و هکر رشد به چه کسانی گفته می‌شود؟ در این پست شما با تکنیک‌های هک رشد آشنا می‌شوید و با به کارگیری آنها می‌توانید شاهد رشد سریع آمارهای کسب و کار خودتان در حوزه وب باشید.

می‌توان گفت بازاریابی سنتی این روزها در آستانه یک جراحی زیبایی است، البته نه از آن نمونه های وحشتناکی که وقتی آدم از زیر تیغ‌شان در می آید، حتی قادر نیست ابروهایش را حرکت بدهد؛ از آن جراحی هایی که بعد از آن سرحال و ده سال جوان تر به نظر می رسید و هیچ کس نمی‌تواند، مشخصا پی ببرد چرا تغییر کردید و دقیقا چه نقاطی شامل این دگرگونی شده است!

سازمان ها و کسب و کارهای هوشمند، به خوبی به ضرورت اعمال تغییرات اساسی در روش های سرمایه گذاری مالی و زمانی برای توسعه برند و تثبیت موقعیت‌شان در بازار واقف اند.

هر استراتژی و سرمایه گذاری هزینه باید تنها در راستای نائل شدن به یک هدف مشخص باشد: رشد.

روند رو به افزایش مصرف دیجیتال اطلاعات توسط مشتریان، عرصه‌ رقابت‌ میان سازمان ها و برندها را در ابعاد و سنین مختلف تنگ‌تر کرده و در عین حال مصرف کنندگان را با طیف گسترده ای از انتخاب ها مواجه کرده است.

پس با این همه، کمپانی هایی مانند اسلک چگونه موفق شده اند در بازار SaaS از همه رقیبان پیشی بگیرند؟ همه ما موفقیت های چشمگیر این شرکت ها را دیده ایم و آرزو کرده ایم کاش از راز آنها باخبر بودیم.

حقیقت این است که رازی در کار نیست. مساله فقط تلفیق تلاش بسیار و آگاهی از چگونگی و کجایی دسترسی به مخاطبان است.

در ادامه شما را با 12 تکنیک هک رشد آشنا می کنیم که با عملی کردن آنها می توانید در کوتاه مدت به نتایج چشمگیری برسید و از رقیبانتان پیشی بگیرید.

1. طوری وبلاگ نویسی کنید که انگار توسعه برندتان به همین کار بستگی دارد

اگر مخاطبان‌تان نتوانند شما را پیدا کنند، چطور جذب شما شوند؟

اگر هنوز وبلاگ نویسی را شروع نکرده اید همین الان دست به کار شوید.

وبلاگ نویسی یکی از کم هزینه ترین و ساده ترین راه های ارتباط گرفتن با مخاطبین و اینفلوئنسرها است. مصرف کننده‌ امروزی برای جمع آوری اطلاعات در ابتدای پروسه‌ خرید یک محصول در قدم اول، پیش از آنکه فکر مشورت با یک نفر دیگر به ذهنش خطور کند، به اینترنت مراجعه می کند. شما هم می توانید همانجا به استقبال مخاطب بروید.

فقط حواستان باشد از نقش مداومت غافل نشوید و بعد از چند هفته نشر محتوای فوق العاده از نوشتن دست برندارید. بنابراین توصیه می کنیم که مقالات بازاریابی محتوا جی ادز را مطالعه نمائید.

وقتی یک بار در جذب مخاطبانتان موفق عمل کنید، آنها از آن پس مشتاق خواهند بود که در فواصلی معین از شما خبر و اطلاعات تازه دریافت کنند. هرچقدر این مخاطبین بیشتر درباره برند شما بدانند و بخوانند، احتمالش بیشتر است که به شما اعتماد کنند، شما را انتخاب و به دوستان‌شان توصیه کنند.

اگر حضورتان کمرنگ باشد، حضور مخاطبین‌تان نیز کم رنگ خواهد بود.

 2. روش های مختلف را به آزمایش بگذارید

هنگامی که یک استراتژی تولید محتوا در دست دارید و وب سایت‌تان آغاز به کار کرده است، وقت آن است که به بازخوردهای مشتری نگاهی دقیق‌تر بیاندازید.

پس همین حالا گرد و خاک روی چراغ بونزن تان (تکنیک هک رشد) را کنار بزنید، که وقت آزمایش است. مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

چه بخواهید از طریق تست A/B صفحه اصلی وبسایت تان را ارزیابی کنید یا سطح بازخورد مخاطبین را نسبت به عناوین و موضوعات مختلف ایمیل بسنجید، آزمون و خطا می تواند شما را با مباحث جدیدی آشنا کند که می تواند به نتایج چشمگیری منجر شود.

تست A/B برای هک رشد

در ادامه خودتان می توانید یکی از نمونه های عینی را مشاهده کنید: ما در جی ادز به تازگی فرم های درخواست مشاوره را مورد ارزیابی قرار دادیم و با حذف بخش آدرس ایمیل، شاهد افزایش نرخ تبدیل تا 112% بودیم. یک دستکاری کوچک، یک اثر بزرگ!

3. بدون هیچ شرم و خجالتی در پی ارتقاء خود باشید

ونس لمباردی جایی گفته است “اعتماد به نفس مسری است و کمبود آن هم همینطور”

به دنبال فرصت هایی برای نشر پست مهمان و بک لینک باشید و در این راستا از لینک ها و بازاریابی های متقابل با حرفه ای های هم فکر و هم دغدغه تان نیز استقبال کنید. در ابتدا ممکن است ارائه محتوا به برندها یا افرادی که به نظرتان تحسین آمیز و رده بالا هستند کمی اضطراب آور به نظر برسد اما باید به خودتان اطمینان دهید که حرفه ای ترین فرد برای ارائه این محصولات و خدمات خود شمایید.

خودباوری و اعتماد به نفس شما از دید اینفلوئنسرها پنهان نخواهد ماند و چنین نفوذ و اعتباری توجه مشتریان احتمالی تان را نیز به خود جلب خواهد کرد.

همه جا حضور پررنگ داشته باشید!

هم نشینی و مجاورت با اینفلوئنسرهای شناخته شده، علاوه بر اینکه نوعی تبلیغات رایگان برایتان به حساب می آید، شما را از مزایای “خطای هاله ای” القا شده به خریداران و مخاطبان نیز بهره مند خواهند کرد. انجمن ها و تالارهای گفتگوی آنلاین مرتبط با کسب و کارتان را بررسی کنید و به صورت مستمر و فعال اطلاعات مفید را در آنها بازنشر دهید. البته در چنین موقعیتی مساله تقدیم کردن محصولتان و کم ارزش کردن آن نیست، تنها قرار است مفید باشید و توجه مخاطبین را جلب کنید. قدم اول کسب اعتماد است که جذب و متقاعد کردن مشتری را هم به دنبال خواهد داشت.

در نهایت، هنگامی که جایگاهتان در دنیای دیجیتال تثبیت شد، یاری و راهنمایی رساندن به افراد و برندهای تازه کار را از یاد نبرید و موقعیت های درج بک لینک و پست مهمان را برایشان فراهم کنید.

در پروسه‌ هک رشد، ارتباطات یکی از با ارزش ترین سرمایه ها به شمار می آیند.

هک قیف فروش4. ساده ترین و دم دستی ترین روش های تغییر را پیدا کنید

عاقلانه ترین کار این است که هر از چندگاهی به عقب برگردید و استراتژی بازاریابی و مسیری که در پیش گرفته اید را نسبت به نمای کلی و تصویر ایده آل‌تان  بسنجید.

در کدام حوزه ها پیشرفت مطلوبی حاصل نشده است؟ نرخ مشارکت و تعامل مخاطبین در کدام بخش ها می توانست بالاتر باشد؟

به گفته‌ کارشناسان سایت بافر افزودن یک نقطه داده به تیتر اصلی افزایش نرخ کلیک را بالغ بر 40% افزایش می‌دهد.

با این حال در راه شناخت روش های ناکارآمد دچار اضطراب نشوید. نیازی نیست که از مسیر خارج شوید و همه چیز را از اول شروع کنید. می‌توانید تنها با اعمال  یک سری اصلاحات تدریجی و تست A/B تمام این ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را به نقاط قوت خود تبدیل کنید. نکته مهم اینجاست که داده هایتان را از جوانب و جهات مختلف بررسی کنید و در جهت پیشرفت و بهبود کسب و کارتان به کار بگیرید.

کارتان را با بررسی قیف مشتریان راغب (lead funnel) خود شروع کنید.

  • آیا در تسهیل پروسه‌ ارائه‌ اطلاعات توسط مشتریان بالقوه در بالای قیف موفق بوده اید؟
  • برای مشتریان راغب یا سرنخ هایی که وارد قیف شده اند چه برنامه ای دارید؟ اطمینان حاصل کنید که آنها را در شکاف های موجود از دست نخواهید داد. اگرچه ممکن است همه آنها لیدهای مطلوب و چشمگیری به نظر نیایند، اما نباید امکان قرارگرفتن آنها در موقعیت های پرورش لید در آینده را از آنها بگیرید.
  • در آخر، آیا می دانید مشتریان راغب دقیقا در چه نقطه ای از قیف خارج می شوند؟ مشتریان بالقوه در چه زمانی از تعامل با شما دست می کشند؟ به دنبال شکاف های موجود در روش و استراتژی تان بگردید و آنها را با تاکتیک های جدید پر کنید.

حالا کمی صبر کنید. نتایجتان را به آزمایش بگذارید و عوامل سرعت گرفتن رشدتان را زیر نظر بگیرید.

هک قیف فروش (Funnel Hacking) را بیش از آنکه بتوان یک علم به حساب آورد، می توان معادله ای ساده دانست که از یک مدل « شناسایی، مطابقت، تکرار » پیروی می کند.  اگرچه ممکن است هک قیف فروش و تست A/B نتوانند به تنهایی منجر به رشد سریع شوند، نقاط ضعف شما را برایتان روشن می کنند تا در طول زمان استراتژی تان را بهبود ببخشید.

5. همیشه یک سری ایمیل آماده در آستین داشته باشید

ایمیل مارکتینگ سلاح مخفی هکرهای رشد است و هنوز هم یکی از سریع‌ترین شیب های رشد را در میان کانال های بازاریابی دارد. حدود 91 درصد از مصرف کنندگان حداقل روزی یک بار ایمیل خود را چک می کنند و دو سوم مصرف کنندگان مستقیما بعد از دریافت ایمیل اقدام به خرید می‌کنند. میانگین نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی ایمیلی 44 دلار به ازای هر دلار هزینه سرمایه گذاری شده است. به نظر شما رقم فوق العاده ای نیست؟

از نظر سودآوری، ایمیل جزء قوی ترین و نتیجه‌بخش‌ترین روش هاست و مهم تر از همه این که روشی ساده و ارزان است.

نکته طلایی اینجاست که کیفیت استراتژی ایمیل مارکتینگ شما به کیفیت و مناسب بودن لیست ایمیل‌تان بستگی دارد.

نمی دانید از کجا شروع کنید؟

در وهله اول به دنبال آدرس ایمیل می گردید؟

جست و جو را آغاز کنید. هیچ کس چنین اطلاعاتی را داوطلبانه به شما تقدیم نخواهد کرد.

مصرف کنندگان هر روزه انبوهی از ایمیل های ناخواسته دریافت می‌کنند که هیچ وقت آنها را نمی‌خوانند. آنها به فاش شدن اطلاعات ایمیل‌شان هیچ علاقه ای ندارند، بنابراین این کار شماست که وادارشان کنید تا ایمیل شما را باز کنند.

اگر تاکنون هنوز گزینه‌ واضح و روشنی برای پیوستن اعضا و خوانندگان به سایت یا وبلاگ‌تان (خبرنامه) در نظر نگرفته اید، همین حالا برای اینکار اقدام کنید.

هک رشد با ایمیل مارکتینگ

برای گزینه اطلاع رسانی پاپ آپی مودبانه یا پنجره خروج کاربردی با پیشنهادی جالب توجه (مانند تخفیف یا محتوایی رایگان) طراحی کنید که کاربران نتوانند در برابرش مقاومت کنند. چنین عملی در واقع نوعی تست همگرایی نیز به حساب می آید.

آیا نرخ عضو گیری تنها در صفحات خاصی از وب بالا یا قابل قبول است؟

آیا خواننده ها را به محض ورود به صفحه نخست سایت از دست می دهید؟

دیتای سایت را به خوبی کند و کاو کنید تا بفهمید نقاط ضعفتان کجاست و آنگاه دوباره مخاطب جذب کنید تا نتیجه اصلاحات را مشاهده کنید.

کارآیی و ثمربخشی انواع مختلف محتوا را به آزمایش بگذارید.

آیا مخاطبین‌تان اینفوگرافیک را ترجیح می دهند یا بیشتر به متن علاقه مندند؟

طبق برآوردهای هوت سوییت (Hootsuite)، بیش از 72 درصد کسب و کارهایی که از ویدئو استفاده کرده اند، اذعان می‌کنند که نرخ همگرایی وبسایت‌شان افزایش یافته است.

به هر صورت، از آزمون و خطا در راه پیدا کردن استراتژی و روش پیشرفت منحصر به خودتان شانه خالی نکنید. شبکه های اجتماعی منبع فوق العاده ای برای جمع آوری ایمیل به شمار می آیند.

مراحل عضو شدن در سرویس دریافت ایمیل را در حد یک کلیک ساده، برای خوانندگان مختصر و آسان کنید و حتما در هر فرصتی که امکان تعامل با مخاطب وجود دارد آدرس ایمیلشان را بپرسید. همین که این آدرس های ارزشمند به دست‌تان رسید، هوشمندانه از آنها استفاده کنید. هر ایمیلی که می‌فرستید باید مفید باشد و مخاطب را به ادامه‌ ارتباط و خواندن محتوا در آینده راغب کند.

6. با ذهن مخاطب بازی کنید.

مطالعات نشان می دهد در اکثر مواقع وقتی خواننده با سوالی مواجه می شود، خود را موظف می داند که پاسخ را بیابد. حالا دلیل این پدیده چیست؟ (متوجه نکته شدید؟)

مغز انسان با سوالات و اشتیاق فراهم کردن پاسخ برای آنها برانگیخته می شود.

به لطف میل ذاتی انسان به بردن و پاسخ درست دادن، بازی سازی یا گیمیفیکیشن همواره یکی از متدهای اثرگذار بازاریابی بوده است. با درگیر کردن مخاطب در معماها و نظرسنجی ها از این امتیاز در جهت تقویت مشارکت و وفاداری نسبت به برندتان استفاده کنید.

محتوا را سرگرم کننده کنید اما از خلق و ارائه‌ ارزش غافل نشوید.

کاراکتر برندتان را مانند انسانی جالب و شوخ طبع طراحی کنید، حتی اندکی نمک دیوانگی به آن بیافزایید تا در خاطرات مخاطبین ماندگار باشید.

وقتی مخاطب را جذب کردید و اطلاعاتشان را به دست آوردید، مطمئن شوید نظرسنجی یا معماها و تست هایتان با یک کلیک امکان به اشتراک گذاری دارد.

معماها و سوالات خوب به مشتریان احساس رضایت می دهند و فرصتی در اختیارشان می گذارند تا اندکی خود را تحسین کنند. در نتیجه ایجاد چنین موقعیتی برای شما عرضه بیشتر و برای مخاطب سرگرمی و فرصتِ کمی خوشگذرانی با برندتان را به دنبال خواهد داشت.

influencer hack growth

7. به جای دشمنی فکر ادغام یا همکاری باشید.

حتما معتقدید محصول شما بهترین است، خب در این شکی نیست. اما مشکلی به وجود نمی آید اگر بتوانید با همکاری با یک کمپانی که مکمل شما محسوب می‌شود کیفیت و توانایی های خود را بیش از پیش ارتقا دهید.

اینگونه می‌توانید از طریق پارتنر تازه تان به طیف گسترده تری از مشتریان دسترسی پیدا کنید، ارزش های بیشتری برای خریداران تعریف کنید و بازاریابی متقابل، بر موقعیت ها و امکان های ورودتان به بازارهای بالقوه افزوده می شود.

اگر بتوانید با یک پلتفرم شبکه اجتماعی تعامل برقرار کنید که دیگر برگ برنده دست شماست. به این طریق نه تنها محصولات‌تان آسانتر به دست مشتری خواهند رسید، فرصت اشتراک گذاری محتوا و رشد سریعتر نیز برایتان فراهم خواهد شد.

برای بهره گیری از اهرم شبکه های اجتماعی به سرمایه ی کلانی نیاز ندارید. در دسترس بودن همیشگی این شبکه ها مشکل کمبود بودجه را به قدری بی معنی کرده است که حتی کوچکترین کسب و کارها می توانند به کمک پستی با قابلیت به اشتراک گذاری بالا و زمان بندی مناسب رونق بگیرند.

اگر تلاش هایتان در حوزه‌ی ایمیل مارکتینگ را با پیشرفت های حاصل شده در شبکه اجتماعی همگام کنید، حتی می توانید منتظر اتفاقات بهتری از نظر رشد سرمایه تان باشید. پس منتظر چه هستید؟ سطح دسترسی به محتوا و میزان عرضه را دو چندان کنید.

از ویجت های درون برنامه ای برای کسب تایید اجتماعی، عرض اندام و اثبات محبوبیت شبکه اجتماعی تان و برجسته کردن افرادی که نقدا طرفدار برندتان هستند استفاده کنید، البته زیاده روی نکنید!

8. واگیردار باشید! (البته از نوع خوبش)

ویژگی برجسته حلقه چیست؟ هیچوقت به نقطه پایان نمی‌رسد. حلقه های ویروسی نیز اینگونه اند. هر کاربر با معرفی شما نفر بعدی را وارد حلقه می کند و بعد از چندبار تکرار این چرخه، پیش از آن که فکرش را بکنید شاهد رشد نمایی در تعداد کاربران خواهید بود. برای سرعت بخشیدن به این رشد می توانید به کاربران عامل انگیزه بخشی ارائه کنید تا به واسطه آن دوستان و همکارانشان را وارد حلقه کنند.

برای کمپانی های SaaS قدم اول این است که ارزش راه حل و استراتژی تان را با تصمیم گیرندگان و مسئولین ارشد داخل سازمانی‌تان در میان بگذارید.

می‌توانید راه حل پیشنهادی تان را طی یک دوره‌ رایگان و روی چند گروه امتحان کنید و سپس درخواست بدهید تا روی کل سیستم اعمال شود. به طور متوسط شش دهم دوره های استفاده رایگان به خرید اشتراکات پولی می انجامند.

رهبران و مدیران حوزه IT  از ناپایداری و غیرقابل اتکا بودن ابزارهای کمکی در کسب و کارها که ارتباط متقابل کارکنان درون سازمان را نیز تحکیم نمی‌کنند خسته اند. در چنین موقعیتی وظیفه شماست که راه حل رسمی این مشکل باشید و حلقه ویروسی رشد را پایه گذاری کنید تا کارمندان تازه و دیگر اعضای گروه به آن ملحق شوند. شما حتی می توانید در پوشش بازی سازی و پروسه ای که کاربران با ارائه راه حل و دعوت کاربران جدید در وضعیت «برنده» قرار می گیرند و جوایز آنلاین یا بازی های رایگان دریافت می کنند از نظرات و ایده های جمعی و فردی مصرف کنندگان بهره مند شوید.

با متوسل شدن به آگاهی اجتماعی می توانید گامی از این هم فراتر بردارید و اعلام کنید، در ازای به اشتراک گذاری محتوا و راه حل های ارائه شده توسط برند شما، مبالغی به خیریه اهدا خواهد شد یا به این وسیله کارهای نیک دیگری صورت خواهد گرفت. این کار بر حسن نیت و تمایل کاربران خواهد افزود و بی شک جهان را به جای بهتری تبدیل خواهد کرد.

شفاف سازی: حلقه های ویروسی را به سختی می توان راه انداخت و کلید زد. البته این به آن معنا نیست که نباید سعی خودتان را بکنید، مخصوصا اگر یک کمپانی SaaS و سامانه ای با عضویت آسان دارید و در سیستم ارجاعات و انگیزه بخشی برندتان همه چیز سرجای خود قرار گرفته است. فهمیدن اینکه مخاطبانتان دقیقا به چه محتوا و عواملی واکنش بهتر و بیشتری نشان می دهند کمی نیاز به آزمون و خطا دارد، اما همان که روی دور افتادید و حلقه شروع به کار کرد، هیچ محدودیتی برای پیشرفت وجود ندارد.

هک رشد مشتری شاد

9. کاری کنید به مشتری خوش بگذرد

شاید بدیهی به نظر برسد اما هر تجربه بد مشتری، سنگی در مسیر رشد کسب و کار شماست. اجازه ندهید یک ساز و کار نامتناسب، استراتژی هک رشد شما را با اختلال مواجه کند.

  • اول از همه: سرعت سایت‌تان چگونه است؟ آیا بارگذاری صفحات و تصاویرتان یک قرن زمان می برد؟ اگر این چنین است همین حالا درستش کنید. فرصت جلب توجه مخاطب کمیاب‌تر از آن است که بخواهید با سرعت پایین اندک موقعیت های موجود را هم به باد بدهید. همین حالا از یک سرویس آنالیتیکس سریع برای ارزیابی عملکرد کنونی سایتتان استفاده کنید. آموزش گوگل آنالیتیکس با ویدیو فارسی در صفحه لینک شده توسط پایگاه دانش جی ادز ارائه شده است.
  • دوما: ظاهر صفحه اصلی سایت چطور است؟ اگر حجم مطالبتان به اندازه ای رسیده که حوصله کسی مثل خواجه حافظ شیرازی را هم سر می برد بهتر است کمی از سر و ته متن هایتان بزنید. همین کافی است که خودتان را معرفی کنید و بگویید راهکارتان برای حل مشکلات مصرف کنندگان چیست. اگر کل مطالب سایت را هم در صفحه اول قرار ندهید به جایی برنمی خورد.
  • در آخر اطمینان حاصل کنید که تمام مشتریان کنونی سایت شما را با تجربه کاربری خوب در یاد خواهند داشت. علاوه بر ساده کردن پروسه رسیدن کاربران به محتوای مورد نیازشان، تعدادی قلاب بازاریابی برای به دام انداختن مشتریان بالقوه نیز تدارک ببینید. اگر قصدتان تبلیغ فروم توسعه دهندگان برای مشتریان است به آن اشاره کنید یا اگر یک کتابخانه API ارائه می کنید امکان دسترسی آسان به آن را فراهم کنید.

هر بخش از تجربه خریدار یا مشتری راغب را با دقت دنبال کنید و جزئیات بازخوردها و تاثیری که روی خریداران گذاشته اید را زیرنظر داشته باشید.

بعد از ایجاد یک سری اصلاحات صادقانه، از یک نفر سوم و بی طرف (یا یک خریدار وفادار و همراه) برای ارزیابی تجربه کاربری و بازبینی منصفانه کمک بگیرید.

چند کاربر را هدف گرفته و از آنها را در مصاحبه با ابزاری مثل سامانه ثبت بازخورد وبسایت Survey Monkey شرکت دهید.

نسبت به نظرات مخالف هم مقاوم تر باشید. شما هکر رشد هستید، از پس این کار بر می آیید.

بازیافت محتوا و هک رشد

10. همه چیز را بازیافت کنید

شما در قبال جامعه و محیط زیست مسئولید. نسبت به مبحث رد پای کربن آگاهی و اشراف کامل دارید و سعی می کنید با استفاده مجدد و بازیافت عوامل انتشار آن این ردپا را کاهش دهید و به حداقل برسانید.

آفرین بر شما که طرفدار محیط هستید! اما این را هم بدانید که نوع دیگری از بازیافت نیز وجود دارد که به رشد سریع می انجامد: بازیافت محتوا.

69 درصد از فروشندگان اظهار می‌کنند وقت کافی برای تولید محتوای قوی را ندارند. وقتش رسیده است که روی این هدف گذاری اصلاحاتی صورت بگیرد.

به محتوایی که تاکنون تولید کرده اید نگاهی بیاندازید. کدام بخش آن مشارکت کاربران را به حداکثر رسانده است؟ کدام قسمت دائما به اشتراک گذاشته می شود و مورد تحسین و توجه مردم قرار می گیرد؟

همین بخش ها را به بهترین شکل ممکن ارتقا دهید و تکثیر کنید.

اگر وبلاگ دارید؛ از محتوا اینفوگرافی استخراج کنید. اگر توصیه نامه مشتری دارید؛ از کاربران بخواهید پست مهمان بنویسند یا به مصاحبه ویدئویی دعوتشان کنید.

محتوای خوب را می‌توان در قالب های متنوعی ارائه کرد تا برای دسته های مختلف مشتریان جذابیت داشته باشند. ایده های بزرگ‌تان را به یک کانال و نشر یک مرتبه ای محدود نکنید و با اعمال کمی اصلاحات و بازطراحی ساختارشان آنها را تازه نگه دارید و اجازه دهید در اختیار برندتان مانده و به تاثیرگذاری ادامه دهند. برای یادگیری بیشتر در زمینه تولید محتوا، کتاب آموزش بازاریابی محتوا را مطالعه کنید.

11. یک اجتماع صمیمی پایه گذاری کنید، نه یک حکومت مستبدانه

یکی از تکنیک‌های بازاریابی که کمتر از آن که باید به آن توجه می‌شود، ارزش سهیم کردن مشتریان در ارتقای برند است.

شبکه های اجتماعی میدان خوبی برای تقویت ارتباط کاربران با همدیگر و برند شما محسوب می‌شوند.

برای پایه ریزی یک اجتماع کاربری موفق باید شما هم مشارکت داشته باشید اما زیاده روی نکنید و حضور مداخله آمیز نداشته باشید.

گاهی خودتان آغازگر مکالمات باشید و اگر سوالی پرسیده شد به سرعت پاسخ بدهید، اما در ارتباط بین کاربران اختلال ایجاد نکنید و اجازه بدهید تغذیه‌ اطلاعات در درون شبکه‌ اجتماعی به صورت داخلی و توسط خود مشتریان انجام بگیرد. برای نمونه وبسایت بافر از استراتژی انجمن های کاربران به شدت حمایت می کنند و متقابلا تعداد بی شماری از طرفداران پروپا قرص و همیشگی اش را می‌توانید در اجتماعات و تالارهای گفت و گوی سایت پیدا کنید.

کار اصلی شما حمایت و در نظر گرفتن تخفیفات و امتیازات دوره ای است و البته اینکه کاربران جدید را با آگاهی بخشیدن نسبت به این مزایا به ورود و تعامل بیشتر ترغیب کنید.

ممکن است وسوسه شوید که گروه ها را به جهت مشخصی سوق دهید و آنها را رهبری کنید، اما لطفا از این کار اجتناب کنید.

به محض اینکه کاربران جدید روی برندتان سرمایه گذاری کنند، با کمال میل با دیگر کاربران ارتباط خواهند گرفت. تنها با آنها دلیل قابل قبولی ارائه کنید که وارد این پروسه شوند و بعد خودتان از سر راهشان کنار بروید.

یک مشتری رضایت‌مند داستان‌تان را طوری تعریف می کند که در خواب‌تان هم نمی‌توانید با آن رقابت کنید.

موفقیت در هک رشد

12. کمی در سایه محبوبیت‌تان استراحت کنید

راستش را بخواهید هیچ سازمانی نیست که نتواند کل روز را راجع به مزایای خدمات و محصولاتش صحبت کند. اما از یک جایی به بعد دیگر شنیدن چنین سخنرانی هایی برای هیچکس جالب نیست.

باهوش ترین و خبره ترین هکرهای رشد به خوبی واقف اند که راحت ترین راه ورود به قلب یک مشتری راغب؛ از طریق یک توصیه نامه خوب و سازمان بندی شده‌ مشتریان است.

نکته اینجاست که اگر چه انجام این کارها توسط مشتریان راضی از نظر شما ضروری اند، نباید اجباری در کار باشد. نمی‌توانید رشوه بدهید، وادارشان کنید یا کاری کنید که به خاطر تعریف نکردن از شما وقتی تمایلی به این کار ندارند، دچار عذاب وجدان و احساس گناه بشوند. اگر چه خیلی از کمپانی ها به چنین اقداماتی دست می زند، شما یکی از آنها نباشید.

اکثر نظرات و ریویوهایی که تحت فشار داده شده اند کاملا قابل تشخیص و حس خوبی را هم منتقل نخواهند کرد. به جای این کار مشتریانی را پیدا کنید که از تعامل با شما خشنودند و تجربه کاربری جالب توجهی دارند. آنهایی که در صورت بروز هر مساله ای راجع به محصول‌تان با شما تماس می گیرند، چون می دانند همیشه پاسخگو هستید.

چنین مشتریانی را پیدا کنید و اجازه بدهید به شیوه مخصوص به خودشان از شما بگویند و تعریف کنند. اعتباری که یک مشتری راغب به این طریق در شما می‌بیند از هرگونه توصیه و مجیزگویی های تبلیغاتی و مصنوعی تاثیرگذارتر خواهد بود.

جمع بندی

همانطور که باب دیلن بزرگ در یکی از آهنگ های مشهورش می گوید “زمانه در تغییر است”

هک رشد دیگر یک اصطلاح تازه مد شده و تشریفاتی نیست که بتوانید به راحتی از کنارش بگذرید و راه قبلی خودتان را بروید.

رقابت ها مخصوصا در میان کمپانی های SaaS روز به روز در حال افزایش است و مصرف کنندگان با تنوع گزینه هایی مواجه هستند که در تاریخ بی سابقه است. نمی توانید با چند صفحه ای نوشتن و تکیه کردن به دستاوردهای اولیه تان در این عرصه موفق بمانید.

هر قدمی که بر می دارید و هر انتخابی که می کنید باید در راستای افزایش دایره‌ مخاطبین و توسعه برندتان باشد.

قطعا محصولات و خدمات خوب، مخاطب‌شان را پیدا می کنند اما در قدم اول این شمایید که باید کار را روی غلتک بیاندازید.

مشتریان خوب، این مُبلغان بی‌مزد و مواجب را به کار بگیرید. با کمپانی های هم فکر و هم دغدغه همکاری کنید. با انرژی مضاعف و مهارنشدنی محتوا تولید کنید. با حمایت بی وقفه و همه جانبه از مشتریان برندتان را متمایز کنید.

با این همه روش ساده و بی دردسری که می توان در راه رشد به کار گرفت؛ برای استفاده از تمام پتانسیل های برندتان و توسعه‌ حداکثری زمانی بهتر از همین حالا وجود ندارد.

راستی، تا همین امروز کدام تکنیک هک رشد روی کسب و کار شما جواب داده است؟ خوشحال می‌شویم تجارب خود را در راستای تکمیل این پست در بخش دیدگاه‌ها اضافه کنید.

منبع: neilpatel

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.