همه چیز درباره تبلیغات گوگل

همه چیز درباره تبلیغات گوگل {راهنمای کامل 2021}

برای یاد گرفتن همه چیز درباره تبلیغات گوگل وارد این صفحه شده اید، امروز روز شانس شماست.

شرکت جی ادز در مدت 27 روز با استفاده از کمپین تبلیغاتی توانست 81 تبدیل را ثبت کند. نرخ تبدیل این مدت زمان 2.90 درصد بوده است.

من قصد دارم که در این مطلب تمام مواردی که باید درباره تبلیغات گوگل بدانید را به شما معرفی کنم.

در این راهنمای کامل به همه چیز درباره این بازاریابی سودمند اشاره خواهیم داشت. بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ابتدایی ترین موضوعی که باید بدانید، این است که تبلیغات گوگل چگونه و با استفاده از چه پلتفرمی انجام می‌شود.

انواع کمپین های گوگل ادز – پلتفرم تبلیغاتی گوگل

بدون گوگل ادز امکان اجرای تبلیغات در گوگل وجود ندارد. مثل این می‌مونه که ماشین بدون موتور کار کنه!

یک پلتفرم کامل برای اجرای کمپین های مختلف درنظر گرفته شده و تبلیغ کنندگان با استفاده از آن، امکان فعال کردن تبلیغات را دارند. در ادامه همه چیز درباره تبلیغات گوگل ادز را برای شما علاقه مندان توضیح می دهیم.

در ادامه شما را با انواع کمپین های گوگل ادز آشنا می‌کنیم.

انواع کمپین های گوگل ادز

تمامی تغییرات، پیشنهادات، امکانات و بسیاری موارد دیگر در گوگل ادز (ادوردز سابق) در دسترس است و برای تبلیغات گوگل حتما باید کار با اون رو بدونید.

استفاده از گوگل ادز نمی‌تونه واسه هر فردی راحت باشه، واسه همین لازمه که آموزش های لازم برای استفاده از این پلتفرم رو ببینید.

شما با گوگل ادز می‌تونید کمپین های متنوعی ایجاد کنید که در ادامه اونارو بهتون معرفی می‌کنم.

کمپین سرچ گوگل ادز (Search Campaign)

این معمول ترین کمپینی است که می‌تونید در گوگل ادز اجرا کنید. کمپین سرچ همان تبلیغاتی است که در بالا و پایین نتایج جستجوی ارگانیک به کاربر نمایش داده می‌شود.

کمپین سرچ گوگل - همه چیز درباره تبلیغات گوگل

به عنوان مثال، شما جستجویی انجام می دهید (خرید کاغذ) و در صفحه نتایج گوگل با گزینه های تبلیغاتی که در کنار آنها (ad) اضافه شده مواجه می شوید.

کمپین دیسپلی (Display Campaign)

در صورتی که از کمپین دیسپلی استفاده کنید، تبلیغات شما به شکلی متفاوت از تبلیغات سرچ در سراسر اینترنت نمایش داده می شود. حتما در وب سایت های مختلف بنرهای تبلیغاتی متنوع را مشاهده کرده اید؛ این نوع تبلیغات همان کمپین دیسپلی هستند.

کمپین دیسپلی گوگل - انواع کمپین های گوگل ادز

این امکان وجود دارد که تبلیغات دیسپلی خود را در 3 نوع مختلف انجام دهید.

گزینه اول Smart Display Campaign است که گوگل به صورت پیش‌فرض آن را پیشنهاد می دهد. گوگل این گزینه را پیشنهاد می دهد چون معتقد است که نرخ تبدیل بالاتری نسبت به سایر موارد دارد.

گزینه دوم Standard Display Campaign است که در این کمپین شما می توانید تنظیمات را شخصی سازی کنید. علاوه بر آن برخی گزینه های اتوماتیک نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد.

گزینه سوم Gmail Campaign است و ایمیل های مرتبطی را به کاربران نمایش می دهد. این تبلیغات در قسمت Promotion یا Social قرار می‌گیرند و کاملا شبیه یک ایمیل هستند. کمپین تبلیغاتی جیمیل به شما کمک می‌کند با مشتریان احتمالی در یک فرمت شخصی ارتباط برقرار کنید.

کمپین شاپینگ (Shopping Campaign)

تبلیغات شاپینگ به کسب و کارها اجازه می دهد که محصولات خود را با استفاده از تبلیغات گوگل به نمایش بگذارید. با این نوع تبلیغات اگر فردی قصد خرید محصولی را داشته باشد، محصولات تبلیغاتی بالاتر از سایر نتایج نشان داده می‌شوند.

کمپین شاپینگ گوگل

باید بدانید که کمپین شاپینگ در ایران فعال نمی شود و کسب و کارهای ایرانی نمی توانند از این کمپین استفاده کنند.

کمپین ویدیو (Video Campaign)

همانطور که می‌دانید گوگل صاحب بزرگترین شبکه ویدیویی جهان است. روزانه حدود 5 میلیارد ویدیو در یوتیوب بازدید می‌شود. اگر از این سایت استفاده کرده باشید، قطعا یکی از تبلیغات یوتیوب را دیده اید. صفحه لینک شده به عنوان راهنمای کامل تبلیغات یوتیوب به شمار می‌رود.

کمپین یوتیوب

با استفاده از اکانت گوگل ادز می تونید کمپین ویدیویی اجرا کنید. مواردی همچون اپلیکیشن، محصول، خدمات و گزینه های دیگر را در این ویدیوها به بازدیدکنندگان نمایش می‌دهید.

6 نوع متفاوت برای اجرای کمپین ویدیویی گوگل وجود دارد که هرکدام از آنها ویژگی های خاصی دارند. در صورت علاقه‌مندی به تبلیغات یوتیوب می‌توانید با کارشناسان جی ادز تماس بگیرید.

کمپین اپلیکیشن گوگل ادز (App Campaign)

با استفاده از این کمپین شما می‌توانید تبلیغات اپلیکیشن خود را به راحتی انجام دهید. این امکان وجود دارد که برنامه های هر دو سیستم عامل اندروید و iOS را در کمپین اپلیکیشن تبلیغ کرد.

کمپین اپلیکیشن گوگل ادز

برای اجرای تبلیغات اپلیکیشن برای افزایش نصب اپلیکیشن باستی نام اپلیکیشن خود را هنگام ایجاد کمپین در فیلد مربوطه وارد کنید. سپس باید تنظیمات گروه تبلیغاتی مانند عناوین و توضیحات تبلیغاتی، کشورهای قابل نمایش، زبان، هزینه نصب اپلیکیشن و تاریخ اجرای تبلیغات را مشخص نمائید.

کمپین اسمارت (Smart Campaign)

ترکیبی از متن و تصویر در گوگل، گوگل مپ و سراسر اینترنت به عنوان تبلیغات نمایش داده می شود. این کمپین با حداقل مدیریت دستی اجرا می شود.

کسب و کارها می توانند با اجرای کمپین اسمارت تماس های بیشتری دریافت کنند، بازدید فروشگاه خودشان را افزایش دهند؛ و همچنین این امکان وجود دارد تا اقدامات انجام شده در سایت بیشتر شود.

کمپین دیسکاوری (Discovery Campaign)

کمپین دیسکاوری تبلیغات شما را در یوتیوب، جیمیل و تقریبا هر جای قابل کشف به نمایش می‌گذارد. جالب است بدانید که این کمپین به کلمات کلیدی اهمیتی نمی دهد!

کسب و کارها می توانند از دیسکاوری گوگل ادز استفاده کنند تا محصولات را به مشتریان با ارزش نشان دهند. این امکان وجود دارد که تبلیغات دیسکاوری گوگل با دو روش اجرایی شود.

ما برای اینکه کار شما رو راحت کنیم، یک دوره کامل فارسی آموزش گوگل ادز به همراه ویدیو به صورت تخصصی تولید کردیم که می‌تونید رایگان این دوره پایگاه دانش جی ادز را مشاهده کنید.

در بخش بعدی همه چیز درباره هزینه های تبلیغات گوگل را به شما توضیح می دهیم و همچنین درباره ارزش این نوع بازاریابی صحبت می کنیم.

همه چیز درباره هزینه تبلیغات گوگل

یکی از مهم ترین عواملی که برای هر تبلیغ کننده ای اهمیت دارد، هزینه تبلیغات گوگل است. این موضوع می‌تواند به قدری اهمیت داشته باشد که برخی شرکت ها از این نوع سرمایه گذاری صرف نظر کنند.

با این حال، ما و بسیاری از آژانس های تبلیغاتی معتقدیم که گوگل ادز ارزش سرمایه گذاری را دارد.

همه چیز درباره هزینه تبلیغات گوگل

 

به طور کلی هزینه تبلیغات گوگل مقرون به صرفه است و عموما بیشتر از مبلغی که سرمایه گذاری می شود را کسب می کنید. برای تبلیغات فارسی امکان تبلیغ با 1 سنت وجود دارد؛ اما معمولا تبلیغات در گوگل 5 یا 6 سنت هزینه دارد.

ممکن است که آشنایی کافی با این نوع قیمت گذاری نداشته باشید؛ بنابراین این موضوع را بیشتر توضیح می‌دهم تا در این راهنمای کامل 2021 بدانید که چگونه و چطور باید هزینه های تبلیغات گوگل را پرداخت کنید.

هزینه به ازای هر کلیک

هر کلیک تبلیغاتی چقدر می‌تونه هزینه داشته باشه؟ مبلغی که باید برای این نوع بازاریابی خرج کنید، به چند عامل مهم بستگی داره؛ اما قبل از اون اجازه دهید به طور کامل هزینه به ازای هر کلیک رو توضیح بدم.

به عنوان مثال به مبالغی که در بالا ذکر شد، اشاره می‌‎کنیم. 5 یا 6 سنت می‌تونه مبلغی باشه که باید واسه هر کلیک کاربر به گوگل پرداخت کنید.

شما حساب گوگل ادز رو شارژ می‌کنید. مثلا 50 دلار. بعد از اینکه تبلیغات خودتون رو اجرا کنید، اولین کلیک مبلغ پیشنهادی (5 یا 6 سنت و …) رو از حساب شما کم می‌کنه.

حالا که معنی هزینه به ازای هر کلیک رو متوجه شدین، لازمه که بدونین چه عواملی می‌تونه تو بیشتر شدن هزینه تبلیغات گوگل تاثیر گذار باشد. در ادامه همه چیز درباره اجرای کمپین های تبلیغاتی گوگل را توضیح می‌دهیم.

کلمات کلیدی

یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار که در تعیین قیمت نقش کلیدی دارد، کلمات کلیدی تبلیغاتی است. این عبارات می‌توانند در ارزان و گران شدن تبلیغات تاثیر گذار باشند.

به عنوان مثال، اگر شما کلمه “خدمات حسابداری” یا “خدمات مالیاتی” را به عنوان کلمه هدف خود قرار دهید، نمی‌توانید نگاهی به ارزان بودن تبلیغات داشته باشید. به این دلیل که کلمات گران و پررقابتی را انتخاب کرده اید.

بر خلاف آن، اگر از کلمات کم رقیب استفاده کنید، می توانید با پیشنهاد مقرون به صرفه‌تر تبلیغات گوگل را فعال کنید. مثلا “خرید آنلاین لوازم آشپزخانه” رقابت کمتری نسبت به حسابداری دارد و با مبلغی کمتر می‌توانید کمپین تبلیغاتی خود را اجرایی کنید.

رقابت با سایت‌ های دیگر

رقابت زیاد می‌تونه عامل مهمی واسه گرون شدن تبلیغات باشه. چرا؟ چون اگر شما تبلیغ انجام بدین، رقبای شما نمیخوان تو رقابت عقب بمونن و کمپین هایی رو اجرا می کنن.

رقابت با سایت های دیگر در تبلیغات گوگل

این مساله هم دقیقا مانند کلمات کلیدی است و هرچه سایت های رقیب بیشتر شوند، برای نمایش داده شدن تبلیغات‌تان در گوگل بایستی هزینه به ازای هر کلیک بالاتری پیشنهاد بدهید.

به عنوان مثال، اگر شما برای کلمه “خرید ساعت” مبلغ 5 سنت به گوگل پیشنهاد داده باشید، سایت رقیب شما برای اینکه بتونه بالاتر از شما قرار بگیره، مبلغ 6 سنت به ازای هر کلیک پیشنهاد می‌دهد.

بنابراین در کمپین پیش‌رو لازمه که 6 سنت سرمایه گذاری کنید یا اینکه مبلغ بیشتری پیشنهاد دهید.

با این حال، نداشتن رقیب یا کم رنگ بودن رقابت هم می‌تونه عامل مهمی باشه که با سرمایه گذاری مقرون به صرفه بتونید درآمد مناسبی کسب کنید.

اگر می‌خواهید کمپین تبلیغاتی موفقی اجرا کنید، باید همه چیز درباره رقابت و تاثیر تبلیغات در بیشتر شدن هزینه ها را بدانید.

هدف گذاری رقبا

شما می توانید به راحتی رقبای خود را برای تبلیغات هدف قرار دهید. این کار نسبتا ساده ای است. تنها کافیست کلمه مورد نظرتان برای تبلیغات را در گوگل جستجو کنید.

اکنون رقبای خود را در عبارت تبلیغاتی شناخته اید و می توانید از کلمات آنها ایده های متنوعی کسب کنید. در صورتی که با جستجوی کلمه موردنظرتان رقیبی پیدا نکردید، چه بهتر. به راحتی می تونید با تبلیغات گوگل درآمد خود را بیشتر کنید.

همچنین شما می توانید با پرداخت هزینه ای بیشتر، رتبه بهتری با کلمه کلیدی که رقیبتان استفاده کرده بدست بیاورید.

به عنوان مثال، اگر رقیب شما برای هر کلیک “تعمیرات کولر گازی” 7 سنت پرداخت می کند، شما پیشنهاد 8 سنتی ارائه کنید و جایگاه بالاتری کسب کنید. (اما باید کیفیت تبلیغاتی بالایی هم داشته باشید).

نرخ کلیک به تعداد نمایش تبلیغ

تعداد کلیک های تبلیغاتی گوگل در صورتی که نسبت به نمایش ایده آل باشند، باعث می شوند که هزینه های کمپین کاهش یابد. چرا؟

یک عامل مهم در گوگل ادز به عنوان کیفیت تبلیغات (Quality Score) وجود دارد که نمره ای از 0 تا 10 به گروه های تبلیغاتی ایجاد شده اعطا می کند. کلیک بیشتر این سیگنال را به گوگل می دهد که تبلیغات شما مرتبط با جستجو کاربران و مهم‌تر از آن برطرف کننده نیاز کاربران است.

بنابراین اگر تعداد کلیک شما نسبت به تعداد نمایش کم باشد، گوگل به تبلیغات شما نمره مناسبی نمی دهد و جایگاه شما نسبت به سایر رقبا کاهش می‌یابد. توجه داشته باشید که اگر نمره کیفیتی شما 2 و یا کمتر از آن باشد، ممکن است گوگل هیچگاه تبلیغات شما را نمایش ندهد.

به شما توصیه می کنیم که 5 راز افزایش نرخ کلیک تبلیغات گوگل را بخوانید.

یک عامل دیگر که به صورت مستقیم روی هزینه تاثیر ندارد، اما می تواند نرخ کلیک را افزایش دهد، افزونه های تبلیغاتی گوگل ادز هستند. در ادامه همه چیز درباره آنها را به شما می‌گوییم.

افزونه های تبلیغاتی گوگل

در صورتی که با تلفن همراه، کامپیوتر یا لپ‌تاپ شخصی جستجویی انجام داده باشید، تبلیغاتی را دیده اید که بخش های اضافی دارند. این بخش های جذاب، افزونه های تبلیغاتی گوگل هستند.

به طور کلی این افزونه ها می‌تونن تبلیغات گوگل رو جذاب کنن و علاقه بیشتری در کاربر ایجاد کنن که روی تبلیغ کلیک کنه. در ادامه این راهنمای کامل 2021 به طور خلاصه همه افزونه های تبلیغاتی گوگل رو بهتون معرفی می‌کنم.

افزونه Callout: این ویژگی به تبلیغ کننده امکان می‌دهد از عبارات و جلمات کوتاه و جذاب استفاده کند. مانند خدمات پس از فروش و پشتیبانی 24 ساعته.

افزونه سایت لینک: امکان اضافه کردن چند لینک به تبلیغ با استفاده از این افزونه وجود دارد. مانند صفحات تعرفه، تماس با ما و موارد دیگر.

افزونه Structured Snippet: این افزونه امکان نمایش خدمات و محصولات کسب و کار را به وجود می آورد. مانند آموزش ها، فروش ویژه.

افزونه تماس: تبلیغ کنندگان با استفاده از این افزونه تبلیغاتی می توانند شماره تماس شرکت یا شخص را در تبلیغات گوگل نمایش دهند. (راهنمای افزودن شماره تماس ایران به تبلیغات گوگل)

افزونه اپلیکیشن: در صورتی که اپ خاصی برای تبلیغ داشته باشید، این افزونه می‌تونه گزینه مناسبی برای شما باشه.

افزونه تصویر: به طور کلی این افزونه هنوز در تبلیغات فارسی دیده نشده و جدیدترین ویژگی اجرا شده توسط گوگل است. قسمتی از تبلیغات به تصویری از صفحه اختصاص داده می شود.

افزونه Lead Form: برای اینکه بتوانید از طریق جستجوی گوگل کاربران را به فرم مورد نظرتان هدایت کنید، می‌توانید از افزونه Lead Form استفاده نمائید.

افزونه Promotion: اگر قصد دارید که کاربران گوگل را از تخفیف های خود باخبر کنید، می توانید با استفاده از افزونه Promotion تخفیف مورد نظرتان را به نمایش بگذارید.

سهم نمایش از دست رفته به دلیل محدودیت بودجه روزانه یا رتبه تبلیغات

مواردی وجود دارند که ممکن است جزئی به نظر برسند، اما باعث می شوند که شما بخشی از ترافیک تبلیغاتی خود را از دست بدهید. به آن سهم نمایش از دست رفته (Search lost Impression Share) گفته می‌شود. کارشناسان جی ادز می‌توانند همه چیز درباره سهم نمایش از دست رفته تبلیغات گوگل را به شما توضیح بدهند.

به عنوان مثال، اگر شما کمپین تبلیغات گوگل خود را مورد بررسی قرار ندهید، ممکن است با محدودیت بودجه روزانه مواجه شوید و مشتریان احتمالی را از دست بدهید. ممکن است شما بودجه 3 دلاری برای هر روز تعیین کرده باشید، اما کمپین شما شانس دریافت کلیک تا 4 دلار را داشته باشد.

مورد دیگری که باید به آن دقت کنید و در بالاتر نیز به آن اشاره داشتیم، کیفیت تبلیغات است. اگر کیفیت مناسبی را به کاربر نمایش ندهید، این امکان وجود دارد که رتبه تبلیغاتی شما کاهش یابد.

همانطور که می‌دانید هر رتبه گوگل کلیک بیشتری نسبت به رتبه پایین تر دریافت می کند. قطعا شما نمی‌خواهید عمدا کاری را انجام دهید که باعث کاهش رتبه تبلیغات شود.

بسیار مهم است که کلمات کلیدی کمپین تبلیغاتی را به درستی انتخاب کنید. بهترین عبارات ممکن را برای سود بیشتر و ارائه کیفیت بالاتر به کاربران ارائه کنید.

این همه چیز درباره تبلیغات گوگل است که باید برای اجرای کمپین ها بدانید.

چگونه در گوگل ادز کمپین تبلیغاتی ایجاد کنیم؟

در ادامه این راهنمای کامل تبلیغات گوگل قصد دارم که ایجاد یک کمپین گوگل ادز رو براتون توضیح بدم. توصیه می‌کنم لیوان قهوه‌تون رو پر کنین و با دقت باقی مطلب رو بخونین.

اول از همه باید یک جیمیل معتبر داشته باشید و سپس وارد وب سایت Google Ads بشید. وارد پنل گوگل ادزتان شوید.

در قسمت چپ منو روی گزینه Campaign کلیک کنید.

روی گزینه مثبت + کلیک کرده و سپس New Campaign را انتخاب نمائید.

اولین مرحله برای ایجاد کمپین گوگل ادز

می‌تونید اهداف کمپین خود را از حالت های پیش فرض انتخاب کنید. اگر هیچ کدام از اهداف تعیین شده برای شما مناسب نبود، می توانید روی گزینه Create Campaign Without a Goal’s Guidance کلیک کنید.

ایجاد کمپین گوگل ادز - همه چیز درباره تبلیغات گوگل

پس از انتخاب این گزینه نوع کمپین را می توانید انتخاب کنید و عمومی ترین گزینه های استفاده شده در تبلیغات فارسی، Search، Display، App هستند.

انواع کمپین های قابل اجرا در گوگل ادز

به عنوان مثال، اگر شما روی گزینه سرچ کلیک کنید، 3 قسمت در اختیار شما قرار می‌گیرد که شامل بازدید وب سایت، تماس تلفنی و دانلود اپلیکیشن می‌باشند.

اگر قصد دارید تبلیغات گوگل را برای وب سایت انجام دهید، بعد از انتخاب گزینه Website Visits باید آدرس سایت خود را وارد کنید.

به دلیل اینکه نمی‌توانیم فعال کردن کمپین تبلیغاتی گوگل ادز را به طور کامل در این مقاله قرار دهیم، به شما دوره رایگان آموزش گوگل ادز را معرفی می‌کنیم که به صورت تخصصی توسط جی ادز تهیه شده است.

با مشاهده ویدیوهای فارسی این آموزش به راحتی می توانید تبلیغات مورد نظر خود را اجرا نمائید.

بهینه سازی کمپین تبلیغاتی گوگل

باید بدانید که دانستن همه چیز درباره اجرای کمپین تبلیغات گوگل به تنهایی نمی‌تواند باعث موفقیت شما باشد.

به عنوان مثال، اگر بهینه سازی های لازم برای کمپین انجام نشود، ممکن است تبلیغات فعال شده بازدهی لازم را نداشته باشد.

بهینه سازی کلمات در کمپین گوگل ادز از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌توانید برخی کلمات کم ارزش را با پیشنهاد ارزان تر ارائه کنید.

همچنین ممکن است شما قصد فروش محصولی خاص را داشته باشید، و نمی‌خواهید با هر کلمه ای به کاربر نمایش داده شود.

مثلا وب سایتی که به صورت تخصصی “کیف زنانه” می‌فروشد، مطمئنا نمی‌خواهد با کلمه “کیف مردانه” به جستجوکنندگان نشان داده شود. بنابراین با استفاده از امکانات گوگل ادز (مانند کلمات منفی، کلمات با انطباق دقیق یا اگزکت مچ) می‌توان “کیف مردانه” را از کلمات کلیدی قابل نمایش حذف کرد. (در ادامه کاملا توضیح می‌دهیم).

همچنین گوگل برای راحتی تبلیغ کنندگان یک بخش به نام Recommendations در گوگل ادز قرار داده که بر اساس کمپین هایی که اجرا کرده اید عمل می کند و توسط هوش مصنوعی مدیریت می شود. در صورت نیاز می توانید از این مزیت تبلیغات گوگل نیز استفاده نمائید.

بهینه سازی کمپین تبلیغاتی گوگل باعث می شود که کیفیت تبلیغات شما افزایش یابد. بدین ترتیب آسان تر از گذشته می توانید مشتری جذب کنید و هزینه های تبلیغاتی شما نیز کاهش می‌یابد.

در صورتی که کمپین تبلیغاتی شما نیاز به بهینه سازی دارد، می توانید با کارشناسان جی ادز تماس بگیرید.

چرا باید از تبلیغات گوگل استفاده کنیم؟

تا به اینجا تقریبا همه چیز درباره تبلیغات گوگل را متوجه شده اید. در ادامه به شما پاسخ این سوال را می‌دهیم. اما خودتان بعد از خواندن این راهنمای کامل 2021 به راحتی تصمیم می‌گیرید که چرا باید از تبلیغات گوگل استفاده کنید.

بدون شک برای کارفرماهای بسیاری پیش آمده که دلیل اصلی تبلیغات گوگل را پرس‌وجو می کنند. پاسخ به این سوال ساده است. شما با اجرای تبلیغات علاوه بر فروش بیشتر، آگاهی از برند خود را افزایش می‌دهید.

قطعا ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه تبلیغات آنلاین، موتور جستجوی گوگل است. روزانه بیش از 3.5 میلیارد جستجو در این موتور قدرتمند انجام می شود. بدون شک برخی از این سرچ ها شامل تبلیغات هستند.

ممکن است که سئو سایت شما خوب باشد و در نتایج ارگانیک رتبه مناسبی دریافت کرده باشید. بسیاری از سایت هایی که رتبه اول گوگل را در اختیار دارند، باز هم از تبلیغات استفاده می کنند؛ مانند آمازون، مایکروسافت، گوگل ادز و سایر شرکت ها.

به عنوان مثال سایت جی ادز با کلمه “تبلیغات گوگل” در رتبه اول است، اما اجرای کمپین گوگل ادز با این کلمه در برنامه های شرکت وجود دارد و اغلب نیز اجرا می شوند.

در ادامه 7 دلیل اساسی برای استفاده از گوگل ادز ارائه می‌کنیم:

  1. امکان سرمایه گذاری با بودجه اندک
  2. پرداخت هزینه به ازای کسب نتیجه
  3. نمایش تبلیغات در زمان های مناسب
  4. نمایش تبلیغات در موقعیت مناسب
  5. افزایش شانس تعامل با مشتری
  6. قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل
  7. بازگشت سرمایه مناسب از تبلیغات

تبلیغات داینامیک

همانطور که ممکن است از نام داینامیک حدس بزنید، این نوع تبلیغات برای سازگار شدن با جستجوی کاربر به طور اتوماتیک تغییر می کنند.

تبلیغات داینامیک با توجه به جستجویی که کاربر انجام داده می تواند بهترین عنوان ممکن را به او نمایش دهد.

به عنوان مثال، اگر شما از کلمات “میز تحریر” یا “میز کامپیوتر” استفاده کرده باشید، گوگل به صورت اتوماتیک با توجه به جستجوی کاربر کلمات کلیدی را به شکل صحیح نمایش می دهد.

موضوعی که باید به آن دقت کنید، تنها 30 کاراکتر فضا برای انتخاب عنوان خواهید داشت؛ و در صورتی که عنوان شما بلندتر از حد معمول باشد، گوگل عنوان کوتاه تری را نمایش می دهد.

استفاده از این مدل تبلیغاتی گوگل باعث می شود که میزان بازگشت سرمایه بالایی در هر کمپین داشته باشید و علاوه بر آن سرمایه گذاری کمتری انجام دهید.

همچنین تبلیغات داینامیک باعث می شود که نرخ تبدیل مناسب و مشتریان وفادار بیشتری از کمپین اجرا شده کسب کنید.

استراتژی هزینه گذاری

برای اینکه بتوانید استراتژی هزینه گذاری در تبلیغات گوگل را به خوبی انجام دهید، ابتدا باید دو مورد را بررسی کنید. میزان ارزش هر مشتری بالقوه و حداکثر سرمایه گذاری روزانه.

به عنوان مثال، شما برنامه ریزی می کنید که 200 دلار از تبلیغات درآمد کسب کنید. 100 دلار نیز برای این کمپین سرمایه گذاری می‌کنید. سپس انتظار دارید که بعد از اتمام کمپین خود 200 دلار درآمد کسب کنید.

فرض می‌کنیم که شما می خواهید از کمپین “فروش لوازم آرایشی” به درآمد 200 دلاری برسید. نباید انتظار داشته باشید که اولین کلیک به انجام تراکنش و سود منجر شود. بنابراین باید یک استراتژی هزینه گذاری مناسب ایجاد کنیم که 100 دلار سرمایه گذاری ما در انتهای کمپین دوبرابر شود.

برای اینکه بدانیم چه مقدار هزینه برای هر کلیک ارائه کنیم که منجر به سود دو برابر شود، لازم است که تعداد کلیک برای فروش را محاسبه کنیم.

عموما به ازای 1000 بار نمایش تبلیغات حدود 3 درصد از افراد روی نتیجه کلیک می کنند. یعنی از 1000 جستجوی انجام شده، 30 کلیک دریافت می کنیم. (البته این تعداد ممکن است در کمپین های مختلف یکسان نباشد).

از این 30 نفری که روی تبلیغ ما کلیک کرده اند، همه آنها خرید انجام نمی دهند. ممکن است 5% از این 30 نفر تراکنشی را در سایت انجام دهند. (هرچه بیشتر چه بهتر). اکنون باید 30 را در نرخ تبدیل 5 درصد ضرب کنیم که عدد 1.5 بدست می‌آید. یعنی 1 نفر خرید انجام می دهد.

اکنون می‌دانید که سرمایه گذاری 100 دلار یا کمتر از آن به 30 کلیک یا بیشتر منجر می شود. بنابراین لازم است که 100 دلار را به 30 تقسیم کنیم که رقم 3.3 دلار برای حداکثر سرمایه گذاری روزانه به دست می آید.

یعنی اگر شما روزانه بودجه 3.3 دلاری تعیین کنید، می توانید هر روز یک مشتری کسب کنید.

اگر به تازگی قصد دارید که بازاریابی خود را شروع کنید و همه چیز درباره تبلیغات گوگل را بدانید، توصیه ما این است که با سرمایه گذاری اندک این کار را انجام دهید. (مثلا بودجه روزانه 1 تا 2 دلار).

هدف گیری تبلیغات

باید تمامی هدف گیری هایی که می‌توانید در کمپین خود از آنها استفاده کنید را بشناسید تا بتوانید بگویید همه چیز درباره تبلیغات گوگل را می‌دانید. یعنی چی؟!

یعنی اینکه شما انواع تبلیغات خودتون رو بر اساس یک بخش خاص هدف گیری می‌کنید. به عنوان مثال، تبلیغات شما برای افراد 20 تا 30 سال جذابیت دارد؛ بنابراین می‌توانید هدف گیری را بر اساس محدودیت سن انجام دهید.

همچنین این امکان در گوگل ادز وجود دارد که بتوانید کمپین خود را بر اساس جنسیت اجرا کنید. هدف گذاری رقبا روش دیگری است که آن را بالاتر توضیح دادیم.

هدف گیری بر اساس کلمات کلیدی

این تنظیمات هدف گذاری بر اساس کلمات کلیدی همچنین با نام تنظیمات انطباق نیز شناخته می شوند. به طور کلی پنج نوع انطباق وجود دارند که عبارتند از گسترده، گسترده اصلاح گر، عبارت، دقیق و منفی. در ادامه همه چیز درباره هدف گیری کلمات کلیدی را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

انطباق گسترده (Broad Match): به طور کلی تمامی کلمات کلیدی ممکن و نزدیک به عبارت اصلی شما در این دسته قرار می‌گیرند. با استفاده از استراتژی انطباق گسترده می توانید تعداد کلیک های تبلیغاتی را افزایش دهید؛ اما تعداد جستجوهای بی ربط نیز افزایش می یابد.

انطباق گسترده اصلاح گر (Broad Match Modifier): این دسته از کلمات کلیدی با یک مثبت + بعد از عبارت اصلی قرار می‌گیرند. می توانید با استفاده از + در کنار کلمه این امکان را ایجاد کنید که تنها بعد از جستجوی دقیق آن کلمه، تبلیغ به کاربر نمایش داده شود.

به عنوان مثال، اگر از کلمات +شلوار +مردانه استفاده کنید، تبلیغات شما با عباراتی همچون “شلوار جین مردانه” و “کت‌ و شلوار مردانه” نمایش داده می شود.

انطباق عبارت (Phrase Match): این گزینه از هدف گذاری کلمات کلیدی به عبارتی مشخص شده مربوط است. به عنوان مثال، اگر کلمه اصلی شما کیف چرم است، با عباراتی همچون کیف زنانه، کیف مردانه، کیف پول و … نمایش داده نمی شوید. کیف چرم باید در جستجو وجود داشته باشد تا تبلیغات به کاربر نشان داده شود (مثلا کیف چرم مردانه).

انطباق دقیق (Exact Match): در این هدف گذاری کلمات کلیدی، دقیقا باید عبارت مورد نظر جستجو شود تا تبلیغات گوگل نمایش داده شود. اگر بخواهیم مثال قبل را برای شما مطرح کنیم، به غیر از کلمه کیف چرم، تبلیغات با هیچ عبارت دیگری نمایش داده نمی شود.

انطباق منفی (Negative Match): انطباق منفی را قبل تر در همین مقاله توضیح دادم که با استفاده از آن می‌توانید کلمات خاصی را از کمپین خود حذف کنید. مثلا می‌توانید برای عبارت کیف چرم، -مردانه را اضافه کنید تا با کلمه “کیف چرم مردان” یا “کیف چرم مردانه” تبلیغات شما نشان داده نشود.

نحوه جلوگیری از کلیک های فیک

شما می توانید با استفاده از ریمارکتینگ از کلیک های فیک تبلیغات گوگل جلوگیری کنید. به طور کلی ریمارکتینگ باعث می شود که کمپین های شما برای کسانی که قبلا وارد سایت‌تان شده اند، دیگر نمایش داده نشود.

شما می توانید لیستی کامل از بازدیدکننگان سایت جمع آوری کنید و آنها را در دسته های مختلف قرار دهید. به عنوان مثلا می توانید با ریمارکتینگ تبلیغات گوگل خود را به دسته ای از بازدیدکنندگان سایت نمایش دهید.

همچنین این امکان وجود دارد که کمپین تبلیغاتی شما به بازدیدکنندگان خاصی نمایش داده نشوند. بدین ترتیب می توانید کاربرانی که بر روی تبلیغات شما کلیک می کنند تا از بودجه شما کاسته شود را در این لیست قرار دهید.

در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، می توانید مقاله جلوگیری از کلیک فیک تبلیغات گوگل را مطالعه کنید.

حرف آخر

این مقاله به صورت تخصصی توسط تیم جی ادز تهیه شده تا شما علاقه مندان، همه چیز درباره تبلیغات گوگل را بدانید.

اجرای کمپین گوگل ادز این شانس را به شما می دهد که مدتی کوتاه پس از راه اندازی کسب و کار خود تجربه فروش را کسب کنید. موضوعی که حتما باید به آن دقت کنید، کیفیت بالای تبلیغات و مرتبط بودن آن با جستجوی کاربر است.

کلمات خود را به درستی استفاده کنید. هدف خود را تنها به کلیک بیشتر اختصاص ندهید، بلکه تمرکز خود را روی ارزش بیشتر قرار دهید.

به عنوان مثال، اگر با عبارت “خرید بازی” کاربر را به صفحه سایت خود هدایت کنید، اما در آن صفحه لوازم کامپیوتری به او ارائه کنید، کاربر صفحه شما را ترک می‌کند؛ و این یک سیگنال منفی است که باعث کاهش رتبه تبلیغات می‌شود.

سعی کردیم تا حد امکان مطالب را به صورت واضح و مختصر توضیح دهیم. در صورتی که سوالی برای شما پیش آمده یا فکر می ‌کنید به بخشی از تبلیغات گوگل اشاره نکردیم، در بخش نظرات آنها را مطرح کنید.

خوشحال می‌شویم که تجربه شما در زمینه تبلیغات گوگل را بدانیم. همچنین می‌توانیم به شما و کسب و کارتان کمک کنیم تا فروش بیشتری داشته باشید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.