بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ چیست؟

تکنیک بازاریابی چریکی (گوریلا مارکتینگ) یا بازاریابی پارتیزانی یک روش نامتعارف بازاریابی است که امروزه توانسته به یکی از تکنیک‌های جذاب برای شرکت‌های کوچک و حتی بزرگ تبدیل شود. روش این نوع بازاریابی کاملاً غیر آشکار و معمولاً در مکان‌هایی که برای مصرف کنندگان و مشتریان غیر منتظره است، اتفاق می افتد تا اثر بیشتری بر مخاطبان داشته باشد.

سرقت تلفن همراه یک مشکل بزرگ در کشور رومانی است؛ در این کشور هر دو دقیقه یکبار یک تلفن همراه به سرقت می رود.

به همین دلیل شرایطی فراهم شده است تا شما بتوانید تلفن همراه خود را برابر دزدی، خراب شدن و ضرر و زیان هایی که ممکن است به آن وارد شود، از طریق شرکت‌های بیمه مختلف، بیمه کنید. به نظر می رسد بسیاری از افراد چنین بیمه ای را لازم نمی دانند و فکر می کنند هیچ وقت به آن نیاز پیدا نمی کنند.

بنابراین، یکی از این شرکت‌های بیمه، تعدادی نیروی حرفه ای استخدام کرده است تا به صورت نامحسوس کارت‌های تبلیغاتی را به جیب مردم که در آن کیف پول و تلفن همراه‌شان است بیاندازند.

هدف این شرکت، سرقت تلفن همراه مردم نیست، بلکه به این دلیل است که این کارت‌ها به آنها تضمین می‌دهد تلفن همراه آنها در این شرکت به خوبی مورد حمایت بیمه قرار می گیرد.

مثال بازاریابی چریکی

سرفصل محتوای مربوط به بازاریابی چریکی

  1. بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ چیست؟
  2. نمونه های موفق بازاریابی چریکی
  3. برای کدام دسته از مشتریان از بازاریابی چریکی استفاده کنیم؟
  4. مدیران بازاریابی چریکی چه می‌کنند؟
  5. یادگیری گوریلا مارکتینگ

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ چیست؟

با این که تکنیک بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ یک روش غیر متعارف است ولی توانسته است توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کند. استراتژیهای بازاریابی پارتیزانی به دنبال مدل های بازاریابی سنتی هستند و روش کار آنها کمتر به صورت آشکار است.

اصطلاح گوریلا مارکتینگ برای اولین بار توسط جی کنراد لویینسون در کتابی که در سال 1984 منتشر کرد مطرح شد. از آن زمان تا کنون این اصطلاح به عنوان بخش مهمی از کتابهای درسی در زمینه بازاریابی تبدیل شده است.

اساساً راه اندازی کمپین‌های گوریلا مارکتینگ، به جای پول بیشتر نیازمند انرژی و زمان و مخصوصا ایده پردازی است. تاکتیک های آن به این صورت است که معمولاً در مکان‌های غیر منتظره استفاده می شود و با اینکه کم هزینه تر است، ولی تأثیر بسیار زیادی نیز بر مخاطبان دارد.

بازاریابی پارتیزانی به موارد زیر می پردازد:

  • به جای اندازه گیری میزان فروش به عنوان موفقیت، به میزان سود توجه می کند.
  • به جای تمرکز و اولویت به مشتریان جدید سعی می کنند مشتریان قبلی و حال حاضر خود را حفظ کند.
  • گروه های کوچک را برای پیام‌های تبلیغاتی خود انتخاب می کنند نه گروه و توده ای از مخاطبان را.
  • رضایت مشتریان برای این بازاریابی در اولویت است.
  • سعی می کند فقط از یک کمپین استفاده کند به جای اینکه تعداد زیادی کمپین راه اندازی کند.

نمونه های موفق و معروف بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی در ابتدا به عنوان ابزاری برای کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته شد اما با این حال در بین کسب و کارهای بزرگ نیز محبوب شد. زمان، انرژی و خلاقیت بخش‌های اصلی کمپین‌های گوریلا مارکتینگ هستند. از جمله شرکت ها و سازمان‌هایی که از بازاریابی پارتیزانی یا گوریلا مارکتینگ استفاده کرده‌اند، چند مورد را در ادامه معرفی می‌کنیم:

گوریلا مارکتینگ یونیسف

سازمان یونیسف: این سازمان یک دستگاه فروش آب کثیف در شهر منهتن قرار داد، که به ازای یک دلار به آنها یک لیوان آب کثیف می فروخت. این سازمان با این کار هدف داشت وضعیت کودکانی که نیاز به آب آشامیدنی سالم دارند را نشان دهد. همچنین اعلام کرد که یک دلار فقط می تواند برای 40 روز آب آشامیدنی سالم برای این کودکان تأمین کند.

بازاریابی چریکی فولکس واگن

شرکت فولکس واگن: این شرکت در شهر دبی، حباب‌هایی را در پارکینگ‌ها قرار داد که روی آنها نوشته شده بود: I wish I was a Volkswagen. مردم در حال پارک کردن ماشین این پیام را می‌دیدند و همین موجب شد که از خودروهای این شرکت بسیار استقبال به عمل آمد.

بازاریابی چریکی کوکاکولا

شرکت کوکاکولا : شرکت کوکاکولا در تبلیغ بطری‌های خود، بطری کوکاکولا را نشان داد که در کنار خیابان به لباس مردم می‌چسبد.

گوریلا مارکتینگ بانتی

شرکت بانتی: این شرکت که در زمینه تولید دستمال‌های آشپزخانه فعالیت می‌کند، در کمپین گوریلا مارکتینگ خود یک لیوان قهوه 8 فوتی ریخته شده را در خیابان قرار داده است و در کنار آن جعبه دستمال بانتی با پیام “Makes small work of big spills” قرار دارد، تا نشان دهد که دستمال‌های آنها هنگام بروز فجایایی مثل ریختن لیوان قهوه سریعا شما را نجات می‌دهند!

بازاریابی چریکی شرکت جیپ

شرکت جیپ: این شرکت برای اینکه نشان دهد خودروی جیپ تا چه اندازه می تواند با محیط هماهنگ و سازگار باشد و نشان دهد که خودروی جیپ در مکان‌های مختلف و نامطلوب در شهر می‌تواند پارک شود، جایگاه‌های پارک نامتعارفی را در شهر برای خودروی جیپ مشخص کرد.

برای کدام مشتریان از بازاریابی چریکی استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد در بازاریابی چریکی، به جای تمرکز بر یافتن مشتریان جدید، بیشتر تلاش می‌شود مشتریان قدیمی و کنونی حفظ شوند و میزان مشارکت آنها با نام تجاری‌شان را بالا ببرند. به همین دلیل در کمپین‌های تبلیغاتی به گروه هدفشان که مشتریان کنونی آنهاست توجه دارند.

زیرا این مشتریان به آنها کمک می کنند تا هر چه زودتر به رسمیت شناخته شوند و این شرکت را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند.

استفاده از بازاریابی پارتیزانی در کمپین‌های آنلاین (از طریق شبکه های اجتماعی) جزو اهداف این تکنیک بازاریابی است. مصرف کنندگانی که به طور منظم از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند به احتمال زیاد با دیدن کمپین‌های گوریلا مارکتینگ، این شرکت و محصولات آن را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند.

کمپین های چریکی با یک ایده جالب شروع می‌شود. آنها نه تنها به محتوای پیام بلکه به شکل ظاهری پیام نیز توجه ویژه دارند. استفاده از روش‌های ساخت تبلیغات خلاقانه یکی از تکنیک‌های کمپین چریکی برای ارتباط خلاقانه با مشتریان و جذب آنهاست.

گوریلا مارکتینگ

به عنوان مثال، یک تولیدکننده لباس سوئدی به جای استفاده از پوستر و بیلبوردهای تبلیغاتی، از آیینه‌هایی استفاده کرد که تصویر مدل‌های جدید لباس‌هایشان بر روی آن بود و افراد می‌توانستند با ایستادن در مقابل آیینه‌ها، لباس‌ها را بر تن خودشان مشاهده کنند.

همانطور که بیان شد می توان از ایده های خلاقانه مختلفی در بازاریابی چریکی استفاده کرد. در واقع، یکی از اصول گوریلا مارکتینگ، استفاده ترکیبی از روشهاست. اما باید توجه داشته باشید که پیام کلی بازاریابی شما با این روش‌ها سازگار باشد.

پیامهای شگفت انگیز در این روش باید الهام بخش مصرف کنندگان برای به اشتراک گذاشتن این پیام با دوستان‌شان شود. باید سعی کنید تاکتیک‌هایی که استفاده می کنید تا حدی از تبلیغات مرسوم و متعارف فاصله داشته باشد که مصرف کنندگان پیام شما را صرفاً یک تبلیغات نبینند.

به این ترتیب، افراد به دلیل هیجان زده شدن از پیام تبلیغاتی شما، سریع آن را با دیگران به اشتراک می گذارند. از آنجایی که این پیام تبلیغاتی شما توسط افراد به اشتراک گذاشته می‌شود نه از طرف شرکتها و تولید کنندگان، می تواند اعتماد مخاطبان را بهتر جلب کند. البته این خطر نیز وجود دارد که پیام شما وقتی خیلی خلاقانه است از طرف مخاطبان اشتباه تفسیر شود!

این مدیران بازاریابی و مشاوران هستند که کمپین های چریکی را راه اندازی کرده و هدایت می کنند و آن را با استراتژی‌های کلی کسب و کار ادغام می کنند.

مدیران بازاریابی چریکی چه کار می‌کنند؟

  • فرصت‌های بازاریابی چریکی را شناسایی می کنند.
  • استراتژی‌های این بازاریابی را تعریف می‌کنند و هدف‌ها و کانال‌های ارتباطی را شناسایی می کنند.
  • وظیفه هماهنگی تیم های مختلف درگیر در کمپین بازاریابی و کشف استعدادهای آنها را برعهده دارند.
  • با روابط عمومی و تیم های توسعه محصول ارتباط برقرار می کنند و پیامهای تبلیغاتی را طراحی می کنند.

آموزش و تجربه مدیران بازاریابی در بازاریابی چریکی

بسیاری از مدیران بازاریابی چریکی حداقل دارای مدرک لیسانس بازاریابی، تبلیغات و یا روزنامه نگاری یا رشته های مرتبط هستند و تجربه قابل توجهی در زمینه تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی دارند. آموزش‌هایی که برای این افراد در نظر گرفته می شود باید بتواند آنها را در زمینه تحقیقات بازار، آمار و رفتار مصرف کننده توانمند کند.

دوره های مهمی که مدیران بازاریابی پارتیزانی باید طی کنند، شامل روش‌های ارتباطی و تکنولوژی، هنرهای تجسمی، تحقیقات بازار و رفتار مصرف کننده است. همچنین باید سالها تجربه در این زمینه داشته باشند. ابتدا گوریلا مارکتینگ برای افرادی که کارآفرین هستند و تازه وارد بازار شده اند راه اندازی شد به همین دلیل برای این افراد بسیار مهم است.

وظایف مدیران بازاریابی چریکی

  1. ایده های خلاقانه برای جذب مشتریان ارائه می دهند.
  2. مکانهای مناسب برای تبلیغات چریکی را انتخاب می کنند. از جمله این مکانها می توان به اتوبوس‌ها، ایستگاه های مترو و مناطق عبور عابر پیاده اشاره کرد.
  3. هماهنگ کردن افرادی که در یک سرمایه گذاری برای یک رویداد چریکی با هم همکاری می کنند.
  4. پیگیری کردن تاکتیکهای چریکی، مطالعه و بررسی واکنش و پاسخ مصرف کنندگان در سایت‌ها و رسانه ها.

بازاریابی پارتیزانی

 

مدیران بازاریابی چریکی چه کار می کنند؟

  • رویدادهای بازاریابی چریکی را برای راه اندازی یک کسب و کار، محصول و یا ایده جدید ایجاد می کنند.
  • یک پایگاه مشتری متمرکز ایجاد می کنند و یک بازاریابی تعاملی برای کسب و کار خود راه اندازی می کنند.
  • زمان و انرژی کافی را برای کمپین های چریکی صرف می کنند و در این بازاریابی سرمایه گذاری می کنند.
  • فرصت برای کسب و کارهای جدید در بازار ایجاد می کنند. محصولات و پیام های تبلیغاتی منحصر به فرد را شناسایی می کنند.

آموزش گوریلا مارکتینگ

کارآفرین‌ها می توانند در انواع زمینه های مختلف آموزش ببینند، اما با این وجود باید توجه داشته باشند که فضاهای پیچیده امروزی نیازمند این است که این افراد حداقل مدرک مدیریت کسب و کار داشته باشند.

دوره های آموزش مهم و مفید برای این مدیران در زمینه بازاریابی، ارتباطات، اقتصاد و قانون های کسب و کار است. حتی ممکن است بسیاری از کارآفرین‌ها قبل از اینکه دوره دبیرستان خود را تمام کنند یک کسب و کار کوچک برای خود راه اندازی کنند.

بازاریابی موثر چریکی نیازمند خلاقیت، پیش بینی و پیگیری است. یک برنامه بازاریابی خوب می تواند شما را به آنچه که نیاز دارید برساند.

دوره های تحقیق بازار همچنین به شما در مورد نحوه تقسیم مصرف کنندگان و شناسایی فرصت های بازار کمک کند. کلاس‌های روانشناسی مصرف کننده نیز شما را قادر می سازد تا کمپین های جذاب طراحی کنید و پیش بینی کنید که کدام یک از استراتژی ها و مدل‌های شما می تواند موفق عمل کند.

ارتباطهای خلاقانه در بازاریابی چریکی به این بستگی دارد که شما تا چه اندازه مهارت‌های ارتباطی خود را توسعه داده اید. شما می توانید در دوره های لازم شرکت کرده و تمام روش‌هایی که در این بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد را فرا گیرید.

کلاس‌های اضافه بر سازمان که در مدرسه های بازاریابی برای این بازاریابی آموزش داده می شود، شامل نحوه سازماندهی و مدیریت کسب و کار و چگونگی اندازه گیری بازده سرمایه گذاری و نحوه راه اندازی این کمپین تبلیغاتی برای یک محصول پرفروش و سودآور است.

همچنین شما در این آموزش‌ها و دوره ها، مهارت های اساسی در زمینه هماهنگی و مدیریت تیم های یک سازمان را فرا می‌گیرید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.