سوالات متداول گوگل ادز

+20 سوال گوگل ادز که باید پاسخ آنها را بدانید!

در این مقاله تخصصی از وبلاگ جی ادز درباره سوالات گوگل ادز صحبت می‌کنیم. اینگونه می‌توانیم به افرادی که دچار سردرگمی شده اند کمک کنیم.

برخی از پرسش هایی که مشتریان و کاربران ما درباره گوگل ادز داشتند را به صورت لیست ایجاد کرده ایم و در این نوشتار به آنها پاسخ داده ایم.

فهرست سوالات مخفی کردن لیست

1- از کجا بدانم افرادی که روی تبلیغات گوگل من کلیک کردن، چه چیزی جستجو کرده‌اند؟

برای مشاهده لیست کلماتی که کاربران با آنها وارد سایت شما شده اند، باید ابتدا به بخش keywords یا کلمات کلیدی رفته و سپس در منوی بالایی بر روی Search Terms کلیک کنید. این یکی از سوالات گوگل ادز است که عمدتا مشتریان از ما می‌پرسند.

در این قسمت می‌توانید عباراتی که کاربران با جستجوی آنها وارد سایت‌تان شده‌اند را مشاهده کنید. با مشاهده و بررسی عبارات جستجو شده می‌توانید کلمات کلیدی جدیدی برای افزودن به ادگروپ‌های خود پیدا کنید.

همچنین در صورتی که عبارات جستجو شده مرتبط با محصولات و خدمات و یا هدف کمپین‌های تبلیغاتی شما نبود، می‌توانید کلمات کلیدی منفی (ٔNegative Keywords) جدیدی به ادگروپ یا کمپین‌های خود اضافه کنید.

سرچ ترم - سوالات گوگل ادز

2- چرا حجم جستجوی ماهیانه در کیورد پلنر به صورت بازه‌ای مانند 10k تا 100k نمایش داده می‌شود؟

نمایش دقیق حجم جستجوی ماهیانه کلمات کلیدی در گوگل کیورد پلنر تنها در اکانت‌های فعال امکان‌پذیر است. در صورتی که اکانت گوگل ادز شما تبلیغ فعال ندارد، یا تبلیغات خود را به تازگی شروع کرده‌اید و یا اگر اکانت گوگل ادز شما ساسپند شده باشد، امکان نمایش دقیق کلمات کلیدی را نخواهید داشت.

در صورتی که تمایلی به تبلیغات در گوگل ندارید و تنها می‌خواهید از امکانات گوگل کیورد پلنر استفاده کنید، می‌توانید اکانت گوگل کیورد پلنر سفارش دهید.

3- اکانت گوگل ادز من قبلا با درهم شارژ می‌شد، آیا می‌توانم آن را با دلار شارژ کنم؟

این یکی از عمومی ترین سوالات گوگل ادز است. باید بدانید که امکان تغییر واحد پولی اکانت وجود ندارد. در صورتی که بخواهید هزینه تبلیغات در گوگل شما با واحد پولی دیگری محاسبه شود، بایستی اکانت جدید سفارش دهید.

4- چگونه می‌توانم تبلیغاتم را تنها در لینک اول صفحه اول گوگل نمایش بدم؟

رتبه آگهی به هزینه پیشنهادی شما برای هر کلیک (یا هر کانورشن) و همچنین کوالیتی اسکور کلمات کلیدی تان بستگی دارد. با افزایش کوالیتی اسکور کلمات کلیدی و همچنین استفاده از بید استراتژی Target impression share و تنظیم آن برای Absolute top of results page می‌توانید شانس نمایش تبلیغات خود را برای رتبه نخست صفحات اول نتایج جستجو افزایش دهید.

در نهایت توجه کنید که هیچ تضمینی برای نمایش 100 درصدی تبلیغات در جایگاه نخست صفحه اول نتایج گوگل وجود ندارد و تنها با افزایش هزینه و کوالیتی اسکور می‌توانید سهم سایت خود را برای نمایش در این موقعیت افزایش دهید. ویدیوی آموزشی استراتژی‌های قیمت‌گذاری در گوگل ادز را ببینید.

target impression share - پرسش های گوگل ادز

5- چگونه می‌توانم مانع نمایش آگهی‌های گوگل برای رقبایم شوم؟

ابتدا باید از طریق روش‌های مختلف آی‌پی رقبایتان که بر روی آگهی شما کلیک می‌کنند را پیدا کنید. سپس به قسمت Setting کمپین تبلیغاتی خود بروید و در بخش Ip Exclusion، آی‌پی یا رنج آی‌پی های رقبایتان را وارد نمایید.

در این صورت آی پی های بلاک شده دیگر نمی‌توانند تبلیغات شما را مشاهده کنند. برای اطلاعات بیشتر ویدیوی آموزشی کلیک‌های فیک در گوگل ادز را مشاهده کنید. عدم نمایش تبلیغات به رقبا یکی از تکراری ترین سوالات گوگل ادز به شمار می‌رود.

عدم نمایش تبلیغات گوگل برای رقبا

6- برای تبلیغات در گوگل روزانه چقدر باید هزینه کنم؟

برای تخمین بودجه روزانه ابتدا باید قیمت حدودی کلمات خود را با استفاده از ابزار Keyword Planner به دست آورید. سپس با توجه به کسب و کار خود، نرخ تبدیل سایت‌تان و تعداد مشتریانی که هر روز می‌خواهید داشته باشید، می‌توانید بودجه روزانه برای تبلیغات خود تعیین کنید. هزینه ها همیشه برای شرکت ها و کسب و کارها مهم هستند و از سوالات گوگل ادز نیز هستند.

* در نظر داشته باشید که گوگل در برخی روزها می‌تواند تا دو برابر بودجه روزانه تعیین شده توسط شما مصرف کند. اما در هر ماه بیشتر از بودجه ماهانه تعیین شده؛ (یعنی بودجه روزانه * 30.4) از حساب شما کسر نمی‌شود و در صورت کسر شدن نیز هزینه مازاد به حساب شما برگشت داده می شود.

7- از کجا می‌توانم جایگاه نمایش تبلیغاتم را برای کلمات کلیدی مختلف مشاهده کنم؟

برای مشاهده اینکه تبلیغات شما با جستجوی کلمات کلیدی مختلف در بالای صفحه نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند یا پایین صفحه؛ می‌توانید به بخش keywords رفته و سپس از قسمت segment گزینه Top vs Other را انتخاب کنید.

سگمنت های گوگل ادز

بعد از انتخاب این سگمنت می‌توانید آمار نمایش و کلیک‌های تبلیغات‌تان را به تفکیک بالای صفحه (Google search: Top) و پایین صفحه (Google search: Other) مشاهده کنید.

8- با بررسی Search Terms متوجه شدم که تبلیغات من برای جستجوهای نامرتبط نمایش داده می‌شود، چه باید کرد؟

یکی دیگر از سوالات گوگل ادز این است که تبلیغات برای جستجوهای نامرتبط نمایش داده نشود. ابتدا باید مطمئن شوید که کلمات کلیدی شما به درستی تعریف و هدفگیری شده اند. برای آشنایی با نحوه انتخاب کلمات کلیدی و انواع Match Type ویدیوی آموزشی انواع انطباق کلمات کلیدی و ویدیوی آموزشی انتخاب کلمات کلیدی را مشاهده کنید.

سپس باید بررسی کنید که کدام کلمات هستند که وقتی کنار کلمات کلیدی شما باشند، ترکیبی نامرتبط با اهداف کسب و کار شما را ایجاد می‌کنند؟

مانند: چیست – آیا – آموزش و … با مشخص کردن و افزودن این کلمات کلیدی به عنوان کلمات کلیدی منفی می‌توانید مانع از نمایش تبلیغات خود برای جستجوهای نامرتبط شوید. درباره پژوهش کلمات کلیدی منفی در گوگل ادز بیشتر بخوانید.

9- چگونه می‌توانم درباره قیمت پیشنهادی رقبا برای کلمات کلیدی مختلف اطلاع کسب کنم؟

گوگل اطلاعات مربوط به قیمت‌های پیشنهادی رقبایتان را در اختیار شما نمی‌گذارد. اما می توانید با استفاده از گزارش Auction Insight اطلاعات مفیدی درباره وضعیت نمایش آگهی رقبایتان بدست آورید.

این اطلاعات محدود به فعالیت رقبا با کلمات کلیدی مشترک با شما می‌شود و شامل اطلاعاتی مانند میانگین جایگاه رقبا در نتایج جستجو، سهم نمایش آگهی از کل جستجوها، میزان نمایش آگهی در بالای صفحه و میزان نمایش آگهی در بالاترین موقعیت نتایج جستجوی گوگل می‌شود.

برای دیدن این گزارش به بخش Keywords مراجعه کنید و سپس از منوی بالا بر روی گزینه Auction Insight کلیک نمایید.

اکشن های گوگل ادز - پرسش های گوگل ادز

10- می‌خواهم تبلیغ من اولین تبلیغ در بالای صفحه جستجوی گوگل باشد، هزینه هر کلیک را چقدر تعیین کنم؟

برای اینکه برآوردی از هزینه تبلیغات در موقعیت‌های مختلف صفحه نتایج جستجوی گوگل داشته باشید، در بخش Keywords بر روی column کلیک کنید. سپس از قسمت Attributes سه گزینه زیر را انتخاب کرده و دکمه ذخیره را بزنید:

  • Est. Top of page bid (تخمین قیمت 4 لینک بالای صفحه)
  • Est. First page bid (تخمین قیمت در صفحه اول)
  • Est. first position bid (تخمین قیمت لینک اول)

top of page bid

حال با کمک این قیمت های اعلام شده برای موقعیت‌های مختلف تبلیغات گوگل می‌توانید با توجه به موقعیتی که می‌خواهید تبلیغات شما در آن نمایش داده شود، حداکثر قیمت پیشنهادی خود را تغییر دهید. البته توجه کنید که برای نمایش تبلیغات در بالای صفحه و تبلیغ نخست بایستی کوالیتی اسکور تبلیغات‌تان نیز قابل قبول باشد.

11- آیا می‌توان نمایش تبلیغات گوگل را محدود به کاربران ایرانی کرد؟

از آنجایی که کشور ایران در لیست کشورهای تحریم شده ایالات متحده قرار دارد، امکان هدفگیری مکانی کاربران ایرانی در گوگل ادز وجود ندارد.

برای آنکه تبلیغات شما تنها برای کاربران ایرانی نمایش داده شود، می‌توانید نمایش تبلیغات برای تمامی کشورها را مستثنی (exculde) کنید، در این صورت کشورهایی که باقی می مانند همان کشورهای تحریم شده هستند که امکان انتخاب آنها وجود ندارد.

حالا سوالی که باید از خود بپرسید این است که آیا مشتریان شما تحت هیچ شرایطی از وی پی ان استفاده نمی‌کنند؟! توجه کنید در صورتیکه مشتریان شما از وی پی ان استفاده می‌کنند تبلیغات شما را مشاهده نخواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر ویدیوی آموزش هدفگیری جغرافیایی در گوگل ادز را مشاهده کنید.

12- در اکانت گوگل ادز وضعیت تبلیغات در حال نمایش است، اما چرا هنگام جستجو تبلیغی مشاهده نمی‌کنم؟

این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و به صرف اینکه شما تبلیغات‌تان رو مشاهده نمی‌کنید دلیل بر عدم نمایش آن نیست. امکان دارد که کمپین شما محدودیت بودجه داشته باشد، که در این صورت به ازای هر چند بار جستجو تنها یکبار نمایش خواهید داشت.

به دلیل جستجوی زیاد شما و عدم کلیک، گوگل تبلیغ موردنظر را دیگر به شما نمایش نمی‌دهد. برای جلوگیری از این موضوع باید Cache مرورگر خود را پاک کنید. و به زبان و کشور موردنظرتان دقت نمائید.

پیش نمایش آگهی - سوالات گوگل ادز

بهترین راه برای تست نمایش آگهی و موقعیت نمایش آگهی استفاده از ابزار ad preview and diagnosis است که از طریق کلیک بر روی Tools در بخش Planning در دسترس است. با این کار علاوه بر اینکه با هر جستجو CTR شما کاهش نمی‌یابد، بلکه به صورت دقیق می توانید در Device های مختلف جایگاه تبلیغ خود را مشاهده کنید.

13- عدم نمایش کلمات کلیدی با سرچ پایین

عباراتی که وضعیت آنها به صورت Low search volume مشخص شده است، حداقل حجم جستجوی مورد نیاز برای نمایش آگهی را ندارند. عدم نمایش کلمات کلیدی یکی دیگر از پرسش های گوگل ادز است که مشتریان عموما از ما می‌پرسند.

بهتره از کلمات کلیدی دیگری که حجم جستجوی بیشتری دارند استفاده کنید. البته کلمات کلیدی که Low search volume هستند رو می‌تونین حفظ کنید تا در صورتی که حجم جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر افزایش یافت، تبلیغ شما نمایش داده بشه.

سرچ کم - پرسش های گوگل ادز

گاهی کلمات کلیدی هدف ما به صورت Broad و Phrase حجم جستجوی خوبی دارند و نمایش داده می‌شوند، اما با محدود کردن بیش از حد با استفاده از Exact match وضعیت آنها به Low search volume تبدیل می‌شه.

پیشنهاد می‌کنیم در چنین حالاتی از انطباق Broad و Phrase همراه با Negative Keyword استفاده کنید و به صورت مرتب بخش Search Terms اکانت خودتون رو بررسی کنید.

14- چرا با وجود عدم اعمال محدودیت جغرافیایی، تبلیغات من در کشورهایی مثل عراق و عربستان نمایش داده نمی‌شه؟

در برخی مواقع، گوگل ادوردز با توجه به متن و موضوع آگهی، نمایش رو محدود به کشورهای خاصی می‌کند؛ مثلا اگه گوگل ادز تشخیص دهد که آگهی شما در مورد نوشیدنی‌های الکلی هست، احتمالا نمایش تبلیغات شما در کشورهایی مانند عراق و عربستان محدود شود.

15- تبلیغات گوگل را برای ساعت 9 صبح زمانبندی کرده ام، اما چرا تا ساعت 11 تبلیغی نمایش داده نمی‌شود؟

Time Zone اکانت تان را بررسی کنید و با توجه به اختلاف زمانی آن با ساعت ایران، زمانبندی‌هایتان را ویرایش کنید.

time zone

Time Zone اکانت در فوتر اکانت گوگل ادز قابل مشاهده می‌باشد.

16- آیا می‌تونم برای سایتم که دات آی‌آر (ir.) هست در گوگل تبلیغ کنم؟

بلی اخیرا گوگل ادز امکان ثبت تبلیغات با دامنه IR را امکان‌پذیر کرده است. البته باز هم امکان نمایش تبلیغات شما با دامین IR در ایالات متحده آمریکا امکان‌پذیر نخواهد بود و می‌توانید با حذف کشور آمریکا از لیست کشورهای هدف، تبلیغات سایت تان را در گوگل نمایش دهید.

به روز رسانی: در حال حاضر امکان اجرای تبلیغات با دامنه های IR وجود ندارد و گوگل به این وب سایت ها اجازه تبلیغات نمی دهد.

17- آیا استفاده از افزونه ها یا Extensions در تبلیغات هزینه تبلیغات را افزایش می‌دهد؟

متاسفانه این ذهنیت درباره افزونه های تبلیغاتی (که هزینه ها را افزایش می‌دهد) در بین تبیلغ‌کنندگان شایع است؛ اما به هیچ عنوان صحت ندارد!

شما برای استفاده از افزونه ها در تبلیغات خود هیچ هزینه مازادی پرداخت نمی‌کنید. استفاده از Extension ها باعث افزایش نرخ کلیک روی تبلیغات می‌شود.

(با توجه به مواردی مانند بیشتر شدن فضایی که به آگهی اختصاص داده می‌شود، افزایش لینک های داخل تبلیغ و یا استفاده از امکان تماس تلفنی) این افزایش نرخ کلیک باعث بهبود Quality Score و در نتیجه افزایش کلیک و همچنین کاهش هزینه هر کلیک می‌شود! ویدیوی آموزشی درباره افزونه های تبلیغاتی گوگل ادز را مشاهده کنید.

18- چگونه می‌توانم بدانم افرادی که روی تبلیغ من کلیک کرده‌اند از کدام کشورها بوده‌اند؟

در منوی بالایی گوگل ادز روی Reports و سپس دومین گزینه (Predefined reports (Dimensions کلیک کنید، سپس از منوی باز شده گزینه Location و در نهایت User Locations را انتخاب کنید تا آمار نمایش و کلیک‌ها و سایر متریک‌های مربوط به تبلیغات‌تان را به تفکیک کشور مشاهده کنید.

موقعیت مکانی کاربر - سوالات گوگل ادز

19- پیام Your account is suspended – We’ve had to suspend your AdWords account … مربوط به چیست؟

شما بایستی قوانین گوگل ادز را رعایت کنید. در صورت عدم رعایت این قوانین اکانت شما ساسپند می‌شود و دیگر امکان ادامه تبلیغات را نخواهید داشت.

در صورتی که فکر می‌کنید اشتباهی روی داده می‌تونین از طریق تکمیل و ارسال فرم بررسی مجدد اکانت‌های ساسپند شده، درخواست بررسی دوباره برای اکانت گوگل ادز خود ارسال کنید.

20- اکانت mcc چیست و چه فرقی با اکانت استاندارد گوگل ادز داره؟

اکانت MCC مخفف عبارت My Client Center است و مناسب شرکت ها یا افرادی است که چندین اکانت را به صورت همزمان مدیریت می‌کنند.

تمام مراحل مانند مراحل ساخت اکانت است؛ با این تفاوت که در بخشی از آن این سوالات گوگل ادز از شما پرسیده می‌شود که تمایل به مدیریت اکانت‌های خود دارید یا دیگران؟ که با توجه به مدل کسب و کار خود می توانید این مورد را انتخاب کنید.

21- چگونه می‌توانم در گوگل ادز برای یک کمپین جستجو بودجه کلی اختصاص دهم؟

برای کمپین های جستجوی گوگل ادز تنها امکان تعیین بودجه روزانه وجود دارد. برای اینکه کمپین شما پس از مصرف بودجه مشخصی متوقف شود، بایستی از اسکریپت برای متوقف (Pause) کردن آن استفاده کنید. ویدیوی آموزشی اسکریپت‌های گوگل ادوردز را مشاهده کنید.

اسکریپت زیر کمک می‌کنه کمپینی رو بعد از رسیدن به بودجه مشخصی متوقف کنین:

کمپین متوقف کردن کمپین

در کد فوق به جای 1000 بودجه مورد نظرتون رو وارد کنین. به جای “تبلیغات” نام کمپین مورد نظر رو وارد کنین. به جای ALL_TIME هم می‌تونین بازه زمانی دیگری انتخاب کنین.

(TODAY, YESTERDAY, LAST_7_DAYS, THIS_WEEK_SUN_TODAY, THIS_WEEK_MON_TODAY, LAST_WEEK, LAST_14_DAYS, LAST_30_DAYS, LAST_WEEK, LAST_BUSINESS_WEEK, LAST_WEEK_SUN_SAT, THIS_MONTH, LAST_MONTH)

22- بودجه یکی از کمپین‌هایم را 100 دلار تعیین کرده‌ام، چرا کمپین‌ام امروز 180 دلار مصرف کرده است؟

با وجود آنکه امکان تعیین بودجه روزانه برای کمپین‌های گوگل ادز وجود دارد، اما اخیرا Google Ads تصمیم گرفته است تا در مواقع لزوم (زمان‌هایی که جستجوی کلمات کلیدی شما بیشتر می‌شود) هر کمپین بتواند تا 2 برابر بیشتر از بودجه مشخص شده مصرف کند. البته این موضوع هیچ تغییری در مصرف بودجه ماهانه بi وجود نمی‌آورد.

برای اینکه این تغییر گوگل ادز را بی اثر کنید و کمپین‌هایتان زمانی که مصرف بودجه روزانه‌تان به حدنصاب رسید متوقف شود، می‌توانید از اسکریپت زیر استفاده کنید:

توقف کمپین موقع رسیدن به حدنصاب بودجه روزانه

امیدواریم که از خواندن سوالات گوگل ادز لذت برده باشید و پاسخ خود را دریافت کرده باشید. در صورتی که برای شما سوال دیگری پیش آمده، حتما آن را در بخش نظرات همین صفحه اعلام نمائید. خوشحال می‌شویم به شما عزیزان کمک کنیم.

8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنون از این مقاله خوب. به خیلی از سوال هام پاسخ داده شد.

ممنونم.
موارد بالا همه عالی. و درجه یک.
اگر آمد و ما رقیبی نداشتیم. در یک شهری در گوشه ایران بخواهیم تبلیغ بگذاریم، آن زمان چطور؟
کف قیمت فکر کنم 0.03 درهم است، درست است؟

سلام خوبید
ببخشید یک سوال داشتم
من یک اکانت گوگل ادز باز کردم و یک مستر کارت هم تهیه کردم
حساب رو شارژ کردم ولی چرا حساب رو منفی نشون میده
من 10 دلار جهت تست پرداخت کردم دیدم بالانس من – ده دلار هستش
Ending balance: −$10.00
Starting balance: $0.00
===================
You have a credit
You won’t be charged until there’s a balance due.
−$10.00
No balance due
Your entire $50.00 payment threshold is available.
Your last payment was on May 31 for $10.00.
=======

جالبته ایمیل زیر هم رو دریافت کردم
Your payment of US$10.00 was applied to Google Ads on 31 May 2020.

ممنون میشم راهنمایی کنید دلیلش چیه؟!

سلام و درود
خیلی خیلی خیلی ممنونم واقعا لطف کردید فهمیدم چطور شد
مقاله هم مطالعه کردم
فقط سوالی بود میخاستم ببرم رو خالت پرداخت دستی و در بخش تنظمیات این ویرایش غیر فعال است.
موفق و موید باشید

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.