پیلار پیج یا محتوای ستونی چیست؟ (تأثیر آن بر سئو سایت)

پیلار پیج یا محتوای ستونی چیست؟ (تأثیر آن بر سئو سایت)

همان‌طور که از نام آن پیداست؛ پیلار پیج‌ها یا محتواهای ستونی رکن‌های اصلی محتوای سایت هستند که می‌توانند تأثیر چشمگیری در بهبود استراتژی مارکتینگ شما و افزایش تعامل با کاربران داشته باشند.

حداقل در صورتی که درست طراحی شوند!

در مقاله امروز از وبلاگ جی ادز تصمیم گرفته‌ایم تا به شما توضیح دهیم که چگونه می‌توانید برای سایت خود پیلار پیج‌های کاربردی بسازید که نه تنها باعث دریافت ترافیک بیشتر برای سایت شده؛ بلکه رتبه شما در صفحه نتایج (SERP) را نیز بهبود خواهند داد. علاوه بر این، به شما یاد خواهیم داد چگونه پیلار پیج‌های خود را با محتواهای خوشه‌ای (topic clusters) ترکیب کنید تا علاوه بر دریافت ترافیک بیشتر، تعامل کاربران با سایت خود را نیز افزایش دهید.

اما قبل از پرداختن به هر موضوعی ابتدا باید بدانیم که پیلار پیج چیست؟

 پیلار پیج چیست؟

به تعریفی ساده، پیلار پیج محتوای باکیفیت و ارزشمندی است که به یک موضوع مرکزی و کلی پرداخته و در آن به یک سری مقالات با جزئیات بیشتر لینک داده شده است. این نوع محتواها به صورت کاملاً جامع طراحی شده و معمولاً طولانی می‌باشند. چرا؟ چون این محتواها غنی از اطلاعات ارزشمندی هستند که تعامل خوبی با کاربران و البته موتورهای جست‌وجو برقرار کرده و اعتبار شما در یک حوزه مشخص را بیان می‌کنند. وقتی که کاربران برای دریافت این اطلاعات ارزشمند بر روی لینک سایت شما کلیک کرده و وارد آن می‌شوند؛ گوگل سیگنال‌هایی از ارزشمند بودن مطلب شما دریافت کرده و آن را در نتایج بالاتر در صفحه نتایج به کاربران نشان می‌دهد.

به این مقاله از وبلاگ جی ادز دقت کنید:

محتوای پیلار جی ادز

این مقاله به عنوان یک پیلار پیج شناخته می‌شود که در آن ما به بررسی انواع تبلیغات پرداخته و دیتاهای کلیدی را برای کاربران فراهم کرده‌ایم. تعامل بالای مخاطبان با این مقاله همراه با لینک‌دهی به یک سری مقالات مرتبط باعث شده‌اند تا گوگل این محتوا را ارزشمند تلقی کرده و آن را در رتبه نخست صفحه نتایج به کاربران نمایش دهد.

اما محتواهای ستونی علاوه بر این که به شما کمک می‌کنند تا در صفحه نتایج رتبه بهتری داشته باشید؛ این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا با نگارش محتواهای خوشه‌ای، درگیری بیشتری میان مطالب سایت خود با مخاطبان ایجاد کنید.

در مثالی که در بالا برای شما عنوان کردیم؛ انواع متدهای تبلیغاتی به عنوان هسته مرکزی موضوع شناخته می‌شود که در آن اشاره‌های کوچکی به مباحثی همچون گوریلا مارکتینگ یا مثال‌هایی از تبلیغات خلاقانه داشته‌ایم. در هر کدام از این مباحث جزئیات بیشتری وجود دارند که در هر مقاله به صورت جداگانه به آن‌ها پرداخته شده است.

این دست از مقالات تاپیک کلاستر نامیده می‌شوند که در بخش بعدی این مطلب به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

رابطه میان پیلار پیج و تاپیک کلاستر

تاپیک کلاسترها به مجموعه‌ای از محتواها نسبت داده می‌شود که حول یک موضوع مرکزی طراحی شده‌اند. اگر هر موضوع را به عنوان یک چرخ دوچرخه در نظر بگیریم؛ تاپیک‌ کلاسترها پره‌های این چرخ بوده و پیلار پیج به عنوان توپی آن در نظر گرفته می‌شود. به صورت خلاصه، در یک پیلار پیج ما به بررسی کلی مباحث یک موضوع پرداخته و در تاپیک کلاسترها، این مباحث را باز کرده و به صورت جزئی در رابطه با آن‌ها صحبت می‌کنیم.

تصور کنید شما قصد دارید محتوایی در مورد بازاریابی محتوا (Content Marketing) بنویسید. در این مورد می‌توانید به صورت کلی اشاره‌هایی به مباحث زیر کرده و با لینک دادن به آن‌ها، در مقالات جداگانه‌ای به صورت جزئی به بررسی این مباحث بپردازید.

  • مزایای بازاریابی محتوا
  • نمونه استراتژی‌های کانتنت مارکتینگ
  • شناسایی پرسونای مخاطبان
  • تقویم محتوایی چیست؟
  • تکنیک‌های طراحی یک CTA کاربردی

در حالی که پیلار پیج اطلاعات ارزشمند و البته کلی در مورد هر یک از این مباحث می‌دهد؛ در کلاستر پیج‌ها شما می‌توانید به صورت جزئی‌تر به بررسی هر یک از این موارد بپردازید. توجه داشته باشید؛ در کلاستر پیج‌ها ما معمولاً از کلمات کلیدی طولانی مرتبط با موضوع اصلی پیلار پیج استفاده کرده و همچنین به مقاله مرکزی لینک می‌دهیم و از آن نیز لینک می‌گیریم.

چرا پیلار پیج و تاپیک کلاسترها مهم هستند؟

چون کاربران در کنار اطلاعات جامع و کاربردی، ترجیح می‌دهند جزئیات را نیز بررسی کنند.

پیلار پیج‌ها مقدار قابل توجهی دیتا جامع فراهم می‌کنند که به سؤالات مطرح شده از سمت کاربران در صفحه سرچ پاسخ می‌دهند و تاپیک کلاسترها منابعی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهند در این موضوعات دقیق‌ شده و به بررسی جزئیات بپردازند.

 هرچه محتوای شما ارتباط بیشتری با سؤالات و نیازهای کاربران داشته باشد؛ نرخ تعامل آن‌ها با صفحات سایت شما نیز بیشتر شده و زمان بیشتری را صرف گشت و گذار در سایت شما می‌کنند. این موضوع بدین دلیل است که تمام صفحات و محتواهای طراحی شده به یکدیگر مرتبط بوده و به سؤالات مختلف کاربران در یک حوزه پاسخ می‌دهند.

تأثیر پیلار پیج بر سئو سایت

احتمالاً تا به این جای مقاله متوجه شده باشید که پیلار پیج‌ها گزینه مناسبی برای سازمان‌دهی محتوای سایت شما هستند؛ اما آیا می‌دانستید که این صفحات می‌توانند در بهبود سئو سایت نیز به شما کمک کنند؟ در ادامه این مطلب به این سؤال پاسخ می‌دهیم که چگونه این دست از محتواها می‌توانند در رتبه‌بندی صفحه نتایج کاربردی واقع شده و چرا باید به عنوان بخشی از استراتژی سئو سایت شما در نظر گرفته شوند؟

بهبود ساختار سایت

بهینه‌سازی مطالب سایت و استفاده از پیلار پیج‌ها و تاپیک کلاسترها تنها ظاهر سایت شما را زیبا نمی‌کند. این موضوع به ربات‌های گوگل نیز کمک می‌کند تا در حالی که اعتبار و تخصص سایت شما را می‌سنجند؛ صفحه‌های مختلف آن را راحت‌تر کرال کرده و با سهولت بیشتری بتوانند محتواهای شما را ایندکس کنند.

علاوه بر این، استفاده از این ساختار به موتورهای جست‌وجو نیز این امکان را می‌دهد تا با دقت بیشتری مناسب‌ترین محتواها را برای پاسخ به سؤالات کاربران به آن‌ها نشان دهند. در طرف مقابل اما در سایت‌هایی که ساختار مناسبی ندارند؛ گوگل خیلی سخت می‌تواند لینک‌های مرتبط با نیاز و سؤالات کاربران را شناسایی و به آن‌ها پیشنهاد دهد.

در یک کلام می‌توان عنوان کرد که داشتن ساختار مناسبی برای سایت می‌تواند به شما کمک کند تا در رتبه‌های نسخت صفحه نتایج دیده شوید. هرچه که باشد این هدف نهایی تمام تلاش‌هایی است که برای سئو سایت خود انجام می‌دهیم!

افزایش رتبه در کلمات کلیدی پرطرف‌دار

جالب است بدانید که پیلار پیج‌ها یکی از گزینه‌های کاربردی برای افزایش رتبه در کلمات کلیدی با سرچ والیوم بالا هستند؛ چراکه اطلاعات جامع و کاربردی را در یک حوزه تخصصی برای ما فراهم می‌کنند.

در بیشتر مواقع، وقتی که کاربران عبارتی را در گوگل سرچ می‌کنند؛ در وهله اول به دنبال کسب اطلاعات کاربردی در رابطه با آن عبارت می‌باشند. فراهم کردن این اطلاعات کاری است که پیلار پیج‌ها انجام می‌دهند.  

سپس و بعد از این که کاربران به آن موضوع علاقه‌مند شدند؛ به دنبال این هستند که در رابطه با جزئیات آن موضوع و کانسپت‌های مختلف آن نیز اطلاعاتی به دست آورند. اینجا جایی است که تاپیک‌ کلاسترها وارد می‌شوند و نیاز کاربران برای کسب دیتاهای جزئی‌تر را ارضا می‌کنند. با وجود چنین ساختار کاربر پسندانه‌ای دیگر چه دلیلی وجود دارد تا کاربران سایت شما را ترک کنند؟

نمایش تخصص، اعتبار و اعتماد (EAT)

طراحی پیلار پیج‌ها به میزان زیادی اعتبار سایت شما را افزایش داده که این یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی نتایج در نظر گوگل می‌باشد. نه تنها اعتبار بلکه طراحی کاربردی محتواهای ستونی موجب بهبود دو فاکتور مهم دیگر در الگوریتم EAT گوگل، یعنی تخصص و اعتماد نیز می‌شود.

پیلار پیج و تاپیک کلاسترها را  به عنوان یک دانشنامه در موضوع انتخاب شده خود در نظر بگیرید. پیلار پیج محتوای مرکزی موضوع شما بوده و تاپیک کلاسترها نیز بخش‌های مختلف آن می‌باشند. همکاری این دو فاکتور مهم، ساختار کاملی را به وجود می‌آورد که تمام کانسپت‌های موضوع مشخص شده را پوشش داده و با استفاده از آن کاربران دیگر نیازی نمی‌بینند تا از مطالب سایر سایت‌ها برای پاسخ به سؤالات خود استفاده کنند.

توجه داشته باشید؛ موتورهای جست‌وجو همواره می‌خواهند تا کاربران در کمترین زمان ممکن، به مناسب‌ترین نتایج دست پیدا کنند. با توجه به این موضوع است که سایت‌هایی که دارای چنین ساختاری هستند؛ در صفحه نتایج رتبه‌های به مراتب بهتری نسبت به صفحاتی که اطلاعات جامعی ندارند به دست خواهند آورد.

انواع مختلف پیلار پیج‌ها

به طور کلی 3 مدل اصلی از پیلار پیج‌ها وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها در سایت خود استفاده کنید:

صفحات … چیست؛ محتواهایی همچون تبلیغات موبایلی چیست؟

صفحات راهنما؛ محتواهایی همچون راهنمای ثبت آگهی در گوگل

صفحات چگونه …؛ محتواهایی همچون چگونه در یوتیوب فعالیت کنیم؟

این مدل‌ها محتواهایی هستند که کانسپت‌های کلی را در بر گرفته و در برخی مواقع، پیلار پیج‌های مختلف به تاپیک‌های متفاوتی لینک می‌دهند. به عنوان مثال اگر شما مقاله‌ای با عنوان “راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ” بنویسید؛ این احتمال وجود دارد که در این مقاله به مطلبی در مورد “ایمیل مارکتینگ” نیز اشاره کرده و به آن لینک دهید.

 چگونه یک پیلار پیج بسازیم؟

اما در ادامه این مقاله یک راهنمای قدم به قدم برای ساختن پیلار پیج را در اختیار شما قرار می‌دهیم که با پیروی کردن از آن می‌توانید شبکه‌ای از محتواهای جذاب ساخته که کاربران را برای مدت زمان بیشتری در سایت شما نگه خواهد داشت.

طراحی پیلار پیج کاربردی

1. موضوع موردنظر خود را انتخاب کنید

طبیعتاً اولین قدم برای ساخت پیلار پیج انتخاب موضوع می‌باشد. اما هر موضوعی نمی‌تواند گزینه مناسبی برای ساختن محتواهای ستونی باشد. به عنوان مثال شما نمی‌توانید موضوعات قدیمی انتخاب کرده و توقع داشته باشید که نتیجه خوبی از آن بگیرید.

برای انتخاب موضوع، سعی کنید تاپیک‌هایی را در نظر بگیرید که به اندازه کافی گسترده باشند تا بتوانید مقالات مختلفی در رابطه با آن‌‌ها بنویسید. از طرفی باید مراقب باشید موضوعاتی انتخاب نکنید که بیش از اندازه گسترده بوده که امکان ساخت پیلار پیج برای آن‌ها وجود نداشته باشد.

به عنوان مثال، موضوع “یوتیوب” خیلی گسترده بوده و عملاً این امکان وجود ندارد تا برای آن پیلار پیج ساخت. اما تاپیکی تحت عنوان “چگونه یوتیوبر شویم” موضوعی است که فضای مناسبی را برای نگارش چندین محتوای مرتبط در اختیار تولید‌کنندگان محتوا قرار می‌دهد.

به علاوه، در انتخاب موضوع باید عنوان‌هایی را انتخاب کنید که میزان سرچ بالایی داشته باشند. در غیر این صورت فایده کار شما چه خواهد بود؟ موضوعاتی که به اندازه کافی محبوب نبوده و کسی آن‌ها را سرچ نمی‌کند؛ هیچ نتیجه‌ای برای شما نخواهند داشت.

2. کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید

پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب یکی از مهم‌ترین اقدامات برای ساختن محتوای پیلار می‌باشد. در واقع، این کلمات کلیدی هستند که ساختار محتوای پیلار پیج و تاپیک کلاسترهای شما را تعیین می‌کنند.

تحقیق کلمات کلیدی برای شما مشخص می‌کند که مخاطبان هدف چه مطالبی را سرچ کرده‌اند. این پروسه به شما کمک می‌کند تا با سؤالات و نیازهای کاربران پیرامون موضوع انتخاب شده آشنایی پیدا کرده و یک دید واضح از مطالبی که باید به آن‌ها بپردازید داشته باشید.

همچنین باید این موضوع را بررسی کنید که رقبای شما چه کلمات کلیدی را هدف قرار داده و در کدام یک از آن‌ها رتبه کسب کرده‌اند. این کار به شما کمک می‌کند تا دیتاهای کاربردی از رقبای خود به دست آورده و گپ‌های موجود در استراتژی محتوایی آن‌ها را شناسایی کنید.

3. کلمات کلید خود را برای پیلار پیج و تاپیک کلاسترها گروه‌ بندی کنید

گروه‌بندی کلمات؛ مرحله‌ای که برای برخی از افراد مقداری چالش برانگیز بوده و برای انجام صحیح آن نیاز دارید تا دقت بیشتری را چاشنی کار خود کنید. در گروه بندی کلمات کلیدی برای پیلار پیج و تاپیک کلاسترها، کلمات باید به گونه‌ای برای هر گروه انتخاب شوند که تاپیک کلاسترها زیادی گسترده نبوده یا این که در پیلار پیج زیاد به بررسی جزئیات پرداخته نشود. در غیر این صورت شما نمی‌توانید رتبه خوبی در کلمات کلیدی موردنظر به دست آورید.

یکی از بهترین روش‌ها برای این که متوجه شوید کدام کلمات کلیدی برای کدام گروه مناسب می‌باشند؛ سرچ دستی و بررسی میزان ارتباط آن‌ها با هر موضوع می‌باشد.

به عنوان مثال اگر تصمیم گرفته‌اید موضوع “چگونه یوتیوبر شویم” را به عنوان محتوای پیلار خود انتخاب کنید؛ تاپیک‌هایی همچون “کسب درآمد از یوتیوب” یا “ابزارهای لازم برای یوتیوبر شدن” به عنوان محتواهای خوشه‌ای شما در نظر گرفته می‌شوند. اما اگر در همین مقاله پیلار تصمیم بگیرید راجع به گزینه‌های مختلف کسب درآمد از یوتیوب صحبت کنید؛ دیگر توضیح اضافه داده‌اید و احتمالاً این کلمه کلیدی مناسب پیلار پیج شما نخواهد بود. چراکه گزینه‌های مختلف درآمدی در یوتیوب یک مبحث مرتبط با موضوع کسب درآمد از یوتیوب بوده  که به عنوان تاپیک کلاستر شما در نظر گرفته می‌شود.

4. کلاستر پیج‌های خود را طراحی کنید

در این مرحله پیشنهاد ما به شما این است تا ابتدا محتوای کلاستر خود را نگارش کرده و سپس به سراغ طراحی پیلار پیج بروید. در غیر این صورت این‌گونه خواهد شد که مثلاً شما در حال خلاصه کردن مقاله‌ای هستید که هنوز آن را کامل نکرده‌اید. نمی‌دانید انتخاب چه موضوعاتی کافی بوده یا کدام یک از آن‌ها جایی در مطلب مرکزی شما ندارند.

در این مورد می‌توانید از تکنیک‌هایی همچون ایجاد تقویم محتوایی و آنالیز محتواهای مختلف در موضوع مدنظر استفاده کنید تا گپ‌های محتوایی موجود را شناسایی کرده و اقدامات لازم را در رابطه با آن‌ها انجام دهید.

5. پیلار پیج خود را طراحی کنید

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم؛ پیلار پیج‌ها صفحاتی هستند که اطلاعات جامع و کاربردی را درون خود جای داده‌اند. اما در نگارش محتوای این پیج‌ها باید دقت داشته باشید که برای هر بخش تنها تکه‌ای از کلیدی‌ترین مبحث را عنوان کرده و آن را خلاصه نگه دارید. در حقیقت بخش موردنظر شما باید به قدری باشد که تمام اطلاعات لازم را در اختیار کاربران قرار ندهد؛ بلکه تمایلی در آن‌ها به وجود آورد که بر روی لینک مقاله مرتبط کلیک کرده و از تاپیک کلاسترهای شما نیز بازدید کنند.

از طرفی دیگر در این مورد باید توجه داشته باشید که بخش موردنظر شما زیاد خلاصه نباشد. در هر بخش از صفحه پیلار، شما نیاز دارید تا اطلاعات کاربردی و اصلی مرتبط با آن حوزه را ذکر کرده تا هم کاربر و هم ربات‌های گوگل آن را ارزشمند و کاربردی در نظر بگیرند.

6. پیلار پیج خود را برای موتورهای جست‌وجو بهینه  کنید

اما بهینه‌سازی تاپیک‌ کلاسترها و پیلار پیج‌ها موردی است که هم در زمان طراحی آن‌ها قابل انجام بوده و هم پس از نگارش باید به آن توجه داشت. در زمان طراحی محتواهای ستونی و خوشه‌ای می‌توانید از گزینه‌های سئو محتوا استفاده کرده تا مطلب جذاب‌تری هم برای کاربران و هم برای موتورهای جست‌وجو بنویسید. کارهایی همچون گرفتن بک لینک از سایت‌های مرتبط و البته معتبر و همچنین بررسی عملکرد محتوای منتشرشده از جمله اقداماتی هستند که می‌توانید برای سئو محتوای خود پس از انتشار، از آن‌ها استفاده کنید.

سخن آخر

پیلار پیج‌ها مبحث تازه‌ای در دنیای دیجیتال مارکتینگ نبوده و سال‌هاست که به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی این حوزه شناخته می‌شود. این دست از محتواها در صورتی که درست طراحی و اجرا شوند؛ می‌توانند الگوریتم EAT در سایت شما را بهبود داده و حجم مناسبی از ترافیک را روانه آن کنند.

با نگارش این مقاله سعی کردیم یک راهنمای جامع برای ساخت پیلار پیج را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که از این مطالب عنوان شده در این مقاله به خوبی استفاده کرده و از آن برای پیشی گرفتن از رقبای خود در صفحه نتایج استفاده کنید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.