بودجه بازاریبی کسب و کارهای کوچک

میانگین بودجه بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک چقدر است؟

بودجه بازاریابی شما باید درصدی از درآمدتان باشد. پیشنهاد می‌شود شرکت های B2B بین 2 تا 5 درصد از درآمد خود را صرف بازاریابی کنند. برای شرکت های B2C، این نسبت اغلب بین 5 تا 10 درصد پیشنهاد می‌شود.

بازاریابی درگاهی است که از طریق آن به مخاطبان هدف‌تان کمک می‌کنید تا با خدمات یا محصولات شما ارتباط برقرار کنند.

بازاریابی با بودجه محدود مثل این است که با خودروی دارای مشکل فنی بخواهید به مقصد برسید. در واقع کافی نبودن بودجه بازاریابی سریع‌تر از آنی که حسن یزدانی حریفش را خاک می‌کند، شما را از اهداف بازاریابی‌تان دور می‌کند.

برای رقابت موثر با دیگر بازیگران صنعت خود و افزایش فروش، به بودجه قابل توجهی برای بازاریابی نیاز دارید.
چند دهه پیش، بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک عمدتاً مبتنی بر بازاریابی برون‌گرا (مانند تبلیغات در روزنامه‌ها و مجلات) بود.

اکنون که تقریبا همه وب‌سایت‌ها وب‌سایت خود را دارند، بازاریابی محتوا، بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، تبلیغات کلیکی (PPC)، بازاریابی ایمیلی و بسیاری موارد دیگر نقش بزرگی در بازاریابی ایفا می‌کنند.

با گسترش کانال‌ها، هزینه‌های بازاریابی افزایش یافته است، چرا که پلتفرم‌های دیجیتال درهای جدیدی را به روی کسب و کارها گشوده‌اند که نیازمند رویکردهای مبتنی بر داده و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در حال ظهور هستند.

در کل به این موضوع توجه داشته باشید که هیچ بودجه تبلیغاتی واحدی را نمی‌توان برای همه کسب و کارهای کوچک مشخص کرد. بودجه بازاریابی شرکت‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • درآمد شرکت
  • مرحله کسب و کار
  • اندازه کسب و کار
  • تهاجمی بودن برنامه های رشد
  • رفتار خرید مشتری هدف
  • کانال‌های بازاریابی
  • روش های تبلیغاتی

بنابراین هیچ عدد دقیقی وجود ندارد که بتوان در مورد هزینه های بازاریابی شرکت‌ها ارائه داد. توصیه می‌کنیم از قانون آزمایش شده و اثبات شده 5% پیروی کنید، یعنی 5% از درآمد خود را به بودجه بازاریابی اختصاص دهید.

سازمان تجارت کسب و کارهای کوچک ایالات متحده پیشنهاد می‌کند 7 تا 8 درصد از درآمد ناخالص را صرف بازاریابی کنید (برای شرکت هایی با کمتر از 5 میلیون دلار درآمد سالانه و حاشیه سود خالص 10 تا 12 درصد).

فضای دیجیتال پر از کانال‌های مختلف بازاریابی است. هنگام تخصیص بودجه بازاریابی خود، در نظر بگیرید که کدام کانال بالاترین میزان بازگشت سرمایه (ROI) را برای شما به همراه دارد.

تعیین بودجه بازاریابی

تفکیک بودجه بازاریابی

همانطور که گفتیم، بودجه بازاریابی درصدی از کل بودجه یک کسب و کار است که برای ایجاد ارتباط مشتریان با محصولات و خدمات هزینه می‌شود.

خب بیایید نگاه جزئی‌تری به بودجه بازاریابی داشته باشیم. در زیر برخی از هزینه‌های بازاریابی را برای شما لیست کرده‌ایم.

  • هزینه های مستقیم اقدامات بازاریابی
  • تبلیغات کلیکی در رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجو
  • نیرو کار مورد نیاز برای بازاریابی
  • تجزیه و تحلیل بازاریابی
  • تحقیق و آموزش بازاریابی
  • کارمندان فروش
  • نرم افزار و ابزارهای مانیتورینگ
  • سایر هزینه های مرتبط با بازاریابی

اهمیت بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک

بازاریابی یک اصطلاح گسترده است که شامل فعالیت های زیادی است، مانند:

  • تبلیغات
  • پروموشن
  • روابط عمومی

موفقیت یک کسب و کار کوچک به توانایی مدیر آن در بازاریابی موثر محصولات و خدمات بستگی دارد.

فرض کنید:

شما یک محصول یا خدمات عالی ارایه می‌دهید. اما بازار هدف شما درباره برند شما اطلاعی ندارد. آیا به اهداف استراتژیک خود دست خواهید یافت؟

بازاریابی، پیام برند شما را به مشتریان بالقوه می‌رساند و آنها را ترغیب می‌کند تا پیشنهادات شما را امتحان کنند.

در زیر نشان می‌دهیم که چگونه بازاریابی می‌تواند به پیشرفت کسب و کار شما کمک کند:

شما می توانید با رقبای بزرگتر در یک زمین هموار رقابت کنید

یک بودجه بازاریابی خوب به شما کمک می‌کند تا برای بدست آوردن بخشی از سهم بازار با شرکت‌های معروف رقابت کنید.

کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​(SMB) نسبت به شرکت‌های بزرگتر به دلیل رویکرد شخصی‌سازی‌شده آنها به بازار مزیت دارند. خدمات بازاریابی، مانند پرداخت به ازای کلیک، به شما امکان می‌دهد ارتباطات و پیشنهادات را برای بازار هدف شخصی‌سازی کنید.

افزایش فروش

اگر استراتژی بازاریابی خود را به خوبی اجرا کنید، مشتریان بالقوه شما فوراً تلاش‌های برندسازی شما را تشخیص خواهند داد.

به یاد داشته باشید، مشتریان شما می‌توانند با نوشتن نظرات مثبت در مورد برند شما و همچنین پیشنهاد آن به دوستان و خانواده خود، بخشی از کمپین بازاریابی شما شوند.

به عبارت دیگر، یک استراتژی بازاریابی خوب همراه با یک بودجه قابل توجه می‌تواند مشتریان بالقوه را به تبلیغ کننده برند شما تبدیل کند.

چگونه یک بودجه بازاریابی خوب ایجاد کنیم؟

چگونه یک بودجه بازاریابی خوب ایجاد کنیم؟

وقتی یک کسب و کار کوچک راه اندازی می‌کنید، میلیون‌ها کار مختلف برای انجام وجود دارد. یکی از کارهای مهم که معمولا نادیده گرفته می‌شود بازاریابی است!

پس از انجام همه کارهای سایت‌تان اگر نتوانید کسب و کارتان را به مشتریان هدف معرفی کنید، آنها چگونه متوجه وجود برند شما می‌شوند؟

یک استراتژی بازاریابی ایجاد کنید

قبل از اختصاص بودجه برای فعالیت‌های بازاریابی، یک استراتژی بازاریابی ایجاد کنید. یک استراتژی بازاریابی به عنوان راهنمایی شما خواهد بود.

اگر می‌خواهید بودجه‌ای که برای بازاریابی خرج می‌کنید بازدهی قابل قبولی برای شما داشته باشد؛ به یک برنامه نیاز دارید.

هزینه‌های بازاریابی متغیر هستند. اگر در حال حاضر نمی‌توانید به اندازه کافی هزینه کنید، به این معنی نیست که بازاریابی با هزینه کم هیچ گونه منفعتی برای شما نخواهد داشت.

اهداف

استراتژی بازاریابی از جزاء مختلفی تشکیل می‌شود.

اساساً، اهداف نتایجی هستند که می‌خواهید تلاش‌های بازاریابی شما به آن منتهی شوند. بدیهی است که هدف نهایی در بازاریابی افزایش فروش است. اما برای به دست آوردن یک استراتژی سودآور باید دقیق‌تر عمل کنید.

یک مثال عملی از یک هدف می‌تواند هدایت ترافیک به وب سایت شرکت شما یا افزایش نرخ تعامل کاربر در پست های شبکه‌های اجتماعی باشد.

مخاطب هدف

مخاطبان هدف شما افرادی هستند که قصد دارید با استفاده از اقدامات بازاریابی، آنها را به مشتری و مروج برند خود تبدیل کنید.

درباره مخاطبان هدف کسب و کار خود باید به این موارد دقت کنید:

  • با مشتریان فعلی خود تماس بگیرید تا بدانید که آنها چه چیزی را در مورد شرکت شما دوست دارند.
  • جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی
  • دریابید که افراد از طریق کدام پلتفرم ها کسب و کار شما را کشف می‌کنند.
  • روش توزیع

توزیع کانالی است که از طریق آن برند خود را به بازار هدف معرفی می‌کنید.

در گذشته، توزیع عمدتاً از طریق بازاریابی برون‌گرا (یعنی تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و فیزیکی) انجام می‌شد. امروزه برای کسب و کارهای کوچک تبلیغات آنلاین مقرون به صرفه است. راه های زیادی برای تبلیغات آنلاین وجود دارد، از خرید تبلیغات گرفته تا سرمایه گذاری در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM).

شناخت عمیق مخاطبان هدف می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین پلتفرم‌ها را برای توزیع مشخص کنید.

تجزیه و تحلیل

اهداف بازاریابی شما باید قابل اندازه گیری باشد.

اینجاست که تجزیه و تحلیل وارد عمل می‌شود.

یک استراتژی بازاریابی مستحکم از ابزارهای مبتنی بر داده مانند Google Analytics برای اندازه گیری بازده نسبت به اهداف تعیین شده استفاده می کند. تجزیه و تحلیل می تواند به شما کمک کند تا بتوانید اقدامات بازاریابی خود را بررسی کرده و بتوانید اقدامات موفق را افزایش داده و دلایل شکست اقدامات ضعیف را یافته و آنها را بهینه کنید.

به طور خلاصه، تجزیه و تحلیل به چیستی، چرایی و چگونگی بازاریابی شما پاسخ می‌دهد. علاوه بر این، برنامه کلی شما و تاکتیک‌هایی را که برای رسیدن به اهداف خود بایستی استفاده کنید را مشخص می‌کند.

نکاتی که باید در تعیین بودجه بازاریابی به آن‌ها توجه کنید

یکی از مواردی که به خصوص برای بیزینس‌های کوچک از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد؛ در نظر گرفتن تمام هزینه‌های ریز و درشتی است که برای کسب‌وکار خود انجام می‌دهند؛ چراکه معمولاً بودجه این کسب‌وکارها محدود بوده و قطعاً شما به عنوان مدیر یک کسب‌وکار دوست ندارید بودجه خود را صرف هزینه‌های اضافه‌ای کنید که تأثیر آن‌چنانی در توسعه برند شما ندارند. در ادامه این مقاله مواردی را برای شما عنوان می‌کنیم که رعایت آن‌ها برای تقسیم درست بودجه بازاریابی مهم می‌باشد.

تمام هزینه‌های احتمالی خود را در نظر بگیرید

فرقی نمی‌کند که شما صاحب یک بیزینس کوچک بوده و یا یک شرکت بزرگ بین‌المللی داشته باشید؛ یک سری موارد وجود دارند که در تمام کسب‌وکارها یکی بوده و صاحبان مشاغل نیاز دارند تا بودجه مناسبی را به آن‌ها اختصاص دهند. برخی از مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند.

  • وب‌سایت: شاید امروزه دیگر بتوان وب‌سایت را مهم‌ترین بخش هر کسب‌وکاری نام برد؛ چراکه اکثر بیزینس‌های امروزه آنلاین بوده و حتی آن‌ دسته از کسب‌وکارهایی که کار فروش و یا ارائه خدمات به صورت حضوری را ارائه می‌کنند هم یک شعبه آنلاین از بیزینس خود را راه‌اندازی کرده‌اند. عمده هزینه‌های سایت مربوط به هزینه‌های راه‌اندازی و طراحی و البته نگهداری آن می‌شود. البته توجه داشته باشید که بخشی از بودجه خود را به محتوا و سئو سایت خود اختصاص دهید. همچنین اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما به گوگل آنالیتیکس متصل باشد؛ چراکه بدین وسیله شما می‌توانید عملکرد وب‌سایت خود و دیگر کانال‌های مارکتینگ خودتان را مشاهده کنید.
  • سوشال مدیا: امروزه نمی‌توان از نقش پر رنگ سوشال مدیا در زندگی روزمره افراد غافل شد. از آنجایی که امروزه تقریباً همه افراد به تلفن‌های همراه دسترسی داشته و بیشتر آن‌ها هم از پلتفرم‌های سوشال مدیا استفاده می‌کنند؛ پیشنهاد می‌کنیم سرمایه‌گذاری در شبکه‌هایی مثل اینستاگرام، لینکدین، توییتر و یوتیوب را مدنظر خود داشته باشید.
  • آموزش: چنانچه شما تصمیمی برای برون‌سپاری انجام تسک‌های مارکتینگ نداشته و تصمیم دارید تا از نیروهای داخلی خود برای این کار استفاده کنید؛ سعی کنید بخشی از بودجه خود را برای آموزش نیروهای خود اختصاص دهید. چراکه هر روزه مطالب جدیدی در این حوزه اضافه شده و کارمندان شما برای اینکه بتوانند تسک‌های مارکتینگ شرکت را به خوبی انجام دهند؛ نیاز به آموزش مداوم دارند.

حواستان به نحوه مصرف بودجه بازاریابی باشد

وقتی که کار مدیریت بودجه بازاریابی را شروع کرده و هر روز در هزینه‌ها دقیق‌تر می‌شوید؛ به مرور متوجه می‌شوید که کدام کانال‌های بازاریابی با توجه به اولویت‌های شما، بیشترین سود را برایتان دارد. در همین راستا نیاز دارید تا به طور مداوم نحوه مصرف بودجه خود را بررسی کرده و عملکرد کانال‌های مختلف بازاریابی خود را زیر ذره‌بین ببرید.

پیشنهاد می‌شود که هم هر 3 ماه یکبار و هم به صورت سالیانه نحوه مصرف بودجه بازاریابی خود را ارزیابی کنید تا متوجه شوید که این بودجه اهداف تعیین شده شما را تیک زده‌اند یا خیر. با انجام این کار می‌توانید عملکرد کانال‌های مختلف خود را بررسی کرده و در صورت عدم گرفتن نتیجه از یک یا چند کانال، بودجه آن‌ها را متوقف کنید. توجه داشته باشید که این مورد در رابطه با کانال‌هایی که عملکرد خوبی داشته‌اند هم صدق کرده و می‌توانید با افزایش بودجه آن‌ها، سودآوری بیشتری برای شرکت خود داشته باشید.

برای دانستن میانگین بودجه بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک، باید داده های مربوط به کسب و کار خود را به دقت بررسی کنید.

درسته! برای بدست آوردن یک بودجه بازاریابی خوب، به خصوص اگر کمپین های تبلیغات کلیکی (PPC) را اجرا می‌کنید، به ابزاری نیاز دارید که داده های خام شما را سریعتر برای بینش عمیق خرد کند.

چگونه با کمک سیگنال PPC کمپین های بازاریابی خود را ردیابی کنیم؟

PPC Signal از یادگیری ماشین و فناوری‌های هوش مصنوعی برای ارائه یک تجربه مدیریتی استفاده می‌کند که اتوماسیون و مداخله انسانی را کاملاً با هم ترکیب می‌کند.

علاوه بر این، ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی به شما این امکان را می‌دهد که به جای تلاش برای هر نوسان جزئی، به تغییرات، روندها، نقاط دورافتاده و دیگر رویدادها توجه کنید.

هر تغییری که PPC Signal کشف می کند به عنوان یک بینش راحت و آماده برای بازگشایی بسته بندی می شود. و این “سیگنال ها” در داشبورد اصلی ابزار ظاهر می شوند، همانطور که در زیر نشان داده شده است.

اگر می‌خواهید تبلیغات صفحه اول گوگل را شروع کنید، مقاله نحوه محاسبه بودجه مورد نیاز برای تبلیغات گوگل را مطالعه کنید.

منبع: ppcexpo


سوالات متداول

پیشنهاد می‌شود بین 7 تا 8 درصد از درآمد ناخالص خود را برای بازاریابی و تبلیغات هزینه کنید. البته میزان بودجه تبلیغاتی همیشه ثابت نیست و در گذر زمان می‌تواند برای یک کسب و کار کاهش یا افزایش یابد.

تخصیص 20 تا 25 درصد از کل بودجه استارت آپ برای بازاریابی، رقم خوبی برای شروع استراتژی های بازاریابی است. بهتر است بودجه تبلیغاتی استارت آپ‌ها صرف اقدامات بازاریابی برای افزایش آگاهی از برند و تبدیل سرنخ‌ها به مشتریان پرداخت کننده شود.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.