تاریخچه تبلیغات کلیکی

تاریخچه تبلیغات کلیکی (PPC) از آغاز تا امروز

روش پرداخت به ازای کلیک (Pay per Click یا PPC) یکی از قدرتمندترین و رایج‌ترین روش‌های تبلیغات اینترنتی است که در حال حاضر، در بازاریابی دیجیتال در دسترس قرار دارد. تنها در سال 2016 میلادی، 79.38 میلیارد دلار از درآمد گوگل، از سرویس تبلیغات کلیکی گوگل (Google Ads) بوده‌ است. در ادامه به طور کامل تاریخچه تبلیغات PPC را برای شما بازگو خواهیم کرد.

هر ساله میلیاردها دلار برای تبلیغات کلیکی مصرف می‌شود، بهتر است نگاهی بیندازیم به اینکه چگونه به این مرحله از تبلیغات رسیده‌ایم. اگرچه چندین دهه است که از روش PPC استفاده می‌شود، اما در طول این سال‌ها، تغییرات و نقاط عطف بسیار زیادی در آن وجود داشته است. این تغییرات باعث شده‌ است که تبلیغات پولی موتور جستجو (paid search) را بهتر بشناسیم و همچنین به بازاریابی پرداخت به ازای کلیک (PPC) کمک کرده‌است تا به محبوب‌ترین روش تبلیغاتی دیجیتال تبدیل گردد.

برای اینکه به تاریخچه تبلیغات (PPC) نگاهی بیندازیم، یک طبقه‌بندی زمانی را ایجاد کرده‌ایم که مطمئنا از دیدن آن لذت خواهید برد. این طبقه‌بندی زمانی، تمامی نقاط عطف و تغییرات مهم را در 22 سال گذشته بررسی می‌کند. پیش از اینکه مدل کنونی تبلیغات کلیکی را بهتر بشناسید، لازم است که از تغییرات گذشته نیز آگاه باشید.

به عبارت دیگر، چه زمانی روش تبلیغات کلیکی ابداع شد و چه چیزی باعث ایجاد این احساس بازاریابی فوق‌العاده گردید؟ برای شروع بررسی و سیر در تاریخ، باید به سال 1996 سفر کنیم، زمانی که گروه موسیقی Babylon Zoo در راس برترین‌ها بود و در آن زمان، لباس جین تازه مد شده بود!

تاریخچه‌ بازاریابی پرداخت به ازای کلیک (PPC)

سال 1996

  • 12 آوریل – شرکت یاهو! پیشنهاد اولیه عمومی‌سازی خود را به ارزش 334 میلیون اعلام کرد.
  • 8 جولای – شرکتی به نام Planet Oasis مدل اولیه‌ PPC را معرفی کرد.
  • 29 آگوست – اولین نسخه‌ گوگل به عنوان یک پروژه تحقیقاتی منتشر شد.
  • 14 سپتامبر – شرکت Open Text مدل PPC خود را با نام “Preferred Listing” راه‌اندازی کرد که این کار، مشتریان را عصبانی کرد.

مدل اولیه و متنی تبلیغات کلیکی، توسط شرکتی به نام Planet Oasis در سال 1996 ارائه شد. این اتفاق سال‌ها پیش از آن بود که گوگل به یک شرکت محدود تبدیل شود. در آن زمان، گوگل تنها یک ایده‌ تحقیقاتی اولیه ارائه‌شده توسط لری و سرگئی بود. آنها دانشجویان دکترا بودند که بر روی الگوریتم “BackRub” کار می‌کردند. پیش از آن، Yahoo و Lycos بهترین موتورهای جستجوی آن زمان بودند و ایده‌ی جایگزینی آنها در سهام بازار توسط یک موتور جستجوی جدید، خنده‌دار بود. اولین سال های تاریخچه تبلیغات PPC به شروع کار شرکت هایی مانند گوگل، یاهو و … مربوط می‌شود.

صفحه‌ اصلی Planet Oasis همانند یک شهر مجازی بود که در آن، بیش از 200 شرکت و وبسایت‌ها مختلف به صورت فهرست‌بندی شده وجود داشت و کاربران می‌توانستند بر روی آنها کلیک کنند. هر ساختمانی در این شهر مجازی، یک لوگو داشت که کاربر را مستقیما به صفحه‌ شرکت منتقل می‌کرد. هدف این بود که در طول زمان، این شهر رشد خواهد کرد و شرکت‌های بیشتری در فهرست وبسایت‌ها قرار خواهند گرفت. این به معنای پول بیشتر برای Planet Oasis و بازدید بیشتر برای تبلیغ‌کنندگان به شمار می‌رفت.

زمانی که این سرویس راه‌اندازی شد، 15 شرکت از جمله Time Warner، Warner Bros، نیویورک تایمز و یاهو، هرکدام 10 هزار دلار پرداخت کردند تا در صفحه‌ی اصلی وب این شرکت قرار بگیرند. دیگر شرکت‌ها، هر کدام 3 هزار دلار پرداخت کردند تا در دسته‌بندی‌های کوچکتر مانند مجلات، بازی‌ها و سرگرمی‌ها قرار بگیرند. شرکت Planet Oasis و وبسایت آن، ممکن است که از یادها فراموش شده‌باشد، اما هنوز هم میتوانید صفحه‌ اصلی و نمادین آن را به صورت آنلاین در این لینک ببینید.

شرکت Planet Oasis توسط Ark Interface II توسعه یافته بود و آن را حمایت می‌کرد و این تنها شروع مدل تبلیغاتی آنلاین آنها بود. Ark امیدوار بود که برای هر کاربری که روی تبلیغات کلیک می‌کند، نیمی از هزینه را از اسپانسرها کم کند. طبق برخی از گزارشات، شرکت‌کنندگان اولیه، اشتیاق کمتری از خود نسبت به مدل‌های پرداخت به ازای بازدید نشان می‌دادند و در عوض، ترجیح می‌دادند تا هزینه‌ ثابتی را پرداخت کنند.

طبق گفته‌های آقای کریستینسن از شرکت Sierra: “مطمئن نیستم که با این مدل کسب‌وکار، قراردادی را امضا کنیم. احتمالا سعی خواهم کرد تا با آنها در مورد هزینه‌ ثابت (flat fee) مذاکره کنم.”

یکی دیگر از مدیران بازاریابی در حوزه‌ قطعات مخصوص دوچرخه (Specialized Bicycle Components) می‌گوید: “کلیک کردن بر روی وبسایت من و گذراندن وقت در آنجا، دوچیز متفاوت است. اگر قرار است که برای کلیک کردن هزینه پرداخت کنم، واقعا تمایلی به انجام این کار ندارم.”

هر دوی این افراد در انجام این کار اشتباه می‌کردند!

در همان زمان، شرکت دیگری به نام Open Text یک مدل جدید PPC را معرفی کرد که به تبلیغ کنندگان اجازه می‌داد تا بر روی کلمات کلیدی خاص، هزینه‌ای را پیشنهاد کنند. برخلاف موفقیت فوق‌العاده‌ای که آنها به آن امید داشتند، مشتریان از این مدل راضی نبودند و اظهار داشتند که وبسایت‌ها و تمامی اصول آنها از بین رفته است. براساس استدلال مشتریان، کاربران انتظار داشتند تا بهترین نتایج در بالای صفحه نشان داده شود، نه اینکه نتایج اسپانسرشده و تبلیغی به آنها نشان داده شود.

حتی مدیرعامل شرکت Lycos در این مورد اظهار داشت: “برای من، این کار به یکپارچگی سرویس‌های جستجو ضربه وارد می‌کند. این کار شبیه به این است که اگر به متصدی کتابخانه هزینه‌ اضافی و انعامی را پرداخت کنید، کتاب‌ها را در انتهای قفسه قرار خواهد داد.”

همانطور که می‌بینید، در روزهای اول، بیشتر مردم روش پرداخت به ازای کلیک را اصلا دوست نداشتند. اغلب کسب‌وکارها می‌خواستند تا به روش قدیمی پرداخت ثابت بسنده کنند، تا متوجه شوند که چه مقدار برای تبلیغات هزینه می‌کنند. اما برخی دیگر معتقد بودند که از این طریق، به کل اصول موتورهای جستجو ضربه سختی وارد شده است.

سال 1997

  • بیش از 400 برند، از Planet Oasis استفاده می‌کردند و برای هر کلیک هزینه‌ای در حدود 0.005 تا 0.25 دلار به این شرکت پرداخت می‌کردند.
  • یاهو به یکی از بزرگترین تبلیغ‌کنندگان آنلاین تبدیل شد که درآمد تبلیغاتی 53.2 میلیون دلاری داشت.
  • 15 سپتامبر – com به عنوان یک دامنه‌ی اینترنتی ثبت شد.

کمتر از یک سال پس از راه‌اندازی مدل تبلیغاتی Planet Oasis، بیش از 400 شرکت، خدمات خود را در این وبسایت ثبت کردند. در ابتدا، بسیاری از کسب‌وکارها نسبت به مدل پرداخت به ازای کلیک (PPC) مردد بودند، اما به تدریج متوجه مزیت‌ها و خوبی‌های آن شدند. اغلب شرکت‌ها واقعا حق انتخاب دیگری نداشتند، زیرا رقبای آن‌ها در حال حاضر از این سرویس استفاده می‌کردند و نمی‌خواستند که از قافله عقب بمانند. تبلیغ‌کنندگان، علاوه بر هزینه‌ قرار گرفتن تبلیغ بر روی وبسایت، به طور متوسط برای هر کلیک 0.005 تا 0.25 دلار می‌پرداختند.

به تدریج و قطع به یقین، بسیاری از کسب‌وکارها مدل تبلیغات کلیکی (PPC) را پذیرفتند و بسیاری از شرکت‌های دیگر، شروع به کپی‌برداری از این مدل کسب‌وکار شدند.

سال 1998

  • شرکت Goto.com یک سیستم پیشنهاد پرداخت PPC را راه‌اندازی کرد که به تبلیغ‌کنندگان اجازه‌ی ارائه‌ی پیشنهاد پرداخت بر روی کلمات کلیدی را می‌داد.
  • 15 ژوئن – Goto.com اعلام کرد که یک قرارداد تکمیلی با Inktomi امضا کرده‌است.
  • 4 سپتامبر – گوگل رسما به عنوان یک شرکت، به ثبت رسید.
  • 31 دسامبر – گوگل بیش از 60 میلیون صفحه‌ی وب را فهرست‌بندی کرد.

پس از موفقیت Planet Oasis و مدل تبلیغات کلیکی آنها، یک شرکت دیگر به نام Goto.com مدل PPC خود را راه‌اندازی کرد. در آن زمان، Goto.com یک شرکت استارتاپی بود که توسط بیل گراس، کارآفرین و بنیان‌گذار Idealab ساخته شده‌بود. با این حال مدت زیادی طول نکشید که Goto.com توانست توجه بسیاری از کسب‌وکارها را به خود جلب کند.

برخلاف تاریخچه تبلیغات PPC شرکت Planet Oasis، مدل Goto.com متفاوت بود چرا که به تبلیغ‌کنندگان اجازه میداد تا مانند رقیبان خود هزینه‌ای را پیشنهاد دهند و تصمیم بگیرند که تبلیغات چه کسی باید بر روی وبسایت قرار بگیرد. این کار نه تنها به Goto.com کمک کرد که از طریق کلمات کلیدی سود زیادی را کسب کند، بلکه به تبلیغ‌کنندگان نیز کمک کرد تا برای کلمات کلیدی کم‌ارزش‌تر، هزینه‌ی کمتری را بپردازند. برای بیشتر شرکت‌ها، این کار یک مزیت بزرگ به حساب می‌آمد.

سایت Goto.com یک موتور جستجوی اینترنتی بود و شاخه‌ها و دسته‌بندی‌ها و شرکت‌ها را به هم پیوند می‌داد. زمانیکه کاربران بر روی یک دسته‌بندی خاص کلیک می‌کردند یا چیزی را جستجو می‌کردند، تبلیغات مرتبطی به آنها نشان داده می‌شد و تبلیغ‌کنندگان باید به ازای هر کلیک، هزینه‌ای پرداخت می‌کردند. به جای پرداخت یک هزینه‌ ثابت، این روش باعث می‌شد تا تبلیغ‌کنندگان، مبلغی را در برابر مبلغ دیگر تبلیغ‌کنندگان پیشنهاد دهند تا اینکه تبلیغ آنها در جایگاه نخست صفحه‌ی جستجو قرار گیرد. از آنجایی که تنها یک جایگاه یا فرصت برتر به ازای هر دسته‌بندی یا جستجو وجود داشت، سایت Goto.com یک ایده‌ی زیرکانه‌ای را در نظر داشت و به کسب‌وکارها اجازه می‌داد تا خود تصمیم بگیرند که چه مقدار می‌خواهند بپردازند (به صورت مزایده‌ای). این کار باعث می‌شد که کسب‌وکارهای بزرگتر، رقبای کوچک را کنار زده و دنیای کاملا جدیدی از استراتژی‌های PPC رقابتی را به وجود بیاورند.

در اواسط سال 1998 میلادی، تبلیغ‌کنندگان بیش از 1 دلار برای هر کلیک می‌پرداختند تا در جایگاه نخست هر دسته‌بندی قرار گیرند. با نگاه به گذشته در می‌یابیم که 1 دلار برای هر کلیک، در مقایسه با قیمت‌های امروزی بسیار پایین بوده است. با این حال، برخلاف زمان حال، این پیشنهاد پرداخت هزینه به سرعت انجام نمی‌گرفت و ساعت‌ها طول می‌کشید تا به روزرسانی شود.

در اواخر سال 1998 میلادی، گوگل رسما به عنوان یک شرکت به ثبت رسید و در دسترس عموم قرار گرفت. با وجود اینکه این سایت هنوز در نسخه‌ی بتا عرضه شده بود، اما در پایان سال، گوگل بیش از 60 میلیون صفحه‌ی وب را به صورت فهرست شده ارائه کرد. در آن زمان گوگل برای بسیاری از موتورهای جستجو و کسب‌وکارها ناشناخته بود و به تدریج به یک ابزار بزرگ تبدیل شد.

سال 1999

  • Goto.com به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا پیشنهادات پرداخت به ازای کلیک را برای کلمات کلیدی مشخص، در زمان حقیقی انجام دهند.
  • 18 ژوئن – Goto.com با عرضه‌ی اولیه‌ی سهام (IPO) در دسترس عموم قرار گرفت.
  • گوگل از طرف سرمایه گذاران و دیگر سرمایه‌گذاران خطرپذیر، بودجه دریافت کرد و آن را 25 میلیون دلار افزایش داد.

Goto.com پس از راه‌اندازی موفقیت آمیز مدل PPC، تصمیم گرفت تا آن را ارتقا دهد. بنابراین قابلیت ارائه‌ی پیشنهادات پرداخت PPC را در زمان حقیقی و به صورت فوری معرفی کرد. این ویژگی جدید به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌داد تا پیشنهادات خود را در زمان حقیقی یا به صورت فوری تغییر دهند و این کار به آنها کمک می‌کرد تا برای جایگاه نخست تبلیغ، تلاش بیشتری داشته باشند.

مدل کسب‌وکار Goto براساس یک ایده‌ی ساده بود، مبنی بر اینکه تبلیغات پولی باید بیشتر از نتایج جستجو برای کاربران نمایش داده‌شود. در آن زمان، الگوریتم‌های موتور جستجو به خوبی الگوریتم‌های امروزی نبودند و تلاش می‌کردند تا اسپم‌ها را از نتایج اصلی متمایز کنند. برای حل این مشکل، Goto.com بر این باور بود که وبسایت‌هایی که تمایل به پرداخت هزینه برای تبلیغ خود دارند نسبت با آنهایی که تمایل به هزینه ندارند، از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این بدان معنا بود که تبلیغات پولی، مرتبط با کاربر نمایش داده می‌شد و نتایج اسپم در پایین صفحات جستجو قرار می‌گرفتند!

اگرچه یک سرویس مشابه در سال 1996 توسط Open Text ارائه شد، اما بسیاری از مشتریان در آن زمان خواستار تجاری سازی موتورهای جستجو نبودند. با گذشت زمان، هنگامی که موتورهای جستجو تلاش کردند تا از مدل PPC در وبسایت‌های خود استفاده کنند، کاربران متوجه شدند که این روش واقعا بد نیست و برای آنها مفید است. این مدل نه تنها نتایج جستجوی مرتبطی را نشان می‌داد، بلکه برای دریافت این نتایج، مجبور نبودند که هزینه‌ی اضافی را بپردازند.

این موضوع دیدگاه بسیاری از کاربران را نسبت به PPC و اثر بخشی آن تغییر داد. بسیاری از کاربران و کسب‌وکارها به جای تنفر از آن، امکانات و مزایای استفاده از آن را مدنظر قرار دادند. با تغییر دیدگاه بسیاری از کاربران و کسب‌وکارها، محبوبیت تبلیغات پولی در موتور جستجو (paid search) افزایش یافت.

در همین حال که Goto.com در حال راه‌اندازی مدل PPC خود بود، گوگل به سرعت رشد و توسعه خود را در پیش گرفت و پشتوانه‌ی مالی مورد نیاز خود را فراهم کرد. این شرکت ممکن بود که دفاتر کار بزرگ، تعداد کارمندان زیاد و بودجه‌ی میلیونی را داشته باشد، اما هنوز یک مدل کسب‌وکار را در اختیار نداشتند. گوگل با صرف هزینه‌های سرسام‌آور در حوزه‌ی سرورها و کارمندان، نیازمند راهی بود که به سرعت درآمدزایی کند.

سال 2000

  • 3 ژانویه – به لطف حباب دات کام، یاهو به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شد.
  • 23 اکتبر – سرویس Google AdWords راه اندازی شد.
  • حباب دات کام باعث شد که بسیاری از شرکت‌های اینترنتی آنلاین ورشکست شوند و این کار به بازار تبلیغات آنلاین ضربه‌ی سختی وارد کرد.

در اواخر سال 2000 میلادی از تاریخچه تبلیغات PPC، بیش از 18 میلیون جستجو در روز از طریق گوگل انجام می‌گرفت. با این مقدار جستجوی بسیار زیاد، گوگل به این نتیجه رسید که زمان آن فرارسیده تا موتور جستجوی خود را با تبلیغات متنی ساده و غیرمزاحم ترکیب کند تا از این راه درآمد کسب کند. با وجود بسیاری از موتورهای جستجوی دیگر که تبلیغات کلیکی خود را انجام می‌دادند، گوگل باید با بسیاری از شرکت‌ها رقابت می‌کرد. سیستم تبلیغاتی جدید آنها به نام “ادوردز” (AdWords)، برای رضایت تبلیغ‌کنندگان راه‌اندازی شده بود. در عرض چند ماه اول، گوگل ادوردز بیش از 350 تبلیغ‌کننده را داشت که برای استفاده از سرویس PPC ثبت‌نام کرده بودند. تعداد کمی از آنها می‌دانستند که به چه موفقیتی دست خواهند یافت.

در همین زمان، جهان با یک بحران مالی قابل توجه به نام “حباب دات کام” روبرو شد. پس از مواجهه با رشد سریع در فروش، ارزش سهام و سهام بازار، بسیاری از شرکت‌های دات کام یک‌شبه نابود شدند. این اتفاق، وجود و آینده‌ی بسیاری از شرکت‌های دات‌کام، از جمله گوگل و یاهو را تحت الشعاع قرار می‌داد. اگرچه در نهایت بسیاری از شرکت‌های بزرگ اینترنتی ورشکست نشدند، اما این اتفاق به شدت به صنعت تبلیغات آنلاین آسیب رساند. با نبود شرکت‌ها برای خرید آنلاین تبلیغات، یک وقفه‌ی کوتاهی برای صنعت PPC اتفاق افتاد.

سال 2001

  • 8 اکتبر – شرکت GoTo.com نام خود را به Services Overture تغییر داد.
  • Overture با همکاری یاهو، MSN و دیگر موتورهای جستجو، تبلیغات را ارائه می‌کرد.
  • Overture در تبلیغات کلیکی، 288 میلیون دلار درآمد به دست آورد.
  • گوگل از تبلیغات کلیکی، 85 میلیون دلار به دست آورد.

مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی سرویس جدید ادوردز (AdWords)، یکی از رقبای آنها یعنی Goto.com تصمیم گرفت تا تلاش‌های خود را شدت بخشد.

پس از اینکه Goto در اواخر دهه‌ی 90 برای خود نامی دست و پا کرد، به این نتیجه رسید که زمان تغییر فرارسیده است و نام خود را به شرکت Overture Services تغییر داد. به گفته‌ی مدیر ارشد اجرایی Overture، جینی استادنموند، “Overture تنها شروع کار بود و ما احساس کردیم که باید به عنوان یک شرکت بزرگ کار کنیم. احساس کردیم که اگر محصولات ما گسترش یابد، نامی که ما داریم، به اندازه‌ی کافی پیچیده و سخت است.”

Overture برای توسعه‌ی کسب‌وکار خود و مدل تبلیغات آنلاین، با چندین موتور جستجو از جمله یاهو و MSN همکاری خود را آغاز کرد. این همکاری و شراکت، باعث شد تا Overture از نتایج موتورهای جستجو کسب درآمد کند، بدون اینکه سیستم تبلیغاتی خود را ایجاد کنند. این همکاری با موتورهای جستجو، به شدت برای هر دو طرف سودآور بود و به یاهو کمک کرد تا درآمد خود را به طور قابل توجهی افزایش دهد. اما این امر یک مشکل اساسی برای گوگل به شمار می‌رفت. با نگاهی دقیق و شفاف به این اتفاقات، در پایان سال 2001، گوگل 85 میلیون دلار از تبلیغات PPC به دست آورد اما Overture (یا شرکت GoTo دات کام) 288 میلیون دلار درآمد کسب کرد. مدل کسب‌وکار Goto و به کارگیری و برچسب‌گذاری (white labelling) در موتورهای جستجو، آغازی برای موفقیت بزرگ بود.

سال 2002

  • فوریه – شرکت Earthlink باعث افت Overture شد و سهام آن را 41 درصد کاهش داد.
  • آوریل – Overture، شرکت گوگل را به دلیل نقض حق ثبت اختراع (search patent) تحت پیگرد قرارداد.
  • می – Overture قرارداد AOL را به شرکت گوگل واگذار کرد.
  • سایت Shopping.com به سایت‌های الکترونیکی اجازه داد تا به ازای کلیک، هزینه‌ای را پیشنهاد دهند.

مدت کوتاهی پس از موفقیت Overture در سال 2001، اوضاع کمی برای آنها سخت شد. سال 2002 برای آنها سال بدی بود، چرا که دو قرارداد اصلی خود را از دست دادند و شاهد افت ارزش قیمت سهام خود بودند. در ماه فوریه، اعلام شد که Overture قرارداد خود را با سرویس دهنده‌ی خدمات اینترنتی یعنی Earthlink فسخ کرده است. در عوض، آنها گوگل را به عنوان موتور جستجوی مورد نظر خود انتخاب کردند و تصمیم گرفتند تا قرارداد خود را تمدید نکنند. در نتیجه، اخبار حاکی از کاهش 41 درصدی قیمت سهام آنها در یک روز بود. این خبر، واقعا خبر بدی برای Overture و سرمایه‌گذاران بود.

درست همانطور که همه چیز برای گوگل خوب به نظر می‌رسید، از سوی Overture به دلیل استفاده از ابزارهای قرارگیری تبلیغات، به دادگاه فراخوانده شد. موضوع اصلی این محاکمه و دادرسی، روش گوگل در فروش و نمایش تبلیغات بود که آنها، تبلیغات را بالاتر از نتایج جستجو قرار می‌دادند، درست همانند کاری که امروز نیز آن را انجام می‌دهند. بحث اصلی Overture این بود که یکی از حق ثبت اختراعات وی، به شماره‌ی 6269361 نقض شده است که به ویژگی‌ها و نوآوری های مرتبط با پیشنهاد پرداخت هزینه‌ برای قرارگیری تبلیغات مربوط می‌شود.

با توجه به بایگانی‌های آن زمان، این حق ثبت اختراع، 67 ادعا را پوشش می‌داد که از جمله آنها می‌توان به حق انحصاری “سیستم برای انجام تبلیغ در وبسایت‌ها با استفاده از یک شبکه‌ی کامپیوتری برای به روزرسانی اطلاعات مرتبط با لیست جستجو اشاره کرد.”

در همان سال، Overture ضربه‌ی دیگری خورد. شرکت AOL تصمیم گرفت تا قرارداد خود را تمدید نکند و در عوض با گوگل قراردادی را امضا کند. در این زمان، مشخص بود که گوگل به سرعت تبدیل به قدرت برتر در دنیای بازاریابی آنلاین می‌شود.

سال 2003

  • مارس – Overture در تلاش برای ساخت موتورجستجوی خود، موتورجستجوی AllTheWeb را خریداری کرد.
  • 4 مارس – گوگل AdSense را راه‌اندازی کرد که به منتشرکنندگان اجازه می‌داد تا بر روی وبسایت خود تبلیغ کنند.
  • 28 آوریل – Overture خرید Alta Vista را به ارزش 106 میلیون دلار تکمیل کرد.
  • آوریل – گوگل برای تقویت پلتفرم AdSense از Applied Semantics بهره برد.
  • 7 اکتبر – یاهو برای 1.63 میلیارد دلار، صاحب Overture Services شد.

در پایان سال 2002 از تاریخچه تبلیغات PPC، واضح بود که Overture باید دست به کار می‌شد. با قدرت یافتن سریع گوگل، Overture تصمیم گرفت هر کاری را که در توان دارد، انجام دهد تا توان رقابتی خود را افزایش دهد. بنابراین، دو شرکت AllTheWeb و Alta Vista را خریداری کرد. هر دوی این شرکت‌ها به گونه‌ای خریداری شدند که Overture توانست برای ساخت موتور جستجوی خود تلاش کند. با وجود تکنولوژی‌های مورد نیاز، تمام کاری که آنها باید انجام می‌دادند، کار بر روی ساخت موتور جستجو و تبلیغ آن به کاربران بود.

با این حال، Overture هرگز این شانس را نداشت که رویای خود را به واقعیت تبدیل کند.

پس از شکست در دو قرارداد مهم و اساسی و افت قیمت سهام آنها در عرض چند ماه، شرکت یاهو به این نتیجه رسید که زمان خوبی برای خرید Overture می‌باشد. در آن زمان، Overture چند سالی بود که از موتور جستجوی یاهو کسب درآمد می‌کرد و با پایان یافتن قرارداد آنها، تمدید قرارداد کاری بیهوده بود. شرکت یاهو 1.63 میلیارد دلار به این شرکت پرداخت کرد و به طور انحصاری کنترل مدل بازاریابی PPC آنها را به دست گرفت. این اتفاق، یاهو را به یکی از رقبای اصلی گوگل تبدیل کرد. یاهو با موتورجستجو و مدل PPC خود، تنها تهدید واقعی برای گوگل و پلتفرم گوگل ادوردز محسوب می‌شد.

چند ماه پس از این اتفاقات، گوگل تصمیم گرفت تا شبکه‌ی آنلاین خود را گسترش دهد و از سیستم جدید خود به نام گوگل ادز رونمایی کرد. این سیستم به گوگل اجازه می‌داد تا بر روی هزاران وبسایت جدید تبلیغ کند و به منتشرکنندگان تبلیغ، امکان کسب درآمد از نمایش تبلیغات در وبسایت آنها را نیز می‌داد. پیش از این، گوگل تنها بر روی موتورجستجو تبلیغ می‌کرد اما با معرفی سیستم AdSense، تبلیغ‌کنندگان اکنون طیف وسیعی از وبسایت‌ها را در اختیار داشتند. برای گوگل، این کار نه تنها یک مزیت رقابتی نسبت به دیگر شبکه‌های تبلیغات کلیکی به حساب می‌آمد، بلکه این صنعت را برای همیشه تغییر می‌داد.

سال 2004

  • گوگل به یک میلیارد درآمد از طریق تبلیغاتی آنلاین دست یافت.
  • سهام بازار جستجوی گوگل، به 84.7 درصد رسید.
  • 4 فوریه – فیسبوک با آدرس thefacebook.com راه‌اندازی شد.
  • آگوست – گوگل در حق دعوی خود علیه Overture شکست خورد.
  • 18 آگوست – سهام گوگل به ارزش 85 دلار برای هر سهم به صورت عمومی عرضه گردید و ارزش این شرکت به 23 میلیارد دلار رسید.

سال 2004 میلادی شاهد نقاط عطف بسیاری زیادی در تاریخچه تبلیغات PPC بود که پیش از این، هرگز در صنعت تبلیغات کلیکی دیده نشده بود. با این حال، همه چیز طبق نقشه پیش نرفت. دعوای طولانی مدتی که در سال 2002 و در زمان مستقل بودن شرکت Overture آغاز شده بود، در نهایت به پایان رسید و گوگل صدها میلیون دلار به آن شرکت پرداخت کرد. در نهایت گوگل طرح دعوی را با پرداخت 2.7 میلیارد دلار سهم به ارزش 260 تا 290 دلار، حل و فصل کرد. از آنجایی که یاهو، Overture را به ازای 1.63 میلیارد دلار در سال 2003 خریداری کرده بود، آنها هزینه‌ی پرداختی را به صورت کامل دریافت کردند که اساسا میلیون‌ها دلار از قیمت خرید را دربر داشت.

اگرچه این سال، یک سال پرهزینه برای گوگل بود، اما اتفاقات خوبی برای آنها در راه بود. آنها نه تنها به یک میلیارد دلار درآمد از طریق تبلیغات آنلاین دست یافتند، بلکه شاهد به اوج رسیدن ارزش سهام خود در بازار نیز بودند. با توجه به اینکه گوگل تنها شرکتی بود که در سال 1998 به ثبت رسیده است، اما رشد و ارزش سهام بازار این شرکت بسیار چشمگیر بود. از نظر دیگر شرکت‌ها در این حوزه، قدرت و جایگاه گوگل بسیار مشخص و واضح بود.

سال 2004، زمانی بود که سهام گوگل به صورت عمومی عرضه گردید و در فهرست بازار بورس NASDAQ تحت نام GOOG قرار گرفت. در زمان پیشنهاد اولیه‌ی عمومی سازی (IPO)، ارزش این شرکت به 23 میلیارد دلار رسید. در همان زمان، رقبای این شرکت، یعنی موتور جستجوی یاهو از این پیشنهاد اولیه‌ی عمومی سازی (IPO) بهره برد و 8.2 میلیون سهم گوگل را از دعاوی و خریدهای قبلی به دست آورذ. این امر منجر به سود 697 میلیون دلاری برای این شرکت شد اما هنوز نیاز به سرمایه داشتند تا بتوانند با گوگل رقابت کنند.

سال 2005

  • گوگل سرویس مدیریت کمپین خود را به نام Jumpstart راه‌اندازی کرد.
  • گوگل برای اعطای گواهی به کاربران ادوردز، برنامه‌ی Google Advertising Professional را راه‌اندازی کرد.
  • 14 فوریه – دامنه‌ی اینترنتی YouTube.com به ثبت رسید.
  • آوریل – Overture نام خود را به Yahoo Search Marketing تغییر داد.
  • 14 نوامبر – سرویس تجزیه و تحلیل گوگل (Google analytics) برای کمک به تبلیغ‌کنندگان و وبمسترها، عرضه شد.

سال 2005 میلادی شاهد تغییرات بسیار زیادی در تاریخچه تبلیغات PPC، از جمله رقابت شدید بین شبکه‌های تبلیغاتی مختلف بود. گوگل پس از دریافت میلیاردها دلار سرمایه از پیشنهاد اولیه‌ی عمومی‌سازی (IPO)، در حال پیشرفت بود. این موضوع به گوگل اجازه داد تا سرویس‌های خود را به طور انبوه گسترش دهد، در حالیکه نگاهی به بهبود سرویس‌های موجود خود نیز داشت.

یکی از سرویس‌های جدید گوگل، سرویس مدیریت کمپین ادوردز به نام Jumpstart بود. هر چه باشد، اگر گوگل شبکه‌ PPC ادوردز را راه‌اندازی کرده باشد، بنابراین نحوه‌ی استفاده و کسب بهترین عملکرد از آن را باید بداند، اینگونه نیست؟ گوگل با ارائه‌ی سرویس‌های مدیریت کمپین تبلیغاتی به شرکت‌ها، توانست درآمد بیشتری از تبلیغ‌کنندگان موجود کسب کند.

به منظور موفقیت بیشتر ادوردز، گوگل به این نتیجه رسید که زمان راه‌اندازی پلتفرم Analytics فرارسیده است تا به کاربران در وبسایت‌ها و تبلیغات آنها کمک کند. برای توسعه‌ی پلتفرم Google Analytics، گوگل از سرویس نرم‌افزاری Urchin Software Corp در آوریل 2005 استفاده کرد.

پس از انتشار و عرضه‌ی مجموعه‌ی Analytics، گوگل مجبور شد که ثبت تبلیغات را به دلیل تقاضای بیش از حد تبلیغ‌کنندگان محدود کند. این اتفاق منجر به ایجاد مدل دعوت، همانند لاتاری شد، در حالی که گوگل تلاش می‌کرد تا سرورهای خود را برای رسیدن به این میزان ظرفیت، به روز رسانی کند.

سال 2005 میلادی، سالی بود که دامنه‌ی اینترنتی YouTube.com به ثبت رسید و همه‌ی شما تاریخچه‌ی آن را می‌دانید.

سال 2006

  • 24 ژانویه – نسخه‌ی بتا AdWords Editor عرضه شد.
  • 31 مارس – سرویس Local Business Ads عرضه شد.
  • 11 می – گوگل ترند عرضه شد.
  • 10 اکتبر – گوگل با قیمت 1.65 میلیارد دلار، یوتیوب را خریداری کرد.

در سال 2006 از تاریخچه تبلیغات PPC، گوگل در تلاش برای افزایش تعامل کاربران، زمان زیادی را صرف سرویس‌های پیشنهاد پرداخت خود کرد. این امر در وهله‌ی اول، شامل تولید مجموعه‌ای از ابزارهای جدید برای کمک به کاربران در استفاده بهتر از سرویس‌های موجود بود.

یکی از ابزارهایی که گوگل آنرا عرضه کرد، Adwords Editor بود که به کاربران ادوردز اجازه می‌داد تا تبلیغات خود را با استفاده از یک اپلیکیشن دسکتاپ، سریع‌تر و آسان‌تر ویرایش کنند. در زمان معرفی و راه‌اندازی این ابزار، تنها کاربران کمی انتخاب شدند تا از آن استفاده کردند، در حالیکه دیگران مجبور بودند برای استفاده از این ابزار، به لیست انتظار بپیوندند.

چند ماه بعد، گوگل نوع جدیدی از تبلیغات را برای کاربران منتشر کرد که تبلیغات کسب‌وکار محلی (local business ad) نامیده می‌شد. با این نوع تبلیغات، تبلیغ‌کنندگان می‌توانستند شرکت خود را بر روی نقشه‌ی گوگل و به صورت یک لینک اسپانسرشده و تبلیغی برای کاربرانی که به دنبال خدمات یا محصولات مرتبط هستند، نشان دهند.

برای کمک به تبلیغات پولی در موتور جستجو (paid search) و کمک به متخصصان سئو در دستیابی به داده‌های درست در تصمیم‌گیری‌ها، گوگل ابزار ترند (Google Trends) خود را راه‌اندازی کرد که به کاربران اجازه می‌داد تا ترند یا روند موضوعات و کلمات کلیدی را دنبال کنند.

گوگل برای تکمیل دوره‌ی راه‌اندازی پروژه‌ها، ابزارها و سرویس‌های جدید، یوتیوب را به ارزش 1.65 میلیارد دلار در ماه اکتبر خریداری کرد. با روند رو به رشد و سریع این پلتفرم اشتراک گذاری ویدیو، مشخص بود که گوگل قصد دارد تا آنرا به یک ماشین پول ساز برای خود تبدیل کند.

سال 2007

  • 3 می – برنامه‌ی همکاران و شرکای یوتیوب (YouTube Partners program) راه‌اندازی شد.
  • 17 می – رابط جدید Google Analytics رونمایی شد.
  • 15 ژوئن – قابلیت IP exclusions در ادوردز معرفی شد.
  • سپتامبر – اولین تبلیغ در یوتیوب راه‌اندازی شد.
  • 6 نوامبر – تبلیغات در فیسبوک راه‌اندازی شد.

گوگل پس از ارائه‌ی سرویس‌ها و ابزارهای جدید در سال 2006، کار خود را در حوزه‌ی تبلیغات پولی موتور جستجو متوقف نکرد.

سال گذشته از تاریخچه تبلیغات PPC، پس از خریداری شرکت یوتیوب، گوگل برنامه‌ی مشترکی با یوتیوب راه‌اندازی کرد که به شرکت‌کنندگان سهمی از درآمد تبلیغ را به دلیل تبلیغ محتوا پرداخت می‌کرد. این برنامه‌ی تشویقی، به یوتیوب اجازه می‌داد تا با یک سرعت باورنکردنی رشد کند، در حالیکه تبلیغ‌کنندگان و تولیدکنندگان محتوا را به این پلتفرم جذب می‌کرد. با این حال تا اواخر ماه آگوست، هنوز تبلیغات یوتیوب در واقع در ابتدای ویدیو به نمایش گذاشته نمی‌شدند.

در ماه ژوئن سال 2007، گوگل یک قابلیت جدید را عرضه کرد تا به تبلیغ‌کنندگان، کنترل بیشتری نسبت به بینندگان تبلیغات بدهد. این قابلیت که با نام IP exclusion list شناخته می‌شود، این امکان را برای تبلیغ‌کنندگان فراهم می‌کند تا آدرس آی‌پی کسانی که نمی‌خواهند تبلیغات را ببینند، وارد این لیست کنند تا دیگر تبلیغ برای آنها نمایش داده نشود.

در اوایل ماه نوامبر، رقیب دیگری در مدل تبلیغات کلیکی، یعنی فیسبوک (سریعترین شبکه‌ی اجتماعی آن زمان) وارد کار شد و شبکه تبلیغاتی فیسبوک را راه‌اندازی کرد. اگرچه فیسبوک، یک رقیب مستقیم در حوزه‌ی تبلیغات پولی موتور جستجو مانند تبلیغات بینگ (Bing) نبود، اما گستردگی و مخاطبین فیسبوک، آن را به یک گزینه‌ی عالی در مدل PPC برای تبلیغ‌کنندگان تبدیل کرده بود تا بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

سال 2008

  • 14 آوریل – گوگل، DoubleClick را به ارزش 3.1 میلیارد دلار خریداری کرد.
  • 30 آوریل – تبلیغات Google TV راه‌اندازی شد.
  • 2 سپتامبر – گوگل کروم رونمایی شد.
  • 31 اکتبر – گوگل مجوز تبلیغ مشروبات و نوشابه‌های الکلی را صادر کرد.

بحران مالی ممکن است که باعث تخریب بازار در سال 2008 شده باشد، اما باعث نشده‌است که گوگل از کسب درآمد و جذب کسب‌وکارها و همچنین ارائه‌ی سرویس‌های جدید PPC متوقف شود. این یکی از سخت ترین سال ها در بین تاریخچه تبلیغات PPC به شمار می‌رود.

گوگل به منظور توسعه‌ی شبکه‌ی تبلیغاتی خود، در ماه آوریل DoubleClick را به ارزش 3.1 میلیارد دلار خریداری کرد. این خرید باعث شد که گوگل به نرم‌افزار تبلیغاتی دسترسی داشته باشد و همچنین روابط خود را با منتشرکنندگان، تبلیغ کنندگان و آژانس‌های تبلیغاتی مستحکم‌تر کند. این شرکت به گوگل اجازه داد تا شبکه‌ی PPC موجود خود را گسترش دهد، در حالیکه مشتریان جدیدی را جذب می‌کرد و جایگاه آنان را به عنوان پیشرو در تبلیغات پولی موتور جستجو تقویت می‌کرد.

مدت کوتاهی پس از این اتفاق در ماه آوریل، گوگل Google TV Ads را راه‌اندازی کرد که یک سیستم دیجیتالی و منعطف برای خرید تبلیغات تلویزیونی بود. این اتفاق به نظر یک حرکت عجیب از سوی گوگل برای ورود به دنیای تبلیغات تلویزیونی بود، چرا که آنها در حوزه‌ی تبلیغات موتور جستجو فعالیت می‌کردند. اما به نظر می‌رسید که شرایط در حال عجیب‌تر شدن بود.

در روز دوم ماه سپتامبر، پس از یک اشتباه داخلی، گوگل به طور تصادفی از مرورگر گوگل کروم رونمایی کرد. در آن زمان، بازار مرورگرهای وب تحت تاثیر فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر بود و این اتفاق، بسیار تعجب برانگیز بود. اما از آنجایی که گوگل نام آشنایی برای همگان بود، بسیاری از کاربران بدون تردید مرورگر خود را تغییر دادند.

اتفاق تعجب برانگیز دیگر در این سال، رفع محدودیت تبلیغ مشروبات و نوشابه‌های الکلی از سوی گوگل بود. از زمان راه‌اندازی ادوردز، گوگل محدودیت‌های شدیدی را در مورد نوع محصولات تبلیغی اعمال کرده بود. اما پس از بررسی سیاست‌ها، گوگل به این نتیجه رسید که اجازه‌ی تبلیغات برای مشروبات و نوشابه‌های الکلی را صادر کند. (پس از بررسی اینکه این تبلیغات، چقدر می‌تواند سودآور باشد.)

سال 2009

  • 26 مارس – رابط جدید ادوردز
  • 17 سپتامبر – سایز شبکه‌ی DoubleClick افزایش یافت.
  • اکتبر – کلمه‌ی ” Mesothelioma” به گران‌ترین کلمه‌ی کلیدی در تبلیغات پولی موتورجستجو تبدیل شد.
  • 11 نوامبر – گوگل Product Listing Ads را عرضه شد.

پس از ادامه‌ی رشد گوگل در صنعت تبلیغات کلیکی (PPC)، گوگل برنامه‌های بزرگتری را برای پیشرفت و تقویت خود به عنوان شرکت پیشرو در بازار در نظر داشت.

اولین تغییر عمده، ارائه‌ی یک رابط کاملا جدید برای ادوردز در ماه مارس بود که شامل تغییرات اساسی در UI می‌شد تا مدیریت فعالیت های تبلیغاتی را سریعتر و واضح‌تر کند. پس از چندین ماه آزمایش بر روی نسخه‌ی بتا، سرانجام گوگل نسخه‌ی بتا را به عموم عرضه کرد و دنیای تبلیغات کلیکی برای همیشه متحول شد.

در این سال، گزارشاتی وجود داشت مبنی بر اینکه هزینه‌ تبلیغات گوگل برای برخی از کلمات کلیدی، به 100 دلار برای هر کلیک رسیده‌است. براساس گزارش AdGooroo، برای کلمه‌ی کلیدی مانند “mesothelioma” مبلغ باورنکردنی 99.44 دلار برای هرکلیک صرف می‌شد و آن را به گران‌ترین کلمه در تبلیغات در آن زمان تبدیل کرده‌بود. با فرض اینکه کسی حاضر باشد تا 100 دلار برای یک کلیک بپردازد، حاکی از آن است که تبلیغ کلیکی در صنعت بازاریابی دیجیتال، بسیار محبوب و قابل اعتماد می‌باشد.

در اواسط ماه سپتامبر، گوگل اعلام کرد که در حال توسعه و گسترش شبکه‌ی تبلیغاتی DoubleClick می‌باشد و تعداد سایت‌ها و نمایش فرمت‌های تبلیغاتی در دسترس را نیز افزایش می‌دهد. این اتفاق نه تنها برای کاربران شبکه‌ی PPC، بلکه به طور کلی برای کل صنعت PPC یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شد. زمانی که ظرفیت یک شبکه تبلیغاتی به میزان حداکثر خود افزایش می‌یابد، فرصت‌های زیادی را برای تبلیغ‌کنندگان ایجاد می‌کند تا افراد جدیدی را جذب کنند.

پایان سال 2009، گوگل از فهرست جدید محصولات تبلیغاتی (product listing ads) پرده برداشت که فرصت جدیدی را برای خرده‌فروشان و فروشگاه‌های الکترونیکی فراهم کرد. با قابلیت فهرست‌بندی تبلیغات در موتورجستجوی فروش گوگل، این تبلیغات به گونه‌ی جدیدی نمایش داده می‌شدند و به سرعت به یک فرمت تبلیغاتی معروف برای فروشگاه‌های آنلاین تبدیل شدند.

سال 2010

  • 28 ژانویه – قابلیت کلیک‌کردن برای برقراری تماس بر روی گوشی‌های تلفن همراه معرفی شد.
  • 25 مارس – بازاریابی مجدد (Remarketing) به شبکه نمایش تبلیغات گوگل (GDN) افزوده شد.
  • 11 می – قابلیت انطباق گسترده اصلاح‌گر (Broad match modifier) در نسخه‌ی بتا عرضه شد.
  • 27 می – پلتفرم تبلیغاتی AdMob توسط گوگل خریداری شد.

سال 2010 از تاریخچه تبلیغات PPC، سالی بود که گوگل تلاش‌های خود را بر روی دستگاه‌های تلفن همراه متمرکز کرد، چرا که به سرعت متوجه شد که در آینده‌ی بازاریابی تبلیغات کلیکی اهمیت بسیاری خواهد داشت.

در ژانویه‌ این سال، گوگل تغییر نامحسوسی در تبلیغاتی موبایلی ایجاد کرد و قابلیت کلیک‌کردن برای برقراری تماس (click to call phone numbers) را معرفی کرد. پیش از این، کاربران باید شماره‌ی تلفن را تایپ می‌کردند (که مشکل عجیبی بود!) اما به لطف این نوآوری، آنها متوجه شدند که می‌توانند تبلیغات کلیکی خود را با این قابلیت بهبود دهند.

چند ماه بعد و در ماه مارس، گوگل شبکه‌ی نمایش تبلیغات خود را گسترش داد و یک فعالیت بازاریابی جدید به نام “بازاریابی مجدد (ریمارکتینگ)” را معرفی کرد. این فعالیت به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌داد تا با استفاده از شبکه‌ی نمایش تبلیغاتی ثالث، کاربران خود را هدف‌گیری مجدد (retarget) کنند؛ کاربرانی که پیش از این هم از وبسایت آنها بازدید کرده بودند. با قابلیت پیگیری و ردیابی کاربران قدیمی در طیف وسیعی از وبسایت‌ها، جذب دوباره‌ی کاربران امکان‌پذیر شد تا تبلیغات خود را بسیار ارزان‌تر ارائه کنند. حتی امروزه نیز، فعالیت‌های بازاریابی مجدد (ریمارکتینگ) بسیار مقرون به صرفه و قدرتمند هستند.

گوگل در ادامه‌ی تلاش‌های خود در هدف قراردادن دستگاه‌های تلفن همراه، در اواخر ماه می، AdMob را خریداری کرد که یک پلتفرم تبلیغاتی در دستگاه‌های موبایلی بود. پس از خریداری این سرویس، اکنون AdMob بر فعالیت‌های تبلیغاتی تلفن همراه در پلتفرمهایی مانند اندروید و iOS متمرکز است.

علاوه بر گسترش خدمات موجود، سال 2010 سالی بود که قابلیت هدف‌گیری کلمات کلیدی جدید به نام قابلیت انطباق وسیع اصلاح‌شده (Broad match modifier) معرفی شد. برخلاف قابلیت‌های موجود، این قابلیت جدید باعث می‌شد که تبلیغ‌کنندگان، کنترل بیشتری بر روی کلمات کلیدی تبلیغاتی داشته باشند. امروزه نیز مدیران PPC به طور منظم از این قابلیت برای هدفمندتر کردن کلمات کلیدی در فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

سال 2011

  • 10 ژانویه – کلمات کلیدی منفی (Negative keywords) را می‌توانیم به فهرست‌ها اضافه کنیم.
  • 28 ژوئن – افزونه‌ی رتبه‌بندی فروشنده (Seller rating extensions) معرفی شد.
  • 25 ژولای – سرویس ادوردز اکسپرس (AdWords Express) معرفی شد.
  • 16 آگوست – ویژگی جدید و ارتقا یافته‌ی پیشنهاد پرداخت CPC
  • 5 دسامبر – ویژگی ادبلاک پلاس و لیست سفید تبلیغات گوگل (AdBlock Plus whitelists Google Ads)

در سال 2011 از تاریخچه تبلیغات PPC، گوگل به صراحت بر روی پلتفرم ادوردز تمرکز کرد و ویژگی‌های جدید متنوعی را برای کمک به مدیران در استفاده از تبلیغات اضافه کرد.

اولین ویژگی جدیدی که معرفی کردند، فهرست کلمات کلیدی منفی (Negative Keywords) بود. پیش از اینکه این ویژگی معرفی شود، مدیران PPC مجبور بودند تا به طور دستی و غیراتوماتیک، این فهرست را برای هر کمپین تبلیغی تنظیم کنند. این موضوع در زمانی که می‌خواستند کلمات کلیدی منفی یکسان را به یکباره برای تمامی کمپین‌ها تنظیم کنند، کمی اذیت‌کننده بود. فهرست‌های کلمات کلیدی به مدیران اجازه می‌دهد تا فهرست کلمات کلیدی منفی را تنها با یک کلیک در کمپین‌های تبلیغاتی متعدد مشخص کنند که این کار باعث صرفه جویی در زمان و تکرار اعمال می‌شد.

ویژگی بعدی، افزونه‌ی تبلیغاتی جدیدی بود که به مشتریان کمک می‌کرد تا بهترین فروشندگان در گوگل را پیدا کنند. این افزونه که افزونه‌ی رتبه‌بندی فروشنده (seller rating extension) نام دارد، به فروشندگان اجازه می‌دهد تا رتبه‌بندی فعالیت مشتریان را با تبلیغات خود، همانند طرح رتبه‌بندی کلی ادغام کنند.

گوگل در اواسط ماه جولای، سرویس ادوردز اکسپرس (که پیش از این به نام Boost شناخته می‌شد) را عرضه کرد تا به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک کمک کند تا تبلیغات خود را راه‌اندازی کنند. ادوردز اکسپرس با هدف کمک به صاحبان کسب‌وکارهایی که ادوردز را بسیار پیچیده و مشکل می‌دانستند، این امکان را فراهم کرد تا کاربران کمپین‌های تبلیغات در موتور جستجو را با هزینه‌ی کمتری شروع کنند. سپس گوگل پیشنهادهای پرداخت، هدف‌گیری و کلمات کلیدی را مدیریت می‌کند تا بهترین نتایج و عملکرد را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

پس از گذشت یک دهه از روش‌های پیشنهاد پرداخت هزینه‌ی به ازای کلیک (CPC)، گوگل یک راهکار پیشنهاد پرداخت جدید را با نام enhanced CPC معرفی کرد. برخلاف سایر راهکارهای پیشنهاد پرداخت، enhanced CPC از داده‌ها و تبدیل‌های گذشته و قدیمی استفاده می‌کرد تا تصمیم بگیرد که پیشنهاد کمتر یا بیشتری (نسبت به پیشنهاد ارایه شده توسط کاربر) را برای کلمات کلیدی مشخص ارائه دهد یا خیر. به طور کلی، این راهکار با استفاده از همان بودجه مشخص شده توسط کاربر، به افزایش بازگشت سرمایه (ROI) کمک می‌کرد.

ماه دسامبر شاهد یک تغییر بحث برانگیز در نرم‌افزارهای محبوب ادبلاک و ادبلاک پلاس بود. در بروزرسانی های جدید، این نرم‌افزارها تمامی تبلیغات گوگل را در لیست سفید قرار می‌دادند که باعث می‌شد تا تبلیغات برای اولین بار به کاربران نمایش داده شود. این امر منجر به بحث‌های زیادی شد، زیرا بسیاری از افراد این پلاگین را برای مسدودکردن کامل تبلیغات نصب کرده بودند. واکنش این افراد این بود که با اجازه دادن به تبلیغات قابل قبول از منبع مورد اعتمادی همچون گوگل، وبسایت‌ها می‌توانند از این تبلیغات کسب درآمد کنند، به جای اینکه راه‌های کسب درآمد دیگر مانند paywall را امتحان کنند. چند سال بعد، گزارشاتی وجود داشت مبنی بر اینکه گوگل برای ادبلاک پلاس هزینه صرف کرده تا تبلیغات را در لیست سفید قرار دهد که این اتفاق باعث جنجال بیشتر شد.

سال 2012

  • 10 آوریل – اینستاگرام از سوی شرکت فیسبوک به ارزش 1 میلیارد دلار خریداری شد.
  • 18 می – سهام فیسبوک به ارزش 38 دلار برای هر سهم، به صورت عمومی عرضه شد که ارزش شرکت را به 104 میلیارد دلار می‌رساند.
  • 13 ژوئن – فیسبوک قابلیت Facebook Exchange را عرضه کرد.
  • 14 ژوئن – اسکریپت‌های ادوردز در نسخه‌ بتا عرضه شد.

گوگل ممکن است که برای یک دهه از تاریخچه تبلیغات PPC، در تبلیغات پرداخت به ازای کلیک پیشتاز بوده باشد، اما در سال 2012، رقابت بین شبکه‌های تبلیغات کلیکی به سرعت رشد کرد.

آغاز کار با خرید اینستاگرام از سوی شرکت فیسبوک به ارزش 1 میلیارد دلار شروع شد. در آن زمان، بسیاری از مردم مطمئن نبودند که چرا شرکت فیسبوک، اینستاگرام را خریداری کرده است اما می‌دانستند که بعدا به بخش مهمی از شبکه‌ی تبلیغات آنها تبدیل خواهد شد.

پس از خرید اینستاگرام، سهام فیسبوک به صورت عمومی در بازار بورس NASDAQ عرضه شد که یکی از بزرگترین پیشنهادهای اولیه‌ی عمومی‌سازی (IPO) آن زمان بود. در روز اول معاملات، فیسبوک با 38 دلار به ازای هر سهم شروع کرد و ارزش شرکت را به 104 میلیارد دلار رساند و به یک رقیب قابل توجه برای گوگل تبدیل شد.

پس از پیشنهاد اولیه‌ی عمومی‌سازی سهام که در ابتدا ناامید کننده بود، فیسبوک قابلیت تبادل تبلیغات به نام Facebook Exchange را معرفی کرد. این تبادل تبلیغات به تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کرد تا کاربرانی که از وبسایت آنها بازدید کرده اند را ریمارکت کنند. این قابلیت بسیار شبیه به تبلیغات ریمارکتینگ گوگل بود. قابلیت Facebook Exchange شروع پلتفرم بازاریابی گسترده‌ی فیسبوک بود که به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌داد تا کاربرانی که به گوگل دسترسی نداشته‌اند را هدف قرار دهند.

درحالیکه گوگل هیچ به روز رسانی یا ویژگی مهمی را در سال 2012 منتشر نکرد، اما در نهایت قابلیت ادوردز اسکریپت (AdWords Scripts) را معرفی کردند. اسکریپت‌های گوگل ادوردز به مدیران تبلیغاتی اجازه می‌داد تا کدهای سفارشی بنویسند و بتوانند از آن برای اتوماسیون یا خودکارسازی وظایف و فعالیت‌های تبلیغاتی استفاده کنند. ادوردز اسکریپت هنوز هم توسط بسیاری از مدیران PPC مورد استفاده قرار می گیرد و می‌تواند جایگزین رایگانی برای ابزارهای PPC پولی باشد.

سال 2013

  • 6 فوریه – کمپین‌های ارتقا یافته (Enhanced campaigns) راه‌اندازی شدند.
  • 20 فوریه – رابط برنامه نویسی کاربردی تبلیغات توییتر (Twitter Ads API) راه‌اندازی شد.
  • 20 می – ابزار کیورد پلنر گوگل (Google Keyword Planner) معرفی شد.
  • 27 آگوست – ابزار کیورد پلنر به طور رسمی آغاز به کار کرد.

عدد 13 ممکن است عدد نحسی باشد، اما سال 2013 برای صنعت پرداخت به ازای کلیک، سال نسبتا خوبی بود!

اوایل سال 2013 شاهد گسترش کمپین‌های ارتقا یافته‌ی گوگل بودیم. تاریخچه تبلیغات PPC این کمپین‌ها که بر تارگت کردن کاربران در دستگاه‌های متعدد متمرکز بود، بسیاری از کمپین‌های پیچیده را در یک فعالیت تبلیغاتی جمع کرده و باعث مدیریت راحت آن شده بود. این کمپین‌ها، تعداد تبلیغاتی که مدیران مجبور بودند ایجاد کنند را کاهش داده و از سوی دیگر، تعامل با تبلیغات را افزایش می‌داد.

در همان زمان، یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی نبلیغات کلیکی (PPC) یعنی توییتر، از رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) تبلیغاتی خود رونمایی کرد. API آن، مدیریت و ایجاد تبلیغات را بسیار آسان‌تر از قبل کرده بود و دنیای جدیدی از امکانات را برای تبلیغ‌کنندگان فراهم کرده بود.

پس از سال‌ها تلاش گوگل در ابزارهای کلمات کلیدی و برآورد ترافیک، گوگل تصمیم گرفت تا ابزارهای خود را تسهیل کند و ابزاری به نام کیورد پلنر را برای استفاده‌ی آسان معرفی کند. معرفی این ابزار جدید در 20 ام ماه می صورت گرفت، اما حدود 60 روز لازم بود تا ابزارهای موجود از کار بیفتند. راه‌اندازی رسمی کیورد پلنر جدید در 27ام ماه آگوست اتفاق افتاد.

سال 2014

  • 23 ژانویه – گوگل در پرونده‌ی نقض حق ثبت اختراع شکست خورد.
  • 18 فوریه – کمپین تبلیغات شاپینگ (Shopping campaigns) به صورت جهانی راه‌اندازی شد.
  • 1 می – فیسبوک شبکه‌ی تبلیغات موبایلی برای مخاطبان را راه‌اندازی کرد.
  • 3 جولای – گوگل تبلیغات مستهجن را در ادوردز ممنوع کرد.

در سال 2014 از تاریخچه تبلیغات PPC، شاهد تغییرات بزرگی در دنیای PPC، از جمله شکست‌خوردن گوگل در پرونده‌ی نقض حق ثبت اختراع، معرفی انواع آگهی‌های تبلیغاتی جدید و دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ی بازاریابی بودیم.

اولین اتفاق، اعلامیه‌ی شکست‌خوردن گوگل در پرونده‌ی نقض حق ثبت اختراع (patent infringement) در برابر یک شرکت دارای حق ثبت اختراع به نام Vringo بود، که ادعا می‌کرد ادوردز از فناوری آنها استفاده کرده و حق اختراع آنها را نقض کرده است. هیئت منصفه به نفع شرکت Vringo رای داد و به گوگل دستور داد تا بیش از 30 میلیون دلار به علاوه ی 35 درصد از حق لایسنس یا فرانشیز (royalty fee) را بدهد. شرکت Vringo در سال 2011 نیز از شرکت مایکروسافت به همین دلیل شکایت کرده بود اما خارج از دادگاه حل و فصل شد.

پس از انتخاب تبلیغ‌کنندگان برای آزمایش‌ نسخه‌های بتای محصولات و قابلیت‌های جدید، سرانجام گوگل فعالیت‌های تبلیغاتی و کمپین‌های خرید (Shopping Campaign) خود را درسرتاسر جهان عرضه کرد تا همه از آن استفاده کنند. این کمپین تبلیغاتی به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌داد تا تمامی موجودی انبار خود را تبلیغ کنند و از ویژگی جستجوی خرید گوگل استفاده کنند. در حال حاضر، کمپین‌های خرید بسیار محبوب هستند و به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد تا محصولات خود را به میلیون‌ها خریدار احتمالی به صورت آنلاین عرضه کنند.

در ماه می 2014، فیسبوک از یک قابلیت بزرگ دیگر برای شبکه‌ی تبلیغاتی پرده برداشت و قابلیت جدید شبکه‌ی تبلیغاتی مخاطبان (Audience Network) را معرفی کرد. این قابلیت فیسبوک از اپلیکیشن‌های ثالث برای شبکه‌ی تبلیغاتی استفاده می‌کند تا افرادی که خارج از وبسایت آنها هستند را هدف قرار دهند. این قابلیت، فیسبوک را به رقیب بزرگی برای شبکه‌ی نمایش تبلیغات گوگل تبدیل کرد.

پس از عدم تغییر در قوانین اساسی تبلیغات از سال 2002، سرانجام گوگل به این نتیجه رسید تا محتوای مستهجن را از شبکه‌ی تبلیغاتی خود حذف کند. این ممنوعیت به طور خاص بر سایت‌های پورنوگرافی متمرکز بود، اما تبلیغ مکان‌هایی مانند کلاب‌ها و نرم‌افزارهای دوست‌یابی مجاز بود.

سال 2015

  • 20 فوریه – قابلیت کمپین تماس (Call-only campaigns) در ادوردز عرضه شد.
  • 12 می – فیسبوک قابلیت Instant Articles را در دسترس تمام منتشرکنندگان قرار داد.
  • ماه می – برای اولین بار در 10 کشور، حجم جستجو در تلفن همراه از حجم جستجو در کامپیوترهای رومیزی فراتر رفت.
  • 29 ژوئن – مایکروسافت یک قرارداد 10 ساله با AOL منعقد کرد تا از تبلیغات و لیست‌های تبلیغاتی Bing استفاده کند.
  • 14 اکتبر – فیسبوک پیکسل (Facebook pixel) راه‌اندازی شد.

سال 2015 از تاریخچه تبلیغات PPC یک سال مهم برای تبلیغات کلیکی به شمار می‌رفت. با معرفی و راه‌اندازی ویژگی‌های جدید و شبکه‌های مختلف PPC، بسیاری از این ویژگی‌ها به عوامل متحول‌کننده‌ای تبدیل شدند که صنعت PPC را متحول کردند.

در ماه فوریه‌ی این سال، گوگل یک نوع قابلیت جدید به نام کمپین تماس (Call-only campaign) را راه‌اندازی کرد که به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌داد تا به طور خاص از طریق دستگاه‌های تلفن همراه مخاطبان خود را هدف قرار دهند. در این کمپین دیگر نیازی به صفحات فرود نیست و کاربر به طور مستقیم به صفحه‌ی شماره‌گیری ارجاع داده می‌شود و منجر به کاهش بی‌تمایلی کاربران به کلیک کردن می‌شود.

در ماه می، فیسبوک یک نوع تبلیغات جدید به نام Instant Article را راه‌اندازی کرد که به تبلیغ‌کنندگان امکان می‌داد تا سریعا بتوانند پست‌های تبلیغاتی فیسبوک را ایجاد کنند. این ویژگی نه‌تنها باعث صرفه‌جویی در زمان ایجاد تبلیغات می‌شد، بلکه مزایای دیگری از قبیل سرعت بارگذاری بالا و افزایش تمایل به خواندن پست‌ها را نیز در بر داشت.

در این سال، برای اولین بار در 10 کشور، حجم جستجو در تلفن همراه از حجم جستجو در کامپیوترهای رومیزی فراتر رفت و شروع پدیده‌ی تبلیغات موبایلی را رقم زد. از آن زمان به بعد، بسیاری از شبکه‌های PPC از تبلیغات موبایلی استقبال کردند و فرمت‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی خاصی را برای جذب بازار ایجاد کردند.

اتفاق دیگر در حوزه‌ی موتور جستجو، عقد قرارداد 10 ساله‌ی مایکروسافت با شرکت AOL بود تا از تبلیغات Bing در موتور جستجو استفاده کنند. اگرچه AOL دیگر به مانند گذشته شرکت بزرگ و مهمی نبود، اما این یک خبر نسبتا بزرگی بود، چرا که گوگل از سال 2002 با AOL قرارداد داشت.

در پایان سال 2015، فیسبوک از یکی از بزرگترین پیشرفت‌های بازاریابی خود با نام Facebook Pixel پرده برداشت. این ابزار به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌داد تا اطلاعات مهمی را در مورد بازدیدکنندگان کسب کند و سپس از آن اطلاعات برای بهینه‌سازی تبلیغات، ایجاد پروفایل مخاطب و دریافت مشخصه‌های مهم در مورد کاربران استفاده کند.

سال 2016

  • 21 فوریه – تبلیغات ستون سمت راست در گوگل حذف شد.
  • 25 ژولای – اعلام شد که Verizon، شرکت یاهو را به ارزش 4.8 میلیارد دلار خریداری خواهد کرد.
  • 24 می – تبلیغات Expanded text معرفی شد.
  • 25 می – شرکت فیسبوک، قابلیت Facebook Exchange را به خاطر FB Ads منحل کرد.
  • 11 آگوست – فیسبوک شروع به مسدود کردن ادبلاکرها (ad-blockers) کرد.

در سال 2016 از تاریخچه تبلیغات PPC، تغییرات جالبی روی داد؛ زیرا شبکه‌های تبلیغاتی دائما تغییرات و ویژگی‌های جدیدی را برای پلتفرم‌های خود معرفی می‌کردند.

بیش از ده سال بود که گوگل، تبلیغات ستون راست خود را در موتور جستجو نمایش می‌داد، اما در سال 2016، آنها تصمیم گرفتند تا تبلیغات را تنها در بالا یا پایین صفحه به نمایش بگذارند. به این ترتیب، گوگل تبلیغات را در جایگاهی مانند جایگاه نتایج ارگانیک قرار داد و احتمال اینکه کاربران بر روی تبلیغات کلیک کنند را به طور قابل توجهی افزایش داد، که به نوبه خود به گوگل کمک کرد تا درآمد بیشتری را کسب کند.

در ماه فوریه‌ی این سال، یکی از نخستین شبکه‌های PPC یعنی یاهو، در نهایت با یک معامله‌ی سنگین از سوی Verizon خریداری شد. Verizon که یک شرکت مخابراتی در ایالات متحده بود، موتورجستجوی یاهو را به ارزش 4.8 میلیارد دلار خریداری کرد که امروزه هنوز تحت این نام تجاری فعالیت می‌کند. یاهو، زمانی بزرگترین و معروف‌ترین موتور جستجو در دنیا بود، اما امروزه یاهو دیگر آن عظمت و اهمیت دیروز را ندارد.

گوگل پس از تغییرات مکرر در فرمت تبلیغاتی خود، یکی از بزرگترین تغییرات را پس از مدت‌ها در تبلیغات خود انجام داد. این تغییر که تبلیغات Expanded text نام دارد، حجم توضیحات و عنوان تبلیغات متنی را افزایش می‌داد. این تغییر پس از آن رخ داد که گوگل بر روی جستجوی موبایلی تمرکز کرده بود و خواهان اجرای تغییراتی بود که به نفع کاربران تلفن همراه باشد.

چند روز پس از معرفی Expanded text از سوی شرکت گوگل، فیسبوک نیز تغییراتی را مرتبط با شبکه‌ی تبلیغات موبایلی خود انجام داد. فیسبوک پس از مدت‌ها که از انتشار Facebook Exchange می‌گذشت، تصمیم گرفت این قابلیت را به نفع پلتفرم تبلیغات فیسبوک منحل کند. معاون رئیس بازاریابی محصولات، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این حرکت، بخشی از تحول فیسبوک به سمت دستگاه‌های تلفن همراه بوده است چرا که بیش از 82 درصد از درآمد شرکت، از تبلیغات موبایلی به دست می‌آید.

در همین سال، فیسبوک مجدداً در سرخط خبرها قرار گرفت و از Adblock در شبکه‌ی خود جلوگیری کرد. فیسبوک با بومی‌سازی تبلیغات در پلتفرم خود، باعث شد که تبلیغات، به آسانی و بدون هیچ کد و نشانه‌ی مشخصی در شبکه ادغام شوند. در نتیجه ادبلاکرها (AdBlockers) قادر نبودند تا تبلیغات را مسدود کنند و این امر باعث شکایت بسیاری از کاربران شد.

سال 2017

  • 13 ژوئن – شرکت Verizon رسما مالک شرکت یاهو شد.
  • 23 ژوئن – گوگل خواندن ایمیل‌های کاربران را برای تبلیغات جیمیل متوقف کرد.
  • 27 ژوئن – گوگل برای تبلیغات فروش محصولات (shopping ads)، مبلغ 2.42 میلیارد یورو جریمه شد.
  • 17 مارس – گزینه‌ی متغیرهای نزدیک (Close variants) در گوگل ادوردز تغییر کرد.

سال 2017 برای گوگل، سال جالبی بود زیرا به دلیل تغییرات زیادی که در شبکه‌های تبلیغاتی خود ایجاد می‌کرد، در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. در همین حال، سایر شبکه‌های تبلیغات کلیکی از کانون توجه دور ماندند و فعالیت‌های خود را طبق معمول انجام می‌دادند.

اولین اتفاق جالب در این سال، خرید شرکت یاهو از سوی شرکت Verizon بود. این اتفاق که سال گذشته اعلام شده بود، سرانجام به پایان رسید و شرکت Verizon کنترل کامل برند معروف یاهو را در دست گرفت.

پس از آن، گوگل اعلام کرد که دست از خواندن ایمیل‌های کاربران برای پلتفرم ادوردز برمی‌دارد. در واقع، آنها این کار را برای سال‌ها انجام می‌دادند. از زمانی که مشخص شد گوگل ایمیل‌های کاربران خود را می‌خواند، کاربران انتقادها و نگرانی‌های زیادی را در مورد نقض حریم خصوصی گوگل ابزار کردند.

اگرچه گوگل تصور می‌کرد که با اعلام توقف خواندن ایمیل‌ها، وجه‌ی عمومی خود را بهبود می‌بخشد، اما این محبوبیت زیاد طول نکشید. در ژوئن سال 2017، کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا، گوگل را بر اساس قوانین ضدانحصاری، 2.42 میلیارد دلار جریمه کرد که یک رکورد به حساب می‌آمد. طبق گفته‌های کمیسیون اتحادیه اروپا، گوگل با دادن مزیت‌های غیرقانونی به محصولات و خدمات دیگر خود، از تسلط خود بر بازار به عنوان یک موتور جستجو سوء استفاده کرده‌است.

این خبر بد ممکن است که وجهه‌ی عمومی گوگل را از بین ببرد، اما فعالیت و کسب‌وکار آنها به عنوان بزرگ‌ترین شبکه‌ی تبلیغات کلیکی ادامه داشت. از این رو، آنها تغییراتی را انجام دادند و گزینه‌ی متغیرهای نزدیک (Close variants) را تغییر دادند. این تغییر، متغیرهای کلمات کلیدی را متحول کرد که باعث شده است برای انطباق‌های اگزکت‌مچ تبلیغات برای کمات کلیدی بسیار مشابه یا دارای غلط امکلیی نیز نمایش داده شود. خلاصه این تغییرات این بود که گوگل می‌خواست تبلیغات برای جستجوهای مشابه با انطباق‌های کلمات کلیدی نیز نمایش داده شود تا تبلیغ‌کنندگان دیگر نیازی به ایجاد کمپین‌های جدید زیادی نباشند. این اتفاق به معنای دریافت کلیک بیشتر از سوی گوگل بود.

سال 2018

  • 30 ژانویه – فیسبوک تمامی تبلیغات ارزرمزها (cryptocurrency) را ممنوع کرد.
  • 15 فوریه – گوگل ادبلاکر مخصوص کروم را معرفی کرد.
  • 14 مارس – گوگل تبیلغات ارزرمزها (cryptocurrency) را ممنوع کرد.
  • 24 جولای – ادوردز (AdWords) به تبلیغات گوگل (Google Ads) تغییر نام یافت.

اگر اتفاقی وجود داشته باشد که ما سال 2018 را به خاطر آن به یاد داشته باشیم، آن اتفاق، ممنوعیت تبلیغات مرتبط با ارزرمزها بود. نه تنها اکثر این ارزها مانند بیتکوین کاهش شدیدی داشتند، بلکه بسیاری از شبکه‌های PPC تصمیم گرفتند تا تبلیغ آنها را ممنوع کنند.

تاریخچه تبلیغات PPC با ممنوع شدن این روش بازاریابی توسط فیس بوک بسیار جالب می‌شود. فیسبوک در ماه ژانویه تمامی تبلیغات خدمات و محصولات ارز رمزی را غیر مجاز اعلام کرد. به گفته‌ی شرکت فیسبوک، این ممنوعیت به دلیل تبلیغات فریبنده‌ و تبلیغ‌کنندگان آن بود که با حسن نیت، ارزها را تبلیغ نمی‌کردند. سیاست‌گذاری جدید به دلیل تغییر و تحولات، بسیار گسترده بود، اما هدف اصلی، جلوگیری از “ترویج کلاهبرداری از طریق کریپتوکارنسی‌ها”بود.

یکی از بزرگترین اتفاقات سال 2018، معرفی ادبلاکر در گوگل کروم بود. هدف این بروزرسانی، جلوگیری از تبلیغات آزاردهنده بود و تنها تبلیغات قابل قبولی که دستورالعمل‌های خاص را رعایت می‌کردند، نشان داده می‌شد. برای بسیاری از شبکه‌های تبلیغاتی دیگر، این اتفاق یک خبر ناامید کننده بود، اما تغییرات زیادی را در صنعت تبلیغات ایجاد کرد. با وجود میلیون‌ها کاربری که از کروم استفاده می‌کنند، بسیاری از شبکه‌های تبلیغاتی مجبور بودند تا تبلیغات خود را تغییر دهند تا گوگل نتواند آنها را مسدود کند. در مجموع، این قابلیت کمک کرد تا محیط سالم‌تری ایجاد شود و استاندارهای تبلیغات قابل قبول افزایش یابد.

مدت کوتاهی پس از ممنوعیت تبلیغات ارز رمزی از سوی فیسبوک، گوگل نیز همین روند را دنبال کرد و سیاست مشابهی را اعمال کرد. اگرچه این ممنوعیت در ماه مارس اعلام شد، اما فورا برای این کار اقدام نشد و در ماه ژوئن سال 2018 این اقدام صورت گرفت. این سخت‌گیری‌ها در مورد ارز رمزی، اتفاق بسیار بزرگی برای صنعت تبلیغات به شمار می‌رفت چرا که در گذشته، شرکت‌های بسیار زیادی در این مورد تبلیغات انجام می‌دادند.

اما ممنوعیت تبلیغ ارز رمزی تنها اتفاق بزرگ این سال نبود. در اواسط ماه جولای، سرانجام گوگل پس از 18 سال تصمیم گرفت تا نام سرویس ادوردز را تغییر دهد. این شرکت نام گوگل ادز (Google Ads) را انتخاب کرد و به مرور آن را در سرتاسر پلتفرم‌های خود ثبت کرد، اگرچه در بسیاری از مقالات گوگل و سایت‌ها و مجلات مرتبط با تبلیغات کلیکی هنوز از گوگل ادوردز استفاده می‌کنند.

سال 2019

  • 21 ژانویه – گوگل بابت مقررات حفاظت از داده‌های شخصی (GDPR) مبلغ 50 میلیون یورو جریمه شد.
  • 20 مارس – گوگل برای فعالیت‌های تبلیغی آنلاین و آزاردهنده، 1.49 میلیارد یورو جریمه شد.
  • 14 می – نوع جدیدی از تبلیغات در پلتفرم تبلیغات موبایلی گوگل عرضه شد.
  • 31 اکتبر – توییتر تمامی تبلیغات سیاسی را ممنوع اعلام کرد.
  • 21 نوامبر – گوگل تبلیغات هدفمند را محدود کرد.
  • 20 دسامبر – فرانسه شرکت گوگل را به دلیل قوانین تبلیغاتی، 150 میلیون یورو جریمه کرد.

ما به تازگی از سال 2019 عبور کرده‌ایم و احتمالا همه‌ی اتفاقات این سال را به خاطر دارید. اما همیشه خوب است که دوباره به اتفاقات اصلی این سال نگاهی بیندازیم.

GDPR یک سیاست‌گذاری بزرگ اروپایی بود که در سال 2016 اعلام شد و در سال 2019 به اجرا درآمد. با این حال، در سال 2019 جریمه‌های سنگین این سیاست‌گذاری آغاز شد. در ماه ژانویه، گوگل توسط قانون‌گذاران فرانسوی به دلیل تخطی از قانون GDPR،  مبلغ 50 میلیون یورو جریمه شد. این جریمه مربوط به تبلیغات و عدم شفافیت، اطلاعات ناکافی و عدم رضایت‌نامه‌ی معتبر در خصوص شخصی‌سازی تبلیغات بود.

این تنها جریمه‌ی گوگل در سال 2019 نبود. چند ماه بعد و در ماه مارس، گوگل به دلیل سوء استفاده از انحصار خود در تبلیغات اینترنتی، 1.49 میلیارد یورو جریمه شد. اطلاعات دقیق در مورد این جریمه، مربوط به نمایش تبلیغات گوگل در وبسایت‌های ثالث بود که می‌خواستند از قابلیت جستجوی آنها استفاده کنند. گوگل به منظور استفاده از این قابلیت جستجو، کسب‌وکارهای را مجبور می‌کرد تا قراردادهایی را امضا کنند و با آن موافقت کنند. این جریمه، تنها بخشی از جریمه‌های مربوط به فعالیت‌ها و سیاست‌های آنها در سالهای اخیر است.

در ماه می 2019، گوگل اعلام کرد که تبلیغات جدیدی را برای دستگاه‌های تلفن همراه معرفی خواهد کرد. یکی از این نوع تبلیغات جدید، فرمت “گالری” (Gallery) بود که به کاربران این امکان را می‌داد تا تبلیغات را همانند پست‌های اینستاگرام رد کنند یا حرکت دهند. این نوع تبلیغات، احتمالا 25 درصد احتمال تعامل بیشتری نسبت به دیگر فرمت‌های تبلیغاتی دارد.

یک سال پس از اینکه گوگل و فیسبوک، تبلیغات ارز رمزی را ممنوع اعلام کردند. توییتر تصمیم بسیار بزرگی گرفت و تمامی تبلیغات سیاسی را در پلتفرم خود ممنوع اعلام کرد. دلیل این ممنوعیت این بود که دسترسی به پیام‌های سیاسی باید آزادانه باشد، نه اینکه خریداری شود.

مدت کوتاهی پس از اعلام ممنوعیت تبلیغات سیاسی از سوی توییتر، گوگل همین روند را ادامه داد و محدودیت‌های جدیدی را برای تبلیغات سیاسی اعمال کرد. این تغییرات از قابلیت تبلیغ‌کنندگان برای هدف قراردادن مردم از طریق جهت‌گیری‌های سیاسی جلوگیری کرد و تنها اجازه داد تا بر روی دسته‌بندی‌های کلی تمرکز کنند. به گفته‌ی شرکت گوگل، تمامی تبلیغاتی که “ادعاهای کاذب” را ایجاد می‌کنند، حذف می‌شوند.

آخرین اتفاق سال 2019 باز هم مربوط به گوگل بود. این شرکت از سوی فرانسه، به دلیل عدم ثبات و قوانین متناقض و مبهم تبلیغاتی، 150 میلیون یورو جریمه شد. براساس گزارشات، گوگل این قوانین را به صورت ناعادلانه و مبهم اجرا می‌کرد. در سال 2019، این جریمه شاید سومین جریمه‌ی گوگل بود اما به هیچ وجه، بزرگترین جریمه‌ی آنها نبود.

امیدواریم که از مقاله تاریخچه تبلیغات PPC لذت برده باشید. خوشحال می‌شویم که نظرات ارزشمند شما در این باره را بدانیم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.