هزینه گوگل ادز

نحوه محاسبه هزینه گوگل ادز چگونه است؟

معمولا اولین سوالی که مشتریان جی‌ادز پس از آشنایی با مزایای گوگل ادز از ما می‌پرسند این هست:

هزینه تبلیغات در گوگل چقدر است؟

و پاسخ کارشناسان جی‌ادز با این جمله آغاز می‌شود:

هزینه تبلیغات گوگل بستگی به متغیرهای زیادی دارد، کسب و کار شما در چه حوزه‌ای است؟

گوگل ادز پلتفرم تبلیغات کلیکی است، به این معنا که به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغات گوگل می‌شود، هزینه پرداخت می‌کنید. امروزه 65 درصد مشاغل کوچک تا متوسط ​​(SMB) در تبلیغات کلیکی (PPC) سرمایه گذاری می‌کنند. گوگل به عنوان لیدر بازار تبلیغات آنلاین 29 درصد مصرف بودجه تبلیغات دیجیتال و 73 درصد بودجه تبلیغات در موتورهای جستجو را به خود اختصاص داده است.

برای ایجاد آگاهی از برند، افزایش بازدید و ترافیک وب سایت، افزایش فروش، ایجاد لید و دریافت تماس تلفنی می‌توان از پلتفرم تبلیغاتی گوگل ادز استفاده کرد. همچنین امکان ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی مختلف مانند تبلیغات در نتایج جستجوهای مرتبط گوگل، تبلیغات نمایشی در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های همکار گوگل ادز، تبلیغات در یوتیوب و تبلیغات افزایش نصب اپلیکیشن وجود دارد که محاسبه هزینه گوگل ادز در کمپین های مختلف متفاوت است.

حداقل بودجه برای شروع تبلیغات در گوگل ادز چقدر است؟

برای شروع تبلیغات در گوگل ادز هیچ حداقل هزینه‌ای وجود ندارد. پس از ساخت اکانت گوگل ادز و شارژ آن به میزان دلخواه می‌توانید کمپین تبلیغاتی خود را اجرا کنید.


ما در جی‌ادز با ارایه خدمات شارژ اکانت گوگل ادز به شما کمک می‌کنیم بدون هیچ دغدغه‌ای در رابطه با مشکلات پرداخت ارزی (و ساسپند شدن اکانت) کمپین‌های تبلیغاتی خود را ایجاد و مدیریت کنید.

در حال حاضر حداقل تعرفه‌های شارژ برای اکانت‌های لیری گوگل ادز 100 لیر، اکانت‌های درهمی 100 درهم و برای اکانت‌های دلاری 20 دلار می‌باشد.

فرقی نمی‌کند اکانت گوگل ادز را خودتان ساخته باشید و یا قبلا توسط شرکت دیگری شارژ شده باشد، ما با دریافت دسترسی استاندارد، اکانت شما را شارژ می‌کنیم و تضمین می‌دهیم که در صورت بروز هرگونه مشکلی هزینه پرداختی عودت داده می‌شود.

 مشاهده پلن‌های شارژ اکانت گوگل ادز

هر دلار تبلیغات در گوگل چقدر سودآوری دارد؟

در واقع، طبق گفته گوگل، ​​تبلیغ كنندگان به طور متوسط به ازای هر دلار که در گوگل ادز هزینه می‌کنند، دو دلار درآمد دارند. این بدان معناست که اکثر افراد با کمک گوگل ادز سرمایه خود را دو برابر می‌کنند. البته در برخی حوزه‌ها میزان بازگشت سرمایه از طریق تبلیغات گوگل بیش از 800% است.

با وجود همه آمار خوب درباره نتایج تبلیغات در گوگل، بهتر است انتظارات واقع بینانه‌ای از تبلیغات در گوگل داشته باشید. همچنین به این نکته توجه کنید که برای دریافت نتیجه خوب از گوگل ادز، بایستی بتوانید کمپین‌های تبلیغاتی خود را به درستی مدیریت کنید. در صورتی که بدون دانش کافی از گوگل ادز اقدام به ایجاد کمپین تبلیغاتی کنید، احتمال هدر رفتن بودجه تبلیغاتی وجود خواهد داشت؛ بدون آنکه آورده‌ای برایتان داشته باشد.

در صورتی که با گوگل ادز آشنایی ندارید، نگران نباشید. برای شروع تبلیغات گوگل ادز و بهره‌مندی از مزایای آن برای رشد کسب و کارتان می‌توانید از پلن‌های تبلیغات مدیریت شده گوگل ادز استفاده کنید.

مشاهده پلن‌های تبلیغات مدیریت شده گوگل ادز

محاسبه هزینه هر کلیک در تبلیغات گوگل ادز

محاسبه هزینه گوگل ادز با چه روشی انجام می شود؟

همانطور که گفتیم در گوگل ادز هزینه ثابتی برای تبلیغات وجود ندارد. هزینه تبلیغات در گوگل ادز به ازای کلیک (و یا به ازای نمایش) محاسبه می‌شوند. هزینه تبلیغات در گوگل ادز به صورت مزایده‌ای مشخص می‌شود. در واقع شما انتخاب می‌کنید که به ازای هر کلیک در گوگل ادز می‌خواهید چقدر پرداخت کنید. نحوه محاسبه هزینه هر کلیک در تبلغات گوگل ادز با توجه به نوع کمپین متفاوت است.

محاسبه هزینه تبلیغات ویدیویی در گوگل ادز

هزینه تبلیغات ویدیویی در یوتیوب به ازای هر هزار نمایش (CPM) یا به ازای هر مشاهده (CPV) محاسبه می‌شود. حداقل هزینه هر بار دیده‌شدن تبلیغات ویدیویی شما در یوتیوب از یک سنت و حتی یک صدم لیر شروع می‌شود و با توجه به کانال‌هایی که برای نمایش تبلیغات‌تان انتخاب می‌کنید، می‌تواند تا 10 سنت و بالاتر هم باشد.

هر چه هدفگیری تبلیغات‌تان را محدودتر کنید، هزینه تبلیغات یوتیوب شما افزایش می‌یابد. مثلا اگر زبان، کشور، علایق کاربران و همچنین کانال‌هایی که تبلیغات می‌توانند در آن نمایش داده شوند، را محدود کنید هزینه تبلیغات شما نیز افزایش می‌یابد. همچنین کیفیت بالاتر ویدیوی تبلیغاتی می‌تواند به کاهش هزینه تبلیغات یوتیوب کمک کند.

به طور متوسط هزینه تبلیغات یوتیوب به ازای هر View کمتر از 3 سنت است. در صورتی که هدف‌تان از تبلیغات یوتیوب تنها افزایش تعداد ویوی ویدیوهایتان باشد، می‌توانید حداقل هزینه به ازای هر ویو و یا هر هزار بار دیده شدن را انتخاب کنید. برای کاهش هزینه تبلیغات ویدیویی راهنمای بهینه‌سازی تبلیغات یوتیوب را ببینید.

محاسبه هزینه تبلیغات افزایش نصب اپلیکیشن گوگل ادز

کمپین App در گوگل ادز برای افرادی که می‌خواهند تعداد نصب‌ اپلیکیشن خود را افزایش دهند، مناسب است. در بخش تنظیمات کمپین اپ می‌توانید هزینه را به صورت هزینه به ازای هر نصب انتخاب کنید.

گرچه هزینه تبلیغات توسط شما به ازای هر نصب تعیین می‌شود، اما در واقع گوگل هزینه تبلیغات اپلیکیشن را به ازای کلیک محاسبه می‌کند؛ به همین دلیل مثلا اگر در شروع اجرای کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن 20 کلیک بر روی تبلیغات اپلیکیشن شما صورت گرفته باشد و هیچ نصبی انجام نشده باشد، هزینه برای شما محاسبه می‌شود.

با توجه به هزینه هدف به ازای هر نصب که تعیین می‌کنید، گوگل هزینه به ازای هر کلیک را محاسبه می‌کند و سعی می‌کند، هزینه هر نصب بیشتر از مقداری که تعیین کرده‌اید نباشد. در صورتی که [با توجه به هزینه‌های کلیک] گوگل نتواند هزینه هر نصب را پایین‌تر از هزینه‌ای که برای هر نصب تعیین کرده‌اید، بیاورد؛ تبلیغات شما متوقف می‌شود.

برای کاهش هزینه هر نصب در تبلیغات گوگل ادز بایستی بنرها، ویدیوها و عناوین آگهی جذاب و مرتبط با موضوع اپلیکیشن باشد، همچنین توضیحات و تصاویر صفحه اپلیکیشن تاثیر زیادی در افزایش نرخ تبدیل و در نتیجه کاهش هزینه نصب دارد.

هزینه تبلیغات اپلیکیشن برای کشورهای مختلف و دسته‌بندی‌های مختلف متفاوت است. گزارش جی‌ادز در رابطه با هزینه نصب اپلیکیشن را مشاهده کنید.

در تبلیغات اپلیکیشن دسته‌بندی و حوزه فعالیت اپلیکیشن‌تان در هزینه هر نصب تاثیرگذار است. دسته‌بندی‌هایی که عمومی‌تر بوده و مخاطبان گسترده‌تری دارند هزینه نصب پایین‌تری نسبت به اپلیکیشن‌های تخصصی دارند.

محاسبه هزینه تبلیغات نمایشی در گوگل ادز (دیسپلی)

با ایجاد کمپین Display در گوگل ادز می‌توانید تبلیغاتی از نوع بنری را در میلیون‌ها سایت و اپلیکیشن نمایش دهید. هزینه تبلیغات دیسپلی (نمایشی) به ازای هر کلیک توسط شما تعیین می‌شود. در صورتی که هدفگیری شما گسترده باشد، (برای مثال بخواهید تبلیغات را برای همه کاربران فارسی زبان یا مثلا برای افراد 25 تا 34 ساله در کشور ترکیه نمایش دهید) هزینه هر کلیک حدود 1 سنت خواهد بود.

در واقع با توجه به تعداد بالای نمایش دهندگان تبلیغات در شبکه دیسپلی گوگل، رقابت بالایی برای نمایش تبلیغات دیسپلی وجود ندارد. از این رو به طور کلی هزینه تبلیغات در شبکه نمایش بسیار پایین‌تر از شبکه سرچ گوگل است.

البته توجه کنید که اگر بخواهید تبلیغات خود را در مکان مشخصی (مانند سایت یا اپلیکیشن‌های تخصصی مشهور) نمایش دهید، دیگر با هزینه پایین (مانند یک سنت) تبلیغات شما نمایش داده نمی‌شود، چرا که درخواست نمایش تبلیغات در سایت های مشهور (مثل یورونیوز) بالا است و با توجه به رقابتی که وجود دارد، هزینه به صورت مزایده‌ای نمایش داده شود.

برای نمایش تبلیغات در بسیاری از سایت‌های مشهور برای هر کلیک باید بیش از 1 دلار پرداخت کنید.

محاسبه هزینه تبلیغات در نتایج جستجو

هزینه تبلیغات سرچ گوگل به صورت مزایده‌ای تعیین می‌شود. مهمترین بخش در تبلیغات نتایج جستجوی گوگل، کلمات کلیدی هستند و شما در کمپین Search گوگل تعیین می‌کنید که برای دریافت ورودی برای جستجوهای هر کلمه کلیدی حاضر به پرداخت چه مبلغی هستید.

برای مثال فرض کنید در حوزه تعمیرات موبایل فعال هستید، برای اینکه تبلیغات شما در نتایج جستجوی کلمه کلیدی “تعمیرات موبایل سامسونگ” نمایش داده شود، حاضر هستید، به ازای هر کلیک چقدر پرداخت کنید؟

هزینه تبلیغات سرچ گوگل با توجه به حوزه فعالیت و کلمات کلیدی، متغیر است. کلمات کلیدی که رقابت زیادی برای نمایش تبلیغات در نتایج جستجوی آنها وجود دارد گران‌تر هستند. همچنین با توجه به ارزشی که هر مشتری در حوزه‌های مختلف دارد، هزینه‌های کلیک می‌تواند متغیر باشد. برای مثال با توجه اینکه فروش بلیت هواپیما نرخ تبدیل و حاشیه سود بالایی دارد، آژانس‌های هواپیمایی ترجیح می‌دهند هزینه بیشتری برای هر کلیک تبلیغات گوگل در نظر بگیرند. در حالی که فروشندگان عطر و ادکلن با توجه به حاشیه سود و نرخ تبدیل پایین معمولا هزینه بالایی برای تبلیغات پیشنهاد نمی‌کنند.

در واقع برای تبلیغات کلمات کلیدی که نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارند، هزینه تبلیغات گوگل به ازای هر کلیک افزایش یافته است. به زبان ساده‌تر در حوزه‌هایی که هر کلیک هدفمند، می‌تواند منجر به سودآوری بالایی شود،‌هزینه هر کلیک نیز افزایش یافته است.

اما آیا در تبلیغات سرچ گوگل، کسب و کارهایی که هزینه بیشتری برای هر کلیک پرداخت می‌کنند، کلیک بیشتری دریافت می‌کنند و در رتبه‌های بالاتر نمایش داده می‌شوند؟ پاسخ این سوال نه است.

هزینه پیشنهادی برای هر کلیک (Max CPC) تنها یکی از معیارهای مهم در نمایش تبلیغات گوگل است. معیارهای دیگری که کمک می‌کند در مزایده گوگل برای نمایش تبلیغات موفق‌تر عمل کنید عبارتند از:

میزان ارتباط: گوگل ترجیح می‌دهد تبلیغاتی را که در آنها ارتباط بیشتری بین متن آگهی، صفحه فرود آن و عبارت جستجو شده توسط کاربر وجود دارد نمایش دهد. هر چه ارتباط بین صفحه فرود و متن آگهی با عبارت جستجو شده کاربر زیاد باشد، احتمال اینکه آن آگهی برای کاربر مفید بوده و مطابق با نیازهایش باشد، بیشتر می‌شود.

نرخ کلیک: نرخ کلیک یا CTR را در واژه نامه گوگل ادز این‌گونه تعریف کرده‌ایم: درصد افرادی که پس از مشاهده‌ی تبلیغ بر روی آن کلیک می‌کنند. هر چه نرخ کلیک بالاتر باشد، نشان می‌دهد که آگهی برای افرادی که آگهی را مشاهده کرده‌اند جذاب و مفید بوده است.

تجربه کاربر از صفحه فرود: کیفیت صفحه فرود تبلیغات شما رابطه مستقیمی با موفقیت‌تان در مزایده تبلیغات گوگل دارد. گوگل از روش‌های مختلف تجربه و رضایت کاربران از صفحات فرود را می‌سنجد و هر چه تجربه کاربر در صفحات فرود شما بهتر باشد، درصد موفقیت شما در مزایده گوگل و نمایش تبلیغات‌تان افزایش می‌یابد.

گوگل برآیند این سه معیار (میزان ارتباط، نرخ کلیک مورد انتظار و تجربه کاربر در لندینگ پیج) را با Quality Score نمایش می‌دهد که عددی بین 1 تا 10 است. هر چه کوالتی اسکور کلمات کلیدی شما بیشتر باشد، تبلیغات شما بیشتر نمایش داده می‌شود و هزینه کمتری به ازای هر کلیک پرداخت می‌کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره مقاله کوالیتی اسکور را مطالعه کنید.

هر بار که کلمات کلیدی کمپین تبلیغات سرچ ما با عبارات جستجو شده در گوگل مطابقت داشته باشد، در مزایده شرکت می‌کنیم. در این مزایده با توجه به حداکثر هزینه پیشنهادی و کوالیتی اسکور، وضعیت نمایش تبلیغ و همچنین رتبه نمایش تبلیغات و نیز هزینه کلیک مشخص می‌شود.

اگر ما Max CPC را 20 سنت در نظر گرفته باشیم، احتمالا در یکی از نتایج جستجو هزینه کلیک بر روی تبلیغات ما 20 سنت شود و در نتایج جستجوی دیگری 10 سنت. هزینه کلیک هیچ‌گاه بیشتر از حداکثر هزینه پیشنهادی نمی‌شود. (مگر اینکه از Bid Adjustment استفاده کنیم.)

Avg CPC میانگین هزینه به ازای هر کلیک را نمایش می‌دهد که از تقسیم هزینه کلیک‌ها به تعداد کلیک‌ها به‌دست می‌آید.

هزینه تبلیغات گوگل چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه هزینه تبلیغات گوگل ادز با کمک گوگل کیورد پلنر

علاوه بر مواردی که قبلا توضیح دادیم، محاسبه هزینه گوگل ادز با استفاده از ابزار نیز انجام می‌شود. برای پیش‌بینی هزینه تقریبی هر کلیک در تبلیغات گوگل می‌توانید از ابزار گوگل کیوردپلنر استفاده کنید. برای این کار در اکانت گوگل ادز از منوی Tools & Settings وارد بخش Keyword planner شوید. روی گزینه Discover new keywords کلیک کرده و کلمه کلیدی خودتون رو وارد کنید.

محاسبه هزینه کلمات کلیدی در گوگل کیورد پلنر

رنج هزینه کلیک برای نمایش تبلیغات در بالای صفحه را می‌توانید برای کلمات کلیدی مشابه مشاهده کنید. برای اطلاعات بیشتر راهنمای کیورد پلنر را مطالعه کنید.

6 عامل موثر بر هزینه تبلیغات گوگل

عوامل مختلفی بر هزینه کلیک در گوگل ادز تاثیر می‌گذارد. در ادامه برخی از مهمترین موارد را بررسی می‌کنیم.

نوع کمپین تبلیغاتی

همانطور که بررسی کردیم انواع مختلف کمپین‌های تبلیغاتی که می‌توانیم در گوگل ادز اضافه کنیم، هزینه‌های متفاوتی دارند. مثلا هزینه هر کلیک در کمپین Search نسبت به کمپین‌های دیگر گران‌تر است. با انواع کمپین‌های گوگل ادز بیشتر آشنا شوید.

زمانبندی تبلیغات گوگل

زمانبندی تبلیغات می‌تواند در هزینه‌های تبلیغات تاثیرگذار باشد. مثلا فرض کنید یک آموزشگاه زبان‌های خارجی دارید و منشی شما از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر پاسخگوی تلفن دفترتان است. در چنین حالتی بهتر است نمایش تبلیغات را محدود به همین ساعاتی که پاسخگوی تلفن‌ها هستید کنید. خوب قاعدتا آموزشگاه‌های دیگر هم علاقه‌مند خواهند بود در این ساعات تبلیغ کنند و در نتیجه میزان رقابت در ساعات کاری افزایش می‌یابد. حال اگر بتوانید در لندینگ‌پیج‌تان شماره داوطلبان آموزش زبان را دریافت کنید، می‌توانید در ساعات دیگر که هزینه تبلیغات ارزان‌تر است نیز تبلیغ کنید.

راهنمای زمان‌بندی تبلیغات گوگل ادز را مشاهده کنید.

هدفگیری دوایس‌های مختلف

هزینه تبلیغات برای کلمات کلیدی مختلف در دوایس‌های مختلف متفاوت است. معمولا کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارهای B2B در دسکتاپ گران‌تر است. همچنین برای کسب و کارهای B2C هزینه کلیک در موبایل بیشتر است.

استراتژی هزینه گذاری

علاوه بر هزینه گذاری دستی یا Manual که می‌توانید حداکثر هزینه برای هر کلیک را تعیین کنید، می‌توانید از استراتژی‌های هزینه گذاری اتوماتیک یا هوشمند نیز استفاده کنید. استفاده از استراتژی‌های مختلف هزینه‌گذاری، می‌تواند هزینه تبلیغات شما را تحت تاثیر قرار دهد.

با استراتژی‌های قیمت‌گذاری در گوگل ادز آشنا شوید.

صنعت و حوزه فعالیت

هزینه کلیک در برخی حوزه‌ها بالا هست، برای مثال برای تبلیغات فارسی در گوگل هزینه کلیک برای کیوردهای مرتبط در حوزه‌های طراحی سایت، هاستینگ، لوله بازکنی، باربری، ثبت شرکت، نرم افزارهای شرکتی، قالیشویی و … زیاد است. البته در این حوزه ها مشتریان نیز ارزش و حاشیه سود بالاتری برای تبلیغ کننده دارند. برای مثال با فروش نرم افزار حسابداری به یک مشتری علاوه بر دریافت هزینه اولیه، قرارداد پشتیبانی نیز به فروش می‌رسد. در واقع در هر فروش نسبت سود به هزینه بالاتر است.

آیا تبلیغات گوگل برای کسب و کار شما مناسب است؟

نرخ تبدیل

اگر بتوانید نرخ تبدیل تبلیغات گوگل را افزایش دهید، می‌توانید برای تبلیغات گوگل هزینه بیشتری پرداخت کنید. هر چه نرخ تبدیل از طریق تبلیغات گوگل و در کل ROI در کسب و کارهای مختلف بالاتر باشد، رقابت برای نمایش تبلیغات در کلمات کلیدی ارزمشند آن حوزه کسب و کاری نیز افزایش یافته و هزینه کلیک‌ها نیز افزایش می‌یابد.

راهنمای بهینه سازی نرخ تبدیل برای تبلیغات گوگل را بخوانید.

به جای هزینه کلیک، روی عملکرد کمپین تبلیغاتی تمرکز کنید

اگر با هزینه پایین تعداد زیادی کلیک برای سایت خودتان بدست آورید ولی هیچ یک از کلیک‌ها تبدیل به مشتری نشوند، به این معنی است  که بودجه تبلیغاتی‌تان را از دست می‌دهید. پس به یاد داشته باشید که تبلیغات کلمات کلیدی با عملکرد پایین را متوقف کنید. همچنین سعی کنید کوالیتی اسکور کلمات کلیدی ارزشمند خود را افزایش دهید. تبلیغات گوگل را با بودجه پایین شروع کنید و پس از دریافت نتایج خوب و رضایت‌بخش بودجه تبلیغات‌تان را افزایش دهید.

برای دریافت راهنمایی و مشاوره درباره هزینه تبلیغات در حوزه فعالیت خود می‌توانید با تیم جی ادز تماس بگیرید.


سوالات متداول

خیر. فرقی نمی‌کند سایت خود را به تازگی راه‌اندازی کرده باشید و یا سایت‌تان رتبه یک گوگل باشد. بخش تبلیغات گوگل ادز با بخش نتایج ارگانیک کاملا مجزا است. البته مواردی مانند رابط کاربری خوب و سرعت بالای لود شدن صفحات می‌تواند برای سئو و بهبود امتیاز کیفیت در تبلیغات گوگل مناسب باشد.

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، پاسخ این سوال به معیارهای مختلفی بستگی دارد. بدون مشخص بودن کلمات کلیدی نمی‌توان هزینه هر کلیک در تبلیغات گوگل را پیش‌بینی کرد.

همان‌طور که قبلا هم توضیح دادیم نمی‌توان هزینه یک ماهه برای تبلیغات گوگل مشخص کرد. شرکت‌هایی که هزینه‌های یک ماهه برای تبلیغات در گوگل پیشنهاد می‌کنند، معمولا دسترسی به اکانت گوگل ادز ارسال نمی‌کنند و شما نمی‌توانید هزینه‌های ماهانه تبلیغات خود در گوگل ادز را مشاهده کنید.

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دوستان چرا نام واسم روی کات اعتباری بانک شخص دیگر ثبت شد چرا تابحال ریالی بحساب من واریز نشده چه کسی من را هدایت میکند

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.